Η Κωνσταντινούπολη διαθέτει ήδη δύο αεροδρόμια: Το Ατατούρκ, στην ευρωπαϊκή πλευρά, και το Σαμπιχά Γκεκτσέν, στην ασιατική. Σύμφωνα με τη διεύθυνση δημόσιων τουρκικών αεροδρομίων, οι πτήσεις προς την Τουρκία αυξήθηκαν πέρυσι, σε σύγκριση με το 2011, κατά 4,6%. Περίπου το 50% των πτήσεων προσγειώθηκε στα δύο αυτά αεροδρόμια της Κωνσταντινούπολης.
Για τον λόγο αυτόν η κυβέρνηση προτίθεται να ξεκινήσει την κατασκευή ενός τρίτου.
Για το νέο αερολιμένα έχουν προβλεφθεί 6 διάδρομοι σε μια συνολική έκταση 9.000 εκταρίων. Κάθε χρόνο θα προσγειώνονται και θα απογειώνονται εκεί 150 εκατομμύρια επιβάτες, σύμφωνα με τα σχέδια των τουρκικών αρχών. Σήμερα το μεγαλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου είναι το Χάρτσφιλντ Τζάκσον στην Ατλάντα των ΗΠΑ, το οποίο εξυπηρέτησε 92 εκατομμύρια επιβάτες το 2011. Στην Ευρώπη τους περισσότερους επιβάτες εξυπηρετεί το αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου. Ακολουθούν το Σαρλ ντε Γκολ στο Παρίσι και το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης.
Διαφορετικές εκτιμήσεις για το κόστος
Στις 3 Μαΐου λήγει η προθεσμία υποβολής προσφορών για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου, ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών Μπιναλί Γιλντιρίμ, προσθέτοντας ότι στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί σε 42 μήνες. Ανοιχτό παραμένει ακόμα ποιο θα είναι το κόστος κατασκευής. Ο Τούρκος υπουργός κάνει λόγο για περίπου 7 δισ. ευρώ. Λιγότερο αισιόδοξος για το συνολικό κόστος είναι ο Τούρκος δημοσιογράφος και ειδικός σε ζητήματα αεροπορίας Ουγκούρ Σεμπεσί, ο οποίος αναμένει ότι το κόστος θα ξεπεράσει τελικά τα 10 δισ. ευρώ.
Οι απόψεις διίστανται και στο ερώτημα σχετικά με το όφελος μιας τόσο μεγάλης επένδυσης. Σε έκθεση της αυστριακής οικονομικής εταιρίας Έρστε Μπανκ τονίζεται ότι η απόσταση των 50 χλμ. που θα χωρίζουν το νέο αεροδρόμιο από την Κων/πολη εμπεριέχει ρίσκο.
Με την εκτίμηση αυτή διαφωνεί ο Ουγκούρ Σεμπεσί, ο οποίος πιστεύει πως το αεροδρόμιο ανεξάρτητα από την απόστασή του θα ενισχύσει τη σημασία της Κων/πολης ως κομβικό σημείο συγκοινωνιών και μεταφορών: «Λόγω του ανταγωνισμού μεταξύ της Turkish Airlines και της Lufthansa στις πτήσεις για τις ΗΠΑ η γερμανική εταιρία έχασε μερίδιο 14% στην αμερικανική αγορά. Από την Κων/πολη μπορεί να ταξιδέψει κάποιος αεροπορικά σχεδόν προς όλους τους προορισμούς. Πρόσφατα πέταξα από την Κων/πολη στις Μαλδίβες και το Ομάν», τονίζει ο Τούρκος ειδικός.
Αντιρρήσεις των περιβαλλοντικών οργανώσεων
Τις αντιρρήσεις του για το έργο εκφράζει ο Ταϊφούν Καραμάν, επικεφαλής της πολεοδομίας, μιας και όπως λέει το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί κοντά στη λίμνη Δέρκων, η οποία υδροδοτεί σχεδόν ολόκληρη την Κων/πολη.
Κριτική ασκούν και περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες διαμαρτύρονται για την καταστροφή χιλιάδων εκταρίων δάσους γύρω από τη λίμνη. Υποστηρίζουν επίσης ότι το τεράστιο νέο αεροδρόμιο θα σημάνει το θάνατο χιλιάδων αποδημητικών πουλιών που θα στερηθούν έναν ζωτικής σημασίας διάδρομο για τα ταξίδια τους.