Η μεξικανική οικονομία θα λάβει χείρα βοηθείας από απίθανους συμμάχους: Κινέζους εργάτες των οποίων οι αυξανόμενοι μισθοί οδηγούν περισσότερες εταιρείες να χτίζουν εργοστάσια στο Μεξικό.
Για παράδειγμα, η Meco Corporation, μια αμερικανική εταιρεία που κατασκευάζει πτυσσόμενες καρέκλες και σχάρες για μπάρπεκιου, μετατόπισε την παραγωγή της από την Κίνα προς το Μεξικό αφότου οι μισθοί στις κινεζικές της επιχειρήσεις έχουν υπερδιπλασιαστεί από το 2007.
“Μελετήσαμε τους αριθμούς και πήραμε την απόφαση να μετακινήσουμε τις μονάδες μας στο Μεξικό, με την απόφαση να προσπαθήσουμε πραγματικά να δώσουμε στους πελάτες μας πιο σταθερές τιμές”, δήλωσε ο πρόεδρος της Meco, Ουόρντ Χάρελ.
Η εταιρεία παραγωγής δερματίνων ειδών πρώτης ποιότητας Coach Inc “έτρεξε” επίσης τους αριθμούς αυτή την εβδομάδα και αποφάσισε να περικόψει δραστικά την παραγωγή της στην Κίνα, επικαλούμενη το αυξανόμενο κόστος εργασίας.
Η Meco, μια οικογενειακή επιχείρηση στο Γκρλίνβιλ του Τενεσί κάνει κύκλο εργασιών μάλλον σε εκατομμύρια και όχι δισεκατομμύρια.
Αλλά τα σχέδιά της να επενδύσει 10 εκατομμύρια δολάρια σε εργοστάσιο στο βόρειο Μεξικό είναι ένα θετικό σημάδι για μια χώρα που είχε τεθεί στησκιά της Κίνας τα τελευταία επτά χρόνια από την άποψη των αμερικανικών εισαγωγών, και που επίσης μάχεται να θέσει υπό έλεγχο τη συνδεόμενη με τα ναρκωτικά βία.
Για πρώτη φορά αφότου η Κίνα εισήλθε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, το 2001, και έγινε υπερδύναμη στις εξαγωγές, το Μεξικό εξασφάλισε μια μεγαλύτερη αύξηση του μεριδίου της αγοράς στις ΗΠΑ από ό, τι ο ασιάτης αντίπαλός του κατά τους πρώτους 11 μήνες του 2010.
Το Μεξικό έκλεισε πιθανότατα το 2010 με μόλις πάνω από το 12% της εισαγωγικής αγοράς των ΗΠΑ, το μεγαλύτερο ποσοστό στην ιστορία του.
Οι μισθοί στα μεξικανικά εργοστάσια είναι τώρα περίπου 14% υψηλότεροι από ό, τι εκείνοι στην Κίνα, εκτιμά το μεξικανικό υπουργείο Οικονομικών.
Το 2002, υπολογίζουν οι αξιωματούχοι, ήταν κατά 240% υψηλότεροι, εξουδετερώνοντας φυσικό πλεονέκτημα της εγγύτητας του Μεξικού (προς τις ΗΠΑ).
Το πλεονέκτημα αυτό έχει επίσης τονιστεί και από την αύξηση της τιμής των καυσίμων για την ναυτιλία, το υψηλότερο της διετίας, καθιστώντας τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων δια μέσου του Ειρηνικού μια λιγότερο ελκυστική επιλογή.
Η μείωση του χάσματος των αμοιβών σημαίνει ότι το Μεξικό κατά πάσα πιθανότητα θα κερδίσει ακόμη περισσότερο μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ στα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο Σέρτζιο Λούνα, ένας οικονομολόγος της μεξικανικής θυγατρικής της Citigroup.
Αυτό είναι καλή είδηση για το Μεξικό, καθώς επιστρέφει σιγά-σιγά από μια βαθιά ύφεση. Η βιομηχανία αντιπροσωπεύει το ένα πέμπτο της οικονομίας του, και περίπου το 80% των εξαγωγών του προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης, δείχνει πως οι αγορές εργασίας θα μπορούσαν να βοηθήσουν να διορθώσει μέρος του προβλήματος των λεγόμενων παγκόσμιων ανισορροπιών.
Το 2010, οι βιομηχανικές εξαγωγές του Μεξικού αυξήθηκαν κατά 29,5 %, σε 246 δισεκατομμύρια δολάρια. Ένα σημαντικό κομμάτι ήταν οι εξαγωγές οχημάτων από το Μεξικό, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 53% σε 65 δισεκατομμύρια δολάρια, και είχαν ως κύριο προορισμό την αγορά των ΗΠΑ.
Ακόμα κι έτσι, το Μεξικό είναι ανάμεσα σε πολλές χώρες, οι οποίες παραπονούνται ότι η Κίνα έχει διατηρήσει το γιουάν τεχνητά αδύναμο, ώστε να υποστηρίξει τον κλάδο των εξαγωγών της. Οι οικονομολόγοι λένε ότι η εστίαση της Κίνας στις εξαγωγές, σε συνδυασμό με την εξάρτηση της Αμερικής από τις εισαγωγές, έχει ρίξει την παγκόσμια οικονομία έξω από τις προδιαγραφές και αύξησε τους κινδύνους για μελλοντική οικονομική αστάθεια.
Όμως η Κίνα φαίνεται να μην μπορεί πλέον να περιορίσει την οικονομική επιβράβευση των νέων εργαζόμενων από τα εργοστάσια, που έχει ως αποτέλεσμα υψηλότερους μισθούς.
Οι αυξανόμενες τιμές των τροφίμων στην Κίνα κατά την έναρξη του 2011 αναμένεται ότι θα αυξήσει τον πληθωρισμό το τρέχον έτος μετά από μια “βουτιά” τον Δεκέμβριο, που θα πιέσει τους μισθούς περαιτέρω.
Μετά από χρόνια “υποταγής” από τους κινέζους ανταγωνιστές (το μερίδιο του Μεξικού από την πίτα των εισαγωγών των ΗΠΑ είχε μειωθεί στο 10 % το 2005) οι υψηλότεροι μισθοί στην Κίνα κάνουν τώρα ευκολότερο τον ανταγωνισμό για τα μεξικανικά εργοστάσια.