Το ιταλικό κοινοβούλιο υπερψήφισε ένα νέο μέτρο για την διαφήμιση στο internet, τον λεγόμενο «Google tax». Πλέον, οι ιταλικές εταιρείες θα πρέπει να «αγοράζουν» τις διαφημίσεις τους στο διαδίκτυο από επιχειρήσεις που έχουν έδρα την χώρα, αντί για εταιρικά σχήματα που εδρεύουν σε «παραδείσους», όπως η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και οι Βερμούδες.
Το μέτρο έχει προκαλέσει έντονη διαμάχη με ορισμένους νομικούς να υποστηρίζουν ότι πιθανότατα παραβιάζει τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία απαγορεύει τις διακρίσεις στην εμπορική δραστηριότητα και θα μπορούσε να αμφισβητηθεί νομικά.
Τον Ιούλιο, μετά από αίτημα του G20, ο ΟΟΣΑ πρότεινε ένα σχέδιο για να σταματήσουν οι πρακτικές που χρησιμοποιούν εταιρείες όπως οι Google, Apple, Yahoo! Inc για να μεταφέρουν τα κέρδη τους σε φορολογικούς παραδείσους. Η Ιταλία είναι η πρώτη από τις μεγάλες χώρες της Ε.Ε. που περνά νομοθεσία για να χτυπήσει το πρόβλημα. Υπολογίζεται ότι η οι παραπάνω τακτικές «κοστίζουν» στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ περίπου 100 δισ. δολάρια το χρόνο.
Το μέτρο είναι εμφανώς αντίθετο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, υποστηρίζει ο Sol Picciotto, νομικός και καθηγητής στο Lancaster University της Βρετανίας. Παρά ταύτα, ο νόμος θα αυξήσει την πίεση στον ΟΟΣΑ να ξεκαθαρίσει το θέμα. Ο Οργανισμός πάντως δεν αναμένεται να ολοκληρώσει το σχέδιό του πριν από το τέλος του 2015.
Εταιρείες όπως η Google και η Amazon.com έχουν δεχθεί έντονη κριτική για την στρατηγική τους να στέλνουν δισεκατομμύρια δολάρια κερδών στο εξωτερικό. Όπως μεταδίδει το Βloomberg, η Google, για παράδειγμα, πουλά όλες σχεδόν τις διαφημίσεις στην Ευρώπη μέσω της ιρλανδικής θυγατρικής, αφήνοντας ελάχιστα φορολογικά έσοδα στις υπόλοιπες χώρες,