Η πτώση καθαρών κερδών κατά 95,4%, το stress test στη Βουλγαρία και οι καταγγελίες για το service
Τα χρόνια που ο κλάδος της πληροφορικής ανθούσε, ο Γιώργος Γεράρδος προτιμούσε το σπριντ στο επιχειρείν. Από τότε που η οικονομική κρίση παρέσυρε και τον κλάδο της πληροφορικής, με τα συνολικά έσοδα των εταιρειών τούς πρώτους τρεις μήνες του έτους να έχουν υποχωρήσει κατά 84%, ο μεγαλομέτοχος της «Πλαίσιο Computers» δείχνει να προτιμά τους αγώνες αντοχής, προσπαθώντας να υπερκεράσει το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον και να… κόψει το νήμα στον επιχειρηματικό στίβο με όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες.
Μπορεί η εισηγμένη για οκτώ συνεχόμενες χρονιές να συμπεριλαμβάνεται στη «χρυσή λίστα» των 500 ταχύτερα αναπτυσσόμενων εταιρειών, με τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 4,9% στο εξάμηνο του 2010 και να αγγίζουν τα 184, 28 εκατ. ευρώ, αλλά φαίνεται πως το συγκεκριμένο θετικό ρεκόρ δεν ήταν αρκετό για να διατηρήσει και το εύρος των καθαρών κερδών της, τα οποία ανήλθαν μόλις στα 39.000 ευρώ, μειωμένα κατά 95,4%, επηρεασμένα και από την έκτακτη εισφορά ύψους 0,8 εκατ. ευρώ.
Ο έντονος ανταγωνισμός και η επιθετική τιμολογιακή πολιτική των βασικών αντιπάλων του, όπως των Media Markt, Dixons και Public στον τομέα του gaming και της πληροφορικής σε συνδυασμό με το χαμηλό «βαρομετρικό», το οποίο επικρατεί στην αγορά της Βουλγαρίας, όπου διατηρεί ένα κατάστημα, αλλά και τη δυσαρέσκεια πολλών πελατών του από τον τομέα της τεχνικής υποστήριξης του «Πλαίσιο», αποτελούν την «αχίλλειο πτέρνα» του αυτοδημιούργητου επιχειρηματία.
Ίσως γι’ αυτό και το τελευταίο διάστημα, όταν τον ρωτούν «ποιο είναι το story για το 2010», έχει… εγκαταλείψει την προσφιλή τακτική του να μιλά για μακροπρόθεσμους στόχους και με μια… δόση θυμού επισημαίνει πως «δουλειά του δεν είναι να κάνει προβλέψεις, αλλά να προσαρμόζει την στρατηγική του καθημερινά, αντιμετωπίζοντας το «άγνωστο».
Αυτή ακριβώς η αντίδραση είναι που έχει ξενίσει και πολλούς επικριτές του, καθώς πολλές φορές έχουν ισχυριστεί πως οι άριστες δημόσιες σχέσεις του Γιώργου Γεράρδου με ανθρώπους του Τύπου είναι ένας από τους λόγους που σπάνια γράφεται κάτι αρνητικό εναντίον του «Πλαίσιο», ενώ ο ίδιος δε θέλει να τους δυσαρεστεί και συνήθως είναι πολύ προσεκτικός απέναντί τους, ώστε να μη χάνει την ψυχραιμία του. Φαίνεται, όμως, πως τώρα η οικονομική κρίση που πλήττει την επιχειρηματικότητα δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για «μεγάλα λόγια» και προγραμματικές δηλώσεις περί επενδύσεων. Δεν είναι τυχαίο πως κάθε χρόνο η «Πλαίσιο» άνοιγε τουλάχιστον δύο καταστήματα και πλέον ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της… επιβραδύνει το επενδυτικό του πρόγραμμα, λέγοντας πως τα νέα καταστήματα δεν αποτελούν πανάκεια.
Οι απώλειες
Όταν πριν από δύο χρόνια, στα επεισόδια του Δεκεμβρίου του 2008, το ιστορικό κατάστημα του «Πλαίσιο» πίσω από το Πολυτεχνείο, στην οδό Στουρνάρη, τυλιγόταν στις φλόγες, μαζί του «καιγόταν» και ένα μέρος της επιχειρηματικής «διαδρομής» του Γιώργου Γεράρδου, καθώς αυτό ήταν το πρώτο μαγαζί που άνοιξε ως φοιτητής ακόμη με δανεικά 80.000 δραχμές.
Εκτός από την συναισθηματική απώλεια, όμως, υπήρξε και οικονομική «αιμορραγία» στον τζίρο της εταιρείας, καθώς η εμπορική κίνηση στο εν λόγω κατάστημα ήταν ιδιαιτέρως αυξημένη και αντιστοιχούσε σε τζίρο όσο τρία μαζί. Γι’ αυτό και αποφάσισε την επαναλειτουργία του μέσα στο 2010 και μάλιστα δημιουργώντας δύο νέα σημεία πώλησης, ώστε να διαθέτει και εναλλακτικό στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο αποτελεί καθημερινό πέρασμα ιδίως νέων που έχουν πάθος με τα gadget, την πληροφορική, τα games και τις βιντεοταινίες.
Βέβαια, τα δυσάρεστα γεγονότα της Στουρνάρη δεν είναι το μόνο «μάθημα» που έλαβε ο Γιώργος Γεράρδος. Ένα ακόμη, αλλά… φθηνότερο, το έλαβε και από τη Βουλγαρία, όπου παρά το ότι κι εκεί δεν επεκτάθηκε μέσω εξαγορών, αλλά με ανάπτυξη Greenfield, στήνοντας από την αρχή ολόκληρο το πολυκαναλικό μοντέλο, με τηλεφωνικό κέντρο, εξειδικευμένο b2b τμήμα, καταλόγους και site στα βουλγαρικά, το οποίο είχε δοκιμαστεί ήδη στην Ελλάδα, η δραστηριότητά τους δεν είναι ακόμη κερδοφόρος. Κόντρα στις «βαρύγδουπες» δηλώσεις για τις προοπτικές των Βαλκανίων πριν από μερικά χρόνια, για πρώτη φορά το 2009 η θυγατρική της «Πλαίσιο» στη Βουλγαρία, η οποία λειτουργεί από το 2004, σημείωσε υποχώρηση του τζίρου της κατά 13%, όταν το 2007 είχε ξεπεράσει τα 6,3 εκατ. ευρώ. Παράγοντες της αγοράς στοιχημάτιζαν μέχρι πριν από μερικούς μήνες πως, αν η δυσμενής οικονομική κατάσταση συνεχιστεί, δεν αποκλείεται ο Γιώργος Γεράρδος να ακολουθήσει την πολιτική κι άλλων Ελλήνων επιχειρηματιών και να αποχωρήσει. Ο ίδιος πάντως, αν και κρατά κλειστά τα χαρτιά του, ακούγεται πως θα συνεχίσει τις προωθητικές ενέργειες στην περιοχή, ενώ μόλις οι συνθήκες ωριμάσουν δεν αποκλείει και περαιτέρω επέκταση του δικτύου του, όχι μόνο στη Βουλγαρία, αλλά και στη Ρουμανία. «Αγκάθι» αποτελούν για τον επιχειρηματία όμως και τα αυξημένα παράπονα των πελατών της εταιρείας για τον τομέα της τεχνικής υποστήριξης, καθώς πληθαίνουν τόσο σχετικά με την «τσουχτερή» τιμή που ζητούν οι υπάλληλοι για το service, όσο και για την καθυστέρηση στην παροχή βοήθειας. Το τελευταίο διάστημα μάλιστα, μεγάλη δυσαρέσκεια υπάρχει και για τις πιο ακριβές τιμές των προϊόντων της «Πλαίσιο» στην Ελλάδα σε σχέση με τη Βουλγαρία, καθώς ο ίδιος υπολογιστής HP Touchsmart πωλείται στους γείτονες 1.529 ευρώ και στην Ελλάδα 1.651 ευρώ.
Με μέτρο
Στα κεντρικά γραφεία των ολοκαίνουργιων εγκαταστάσεων της «Πλαίσιο Computers» στη Μαγούλα, τα οποία εγκαινιάστηκαν πέρυσι το καλοκαίρι παρουσία πολλών κυβερνητικών αξιωματούχων με τους οποίους ο Γιώργος Γεράρδος διατηρεί φιλικές σχέσεις, χτυπά η καρδιά των διοικητικών αποφάσεων.
Άνθρωπος που θέλει να ελέγχει και την παραμικρή λεπτομέρεια, από την παραγωγή μέχρι την αποθήκευση, τις παραγγελίες και την εξυπηρέτηση πελατών, ο επιχειρηματίας διατηρεί ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με όλα τα τμήματα της εταιρείας, ενώ δεξί του χέρι είναι ο γιος του, Κώστας, ο οποίος και διατηρεί τη θέση του αντιπροέδρου.
Η πολιτική τους την περίοδο αυτή είναι η αύξηση του μεριδίου αγοράς με την παράλληλη μείωση των εξόδων, αποφεύγοντας όσο είναι δυνατόν τις περικοπές θέσεων εργασίας, αλλά και από το budget για το μάρκετινγκ των προϊόντων και των υπηρεσιών. Αν και γνωρίζουν καλά πως ο «πόλεμος» τιμών, στον οποίο έχουν επιδοθεί τόσο οι ίδιοι, όσο και οι ανταγωνιστές τους, συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους, είναι αποφασισμένοι να τον συνεχίσουν για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Ατού τους αποτελούν ο αυξημένος τζίρος των απευθείας πωλήσεων μέσω της ηλεκτρονικής τους σελίδας, που αντιπροσωπεύει το 5-6% του τζίρου της εταιρείας, η ενισχυμένη παραγωγή λόγω του αυτοματοποιημένου κέντρου στη Μαγούλα, η οποία αυξήθηκε στις 350.000 από 70.000, αλλά και οι φρενήρεις πωλήσεις των υπολογιστών Turbo-X που στο πρώτο τρίμηνο του 2010 αναδείχθηκε πρώτος σε πωλήσεις υπολογιστής με μερίδιο αγοράς 21,5%. Το γεγονός πως η εταιρεία, παρά τις όποιες συγκυριακές απώλειες κινείται σε θετικά τροχιά, την καθιστά ελκυστική και στα μάτια υποψήφιων επενδυτών, οι οποίοι κατά καιρούς έχουν κάνει κρούση στον Γιώργο Γεράρδο για να την αποκτήσουν έναντι δελεαστικών τιμημάτων, αλλά εκείνος δεν υποκύπτει στον πειρασμό, καθώς όπως έχει εξομολογηθεί «αυτή η εταιρεία αποτελεί το… πλαίσιο της ζωής του στον επιχειρηματικό στίβο».
Η πορεία
Η εταιρεία «Πλαίσιο» ξεκίνησε το 1969 με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες των φοιτητών του Πολυτεχνείου και κατ’ επέκταση αυτές του ιδρυτή της, Γιώργου Γεράρδου, όταν ήταν φοιτητής στο Τμήμα Μηχανολόγων.
Προηγουμένως ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας είχε πετύχει στην ιατρική, αλλά διαισθανόμενος ότι το επάγγελμα του Πολιτικού Μηχανικού είχε προοπτικές, έδωσε για δεύτερη φορά εξετάσεις και πέρασε στο ΕΜΠ. Εκεί έμελε να δημιουργήσει και το πρώτο του κατάστημα, στη Στουρνάρη, το οποίο πουλούσε είδη σχεδιαστηρίου και εν συνεχεία πληροφορικής. Μέσα από στοχευμένες κινήσεις στρατηγικής, όπως το ότι αντιλήφθηκε τις ανάγκες των μεγάλων εταιρειών για την προμήθεια αναλώσιμων υλικών και υπολογιστών, αλλά και αφουγκραζόμενος τον… παλμό της νεολαίας για on line αγορές, δημιούργησε ανάλογα τμήματα και μία ανταγωνιστική ελληνική αλυσίδα απέναντι στους πολυεθνικούς κολοσσούς. Παρά το ότι είναι τολμηρός -γι’ αυτό άλλωστε και στις καθημερινές του μετακινήσεις από το σπίτι του στη Φιλοθέη προτιμά τη μηχανή από το αυτοκίνητο- δεν είναι υπέρ των μεγάλων ρίσκων. Ακόμη και στην εποχή της χρηματιστηριακής «τρέλας» απέφυγε τις εξαγορές και επένδυσε τα έσοδα από αυξήσεις κεφαλαίου στην επέκταση της εταιρείας του. Στο πλευρό του έχει πάντα τη σύζυγό του, Άννα, ενώ αγαπημένο του χόμπι είναι οι βόλτες στη θάλασσα.
Από τις ΗΠΑ στη θέση του αντιπροέδρου
Στο «τιμόνι» της εταιρείας από την απαιτητική θέση του αντιπροέδρου βρίσκεται και ο γιος του Γιώργου Γεράρδου, Κώστας. Ο 33χρονος, μετά τις σπουδές του στις ΗΠΑ, απασχολείται ενεργά στην οικογενειακή επιχείρηση, αν και παραδέχεται πως η «συμβίωση» με τον πατέρα του δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση, καθώς εκείνος ως πιο νέος τάσσεται υπέρ μιας επιθετικής επενδυτικής πολιτικής. Όμως, δε διστάζει να παραδεχτεί και ότι στο τέλος αποδεικνύεται πως η εμπειρία έχει μεγαλύτερη αξία από τον ενθουσιασμό.
Παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς όλη την παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα της «Πλαίσιο» και φιλοσοφία του είναι πως ένας επιχειρηματίας για να είναι πετυχημένος πρέπει να διαθέτει παιδεία και σε πρακτικό επίπεδο να γίνεται συνεχής και αυστηρός έλεγχος των αποδόσεων, του cost structure και να υπάρχει ελαστικότητα στη διαχείριση ώστε να προσαρμόζεται ευκολότερα μια εταιρεία στην αλλαγή συνθηκών.
Οι στόχοι του
• Ενίσχυση των προωθητικών ενεργειών στην αγορά της Βουλγαρίας και επέκταση του δικτύου και στην Ρουμανία μόλις η οικονομία ανακάμψει
• Συνέχιση της επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής έναντι του ανταγωνισμού παρά τη συμπίεση του περιθωρίου κερδών
• Διεύρυνση της γκάμας των προϊόντων και υπηρεσιών με στόχο την προσέλκυση νέων πελατών
• Δημιουργία νέων καταστημάτων μόλις επέλθουν τα πρώτα σημάδια οικονομικής σταθεροποίησης και προωθητικές ενέργειες για τα καταστήματα στη Στουρνάρη
Της Εύης Κατσώλη