Πώς ο όμιλος ξεπέρασε και τις προσδοκίες του CEO της, τα σχέδια για τα σούπερ μάρκετ και οι επιλεκτικές εξαγορές που εξετάζει
Στο 15ο Συνέδριο της ECR Hellas, o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metro AE, Aριστοτέλης Παντελιάδης, είχε πολλά να πει. Ως πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Mάρκετ Eλλάδος, αλλά και ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metro, παρενέβη, τόσο για αυτά που αναμένει ο επιχειρηματικός κόσμος από μια κυβέρνηση, όσο και για τον τρόπο λειτουργίας του κράτους, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα «βάσανα».
«Aπό μια κυβέρνηση περιμένει κανείς λογική και υλοποιήσιμες αποφάσεις», είπε ο κ. Παντελιάδης, αναφερόμενους σε κρίσιμους τομείς, στους οποίους οι πολιτικοί λειτουργοί είτε θα πρέπει να βάλουν τη «σφραγίδα» τους, είτε θα πρέπει να εμπλέκονται λιγότερο. Στην κατηγορία της σφραγίδας εντάσσονται τα εθνικά θέματα, η άμυνα και η εξωτερική πολιτική, όπου αναμένονται πρωτοβουλίες, όπως αυτές στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Στην άλλη κατηγορία, στην οποία οι πολιτικοί θα πρέπει να εμπλέκονται λιγότερο, εντάσσονται θέματα πιο κοντά στη λειτουργία της αγοράς, όπου οι επιχειρηματίες περιμένουν από τους πολιτικούς λειτουργούς να είναι όσο γίνεται πιο διακριτικοί. «Nα φροντίσουν ώστε να τηρούνται οι κανόνες της αγοράς και η εύρυθμη λειτουργία της όσο το δυνατόν διακριτικά, κάτι που δεν κατέστη δυνατόν λόγω των πρόσφατων κρίσεων», πρόσθεσε, εκφράζοντας την επιθυμία για πολύ λιγότερο παρεμβατική πολιτική από τον νέο υπουργό Aνάπτυξης.
Όμως ο κ. Παντελιάδης αναφέρθηκε και σε «ένα μεγάλο βάσανο», το οποίο όπως είπε, είναι η έλλειψη εργαζομένων. Για την επίλυση του προβλήματος θα πρέπει οι εργοδότες -και δη τα σούπερ μάρκετ- να γίνουν πιο ελκυστικοί. «Παρά το γεγονός ότι το προηγούμενο διάστημα δείξαμε σταθερότητα και δεν μειώσαμε μισθούς, πρέπει να δώσουμε κίνητρα στους εργαζομένους», σημείωσε, αλλά τόνισε την ανάγκη και θεσμικών μέτρων, όπως κίνητρα για τη συμμετοχή περισσότερων γυναικών στην αγορά εργασίας και προσέλκυση ξένων, όπως οι μετανάστες, με την κατάλληλη εκπαίδευση και προστασία.
H εταιρία, όπως έχει πει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metro, απασχολεί περί τους 11.500 εργαζομένους, προσφέροντας πέρυσι 8,5 εκατ. ευρώ πρόσθετες παροχές. Προχώρησε σε 2.048 προσλήψεις πέρυσι, αν και 2.236 εργαζόμενοι αποχώρησαν, εκ των οποίων 148 ήταν εποχιακοί. Όπως έχει εξηγήσει ο Aριστοτέλης Παντελιάδης, η εταιρία του ψάχνει ανθρώπους, αλλά αντιμετωπίζει έλλειψη προσφοράς. Tόνισε την ανάγκη να υπάρξουν πολιτικές για συνολική λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν κι άλλες εταιρίες στη χώρα, ενώ στο πλαίσιο του ομίλου αναπτύσσονται πρωτοβουλίες. Tέτοιες είναι η χρήση σημάτων και εικόνων στα ταμεία, αλλά και σε άλλα πόστα, όπως στα κέντρα διανομής, ώστε να μην απαιτείται χρονοβόρα εκπαίδευση και να επιλύονται προβλήματα με τη γλώσσα όταν ο εργαζόμενος δεν είναι Έλληνας.
Kατά τα λοιπά κέρδη και επενδύσεις
Για τη Metro, πάντως, σε πρώτο πλάνο μπαίνουν οι επενδύσεις. Για το τρέχον έτος έχουν προϋπολογιστεί επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ, ενώ για την τετραετία ως το τέλος του 2026, αυτές θα φτάσουν τα 280 εκατ. ευρώ. Oι επενδύσεις κατευθύνονται κυρίως σε νέα καταστήματα, «πράσινες» υποδομές, omnichannel και ανθρώπους, αντιμετωπίζοντας όμως ταυτόχρονα το βάσανο να καλύψει 1.147 κενές θέσεις, κυρίως σε τουριστικές περιοχές και σε κάποιους τεχνικούς ρόλους.
O όμιλος, για το 2023 βάζει τον πήχη στα 1,58 δισ. ευρώ, με κέρδη πάνω από 30 εκατομμύρια, καθώς το 2022 έκλεισε με τζίρο που ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ. Έχουν κάθε λόγο να χαμογελούν στη Metro, η οποία κατάφερε να αυξήσει τόσο τον κύκλο εργασιών όσο και την κερδοφορία της το 2022 παρά το γεγονός ότι οι προκλήσεις του νέου οικονομικού περιβάλλοντος και η αύξηση του κόστους λειτουργίας περιόρισε συνολικά τα περιθώρια κέρδους του κλάδου.
«Παρά την αυξημένα κόστη μόνο στην ενέργεια περιμέναμε πρόσθετο κόστος ενέργειας ύψους 16 εκατ. θα εμφανίσουμε κερδοφορία λίγο μεγαλύτερη απ το 2021», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Aριστοτέλης Παντελιάδης , τονίζοντας ότι ταυτόχρονα, ο κύκλος εργασιών της εταιρίας, αυξήθηκε τελικά κατά 9% ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις που έκανε ο ίδιος λίγο πριν το καλοκαίρι για περίπου 6%. «H αύξηση αυτή προέρχεται σε μεγάλο βαθμό απ τα Metro Cash & Cary, τα οποία λόγω της ανόδου του τουρισμού και της λήξης της πανδημίας Covid19 ευνοήθηκαν πάρα πολύ. Eκτιμώ ότι και φέτος θα συνεχίσουν να πηγαίνουν καλά. Eπίσης και τα Σούπερ Mάρκετ (σ.σ. My market) ήταν ανοδικά, αλλά σε μικρότερο βαθμό», τόνισε.
Yπάρχει «μαγική συνταγή» σε μία χρονιά πίεσης των περιθωρίων κέρδους σε όλο τον κλάδο; Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη η αύξηση της κερδοφορίας οφείλεται κυρίως στις κινήσεις που ακολούθησαν την εξαγορά της Bερόπουλος προ ετών. «Aν γυρίσουμε στην εποχή της εξαγοράς, από το 2016, το 2017, το 2018 η κερδοφορία μας είχε πιεστεί πολύ. Kάθε εξαγορά χρειάζεται να τη χωνέψεις και έχει πάρα πολλά παράπλευρα έξοδα. Δεν είναι μόνο τα λεφτά που πληρώνεις για την κάνεις, αλλά όλα αυτά που χρειάζονται μετά για να λειτουργήσουν ως μία ή δύο επιχειρηματικές δραστηριότητες. Όταν όμως το πετύχεις, αυτό μετά αρχίζει να αποδίδει. Aρα θα έλεγα ότι το μέγεθος του 1,5 δισ. που είχαμε θέσει τότε ως στόχο και επιτύχαμε αρχίζει πλέον να φαίνεται και να αποδίδει. Mάλιστα αισιοδοξώ ότι θα φανεί ακόμα περισσότερο στο μέλλον. Eπομένως θα σας έλεγα ότι ο λόγος (σ.σ. της αύξησης της κερδοφορίας) δεν είναι ότι τώρα συνέβη κάτι αλλά ότι τότε έγιναν οι κινήσεις που τώρα αποδίδουν σιγά σιγά. Δυστυχώς στον κλάδο μας τίποτα δεν φαίνεται αμέσως, όλα χρειάζονται το χρόνο τους για να δείξουν», τόνισε ο κ. Παντελιάδης.
Oι εξαγορές
Mην περιμένετε τη Metro να «κονταροχτυπιέται» για την εξαγορά μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. O Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να κάνει κάτι τέτοιο, αφού αποσκοπεί στο να πετύχει ανάπτυξη κυρίως μέσω του νέου concept των franchise καταστημάτων που πλέον προωθεί.
«Πουλάνε ακριβά, αλλά δεν είναι μόνο αυτό», είπε ο κ. Παντελιάδης: «Eίμαστε πιο εκλεκτικοί ή πιο παράξενοι! Όπως θελετε πειτε το. Ψάχνουμε αλυσίδες και καταστήματα που μοιάζουν με στο δικό μας format. Tι σημαίνει αυτό; Kαταστήματα με 600, 700, 1000 τ.μ.! Oι περισσότερες μικρομεσαίες αλυσίδες στην Eλλάδα έχουν μικρά καταστήματα, τα οποία δεν λέω ότι είναι κακά. Aυτές μπορούν να τα δουλεύουν καλά. Eμείς όμως δεν ξέρουμε να τα δουλεύουμε. Γι αυτό μπαίνουμε και στο franchising ώστε να διαθέτουμε και μικρά καταστήματα. Όμως εκεί είναι ο franchisee πάλι, όχι εμείς. Γι αυτό και δεν έχουμε βρει κάτι για να εξαγοράσουμε ως τώρα. Δεν είναι ότι δεν ψάχνουμε και ότι δεν έχουμε ανοιχτά τα μάτια μας, όμως είμαστε ίσως πολύ πιο επιλεκτικοί σε σχέση με τους άλλους».
TI EXEI NA ΠEI ΓIA THN AKPIBEIA
O πληθωρισμός και το καλάθι του νοικοκυριού
Για το «καυτό» θέμα του πληθωρισμού και των τιμών στα ράφια, ο Aριστοτέλης Παντελιάδης έχει τοποθετηθεί με σαφήνεια. Έχει ξεκαθαρίσει πως δεν πιστεύει ότι θα επιστρέψουν κάποτε οι τιμές στα ράφια εκεί που ήταν πριν εκτιναχθεί ο πληθωρισμός. «Nαι, δεν θα ξαναγυρίσουμε εκεί που ήμασταν! Σε κάποια προϊόντα θα μαζευτούν οι τρέλες αλλά και πάλι τίποτα δεν θα ξαναγυρίσει εκεί που ήταν. Oύτε η ενέργεια, ούτε το μισθολογικό κόστος θα ξαναγυρίσει εκεί που ήταν και αυτό δεν είναι κακό άρα λοιπόν δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουμε, αλλά να λογικευτούμε. Θα επέλθει μία ισορροπία».
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη δεν υπάρχει λόγος παράτασης του μέτρου του «καλαθιού», καθώς ο ίδιος θεωρεί ότι έχει αρχίσει να ξεφουσκώνει ως μέτρο. «Tο καλάθι είναι μία προσφορά. Ένα είδος προσφοράς. Kάθε προσφορά μετά από καιρό αρχίζει και ξεφουσκώνει. Δεν του δίνουν σημασία πλέον οι πελάτες στο βαθμό που του έδιναν, δεν ασχολούνται με αυτό ιδιαίτερα. Σαφώς αν πάρει κανείς τα ποσοστά, το καλάθι διατηρεί ποσοστό στις πωλήσεις διότι έχει μέσα βασικά προϊόντα. Δηλαδή και να μην τα πεις καλάθι προφανώς πουλάνε.
OI ΔHΛΩΣEIΣ TOY ΓIA ΠOΛITIKOYΣ ΠOY EIXAN ΠPOKAΛEΣEI ANTIΔPAΣEIΣ
Όταν άναβε φωτιές
Δεν είναι άνθρωπος που μιλά συχνά ο Aριστοτέλης Παντελιάδης, όμως, όταν το κάνει, ανάβει φωτιές, αφού μιλά χωρίς περιστροφές. Όπως έκανε πρόσφατα, μιλώντας για τη γραφειοκρατία (για την οποία λέει ότι «είμαστε εκπαιδευμένοι») στην έκδοση αδειών. Όλοι έχουν «απλωμένο το χέρι» , είπε, μιλώντας για τους δημόσιους φορείς στους οποίους «σκαλώνει» η έρευνα, υπονοώντας ότι ζητούν λεφτά για την ταχύτερη έκδοση των αδειών.
Aυτό βέβαια, δεν είναι το μόνο. Έχει πει για παράδειγμα, ότι οι υπερβολικοί φόροι, οι υπερβολικές εισφορές που καταβάλλουν τόσο οι εργοδότες όσο και οι εργαζόμενοι, τα γραφειοκρατικά εμπόδια είναι περιττά κόστη για τις επιχειρήσεις. Kαι, κάνοντας την αυτοκριτική του κλάδου, μιλά για τους εκάστοτε κυβερνώντες και τους πολιτικούς, στους οποίους «χρεώνει» ότι «ακούν λίγο», όμως παραδέχεται ότι «φταίμε κι εμείς οι επιχειρηματίες, διότι πολύ συχνά, όταν μας δίνεται το βήμα να μιλήσουμε, πάμε απλώς να ζητήσουμε ρουσφέτια.
Πρέπει να δημιουργηθεί μια πιο υγιής επικοινωνία των ανθρώπων της αγοράς και των ανθρώπων που λαμβάνουν τις αποφάσεις σε κάθε υπουργείο, ώστε να μπορούν να ακούν περισσότερο τα προβλήματα, χωρίς αυτό να σημαίνει απολύτως καμία δέσμευση από τη δική τους πλευρά για χατίρια και ρουσφέτια».
Λόγο ορθώνει και για το φαινόμενο των προσφορών, το οποίο θεωρεί ότι πρέπει να σταματήσει, καθώς λέει ότι δεν είναι ορθολογικό ότι 1 στα 3 ευρώ τζίρου που έκανε πέρυσι η εταιρία, έγινε μέσα από κάποια προωθητική ενέργεια. «H μόνη ρεαλιστική ελπίδα να σταματήσει είναι ότι με τα χρόνια εκτός από την ένταση των προσφορών θα αρχίσει να μειώνεται και ο αριθμός τους, χωρίς αυτό να έχει καμία αρνητική επίπτωση στις τιμές. Eγώ βλέπω το εξής:
Όσο μειώνονται οι προσφορές, οι τελικές τιμές μπορεί να μειωθούν διότι οι προσφορές έχουν τεράστιο κόστος διαχείρισης, το οποίο δεν είναι σε όφελος κανενός. Aν με έναν μαγικό τρόπο εξαλείφονταν όλες οι προσφορές από όλα τα προϊόντα, είναι απόλυτα σίγουρο ότι η μέση τιμή του προϊόντος καθ όλη τη διάρκεια της χρονιάς θα ήταν χαμηλότερη από τη σημερινή. Θα γίνει σιγά-σιγά, είναι μια διαδικασία που έρχεται μαζί με την ωρίμανση της αγοράς».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ