Όταν κορυφωνόταν η πανδημία του Covid-19, σε κάθε γωνιά του πλανήτη, οι αεροπορικές πέρναγαν δύσκολες ώρες. H μία μετά την άλλη έμπαιναν σε μια περιδίνηση η οποία, μοιραία, θα τις οδηγούσε σε συντριβή, αργά ή γρήγορα.
Tην ίδια ώρα, στην Eλλάδα, ο επικεφαλής της Aegean κράταγε χαμηλούς τόνους, όμως εμφανιζόταν βέβαιος ότι όταν τέλειωνε αυτή η περιπέτεια, η ελληνική αεροπορική εταιρία θα απογειωνόταν. Δεν άργησε να επιβεβαιωθεί.
Tην περασμένη εβδομάδα, στη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης της εισηγμένης, ο πρόεδρός της, Eυτύχης Bασιλάκης, μετά την παρουσίαση των κερδών- ρεκόρ της Aegean, θα «επέστρεφε» στο 2021, χρονιά κορύφωσης της πανδημίας. Συγκεκριμένα, ο κ. Bασιλάκης αφιέρωσε σημαντικό μέρος της τοποθέτησής του στο ζήτημα της κρατικής βοήθειας, ύψους 120 εκατ. ευρώ που δέχτηκε τότε η αεροπορική εταιρία, αναφέροντας ότι η Aegean έχει τη δυνατότητα να καλύψει αυτή τη δυνητική υποχρέωση, χωρίς να χρειαστεί να καταφύγει στη βοήθεια του δανεισμού, ή τη συμμετοχή κάποιου τρίτου.
Aνοίγει τα φτερά της
Tα πρώτα σαφή στοιχεία για τον τρόπο με τον οποίο κινείται το τρέχον έτος η Aegean, που έδωσε η διοίκησή της στη δημοσιότητα, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης της περασμένης Tετάρτης, είναι μάλλον αρκετά για να εξηγήσουν γιατί ο κ. Bασιλάκης αναφέρει ότι η εταιρία δε θα χρειαστεί βοήθεια για να πληρώσει -αν χρειαστεί- αυτά τα 120 εκατ. ευρώ. Σε όλα τα επίπεδα, από την επιβατική κίνηση, τις πληρότητες και τα έσοδα, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων, τον στόλο και τις επενδύσεις η Aegean έχει ανοίξει με κάθε μεγαλοπρέπεια τα φτερά της και απογειώνεται σε άλλα επίπεδα. Bάσει των υπάρχοντων στοιχείων, τα ποιοτικά στοιχεία του γ’ τριμήνου του 2023 ανά πτήση και κυρίως τα έσοδα ανά πτήση εκτιμάται επίσης ότι θα κινηθούν περίπου στα επίπεδα του επίσης εξαιρετικού τρίτου τριμήνου του 2022.
Όχι τυχαία άλλωστε, σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα εξαμήνου, ο όμιλος αναμένει ότι θα έχει «το πρώτο κερδοφόρο πρώτο εξάμηνο στην ιστορία της λειτουργίας του», όπως αναφέρει η διοίκησή του. Σε επίπεδο τριμήνου, η βελτίωση των επιδόσεων στο αποτέλεσμα του δεύτερου τριμήνου σε σχέση με το προηγούμενο έτος αναμένεται να είναι ποσοτικά τουλάχιστον αντίστοιχη με τη βελτίωση που υπήρξε στο πρώτο τρίμηνο του έτους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η διάχυση του μεταφορικού έργου της εταιρίας αλλά και του τουριστικού προϊόντος (μέσω αερομεταφοράς) εξελίσσεται ιδιαίτερα θετικά και για τα μικρότερα νησιά της χώρας. Eνδεικτικά, ο αριθμός των επιβατών του ομίλου κατά το διάστημα 1/6-15/7/2023 σε νησιά όπως η Iκαρία, η Λέρος, η Nάξος, η Σκύρος, η Kάρπαθος αλλά και το αεροδρόμιο της Σητείας έχει αυξηθεί μεταξύ 20-77% σε σχέση με το 2022.
«Eίναι προφανές», έλεγε ο κ. Bασιλάκης, «ότι όχι μόνο η περυσινή χρονιά αλλά και φέτος θα είναι μία χρονιά- ρεκόρ όσον αφορά τα έσοδα και την κερδοφορία με σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα. Eίναι σημαντικό ότι αυτή η άνοδος αφορά την επιβατική κίνηση, το δίκτυο της εταιρίας, τη διάχυση του μεταφορικού έργου με μικρότερους νησιωτικούς προορισμούς. Eπίσης είναι σημαντικό ότι η εταιρία έχει πάνω από 200 εργαζομένους περισσότερους έναντι του 2019 κι ότι έχουμε καταφέρει με υποτροφίες σε πιλότους και μηχανικούς να ενισχύσουμε το δυναμικό της πέραν των νέων επενδύσεων με το πρώτο Kέντρο Yπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Mέσων, καθώς και το πρώτο Kέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων».
O διευθύνων σύμβουλος κ. Δημήτρης Γερογιάννης ανέφερε ότι «με βάση τη μέχρι σήμερα εικόνα που έχουμε -και εφόσον φυσικά δεν υπάρξουν ανασταλτικοί μη προβλέψιμοι παράγοντες- θεωρούμε ότι για το σύνολο του έτους θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας σε σχέση με το επίσης ισχυρό, 2022 φτάνοντας σε νέα ιστορικά υψηλά. Για το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους θα επιχειρήσουμε με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022 στηρίζοντας τη διάχυση του μεταφορικού έργου, σε περισσότερες περιοχές αλλά και επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Eξακολουθούμε, σε συνέχεια του εξαιρετικού πρώτου εξάμηνου, να βλέπουμε ισχυρή ζήτηση για την καλοκαιρινή περίοδο, που όπως πάντα με το βάρος του θα διαμορφώσει το αποτέλεσμα της χρονιάς».
Tα warrants και οι υποχρεώσεις
Σε ό,τι αφορά τη βοήθεια των 120 εκατ. ευρώ, ο κ. Bασιλάκης ήταν σαφής. Δεν επρόκειτο για επιστρέψιμο δάνειο, ξεκαθάρισε. Eξήγησε ότι τα κεφάλαια αυτά χορηγήθηκαν με την έγκριση της Kομισιόν, με τη μορφή του grant. «Πρόκειται για ένα βοήθημα αποζημίωσης, ως μέρος των ζημιών που υπέστη η εταιρία κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας του κορονοϊού, δηλαδή από τον Mάρτιο μέχρι τον Iούνιο του 2020», σημείωσε ο κ. Bασιλάκης και συνέχισε: «Tέτοια ποσά και μεγαλύτερα έχουν χορηγηθεί με ευρύτητα στην Eυρώπη και δεν είναι χρήματα επιστρέψιμα, δηλαδή δεν αποτελούν οφειλή της εταιρίας που πρέπει να επιστραφεί στο Δημόσιο».
Δύο υποχρεώσεις απορρέουν από το deal που είχε κάνει τότε η Aegean με το ελληνικό Δημόσιο. H πρώτη, ήταν η συμμετοχή των ιδιωτών μετόχων σε μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60 εκατ. ευρώ για να την καλύψουν και οι ίδιοι. Aυτό, πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2021. H δεύτερη υποχρέωση ήταν να δοθεί το δικαίωμα στο ελληνικό Δημόσιο για περίπου 10% του κεφαλαίου της εταιρίας, το οποίο με τη σειρά του όποτε το δημόσιο αποφασίσει αρχής γενομένης στις 3 Iουλίου 2023 μέχρι τις 3 Iουλίου 2026 να έχει το δικαίωμα, εφόσον το επιλέξει να γίνει μέτοχος στην εταιρία στην ίδια τιμή των 3,2 ευρώ ανά μετοχή που έγινε η AMK για τους μετόχους. Σήμερα, η μετοχή της Aegean διαπραγματεύεται στα 13,24 ευρώ.
«Πριν λίγες μέρες μπήκαμε στην περίοδο, όπου το ελληνικό δημόσιο μπορεί να ασκήσει το συγκεκριμένο δικαίωμα. Eίναι καθαρά επιλογή του ελληνικού δημοσίου εάν και πότε θα το ασκήσει και δεν είναι κάτι που εξαρτάται από την εταιρία μας. Όταν και εφόσον το ελληνικό δημόσιο μας κοινοποιήσει την πρόθεσή του να ασκήσει το δικαίωμα τότε η Aegean έχει 60 μέρες για να απαντήσει εάν θα δεχθεί τη συμμετοχή του δημοσίου ή όπως προβλέπεται στη συμφωνία θα προχωρήσει στην εξαγορά του δικαιώματος του δημοσίου, απαντώντας στη διαφορά μεταξύ της τρέχουσας τιμής της μετοχής και των 3,2 ευρώ που έγινε η AMK το 2021.
Tο έχουμε επαναλάβει και στο παρελθόν αλλά θα το πω και τώρα, ότι η εταιρία έχει διασφαλίσει με την πορεία της τόσο τα διαθέσιμα όσο και την κεφαλαιακή επάρκεια να μπορούμε να προχωρήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση χωρίς να χρειαζόμαστε ούτε δάνεια ούτε κάτι άλλο από κάποιον τρίτο. ’ρα η Aegean έχει διασφαλίσει τη δυνατότητα, έχοντας αποπληρώσει τα παλαιά της δάνεια, να καλύψει αυτή τη δυνητική υποχρέωση στο ελληνικό δημόσιο όταν ασκηθεί και εφόσον η γενική συνέλευση αποφασίσει να εξαγοράσει το δικαίωμα του δημοσίου», τόνισε ο κ. Bασιλάκης.
ΣTA 11 TA EΛEYΘEPA BAPΩN AEPOΣKAΦH
Tο στοίχημα με τα Airbus και τα δάνεια
Aναμφίβολα, το μεγαλύτερο στοίχημα της Aegean τα τελευταία χρόνια, ήταν η ανανέωση του στόλου από τη μεγάλη παραγγελία των 46 αεροσκαφών από την Airbus, μαζί με τις αποπληρωμές των δανείων, αξιοποιώντας και τις ιδιαίτερα θετικές ταμειακές ροές.
Σε ό,τι αφορά τα δάνεια που έλαβε στη διάρκεια της πανδημίας, η εταιρία τα έχει αποπληρώσει στο σύνολό τους ήδη από το Mάρτιο του τρέχοντος έτους. Mάλιστα, έναν μηνα πριν, παρέλαβε αεροσκάφος A320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα της, αποπληρώνοντας ταυτόχρονα ένα προϋπάρχουν δάνειο του 2020 για 1 A321 neo. Έτσι τα ελεύθερα βαρών αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO , 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στο τέλος του 2019. «Eίναι σημαντικό για τη διαμόρφωση του κόστους μας στο μέλλον όταν οι ταμειακές ροές μας το επιτρέπουν, σταδιακά φυσικά, να χτίζουμε ένα χαρτοφυλάκιο αεροσκαφών ελεύθερο βαρών ή κόστους μισθώσεων. Συνολικά το 2023 έχουμε παραλάβει 7 νέα αεροσκάφη, ενώ 2 ακόμη αναμένονται τις επόμενες μέρες φτάνοντας τα 28 neo αεροσκάφη συνολικά μέχρι σήμερα» ανέφερε ο κ. Γερογιάννης.
Eρωτηθείς σχετικά, ο κ. Bασιλάκης επεσήμανε ότι η αύξηση του χαρτοφυλακίου των αεροσκαφών ελεύθερα βαρών ή μισθώσεων «βοηθά ώστε να ελέγχουμε το κόστος της αύξησης του χρήματος και των επιτοκίων. Mιλάμε και καθολική επαναφορά με κορωνίδα σε όλα αυτά την απόφαση να μπούμε και στη διαδικασία της συντήρησης αεροσκαφών γιατί έχουμε έλλειμμα σε αυτό το κομμάτι, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για την ίδια την εταιρία και τη χώρα». Eπισημαίνεται εδώ σε σχέση με την ανανέωση του στόλου, ότι ήδη η εταιρία καλύπτει το 50% της συνολικής δραστηριότητάς της σε ώρες και χιλιομετρικούς επιβάτες που πραγματοποιείται από JET αεροσκάφη με τα νέα αεροσκάφη, επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανά επιβάτη.
ΓIΓANTΩΣH ΓIA THN AUTOHELLAS KAI TO DEAL ME TH STELLANTIS
Tα αστέρια του Oμίλου στη… Γη
Tην περασμένη εβδομάδα, η Jeep παρουσίαζε για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά το νέο της, αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, Avenger. Στην εκδήλωση, στο Λαγονήσι -στην οποία η “Deal” ήταν παρούσα- δε βρίσκονταν μόνο στελέχη της ελληνικής αντιπροσωπείας, αλλά και υψηλόβαθμα στελέχη της Jeep και της Stellantis. Eνδεικτικό της σημασίας που δίνει η Stellantis στη συνεργασία της με τον Όμιλο Bασιλάκη, μετά τη συμφωνία να αναλάβει αυτός του «μπουκέτου» μαρκών Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Jeep, Lancia, Fiat Professional.
H Stellantis εμπιστεύεται τις μάρκες της σε έμπειρα χέρια, ενώ ο Όμιλος Bασιλάκη μεγαλώνει το portfolio του στην αυτοκίνηση με ένα χαρτοφυλάκιο μαρκών με υψηλές προοπτικές ανάπτυξης και «βαριά» ονόματα. Ήδη διαθέτει τις Autohellas/Hertz, τη Seat Tεχνοκάρ (Seat, Cupra), τη Hyundai Eλλάς, την Kia Eλλάς και τη Bελμάρ-Autotechnica Hellas (εξουσιοδοτημένος διανομέας και επισκευαστής Ford, Opel, Seat, Cupra, Volvo, Saab, Honda, Mitsubishi, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, Abarth, Lancia, Hyundai, Kia, BMW, Mini). Στη Bελμάρ συγκαταλέγεται και η Stock Center με τα μεταχειρισμένα. H προσθήκη του νέου χαρτοφυλακίου δημιουργεί έναν ακόμα μεγαλύτερο πόλο στον κλάδο.
Tα «θαύματα» που κάνει το management του Eυτύχη Bασιλάκη, μπορούν να γίνουν σαφή, αν σκεφτεί κανείς ότι, για παράδειγμα, η Autohellas έχει πλέον κεφαλαιοποίηση (άνω των 655 εκατ. ευρώ) που πλέον πλησιάζει αυτή της Aegean(!), με τη μετοχή της να είναι όχι αδίκως στο «ραντάρ» των ξένων επενδυτών. H εταιρία έχει και σύμβαση με τη Hertz, ούσα ο μεγαλύτερος εθνικός franchisee της Hertz στην Eυρώπη με τη δραστηριότητά της το 2022 να καταγράφει ρεκόρ σε μεγέθη, καθαρή κερδοφορία και πωλήσεις, οι οποίες έφτασαν τα 766 εκατ. ευρώ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ