Η φύση έμπνευση για τον Νίκο και τη Νίκη Κουτσιανά
Οι φαρμακοποιοί που ταξιδεύουν τα καλλυντικά της Apivita σε 15 χώρες, χωρίς να κάνουν εκπτώσεις στις αρχές τους
H κοινωνία της μέλισσας αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης για τον Νίκο και τη Νίκη Κουτσιανά. Η οργάνωση, η ομαδική δουλειά, η εργατικότητα του μελισσιού. Εξ ου και το όνομα της εταιρίας τους. Apivita που σημαίνει η ζωή της μέλισσας.
Με ισχυρές προσλαμβάνουσες από το χωριό του στα Γαμβράκια Δομοκού, εκεί όπου διέθετε 400 κυψέλες την δεκαετία του ’70, φαρμακοποιός στο επάγγελμα, ο Νίκος Κουτσιανάς είδε από τότε που ξεκίνησε με ένα φαρμακείο στο Παγκράτι πως και η δική του επιχείρηση έπρεπε να λειτουργεί σα μελίσσι. Όλα στην τάξη και με σεβασμό στον άνθρωπο και τη λειτουργία της φύσης. Είναι ίσως αυτός ο διαφορετικός τρόπος σκέψης που τον κάνει να ξεχωρίζει από τους συνηθισμένους επιχειρηματίες. Από εκείνους που με καθαρά «στεγνή» οικονομική λογική έχουν ως μοναδικό στόχο το κέρδος με κάθε τίμημα.
«Δε δημιουργήσαμε την Apivita για να κονομήσουμε. Την συστήσαμε για να δημιουργήσουμε και να ανταμειφθούν οι κόποι μας», θα δηλώσει υπερήφανος ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας στα εγκαίνια του βιοκλιματικού εργοστασίου του ομίλου στο Μαρκόπουλο πέρυσι.
Είναι πιθανόν οι απόψεις του αυτές, αλλά και ο συνολικός τρόπος ζωής που τον κατατάσσουν στους θιασώτες της «αριστερής ιδεολογίας». Για εκείνον μεγάλη σημασία έχει η προσφορά στην κοινωνία. Η δημοκρατία, το αίσθημα δικαίου, η συλλογικότητα, η ρήξη με ό,τι δε συνάδει με τις αξίες του.
Το έχει αποδείξει και με την επιχειρηματική του δραστηριότητα. Για τον ίδιο και τη σύζυγό του, Νίκη, με την οποία είναι ζευγάρι στη ζωή και στις business εδώ και 41 χρόνια, οι 400 εργαζόμενοι της Apivita αποτελούν για εκείνους οικογένεια. «Το γραφείο μας είναι πάντα ανοιχτό για όλους. Θέλουμε να είμαστε φίλοι μαζί τους, όχι αντίπαλοι. Νοιαζόμαστε για την εξέλιξη και την ζωή τους», λένε χαρακτηριστικά.
Είναι ίσως από τις λίγες εταιρίες που όχι μόνο δεν έχουν προβεί σε περικοπές, αλλά αντιθέτως κόντρα στην κρίση συνεχίζουν να προσλαμβάνουν. Εβδομήντα οκτώ άτομα προστέθηκαν στο δυναμικό της το 2013. Ο Νίκος και η Νίκη Κουτσιανά έχουν μάθει να λένε «όχι» στους… πειρασμούς της γρήγορης ανάπτυξης που είναι καθημερινοί. Δεν κάνουν «εκπτώσεις» στη δουλειά τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η άρνησή τους να προσθέσουν σιλικόνη στα φυτικά καλλυντικά και τα αντηλιακά τους, κάτι το οποίο «εναντιώνεται» στις αρχές της Apivita, η οποία παράγει φυσικά και ολιστικά προϊόντα με συστατικά από τη μητέρα- φύση, όπως ο βασιλικός πολτός, το μέλι, η προπόλη κ.ά. Μια συνταγή επιτυχίας που τους έχει χαρίσει πολλά βραβεία ακόμη και από τον billionaire Bill Gates ως μία από τις πιο καινοτόμες επιχειρήσεις. Και ας τους έχουν στοιχίσει τέτοιου είδους διαφορές ηχηρές συνεργασίες, όπως με την Ajinomoto με την οποία συνεργάζονταν για την επέκταση του δικτύου της ελληνικής εταιρίας στην Ιαπωνία.
Έχουν κερδίσει με τη συγκεκριμένη στρατηγική τους την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στις 15 χώρες, όπου εξάγουν τα προϊόντα τους. Η Apivita έχει κατακτήσει ήδη την Ισπανία, τη Βρετανία, το Χονγκ Κονγκ, την Ιαπωνία, την Αμερική, τη Ρωσία. Επόμενοι «σταθμοί» του… ταξιδιού της με χρονικό ορίζοντα το 2017 είναι Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ταϊβάν, Κορέα, Καναδάς και Μαλαισία. Εκτός από corners πωλήσεων, συνεργάζεται και με πολλά 5άστερα ξενοδοχεία που προμηθεύονται τα προϊόντα Apivita σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Οι εξαγωγές της αποτελούν το 31% του συνολικού κύκλου εργασιών του 2013, ενώ στόχος της είναι οι συνολικές πωλήσεις της μέσα στην επόμενη 5ετία να φτάσουν τα 200 εκατ. ευρώ (από 34,7 εκ. ευρώ) την περσινή χρονιά).
«ΑΣΚΗΤΙΚΗ» ΑΠΛΟΤΗΤΑ
Ο Νίκος και η Νίκη Κουτσιανά ουδέποτε εντυπωσιάστηκαν όμως, και από τον εύκολο πλουτισμό και την περιττή χλιδή.
Δεν διαθέτουν «αρμαθιές» πολυτελών βιλών, ούτε και glamorous αυτοκινήτων. Χόμπι τους είναι η φύση. Ο Νίκος Κουτσιανάς φροντίζει μόνος του τα 30 μελίσσια που έχει στο Μαρκόπουλο. Η αγάπη του για τα φυσικά προϊόντα και τη δουλειά του είναι τόση, που μέχρι και το φαρμακείο του Μπαλαλά στο Άγιο Όρος «ξαναζωντάνεψε» πριν από μερικά χρόνια.
Το ιστορικό φαρμακείο που χρονολογείται από το 1890, αναστυλώθηκε πλήρως με την πολύτιμη αρωγή του. Ένα μέρος του λειτουργεί ως μουσείο με εκθέματα όλα τα παλιά φάρμακα και αντικείμενα που βρέθηκαν εκεί. Έναν χώρο που ο ιδρυτής της Apivita επισκεπτόταν κάθε φορά που ταξίδευε στο Άγιο Όρος για να προσευχηθεί, αλλά και να απολαύσει τη γαλήνη της ασκητικής ζωής έστω και για λίγο μακριά από τις καθημερινές υποχρεώσεις.
Ο ίδιος και η σύζυγός του είναι γενικότερα όμως, θιασώτες της απλότητας. Ίσως επειδή όταν ξεκίνησαν νέοι το 1972, δούλεψαν σκληρά, περνώντας αγωνίες και χαρές μέχρι να «χτίσουν» το δημιούργημά τους, την Apivita.
Μια εταιρία- πρότυπο ανάπτυξης σήμερα, η οποία κινείται σε κερδοφόρο ρότα και η επιτυχία της οφείλεται στον συνδυασμό της έμπνευσης και των γνώσεων γύρω από τα φυτά του Νίκου Κουτσιανά, αλλά και στην εμπορική ευελιξία και την επικοινωνιακή δεινότητα της «βασίλισσας- προέδρου» -όπως την αποκαλεί ο σύζυγός της- Νίκης.
Για να φτάσουν όμως, στο σήμερα πέρασαν από «Συμπληγάδες». Από την άρνηση των πωλητών να αναλάβουν την πώληση του πρώτου σαπουνιού που παρασκεύασαν πουλώντας το σε ξύλινο κουτί σκαλισμένο από τον Σπύρο Ορνεράκη, επειδή δεν είχε άρωμα και ήταν μαύρο, μέχρι την δυσπιστία που συνάντησαν από το «ακατέργαστο κοινό» για τα φυτικά προϊόντα τους.
Ακόμη θυμάται ο Νίκος Κουτσιανάς μια ομιλία του στην Κρήτη, τότε που κυριαρχούσε το τυποποιημένο βιομηχανικό φάρμακο και εκείνος πρότεινε μολόχα αντί αντιβηχικού σιροπιού, με αποτέλεσμα να τον χλευάζουν. Όμως, δεν πτοήθηκε. Άλλωστε, όπως συνηθίζει να λέει, «η ανάγκη είναι αυτή που σε κάνει ηγέτη, που σε κάνει να διαφέρεις από τους άλλους και από τον εαυτό σου». Γι’ αυτό και η συμβουλή προς τους συνεργάτες του είναι «μην κοιτάτε τον ανταγωνισμό.
Kάθε στιγμή μπορεί να δημιουργηθεί ένας νέος Kορρές, μια νέα Frezyderm, αφού πάντα θα υπάρχει κενο΄στην αγορά. Ο μοναδικός ανταγωνιστής είναι η άγνοια της μοναδικότητάς μας».
ΜΕ ΝΕΕΣ ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Επιμένουν ελληνικά και δίνουν το παράδειγμα…
Άνθρωπο πεισματάρη χαρακτηρίζουν τον Νίκο Κουτσιανά όσοι τον γνωρίζουν καλά. Δεν πτοείται στα δύσκολα. Ακόμη και μέσα στην «δίνη» της οικονομικής κρίσης, ουδεμία στιγμή δεν πέρασε από το μυαλό του να «εγκαταλείψει» την Ελλάδα.
Όταν κάποτε τον ρώτησαν γιατί δε δημιουργεί εργοστάσιο σε μια γειτονική χώρα, όπως η Βουλγαρία λόγω φθηνότερου κόστους, η απάντησή του ήταν «αποστομωτική»: «Τι παράδειγμα θα δώσω τότε στα νέα παιδιά, στη νέα γενιά για να μείνουν στη χώρα τους και να παλέψουν»;
Τα λόγια του τα κάνει πράξη. Το απέδειξε με τις επενδύσεις στις οποίες προχώρησε την τελευταία διετία, αλλά και με εκείνες που έχει στα… σκαριά για να υλοποιήσει το επόμενο διάστημα. Όπως το βιοκλιματικό εργοστάσιο στο Μαρκόπουλο, ένα project ύψους 14,5 εκατ. ευρώ που αποτελεί πρότυπο πράσινης ανάπτυξης. Μέχρι και οι 22 υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης που το επισκέφθηκαν πριν από μερικές ημέρες «υποκλίθηκαν» στην έμπνευση των δημιουργών του, του Νίκου και της Νίκης Κουτσιανά.
Στις εγκαταστάσεις αυτές «χτυπά» η καρδιά της διοίκησης και των εργαστηρίων της Apivita. Μια μονάδα- σύμβολο «σοφίας και νίκης», όπως η ελιά που φιλοξενεί στον χώρο υποδοχής. «Όνειρο ζωής» ήταν για τον Νίκο και τη Νίκη Κουτσιανά το συγκεκριμένο εργοστάσιο, του οποίου τις βαριές σιδερένιες πόρτες έχει… επιμεληθεί ο γνωστός γλύπτης Νίκος Παπουτσίδης, χαράσσοντας γιγαντιαίες μέλισσες πάνω σε αυτές.
Όνειρο ζωής ήταν όμως και η δημιουργία του “The Apivita Experience Store”. Το πρώτο κατάστημα λιανικής του ομίλου, το οποίο εγκαινιάστηκε στα τέλη του 2013. Έναν πολυχώρο υγείας και ομορφιάς, με φιλοσοφία και πάλι εμπνευσμένη από την φύση, τα μυστικά της οποίας ο Νίκος Κουτσιανάς γνωρίζει καλά. Στην οδό Σόλωνος 6 στο Κολωνάκι, εκεί που «χτυπά» η καρδιά του εμπορικού κόσμου, σε ένα νεοκλασικό των αρχών του περασμένου αιώνα, φιλοξενούνται γωνιές με βότανα και ποικιλίες μελιού, corners με καλλυντικά, το Natural Pharmacy και το πρώτο αυστηρά βιολογικό juicy bar στην πόλη.
Ήδη η οικογένεια Κουτσιανά (στην Apivita έχουν εισέλθει δυναμικά και τα δύο παιδιά του ζευγαριού, η Σοφία και ο Θάνος) ετοιμάζει τα επόμενα επενδυτικά της «χτυπήματα». Την… επανάληψη της συνταγής του Apivita Experience Store, αυτή την φορά στα Σπάτα και συγκεκριμένα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στα σχέδια του προέδρου της Apivita είναι τέλος και η εισαγωγή της εταιρίας στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών, όπως έχει προαναγγείλει ο ίδιος πρόσφατα. Την ώρα που άλλες εταιρίες «φεύγουν» από το ταμπλό, εκείνος είναι έτοιμος να δώσει… ψήφο εμπιστοσύνης.
Όταν ο Αντρίκος δούλευε στην εταιρία φυτικών καλλυντικών
Η ιστορία με τον γιο του Γιώργου Παπανδρέου
Ήταν κάπου στο τέλος του 2009 όταν ένα νεαρό, καλογυμνασμένο παιδί περνούσε την πόρτα των γραφείων του Νίκου και της Νίκης Κουτσιανά στην Apivita. Είχε φροντίσει πρωτίστως να αποστείλει το βιογραφικό του και το ραντεβού κλείστηκε Δευτέρα πρωί.
Παρά το ηχηρό του ονοματεπώνυμο, καθόλη τη διάρκεια της συνέντευξης – συζήτησης εκείνος κράτησε χαμηλούς τόνους. Όπως έχει μάθει να κάνει και γενικότερα στη ζωή του. Ήταν ο Αντρίκος Παπανδρέου. Ο γιος του πρώην πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου, ο οποίος παρά το ότι «κουβαλά» ένα όνομα με βαριά ιστορία και έχει σπουδάσει οικονομικά και κοινωνιολογία στα Πανεπιστήμια της Αμερικής και της Βρετανίας, όπως εκατομμύρια άλλοι νέοι έψαχνε για δουλειά.
Η συνέντευξη με τους ιδρυτές της Apivita πήγε καλά και το επόμενο πρωί ξεκίνησε κανονικά την εργασία του. Σημαντικό ρόλο στην πρόσληψή του έπαιξε η προηγούμενη εμπειρία του στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο στην Κρήτη, όπου έκανε το μεταπτυχιακό του. Γι’ αυτό και εργάστηκε τόσο στο τμήμα ερευνών, όσο και στο τμήμα εμπορικής ανάπτυξης της Apivita.
Τυπικός και συνεπής ο Αντρίκος Παπανδρέου, κάθε πρωί στις οκτώ και μισή βρισκόταν στο πόστο του μέχρι αργά το απόγευμα. Ο ίδιος όπως έλεγαν οι συνάδελφοί του, ήταν ιδιαίτερα ευγενικός και φιλικός απέναντι σε όλους τους υπαλλήλους της εταιρίας καλλυντικών, χωρίς όμως να έχει ανοιχτεί περισσότερο και να δημιουργήσει φιλίες εντός του εργασιακού χώρου.
Σε καμία περίπτωση, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι, δεν ήθελε να εκμεταλλευθεί το όνομά του και μάλιστα δούλευε το ίδιο με τους υπόλοιπους συναδέλφους του.Σήμερα πλέον ο ίδιος δεν εργάζεται στην Apivita. Όχι γιατί δεν ήταν ευχαριστημένος.
Αντιθέτως. Απλώς, επειδή είχε αρχίσει να παίρνει διαστάσεις το θέμα στα ΜΜΕ και «αποκαλύφθηκε» ότι εργαζόταν στον όμιλο Κουτσιανά, με αποτέλεσμα πολλές φορές να… περιμένουν μέχρι και φωτογράφοι έξω από τα γραφεία, προτίμησε να αποχωρήσει. Άλλωστε, λόγω της σεμνότητάς του, δεν του αρέσει να εκτίθεται.