«Όποιος δεν αναπτύσσεται, πεθαίνει»
Κόντρα στην κρίση και με… φουλ επίθεση γιγαντώνει τον όμιλο σε Ελλάδα και εξωτερικό. «Κωδικός επέκταση» και στη ναυτιλία
Μίνως Κυριακού. Ένα όνομα με «βαριά» ιστορία και ακόμη πιο πλούσια επιχειρηματική διαδρομή. Ο επιχειρηματίας που από τους πρώτους πάτησαν “On” στην ιδιωτική τηλεόραση στην Ελλάδα, ακόμη και σήμερα στα 72 του χρόνια καθημερινά από νωρίς το πρωί βρίσκεται στο γραφείο του στο Μέγαρο του Agora Center στο Μαρούσι.
Εκεί καθισμένος στην αναπαυτική του καρέκλα και περιτριγυρισμένος από τους πλέον έμπιστους συνεργάτες του, μεταξύ των οποίων ο Σπήλιος Χαραμής και φυσικά ο γιος του Θοδωρής Κυριακού, παρακολουθεί και σχεδιάζει την επόμενη ημέρα στις business σε… στεριά και θάλασσα.
Ο Μίνως Κυριακού είναι λιγομίλητος. Ειδικά από τότε που αποφάσισε να «επιστρέψει» ακόμη πιο δυναμικά στη ναυτιλία -καθώς μέσα του αισθάνεται πάντα περισσότερο εφοπλιστής- και έχει βγει μπροστά στον όμιλο ΑΝΤ1 ο Θοδωρής, επιλέγει να μένει στα «μετόπισθεν», αν και εξακολουθεί να έχει το γενικό… πρόσταγμα για κάθε κίνηση στην… σκακιέρα των επιχειρήσεων.
Πριν από λίγες μέρες αισθάνθηκε και πάλι υπερήφανος, καθώς ο Όμιλος ANT1 πήρε από τον EBEA βραβείο για την ραγδαία ανάπτυξη στο ηλεκτρονικό επιχειρείν. Όταν αποφασίζει όμως, να μιλήσει, κάθε παρέμβασή του, κάθε λέξη του έχει ιδιαίτερη φόρτιση και σημασία. «Όποιος δεν αναπτύσσεται, πεθαίνει» λέει ο εφοπλιστής και πρόεδρος του ομίλου ΑΝΤ1 στην “Deal”, αναφερόμενος τόσο στην ελληνική οικονομία όσο και στις επιχειρήσεις του. Πιστεύει πως η ανάπτυξη βρίσκεται κοντά και επισημαίνει ότι «χρειάζονται νόμοι για να έλθουν επενδυτές στη χώρα».
O Mίνως Kυριακού θεωρεί πως η οικονομική κρίση μπορεί να αποτελέσει σημαντική ευκαιρία για να ανακαλύψει η χώρα, η πολιτική της ηγεσία, αλλά και οι πολίτες τον καλύτερό τους εαυτό. Μια σημαντική δήλωση για μια χώρα που βιώνει μια 6ετία βαθιάς ύφεσης, που είχε «παραδοθεί» στην αναξιοκρατία, την έλλειψη ισονομίας, την «ρουσφετολογία» και την γραφειοκρατία, που προσπαθεί να ξαναβγεί στον… αφρό και να γίνει πόλος έλξης για Έλληνες και ξένους επενδυτές. Μια «παρέμβαση» από έναν άνθρωπο που γνωρίζει καλά την αγορά, που αν και κατά καιρούς έχει καταστεί βασικός συνομιλητής της πολιτικής και επιχειρηματικής «αφρόκρεμας» του τόπου λόγω της πολυσχιδούς δράσης του, της πληθωρικής του παρουσίας στα κοινωνικά και πολιτιστικά δρώμενα και της ιστορίας του στον αθλητισμό δεν έχει επιδιώξει μέσα από αυτές τις σχέσεις να αποκομίσει οφέλη.
Τα media του ομίλου του ουδέποτε «χαρίστηκαν» σε πρόσωπα. Σήμερα φαίνεται να στηρίζει την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου και τις προσπάθειες για έξοδο από την κρίση- κάτι για το οποίο στις τελευταίες εκλογές ο όμιλος βρέθηκε στο στόχαστρο- όμως, αυτό δε σημαίνει πως κλείνει τα μάτια σε λάθη και αστοχίες.
Το «δόγμα» του Μίνωα Κυριακού για την ανάπτυξη και τις επενδύσεις δεν αποτελεί μία ακόμη ωραιοποιημένη παρέμβαση. Ένα «κενό γράμμα» για τον ίδιο. Το εφαρμόζει και το κάνει πράξη και στις επιχειρήσεις του.
«ΚΩΔΙΚΟΣ» ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ
Κόντρα στην οικονομική κρίση και τον κανόνα που θέλει τους περισσότερους ομίλους των media να μετρούν ζημίες και να συρρικνώνονται ή να αναλώνονται σε «παιχνίδια» μετοχικών ισορροπιών, ο Μίνως Κυριακού μαζί με τον γιο του Θοδωρή κινούνται σε αντίθετη «ρότα» και εφαρμόζουν την στρατηγική επέκτασης. Από τα πρώτα χρόνια της κρίσης έθεσαν σε λειτουργία δύο ταυτόχρονους «μηχανισμούς» λειτουργίας του ομίλου.
Αποφάσισαν πως το ένα τμήμα πρέπει να ακολουθεί ένα σχέδιο δράσης που θα περιλαμβάνει περικοπές δαπανών και θα «οχυρώσει» αλλά και θα προετοιμάσει τον όμιλο για τις καλύτερες ημέρες.
Ο άλλος μηχανισμός επικεντρώθηκε σε μια επιθετική στρατηγική εξαγορών σε περιοχές όπου παρατηρείται καθοδική κίνηση και προσφέρονται περιουσιακά στοιχεία σε ελκυστικές τιμές και με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Ο ΑΝΤ1 εδραιώνει με σταθερά βήματα κυρίαρχη θέση σε χώρες όπως η Σερβία, το Μαυροβούνιο, η Σλοβενία και έπεται συνέχεια και σε άλλες χώρες της ΝΑ Ευρώπης.
Η στρατηγική αυτή έχει αποδώσει καρπούς. Αφενός ο ΑΝΤ1 «ανοίγει φτερά» σε νέες αγορές, αφετέρου το «μαγαζί» βγήκε αλώβητο από τη μεγάλη περιπέτεια της ελληνικής αγοράς, σημειώνοντας μάλιστα και αύξηση 12% ως προς τα μερίδια τωω διαφημιστικών του εσόδων.
Οι Κυριακού γνωρίζουν από τηλεόραση. Τόσο ως προς την δομή της, όσο και ως προς το περιεχόμενό της. Δεν είναι τυχαίο πως πέρυσι το καλοκαίρι συγκέντρωσαν υπό την σκέπη του ΑΝΤ1 ηχηρά ονόματα της ψυχαγωγίας, αφήνοντας εμβρόντητους τους αντιπάλους του, ενώ ενίσχυσε και τον ενημερωτικό τομέα και κατάφερε να… πετύχει διάνα στην κορυφή της τηλεθέασης.
Επί 23 χρόνια στην αγορά των media ο Μίνως Κυριακού είναι εκείνος που έβαλε τα θεμέλια της γιγάντωσης του ομίλου ΑΝΤ1. Τότε που δεν ήθελε απλώς να έχει ένα κανάλι και ένα ραδιόφωνο στην ιδιοκτησία του, αλλά έναν πολυσχιδή όμιλο με παρουσία σε Ελλάδα, Κύπρο και στις 5 ηπείρους. Πρόσθετε συνεχώς «πετράδια» στο… στέμμα του ομίλου του. Το ραδιόφωνο, τις εκδόσεις Δάφνη Επικοινωνίες, την δισκογραφική Heaven, την Audiotex κ.α. Δεν τον αποκαλούν άδικα «Έλληνα Μέρντοχ».
Πλέον την ανάπτυξη του ομίλου συνεχίζουν τα παιδιά του, Ξενοφών, Αθηνά και Θοδωρής με τον τελευταίο να έχει βγει πιο δυναμικά μπροστά στα media, κατέχοντας την θέση του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου.
BUSINESS ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
Με τον ίδιο κωδικό, εκείνον της ανάπτυξης κινείται ο Μίνως Κυριακού και στη ναυτιλία. «Τον φυσικό του χώρο, την θάλασσα», όπως έχει δηλώσει ο ίδιος σε παλαιότερη συνέντευξή του. Η Athenian Tanker Management, την οποία ίδρυσε το 1965, με έναν στόλο 4 υπερδεξαμενόπλοιων, επεκτείνει τον στόλο της, ναυπηγώντας νέα «σκαριά» και αξιοποιώντας την ευκαιρία που δημιουργείται από τις χαμηλές τιμές στις γιάρδες.
Έτσι κινείται ο Κυριακού. Ακόμη και στις δυσκολίες «ανακαλύπτει» ευκαιρίες. Το είχε πράξει και τα πρώτα χρόνια που ίδρυσε την Athenian και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα έχτισε έναν στόλο 16 πλοίων και 12 χρόνια αργότερα πραγματοποιούσε το 46% του διεθνούς εμπορίου. Μετρ των αγοραπωλησιών, είχε προκαλέσει το παγκόσμιο ναυτιλιακό ενδιαφέρον, όταν προ 10ετίας είχε πουλήσει στην OMI αντί 520 εκ. δολ. 11 πλοία και 6 στην Sovcomfolt αντί 330 εκ. Τότε πολλοί μίλησαν για αποχώρηση του Κυριακού από τη ναυτιλία, κάτι το οποίο διέψευσε δύο χρόνια αργότερα με την κατασκευή 6 νέων τάνκερ.
Η METROPOLITAN OPERA, Η ΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΟΕ ΚΑΙ Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ
Οι «παρεμβάσεις» του στα πολιτιστικά και αθλητικά δρώμενα
Δεν είναι μόνο ως εφοπλιστής και καναλάρχης ο Μίνως Κυριακού πρωτοπόρος. Με την πληθωρική του παρουσία αφήνει την «σφραγίδα» του παντού. Στις τέχνες, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
Η καθοριστική του πρωτοβουλία για την έλευση της Metropolitan Opera στην Ελλάδα θεωρήθηκε τομή για τα ελληνικά πολιτιστικά δρώμενα. Τέτοια που μέχρι και τον μεγάλο αντίπαλό του, την οικογένεια Αλαφούζου και τον ΣΚΑΪ «εξευμένισε», με την οποία είχαν κόντρα από την εποχή της προεδρίας του στην ΕΟΕ. Τότε που το συγκρότημα Αλαφούζου είχε στηρίξει την υποψηφιότητα του συζύγου της Ντόρας Μπακογιάννη, Ισίδωρου Κούβελου.
Παρά τα «χτυπήματα» που δέχτηκε στη μάχη που έδωσε για την ανανέωση της θητείας του στην ΕΟΕ (πρόεδρος από το 2005 – 2009), πολλοί είναι εκείνοι που του αναγνωρίζουν τη συμβολή του στον αθλητισμό. Τόσο στον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο, όπου υπήρξε αθλητής στα 100 μ. σε νεαρή ηλικία και ανέλαβε τα ηνία του σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία για τον Σύλλογο το 1997, καταφέρνοντας να τον «αναστήσει» και να του προσδώσει κύρος και ανταγωνιστικότητα, όσο και με την αναβίωση του Διεθνούς Meeting των Τσικλητηρίων.
Μια διοργάνωση- θεσμό που έβαλε την Ελλάδα και πάλι στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος. Σπουδαίο είναι και το κατά γενική ομολογία κοινωνικό έργο της συζύγου του, Μαρί Κυριακού μέσα από την εκπομπή της «Με αγάπη», την οποία στηρίζει ο ισχυρός άντρας του ομίλου σε κάθε της βήμα. Το ζεύγος Κυριακού συμμετέχει σε πολλά φιλανθρωπικά γκαλά, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το έργο κοινωφελών σωματείων που προσφέρουν σημαντική βοήθεια σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ειδικά μέσα σε αυτή την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΟΔΩΡΗ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
«Εμπνευστής» της νέας εποχής του ΑΝΤ1
Ο Μίνως Κυριακού αποτελεί τον «δημιουργό» της αυτοκρατορίας του ΑΝΤ1. Ο γιος του, Θοδωρής είναι ο εμπνευστής της «νέας εποχής» στην οποία έχει εισέλθει τα τελευταία χρόνια ο όμιλος. Εκείνος που με οδηγό την εμπειρία του πατέρα του και την «σύγχρονη ματιά» την δική του κινείται μεθοδικά, πλάθοντας το διεθνές προφίλ του ομίλου. Αλλά και εκείνος που τον έχει μετεξελίξει από έναν απλό τηλεοπτικό – ραδιοφωνικό όμιλο σε μια ευρύτερη πλατφόρμα τηλεοπτικού περιεχομένου και άμεσα συνδεδεμένου με την εποχή των “new media” που διανύουμε.
Προς την κατεύθυνση αυτή, πριν από λίγο καιρό εξαγόρασε ποσοστό στα δημοφιλή social media, Twitter και Facebook. Τώρα το νέο του μεγάλο στοίχημα «ακούει» στο όνομα “Production Hub”. Έναν ισχυρό κόμβο παραγωγής μέσω του οποίου σχεδιάζει να επενδύσει σημαντικά ποσά στις τηλεοπτικές και διαδικτυακές παραγωγές, οι οποίες θα διανέμονται σε όλες τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Με αυτόν τον τρόπο ο Θοδωρής Κυριακού θέλει να «εξάγει» ελληνικές παραγωγές και την ελληνική κουλτούρα σε ξένες αγορές προσδοκώντας σημαντικά οικονομικά οφέλη. Κάτι το οποίο μέχρι πρότινος έκαναν με έξυπνη στρατηγική οι Τούρκοι με τα δικά τους σήριαλ και όχι μόνο.
Με άλλη θυγατρική εταιρία δε, σχεδιάζει και την ανάπτυξη θεματικών τηλεοπτικών καναλιών. Αυτή την στιγμή ο ΑΝΤ1 με τις «χρυσές» συμφωνίες στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης έχει καταστεί ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος στον τομέα των ΜΜΕ και της ψυχαγωγίας στην περιοχή.
Τελευταίο μεγάλο deal είναι εκείνο της συνεργασίας με την Telecom Slovenije στη Σλοβενία για τη λειτουργία τηλεοπτικού σταθμού και την περαιτέρω ανάπτυξη τηλεοπτικών επιχειρήσεων στην περιοχή.
Είχε προηγηθεί η εξαγορά από τον όμιλο Μέρντοχ με τον οποίο ο Μίνως Κυριακού διατηρεί και στενούς φιλικούς δεσμούς, του καναλιού PRVA στη Σερβία. Ένας σταθμός που όταν εξαγοράστηκε είχε μερίδιο τηλεθέασης 9,3% και πλέον κατέχει την πρωτιά με τηλεθέαση 20%.
Η οικογένεια Κυριακού είχε ταράξει τα διεθνή… νερά των media και το 2008 όταν πούλησε τη Nova Televizia στην Βουλγαρία αντί 620 εκατ. ευρώ στη Modern Times, βάζοντας ζεστό χρήμα στα ταμεία και αναζητώντας νέες ευκαιρίες. Θετικά κινείται ο όμιλος και στο Μαυροβούνιο, ενώ στα πλάνα του είναι η συνδρομητική μετάδοση στην Αλβανία, αλλά και η περαιτέρω εξάπλωση του σήματος σε τοπικές καλωδιακές πλατφόρμες σε Αυστρία, Βουλγαρία, Σουηδία κ.α.
Ο Θοδωρής Κυριακού με «βάση» του το συμβουλευτικό γραφείο επενδύσεων που έχει ιδρύσει στο Λονδίνο κυνηγά συνεχώς νέες ευκαιρίες. Στοίχημα που επίσης, του έχει… βγει, είναι και η ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού του ομίλου με Έλληνες managers γνώστες των ιδιαιτεροτήτων της ελληνικής τηλεόρασης, όπως ο Π. Μπούτος, αλλά και ξένους τεχνοκράτες, όπως ο Eric Hansen, ο Tariq Syed κ.α. που τονώνουν το διεθνές «χρώμα» της επιχείρησης.