Με αγγλική «συνταγή» απογειώνει τη Health Aid -O «Mr Pharma Center» που ξεκίνησε πριν 30 χρόνια τις βιταμίνες στην Ελλάδα στοχεύει στην κορυφή
Μια αγγλική παροιμία λέει πως «όταν τα πράγματα ζορίζουν, οι ζόρικοι και οι τολμηροί συνεχίζουν». Γιατί χρειάζεται τόλμη να φέρει κανείς πριν από 30 χρόνια περίπου τα «άγνωστα» στο ευρύ κοινό προϊόντα, όπως οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής, χωρίς να γνωρίζει αν θα πεισθούν οι φαρμακοποιοί να τα τοποθετήσουν στα ράφια τους ή αν και ποια απήχηση θα έχουν στους καταναλωτές.
Και όμως, ο Σπύρος Τερζόπουλος το τόλμησε. Ανέλαβε το ρίσκο και δικαιώθηκε, όπως δείχνει και η «ιστορία» και η «διαδρομή» των φυσικών συμπληρωμάτων διατροφής της Health Aid στην ελληνική αγορά.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Pharma Center με σπουδές στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο του Πειραιά, αλλά με «κουλτούρα» αγγλική λόγω της τριβής του με την αγορά του φαρμάκου στην Γηραιά Αλβιώνα, τη Μέκκα των βιταμινών και των συμπληρωμάτων διατροφής, κατά την παραμονή του εκεί το 1982, έφερε την «επανάσταση» το 2003 όταν αποφάσισε να φέρει στην Ελλάδα την γνωστή αγγλική σειρά Health Aid Vitamin Supplements.
Η ιδέα γεννήθηκε και έχοντας αποκτήσει προσωπική εμπειρία στον χώρο του φαρμάκου από την καθημερινή συναναστροφή του με τους Βρετανούς φαρμακοποιούς, οι οποίοι έχουν μυηθεί από πολύ παλιά στην χρήση των φυσικών προϊόντων, θέλησε να δοκιμάσει τη… συνταγή και στα ελληνικά φαρμακεία.
«Ήταν το ιδανικό σημείο πώλησης, καθώς η επιστημονική γνώση του φαρμακοποιού είναι απαραίτητη σε μία αγορά που ήταν ακόμη ανώριμη» δηλώνει ο ίδιος, όταν τον ρωτούν πώς σκέφτηκε να ασχοληθεί με την εισαγωγή των Συμπληρωμάτων Διατροφής στην χώρα μας.
Έγινε έτσι ο αντιπρόσωπος της Health Aid, o επιχειρηματίας εκείνος που «ανάγκασε» και παρακίνησε τον φαρμακοποιό να οργανώσει και να προωθήσει τα φυσικά συμπληρώματα διατροφής, καλύπτοντας τις αναζητήσεις και τις πραγματικές ανάγκες του πελάτη- καταναλωτή του φαρμακείου. Ήταν η αφορμή πυροδότησης στις πανεπιστημιακές γνώσεις του φαρμακοποιού για την φυσική αντιμετώπιση και πρόληψη της υγείας.
Σήμερα, ο Σπύρος Τερζόπουλος έχει καθιερώσει την Health Aid στην αγορά, καθιστώντας την το πιο προτιμητέο brand για τον καταναλωτή. Έχοντας προσπεράσει μάλιστα, τον ανταγωνισμό, στόχος του είναι να την… ανεβάσει στην κορυφή, στην πρώτη θέση. Αν αναλογιστεί κανείς πως στην αγορά αυτή δραστηριοποιούνται σοβαροί και ισχυροί παίκτες, τότε κατανοεί ότι δεν είναι ούτε τυχαίο, ούτε εύκολο να κατακτήσει τις προτιμήσεις του κοινού.
Βέβαια, δυνατό «όπλο» στα χέρια του διευθύνοντος συμβούλου της Pharma Center είναι και το ίδιο το brand της βρετανικής Health Aid, το οποίο έχει μεγάλη αξία δεδομένου ότι πρόκειται για έναν παγκόσμιο παίκτη με μοναδικές φόρμουλες προϊόντων, με περισσότερους από 450 κωδικούς, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί την πρώτη εταιρία των ελεύθερων φαρμακείων της Αγγλίας.
Τάραξε τα νερά…
Ο Σπύρος Τερζόπουλος με την εισαγωγή των προϊόντων της Health Aid στην Ελλάδα ανέτρεψε τα δεδομένα και τάραξε τα νερά, βάζοντας τα θεμέλια για να αλλάξει συνολικά το επιστημονικό και επιχειρηματικό γίγνεσθαι του φαρμακείου.
Καταρχήν επειδή, όπως συνηθίζει να λέει και ο ίδιος, ο φαρμακοποιός δίνει πολύ μεγάλη σημασία στο επιστημονικό του αντικείμενο. Ανακινεί άμεσα τις γνώσεις του από το πανεπιστήμιο, πολλές από τις οποίες είχε παροπλίσει λόγω των έτοιμων σκευασμάτων και της εύκολης συνταγογράφησης.
Με τα συμπληρώματα διατροφής, οι βιταμίνες, τα ιχνοστοιχεία, τα βότανα και οι συνδυασμοί των διατροφικών συστατικών επανέρχονται σε καθημερινή ζήτηση μέσα στον χώρο του φαρμακείου.
Αλλά και στο «επιχειρείν» έδωσε νέα… πνοή και ενδιαφέρον γιατί αυτό ξέφυγε από τη ρουτίνα της συνταγής του φαρμάκου και έκανε τον φαρμακοποιό πιο δραστήριο σε όλες τις λειτουργίες του marketing και της προώθησης των πωλήσεων των OTC προϊόντων για το καλό της υγείας.
Η μεγαλύτερη ικανοποίηση για τον Σπύρο Τερζόπουλο είναι όταν η ενασχόληση με τα OTC δικαιώνει τον φαρμακοποιό με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και κύρος και μέσα από το φαρμακείο «δικαιώνεται» και η επιλογή του ίδιου να δραστηριοποιηθεί στον συγκεκριμένο τομέα, να εισάγει και να κυκλοφορήσει τα προϊόντα της Health Aid στην χώρα μας. Το καινοτόμο, το καινούριο που «καλλιέργησε» με την νέα σειρά Συμπληρωμάτων Yγείας είναι το ότι δεν αποτελούν απλές βιταμίνες (Generics) αλλά συνδυασμούς διατροφικών συστατικών (κατηγοριοποίηση).
Οι συνθήκες αλλάζουν διαρκώς, οι απαιτήσεις και οι ανάγκες των καταναλωτών γίνονται μεγαλύτερες και ο Σπύρος Τερζόπουλος διορατικός διέκρινε τη μετεξέλιξη της αγοράς. Έτσι, έφερε προϊόντα εξειδικευμένα για κάθε ξεχωριστή περίπτωση. Δηλ. όχι μία πολυβιταμίνη για όλους , αλλά την κατάλληλη για την ηλικία του κάθε καταναλωτή- πελάτη, το φύλο του, τις διατροφικές του συνήθειες.
Έτσι δημιούργησε τις βάσεις για την ανοδική του πορεία στο μέλλον που θα ακολουθήσει μόνιμα τις εξελίξεις του κλάδου και της αγοράς.
Το πρώτο επιχειρηματικό «τέκνο» – Η LOBELIN και το «πέρασμα» στην HEALTH AID – Το big deal πώλησης της Lanes στην «Sarantis»
Η αγγλική σχολή των Vitamin Supplements στάθηκε η αφετηρία του Σπύρου Τερζόπουλου όχι μόνο για να «συστήσει» την πρώτη Health Pro-duct στην Ελλάδα, αλλά και για την γενικότερη ενασχόλησή του με την αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής.
Παρά το γεγονός ότι είχε μακρά θητεία ως υψηλόβαθμο στέλεχος σε πολυεθνικές όπως η Wella και η Benckiser, μετά από την ενημέρωσή του για τον τρόπο που οι Άγγλοι εξέλιξαν τα παραδοσιακά προϊόντα (Her-bal Remedies) σε Συμπληρώματα Διατροφής με όλες τις ευεργετικές ιδιότητες των φυτικών πρώτων υλών, με τις προδιαγραφές της σύγχρονης φαρμακοβιομηχανίας- GMP, αποφάσισε να τα φέρει και στην Ελλάδα.
Ήταν το 1981, όταν ο «γκουρού» των συγκεκριμένων προϊόντων- όπως τον αποκαλούν στην αγορά- ίδρυσε το πρώτο του επιχειρηματικό «τέκνο».
Την πρώτη εταιρία συμπληρωμάτων διατροφής στην Ελλάδα, την Lobelin ΑΕ, εισάγοντας στα ελληνικά φαρμακεία τα προϊόντα Lanes, English Grains & Sunwheel και ακολουθεί τις εξελίξεις της αγοράς μέχρι το τέλος του 2000 με μεγάλη επιτυχία.
Αφού εδραίωσε το όνομα Lanes στην αγορά, προχώρησε στην πώλησή τους στην εισηγμένη εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων Sarantis με μια συμφωνία που… τάραξε τα νερά για την εποχή εκείνη και η οποία συζητήθηκε έντονα στους επιχειρηματικούς κύκλους.
Παράλληλα είχε αρχίσει να έχει νέες αναζητήσεις μέσω Λονδίνου και τα «βήματά» του τον οδήγησαν στην καινούρια επιχειρηματική του δραστηριότητα Pharma center AE, εισάγοντας τα προϊόντα της αγγλικής εταιρείας Health Aid. Ποτέ ωστόσο, δεν προκάλεσε την αγορά υπονομεύοντας το πρώτο του… παιδί.
Aντίθετα προχώρησε ένα βήμα πιο μπροστά με τα Συμπληρώματα Yγείας Nέας Γενιάς Health Aid που έχουν ξεπεράσει την πρώτη του δραστηριότητα, φέρνοντας συνολικά την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις της ευρωπαϊκής αγοράς των συμπληρωμάτων διατροφής.
Βασικό κριτήριό του δε, για την επιλογή του brand της Health Aid ήταν το ότι πρόκειται για μια πλήρη σειρά που καλύπτει όλες τις κατηγορίες των Συμπληρωμάτων Διατροφής και είναι αναγνωρισμένο και καθιερωμένο brand στην Αγγλία εδώ και μία 30ετία.
Ο ίδιος δηλώνει ότι η φιλοσοφία της Health Aid και η διεθνής παρουσία της, ανοίγει τον δρόμο για πολλαπλές εμπορικές δραστηριότητες με προοπτικές για την επόμενη γενιά.
«Δεν χρειάζεται μόνο χρήμα, αλλά και γνώση για τα προϊόντα»
Η δραστηριοποίηση της Pharma Center και του Σπύρου Τερζόπουλου για 3η δεκαετία στην αγορά των Συμπληρωμάτων Διατροφής αποδεικνύεται ορθή και για έναν ακόμη λόγο: για το ότι πρόκειται για μια σχετικά ανελαστική αγορά, που κινείται σε έναν ειδικό χώρο (niche market) και δεν επηρεάζεται άμεσα από τις διακυμάνσεις της οικονομίας.
Aυτό σημαίνει ότι μπορεί η κρίση να δημιουργήσει τα προβλήματά της αλλά και σε φάσεις ανόδου της οικονομίας δεν σημαίνει πως οι καταναλωτές θα ξοδέψουν περισσότερα για να αγοράσουν πιο πολλές βιταμίνες.
Αυτό που απαιτείται, όπως συνηθίζει να λέει, ο κ. Τερζόπουλος, είναι περισσότερο «μυαλό», δηλ. γνώσεις και ενημέρωση για να πεισθεί κάποιος να χρησιμοποιήσει τα συμπληρώματα διατροφής. Βέβαια, μέσα στη δίνη των ημερών και τη γενική κρίση στα εισοδήματα, τα ταμεία, τα φάρμακα και βέβαια στην ίδια υπόσταση του φαρμακείου, πρέπει να δίνονται συνταγές αντίδρασης. Ποιες είναι αυτές;
Το πρώτο είναι ο φαρμακοποιός να κάνει ξεκαθάρισμα της υπερπληθώρας προϊόντων και των εταιριών, καθώς η προσφορά είναι μεγάλη, ώστε να παρέχει προϊόντα υψηλής ποιότητας και ασφάλειας και αποτελεσματικά.
Το δεύτερο που απαιτείται, είναι γνώση των ιδιοτήτων των συμπληρωμάτων διατροφής μεμονωμένα , αλλά και της συνδυαστικής τους πώλησης με τα αντίστοιχα φαρμακευτικά.
Το τρίτο, όπως έχει επισημάνει πολλές φορές, ο κ. Τερζόπουλος είναι η εισαγωγή νέων προϊόντων στα φαρμακεία, π.χ. τα λειτουργικά προϊόντα (Functional) που έχει όμως καθημερινά ανάγκη ο καταναλωτής και θα προσελκύσουν νέους πελάτες ώστε θα αποτελέσει και διέξοδο στη κρίση.
Πάνω απ’ όλα όμως, ένας επιχειρηματίας του συγκεκριμένου κλάδου πρέπει να διατηρεί το όραμά του ζωντανό, να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στον κλάδο και έτσι θα μπορεί να συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως, πως παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν παντού, η αγορά των Συμπληρωμάτων Διατροφής το 2012 στην Αγγλία ανήλθε στα 420 εκατ. στερλίνες και οι προβλέψεις για την επόμενη τριετία είναι να φτάσει τα 460 εκατ. ετησίως.
Ο μέσος όρος ζωής συνεχώς ανεβαίνει οπότε αυτό οδηγεί και σε ανάπτυξη της αγοράς. Η ελληνική αγορά έχει άμεση συγγένεια με την αγγλική και αυτό φαίνεται και από τις πωλήσεις που σημειώνει η Pharma Center στα προϊόντα που αποτελούν τις ναυαρχίδες της κατηγορίας των αρθρώσεων (Osteοflex) και της καρδιαγγειακής προστασίας (Omegazon) αλλά και τα προϊόντα lifestyle -διαιτητικά, αντιγήρανσης, γυναικείας ομορφιάς- και προστασίας της υγείας.