ΟΙ «ΦΟΥΡΤΟΥΝΕΣ» ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Σ. ΛΑΙΜΟΥ
Η ναυτιλιακή δυναστεία με ιστορία 116 ετών «μπλέχτηκε» στα δίχτυα της διαμάχης δύο κολοσσών
Ένας έμπιστος δικηγόρος, μία περίπλοκη και με μπόλικη ίντριγκα δικαστική διαμάχη δύο κολοσσών της πετρελαϊκής βιομηχανίας, μία μεγάλη χαμένη επένδυση που θα μπορούσε να αποφέρει κέρδη έως και 320 εκατ. στερλίνες και στη… μέση μία δυναστεία της ελληνικής ναυτιλίας με ηχηρό όνομα και βαριά ιστορία 116 χρόνων. Η οικογένεια του Νικόλαου Σ. Λαιμού. Ο ίδιος ο 80χρονος εφοπλιστής και οι δύο γιοι του Αντώνης και Φίλιππος, οι οποίοι έχουν αναλάβει τα «ηνία» της διοίκησης στις οικογενειακές business με τον πατέρα τους όμως, να έχει πάντα λόγο και ρόλο.
Στο μαρμάρινο μέγαρο στην γωνία της Βασιλίσσης Σοφίας με τη Νεοφύτου Βάμβα, εκεί όπου στεγάζονται τα γραφεία της ναυτιλιακής «αυτοκρατορίας» της Enesel SA στην Αθήνα, και εκεί όπου πριν από μερικούς μήνες γιόρταζαν με μια λαμπερή εκδήλωση το big deal με τρεις τράπεζες για την χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος που υλοποιεί την τελευταία διετία, ταυτόχρονα για πάνω από 4 χρόνια περίπου οι ιδιοκτήτες της παρακολουθούν να εξελίσσεται μία περιπέτεια, στα δίχτυα της οποίας εγκλωβίστηκαν άθελά τους.
Επειδή πίστεψαν στα λόγια ενός «δικού» τους ανθρώπου, ενός νομικού που υποσχόταν τεράστια έσοδα ή κέρδη αν εκείνοι άκουγαν τη συμβουλή του και αναλάμβαναν τα δικαστικά έξοδα μίας αγωγής ύψους 1,6 δισ. δολ. της αμερικανικής εταιρίας Excalibur Ventures’ κατά του πετρελαϊκού ομίλου Gulf Keystone Petroleum και της «αδελφής» εταιρίας Texas Keystone.
Παρά την τεράστια εμπειρία του Νικόλα Σ. Λαιμού- ο οποίος εδώ και περισσότερες από τρεις δεκαετίες «οργώνει» τις θάλασσες του κόσμου με τον στόλο των 4 τάνκερ και των 14 containerships και έχει κλείσει μερικές από τις πιο μεγαλεπήβολες συμφωνίες με «γίγαντες» όπως η Hamburg Sud- και με το συνεχή «βομβαρδισμό» νομικών κύκλων για αίσια έκβαση της υπόθεσης, ο ίδιος και οι διάδοχοί του πείστηκαν. Ατυχής στιγμή ή λάθος εκτίμηση, γεγονός είναι πως «μπλέχτηκαν» και μάλιστα υπέστησαν «ήττα», αφού αντί για κέρδη υπέστησαν και ζημία.
Η… φουρτούνα ξέσπασε όταν τον Νοέμβριο του 2010 ο δικηγόρος Αλέξανδρος Παναγίδης πλησίασε τον καπετάν – Νικόλα και τους διαδόχους του προτείνοντάς τους μία επένδυση πέρα και έξω από τις παραδοσιακές ναυτιλιακές τους ρίζες.
Το μόνο που έπρεπε να κάνουν, ήταν η εταιρία “Psari Holdings” που έχει ιδρύσει ο πρόεδρος της Enesel, Αντώνης Λαιμός με σκοπό να τοποθετείται σε funds που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι των δικαστικών υποθέσεων γύρω από οικονομικές διαφορές, να πληρώσει το ποσό των 13,8 εκ. στερλίνων (22,2 εκατ. δολ.) για να υποστηρίξει οικονομικά την αγωγή της Exculibar Ventures’ εναντίον της Gulf Keystone. Μάλιστα, υπήρχαν και άλλοι δύο «χρηματοδότες», η BlackRobe και η Platinum Partners που ανέβαζαν το συνολικό ποσό στις 31,8 εκατ. στερλίνες.
Από αυτή την ιστορία θα μπορούσαν να κερδίσουν από 308 – 320 εκατ. λίρες, όμως, τελικά το αμερικανικό δικαστήριο τον περασμένο Σεπτέμβριο απέρριψε τους ισχυρισμούς της Excalibur, υποστηρίζοντας ότι οι αιτιάσεις της πως δικαιούται μερίδιο από τα έσοδα εκμετάλλευσης του κοιτάσματος πετρελαίου στο ιρακινό Κουρδιστάν είναι «θεωρητικές και οπορτουνιστικές» και πως η αποζημίωση που ζητούσε (1,6 δισ. δολ.) ήταν «παραπάνω από υπερβολική».
ΠΑΡΑΣΥΡΘΗΚΕ
Ο δικαστής έκρινε μάλιστα, ότι και οι υποστηρικτές της αγωγής, εν προκειμένω των Λαιμών και των άλλων δύο εταιριών θα έπρεπε να πληρώσουν επιπλέον δικαστικά έξοδα της τάξεως των 4,8 εκατ. στερλίνων. Ωστόσο, σύμφωνα με την ετυμηγορία, ο Αντώνης Λαιμός δεν έκανε καμία παρατυπία ως προς την διαδικασία της επένδυσης, απλώς παρασύρθηκε ίσως και παραπλανήθηκε από το θετικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί από ορισμένους κύκλους ακόμη και όταν παρατηρήθηκαν τα πρώτα «σύννεφα» κατά την διάρκεια της δίκης, με αποτέλεσμα να επενδύσει σε μια υπόθεση χαμένη με ό, τι ρίσκο οικονομικό ή άλλο προήλθε από αυτήν.
Στους ναυτιλιακούς κύκλους η περιπέτεια της εφοπλιστικής οικογένειας από τις Οινούσσες δεν είχε γίνει ευρύτερα γνωστή μέχρι πρότινος που ο ίδιος ο δικαστής έγραψε σχετικά για την υπόθεση. Οι περισσότεροι μίλησαν για μια μάλλον κακή στιγμή στη μακρόχρονη ιστορία που έχει γράψει ο Νικόλας Σ. Λαιμός και συνεχίζουν οι γιοι του.
Πόσω μάλλον και όταν ο Αντώνης Λαιμός είναι απόφοιτος του πανεπιστημίου της Οξφόρδης και φέρεται να συμμετέχει εδώ και δεκαετίες στο μετοχικό κεφάλαιο του επενδυτικού σχήματος, Axia Investments που εδρεύει στην Γενεύη, ενώ έχει πραγματοποιήσει πολλές φορές πετυχημένες επενδυτικές κινήσεις.
Άλλωστε, «σε κάθε ταξίδι», όπως λένε χαρακτηριστικά, «υπάρχουν καταιγίδες και ξαστεριές, όπως είναι και το όνομα του πολυτελούς γιοτ που διαθέτει η οικογένεια Λαιμού (Xasteria)». Αυτά εναλλάσσονται.
Όπως συνέβη και στην περίπτωση του Νικόλα Σ. Λαιμού. Τώρα έτυχε αυτή η τρικυμία, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα είχε προηγηθεί η μεγαλοπρεπής εκδήλωση ονοματοδοσίας των 5 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα κορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai, όπου τα κατασκεύασε η Enesel, παρουσία του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Hyundai, Kim Oi- hyun, 130 προσκεκλημένων και φυσικά σύσσωμης της οικογένειας Λαιμού, του Νικόλα Σ. Λαιμού με τη σύζυγό του Ειρήνη και τους γιους τους, Αντώνη και Φίλιππο.
«ΣΑΡΞ ΕΚ ΤΗΣ ΣΑΡΚΟΣ» ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ JET SETTERS
Η βίλα στις Σπέτσες, το 52μετρο yacht Xasteria και οι ισχυρές φιλίες
«Σαρξ εκ της σαρκός» των διεθνών jet setters και των ισχυρών του εφοπλισμού χαρακτηρίζουν το ζεύγος Νικόλα και Ειρήνης Λαιμού στους ναυτιλιακούς κύκλους. Η Ειρήνη Λαιμού είναι θεία της Σοφίας Δοξιάδη – Ζαββού, κόρης του Απόστολου και της Μαρίας Δοξιάδη που παντρεύτηκε το 2004 τον γνωστό Στυλιανό Σπ. Ζαββό. Κουμπάροι ήταν η Ντέπυ Χανδρή, ο “Mr EasyJet”, Στέλιος Χατζηιωάννου και ο ουγγρικής καταγωγής μεγαλοεπενδυτής Τζορτζ Σόρος. Με τους δύο πρώτους μάλιστα, το ζεύγος Λαιμού διατηρεί άριστες σχέσεις και πολλές φορές έχουν φιλοξενηθεί ή τους έχουν φιλοξενήσει στις πολυτελείς επαύλεις τους.
Λάτρεις της καλής ζωής, κατά τακτά χρονικά διαστήματα και όταν οι επιχειρηματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις το επιτρέπουν, ταξιδεύουν με προορισμό την Ελβετία και τη Νέα Υόρκη, όπου πολλοί συγγενείς και φίλοι τους έχουν επιλέξει για τη μόνιμη κατοικία τους. Τα τελευταία χρόνια δε, που οι γιοι έχουν αναλάβει ενεργότερο ρόλο στις ναυτιλιακές business, τα ταξίδια αυτά είναι συχνότερα.
«Καταφύγιό» τους στην Ελλάδα για τα Σαββατοκύριακα ή τις αργίες αποτελεί το εξοχικό – κόσμημα που διατηρούν στην περιοχή Κουζινό στο νησί των Σπετσών, εκεί όπου έχει συγκεντρωθεί η αφρόκρεμα της ναυτιλίας και των επιχειρήσεων, αγοράζοντας ακίνητα και χτίζοντας σπίτια. Μέσα σε έναν καταπράσινο «παράδεισο» με κυπαρίσσια και ελιές και με θέα την θάλασσα, το ζεύγος Λαιμού και οι δύο γιοι τους απολαμβάνουν την ηρεμία της φύσης. Πάντως, αν και το έχουν επισκεφθεί λίγοι ντόπιοι, λέγεται ότι διαθέτει κομψότητα και πολυτέλεια που δεν κραυγάζει.
Μία ακόμη μεγάλη αγάπη του Νικόλα Λαιμού εδώ και πολλά χρόνια είναι τα ταξίδια με το 52μετρο yacht “Xasteria”, το οποίο έριξε στην θάλασσα το 1995.
Μία εποχή που ο όρος mega yacht δεν είχε ακόμη επινοηθεί και λίγοι διέθεταν τότε σκάφη μήκους άνω των 50 μέτρων, πόσω μάλλον δικάταρτων ιστιοπλοϊκών. Πολλές φορές μάλιστα «λικνίζεται» στα νερά των Οινουσσών ή των Σπετσών, όπως λένε αυτόπτες μάρτυρες.
ΣΤΟ DNA ΤΟΥ ΟΙ BUSINESS ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ
Το mega- deal 1,2 δισ. δολ. με την Evergreen
Ο Νικόλας Σ. Λαιμός ξεκίνησε δειλά την αυτόνομη πορεία του πριν από 31 χρόνια, όταν αποφάσισε να μη μείνει προσδεμένος στο «άρμα» της οικογενειακής επιχείρησης, Λαιμός & Πατέρας, ιδρύοντας την NS Lemos & Company Limited, ενώ κράτησε και το γραφείο της Avra ShipManagement στον Πειραιά.
Έχοντας στο DNA του τη ναυτιλία που του κληρονόμησαν οι προηγούμενες γενεές, καθότι και απόγονος του Παπα- Λαιμού ο οποίος ξεκίνησε την πορεία του στις θάλασσες με ένα μικρό μερίδιο στο ιστιοφόρο «Ευαγγελίστρια», έχει ελέγξει και διαχειριστεί περισσότερα από 18 νεότευκτα δεξαμενόπλοια και ποντοπόρα φορτηγά μέσω της Enesel (προέκυψε από τη συγχώνευση της Avra και της Sealuck) και της NS Lemos, ενώ έχει κλείσει μερικές από τις μεγαλύτερες συμφωνίες για τις οποίες έχει στρέψει πάνω του τα «φώτα» και τα θετικά σχόλια της διεθνούς ναυτιλιακής κονίστρας ακόμη και εν μέσω οικονομικής θυέλλης.
Όπως εκείνη με τον «γίγαντα» της Ταϊβάν, Evergreen, αναλαμβάνοντας να ναυπηγήσει 10 mega- boxships. Των Λεβιάθαν, χωρητικότητας 13.800 teu, σε ένα φαραωνικό επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 1,2 δισ. δολ.
Πλοία τα οποία έκλεισε να ναυλώσει εν συνεχεία στην ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρία τακτικών μεταφορών, που είναι μία από τις μεγαλύτερες στον συγκεκριμένο κλάδο, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ναύλωση γίνεται έναντι 50.000 δολαρίων την ημέρα για κάθε πλοίο.
«Μετρ» στο να οσφρίζεται τις κατάλληλες ευκαιρίες, ο Νικόλας Λαιμός και ο γιος του Αντώνης έσπευσαν να αξιοποιήσουν την ευκαιρία που ανοιγόταν μπροστά τους, όταν το νοτιοκορεάτικο επενδυτικό όχημα Kiamco μαζί με Ασιάτες ναυλωτές οπισθοχώρησαν από το αρχικό σχέδιο χρηματοδότησης της κατασκευής των πλοίων, ανησυχώντας για τα μποφόρ της κρίσης. Κάπου εκεί είναι που επενέβη ο Νικόλας Σ. Λαιμός.
Άλλωστε, το εκτόπισμά του και η οικονομική του επιφάνεια του επέτρεπαν να προχωρήσει στο project.
Έτσι, έβγαλε από την τσέπη του προκαταβολή σχεδόν 360 εκατ. δολ. -όπως ανέφεραν τα διεθνή μέσα-, ενώ λόγω των παραδοσιακά καλών σχέσεων με το τραπεζικό σύστημα και τις κεφαλαιαγορές κατάφερε να «σηκώσει» και δάνειο 380 εκατ. δολ. από τις γαλλικές BNP Paribas και Credit Agricole και την γερμανική Norddeutsche Landesbank.
Φέτος μάλιστα, είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν από τα ναυπηγεία στην εταιρία όλα τα πλοία και να πέσουν στο νερό.
Ο 80χρονος εφοπλιστής, αλλά και οι δύο γιοι του, οι οποίοι διατηρούν άριστες σχέσεις μεταξύ τους και όπως έχουν πει παλαιότερα χαρακτηριστικά, δεν δίνουν σχεδόν καμία πιθανότητα να «χωρίσουν» τις οικογενειακές business μελλοντικά, «έχουν το ένα τους πόδι» στο Λονδίνο και το άλλο στην Αθήνα. Και αυτό καθώς εκεί έχει την έδρα της η N.S. Lemos, έχοντας κάνει στην ουσία η οικογένεια την βρετανική πρωτεύουσα δεύτερο σπίτι της.