ΕΝΑΜΙΣΗΣ ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗ «ΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗ» ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Η αλλαγή έδρας της Coca Cola Hellas έφερε κέρδη σε αναγνωρισιμότητα και σε φθηνό δανεισμό
Αθήνα – Ελβετία – Λονδίνο. Το τρίγωνο της επιχειρηματικής διαδρομής και πορείας της Coca Cola Hellenic εδώ και ενάμιση σχεδόν χρόνο. Τόσο πέρασε από τότε που ο Γιώργος Δαυίδ τάραξε τα… νερά της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής με την απόφασή του να μεταφέρει την έδρα της Coca Cola 3 E στη χώρα του τραπεζικού απορρήτου και της ακμάζουσας οικονομίας, την Ελβετία. Τόσο από όταν αποφάσισε να κάνει το «ντεμπούτο» της η εταιρία- κολοσσός των αναψυκτικών και στο χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Μία διπλή κίνηση, που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις στα επιχειρηματικο – οικονομικά σαλόνια. Άλλωστε, μπορεί ο 78χρονος «Γολιάθ» των επιχειρήσεων και η σύζυγός του Καίτη να διατηρούν χαμηλούς τόνους στην προσωπική τους ζωή παρά το τεράστιο μέγεθος της περιουσίας που διαθέτουν, όμως, κάθε επιχειρηματική του κίνηση αποτελούσε και αποτελεί «σηματωρό» εξελίξεων.
Πολλοί μίλησαν την περίοδο των μεγάλων αποφάσεων για τεράστιο πλήγμα στην ελληνική οικονομία, αλλά και για το ΧΑ, δεδομένου ότι η χρηματιστηριακή αξία της Coca Cola πριν από την εισαγωγή της στο βρετανικό ταμπλό, άγγιζε τα 6 δισ. ευρώ. «Χτύπημα» και υπό την έννοια ότι όταν μια εταιρία του βεληνεκούς της Coca Cola επιλέγει να «μετακομίσει» στο εξωτερικό και να μεταφέρει την έδρα της εκεί, αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση και για άλλες επιχειρήσεις που ενδέχεται να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο.
«Για να το αποφασίσει ο Δαυίδ, σημαίνει πως έρχονται ραγδαίες εξελίξεις στην ελληνική οικονομία» έλεγαν τότε ομογάλακτοι επιχειρηματίες. Χαρακτηριστικό και αυτό της τεράστιας επιρροής που ασκεί ως προσωπικότητα και χαρακτήρας ο Ελληνοκύπριος σε φίλους και ανταγωνιστές.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως η πολυδιάστατη προσωπικότητά του και η ηχηρή παρουσία του στα επιχειρηματικά δρώμενα τον κατέστησε ιδανικό συνεργάτη στα μάτια του αμερικανικού πολυεθνικού «γίγαντα» της Coca Cola αποτελώντας τον δεύτερο μεγαλύτερο ιδιώτη εμφιαλωτή του σε όλον τον κόσμο. Ούτε πως αποτελεί «σταθερή αξία», εκ των πατριαρχών της διάσημης Λέσχης Μπίλντεμπεργκ, εκεί όπου κάθε χρόνο συγκεντρώνονται τα «μεγάλα μυαλά» του πλανήτη και σχεδιάζουν το μέλλον της ανθρωπότητας.
Σήμερα το στρατηγείο – η έδρα της Coca Cola Hellenic βρίσκεται στο μαγευτικό Zug της Ελβετίας. Αν και η εταιρία συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα, ρίχνοντας 275 εκατ. ευρώ την τελευταία διετία και να παράγει νέους κωδικούς προϊόντων της στα εργοστάσια εντός των συνόρων, η «καρδιά» των αποφάσεων χτυπά πλέον στην Ελβετία. Κέρδισε ή έχασε όμως, ο Γιώργος Δαυίδ από αυτή του την πρωτοβουλία;
Μάλλον η τράπουλα είναι «μοιρασμένη». Τα… καλά χαρτιά του είναι πως απέφυγε ένα ελληνικό ρίσκο και βρήκε διεξόδους στο θέμα του ακριβού δανεισμού. Η αλλαγή έδρας συνέβαλε σε μια ευκολότερη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές και στη μείωση των credit speads, τα οποία καθορίζουν εν πολλοίς το κόστος δανεισμού.
Κάτι που φάνηκε από την έκδοση ομολόγου ονομαστικής αξίας 800 εκατ. ευρώ, στην οποία είχε προχωρήσει ο όμιλος αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς της έδρας και της εισαγωγής στο ταμπλό του Λονδίνου, με το κόστος δανεισμού να διαμορφώνεται στο 2,46% ιδιαίτερα ανταγωνιστικό.
Οφέλη απολαμβάνει και από τη μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα που έχει στις τάξεις των επενδυτών, οι οποίοι δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για τις προοπτικές και τα θεμελιώδη της εταιρίας όλο αυτό το διάστημα.
Από την άλλη πλευρά, όμως, το «άσχημο χαρτί» της τράπουλας είναι πως παρά την είσοδό της στον δείκτη FTSE-100, στην ελίτ του λονδρέζικου χρηματιστηρίου, δεν κατάφερε να εκτοξεύσει την αξία της μετοχής, η οποία μάλιστα μέχρι τον Γενάρη του 2015 είχε χάσει σχεδόν 35% μέσα σε έναν χρόνο. Κάτι που η ίδια η Coca Cola αποδίδει τόσο στα τεχνικά χαρακτηριστικά της διαπραγμάτευσης, όσο και σε συγκυριακές καταστάσεις στις διάφορες αγορές, όπου δραστηριοποιείται.
ΜΕ ΚΟΣΤΟΣ
Η κίνηση της μετακόμισης όμως, κόστισε και στο να πληγεί η εικόνα της εταιρίας και του Γιώργου Δαυίδ στην Ελλάδα. Ο ίδιος και οι στενοί του συνεργάτες υποστηρίζουν πως συνεχίζουν να «μένουν» και να αναπτύσσονται στην ελληνική αγορά, την οποία στηρίζουν για περισσότερα από 45 χρόνια. Επενδύουν, συνεργάζονται με Έλληνες προμηθευτές, δημιουργούν θέσεις εργασίας. Όμως, στα μάτια της ελληνικής κοινής γνώμης «κακοφαίνεται» η αποχώρηση στα δύσκολα.
Όπως και το σχέδιο αναδιάρθρωσης που πέρασε και μέσα από τον δύσκολο δρόμο των περικοπών, όπως έγινε με το κλείσιμο του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης. Μία κίνηση που έφερε την διοίκηση της Coca Cola σε κόντρα με τους εργαζόμενους, με τους τελευταίους να καλούν τους καταναλωτές σε μποϋκοτάζ των προϊόντων της και οι δύο πλευρές να καταλήγουν στα δικαστήρια.
Η αλήθεια είναι πως η κρίση «ακουμπά» και τους κολοσσούς, όπως η Coca Cola 3 Ε. Και ο Γιώργος Δαυίδ υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε ένα ευρύ πρόγραμμα αναδιαρθρώσεων για τον όμιλο που διοικεί μαζί με τα ξαδέλφια του της οικογένειας Λεβέντη και τους γιους του Αναστάση και Χάρη προκειμένου να περικοπούν τα λειτουργικά κόστη.
Και όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, αναγκαστικά ανοίγουν και «μέτωπα». Συνέβη, όταν αποφάσισε να μεταφέρει μια διεύθυνση της εταιρίας με 200 εργαζόμενους στην Βουλγαρία. Συνέβη και όταν βρέθηκε στο… κάδρο και πάλι με την απόφαση να κατεβάσει τον «γενικό» της Nutriart, τα διοικητικά ηνία της οποίας κρατούσε ο γιος του, Χάρης.
Τότε βέβαια, η πλευρά του ομίλου Δαυίδ μίλησε για καθυστέρηση από την πλευρά των πιστωτριών τραπεζών για τη χρηματοδότηση της εταιρίας. Όμως, το αποτέλεσμα μετρά στα μάτια των πολλών και ως εκ τούτου αρκετοί είπαν πως ο Δαυίδ διέθετε το εκτόπισμα να σώσει τη Nutriart αν ήθελε.
Ο Γιώργος Δαυίδ γνωρίζει καλά ότι οι αποφάσεις έχουν κόστος. Ο ίδιος όμως, αυτή τη στιγμή ξέρει επίσης, ότι η Coca Cola έχει δεχτεί «χτυπήματα» και από αγορές που στο παρελθόν αποτελούσαν «σηματωρό» για την ίδια, όπως η Ρωσία και πλέον το βάρος του πέφτει σε αυτές για το τι μέλλει γενέσθαι. ΜΕ ΥΨΗΛΕΣ
«ΑΝΤΟΧΕΣ» ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
Τα κέρδη των 277,4 εκ. και η στρατηγική ανάπτυξης
Η οικονομική κρίση δεν κάνει διακρίσεις. «Ακουμπά» και τους ισχυρούς. Σε συνδυασμό δε, με τον έντονο ανταγωνισμό, τις συγκυρίες στις διάφορες αγορές δραστηριοποίησης και τους συναλλαγματικούς κινδύνους, ακόμη και εταιρίες – γίγαντες, όπως η Coca Cola, ακόμη και ηχηρά επιχειρηματικά ονόματα με το κύρος του Δαυίδ, δέχονται «χτυπήματα». Όμως, αντέχουν.
Ο Γιώργος Δαυίδ με τη στρατηγική των προωθητικών πρωτοβουλιών, την πολιτική προσιτότητας των τιμών των προϊόντων της εταιρίας και με «ατμομηχανή» τις νέες επενδύσεις εντός και εκτός συνόρων (δραστηριοποιείται σε 28 χώρες), συνεχίζει να κινείται σε κερδοφόρο «ρότα» παρά τη δύσκολη συγκυρία, με τα καθαρά κέρδη να ανέρχονται στα 277,4 εκατ. ευρώ το 2014, αν και μειωμένα κατά 5,4%.
Σε αυτή τη μείωση συνέβαλε σίγουρα η αστάθεια που παρουσιάζεται σε ορισμένες αγορές που δραστηριοποιείται ο όμιλος, όπως η Ρωσία, η Νιγηρία, αλλά και η Ελλάδα. Αγορές όπου όμως, παρά τις όποιες «αρρυθμίες» συνεχίζουν να αποτελούν σημαντικά προπύργια για τον όμιλο Δαυίδ, και στις οποίες οι επιδόσεις ήταν τελικά καλύτερες του αναμενομένου.
Το 2015 η διοίκηση Δαυίδ θεωρεί πως θα είναι και πάλι μια δύσκολη χρονιά, όμως, ο leader του κλάδου των αναψυκτικών στην Ελλάδα, όπου ελέγχει το 69,6% της αγοράς, είναι καλά θωρακισμένος απέναντι στις όποιες δυσκολίες.
Άλλωστε, ένα από τα μεγάλα «ατού» του είναι και οι ισχυρές σχέσεις εμπιστοσύνης που συνδέουν τον μεγαλοεπιχειρηματία με τη μητρική εταιρία στην Αμερική για την οποία αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εμφιαλωτή των αναψυκτικών της σε παγκόσμιο επίπεδο και τον πρώτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη. ΧΑΜΗΛΟΙ ΤΟΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ 78ΧΡΟΝΟ ΜΕΓΙΣΤΑΝΑ
Κρατά αποστάσεις από τα πολιτικά δρώμενα
Ο Γιώργος Δαυίδ ανέκαθεν ήθελε να κινείται διακριτικά στα επιχειρηματικά σαλόνια. Χωρίς περιττές εμφανίσεις, χωρίς περιττά λόγια. Γι’ αυτό και οι δημόσιες τοποθετήσεις του και δηλώσεις, είτε στα πλαίσια των γενικών συνελεύσεων της Coca Cola, είτε στις ελάχιστες εκδηλώσεις που επιλέγει να παρευρίσκεται, γίνονται «θέμα συζήτησης» για ημέρες.
Έχουν αφήσει εποχή οι «κεραυνοί» του πριν από μία τέσσερα χρόνια, στην τότε κυβέρνηση της ΝΔ για τον φόρο ειδικής κατανάλωσης στα αναψυκτικά, μιλώντας για μια απόφαση- χαριστική βολή για τον κλάδο συνολικά εν μέσω οικονομικής κρίσης. Όπως και αργότερα, όταν αρκετές φορές είχε θίξει το θέμα της υψηλής φορολόγησης των επιχειρήσεων που αποτελεί αντικίνητρο για νέες επενδύσεις, αλλά και για την προσέλκυση ξένων επενδυτών στην χώρα μας.
Από τότε πολλοί ήταν εκείνοι που «στοιχημάτιζαν» ότι ετοίμαζε τη… μεγάλη φυγή των επιχειρήσεών του από την Ελλάδα. Ακόμη και σήμερα στους επιχειρηματικούς κύκλους υποστηρίζουν ότι η φορολογία είναι ένας από τους λόγους που «οδήγησαν» την Coca Cola στο να μεταφέρει την έδρα της στην Ελβετία.
Ωστόσο η εταιρία ανταπαντά πως τα τελευταία δέκα χρόνια έχει συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία μέσω φορολογικών, εργοδοτικών και άλλων εισφορών, 1 δισ. ευρώ. Όπως και ότι συνεχίζει να δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία με τις νέες επενδύσεις που πραγματοποιεί και τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει χτίσει με Έλληνες προμηθευτές και καταναλωτές.
Παρόλ’ αυτά την τελευταία διετία ο 78χρονος Ελληνοκύπριος μεγιστάνας φαίνεται να διατηρεί κάποιες αποστάσεις από τα τεκταινόμενα στην ελληνική οικονομία. Δεν έχει τοποθετηθεί μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα ούτε για τις εξελίξεις με την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού στην χώρα μας, ούτε και για την απειλή ενός επικείμενου Grexit που έχει ενσκήψει και πάλι τον τελευταίο καιρό.
Πολλοί θα περίμεναν κάποια παρέμβαση, κάποιο μήνυμά του. Ο ίδιος για την ώρα προτιμά να παρακολουθεί τα γεγονότα με ψυχραιμία. Σύμφωνα με αντιπάλους του η «αποστασιοποίηση» αυτή οφείλεται στο ότι ο ίδιος έχει μειώσει το στίγμα της εταιρίας του στην Ελλάδα, άρα και οι ανησυχίες του είναι μικρότερες.
Όσοι τον γνωρίζουν καλά από την άλλη, λένε πως ο Γιώργος Δαυίδ μιλά, όταν θέλει να μιλήσει και αν το πράξει, θα το κάνει, όταν θεωρήσει ο ίδιος ότι είναι η κατάλληλη στιγμή.
Άλλωστε, δεν είναι μόνο η Coca Cola που ανήκει στον όμιλό του, αλλά και η Frigoglass, η εταιρία με δραστηριότητα στην επαγγελματική ψύξη, η οποία έχει υποστεί πλήγμα από την οικονομική κρίση. Τα επιχειρηματικά του συμφέροντα με δύο λόγια δεν είναι συνυφασμένα μόνο με το εξωτερικό και τις αγορές, όπου διαθέτει παρουσία, αλλά και με την Ελλάδα άμεσα.