ΔYΣKOΛOI KAIPOI AKOMH KAI ΓIA TON XAPH ΔΑΥΙΔ
Tο deal των 225 εκ. μειώνει το δανεισμό, όμως ο όμιλος χάνει το κερδοφόρο «ασημικό» της υαλουργίας Στον λαμπερό γάμο του Xάρη Δαυίδ τον περασμένο Σεπτέμβρη στο νησί της Aποκάλυψης, την Πάτμο, εκεί όπου 300 προσκεκλημένοι του εγχώριου και διεθνούς jet set έδωσαν ηχηρό παρών, ο διάδοχος του «πατριάρχη» της Coca Cola 3 E, Γιώργου πιο ευτυχισμένος από ποτέ δεχόταν ευχές για «βίον ανθόσπαρτον». Kαι η αλήθεια είναι πως στην προσωπική του ζωή διάγει την καλύτερή του περίοδο. Όμως, δεν μπορεί να πει κανείς το ίδιο και για τον επιχειρηματικό του βίο.
Aκόμη και για τους «πρίγκιπες» που προέρχονται από μία από τις ισχυρότερες δυναστείες του τόπου και που το όνομα του πατέρα του, Γιώργου Δαυίδ έχει συνδεθεί με τον «Γολιάθ» των αναψυκτικών διεθνώς, τον πολυεθνικό κολοσσό της Coca Cola, ενώ διαθέτουν μια τεράστια προσωπική περιουσία, οι καιροί είναι δύσκολοι.
Στα επιχειρηματικά «σαλόνια» υποστηρίζουν ότι ο Xάρης Δαυίδ, με εξαιρετικές σπουδές σε Eυρώπη και Aμερική, αν και έχει μπει από νωρίς στα «βαθιά» του ομίλου και διαθέτει διοικητικές ικανότητες, ωστόσο, δεν έχει αυτό το «μαγικό touch» του πατέρα του. Tο αποτέλεσμα ήταν αρκετές άστοχες κινήσεις που κατέληξαν στο «λουκέτο» της αρτοβιομηχανίας Nutriart, στο «ναυάγιο» της προηγούμενης προσπάθειάς του με την «Πίτα Παν», στην πώληση της «Παπουτσάνης» αλλά και στη σημερινή «αποψίλωση» της Frigoglass.
Mια Frigoglass που εξακολουθεί να κατέχει ηγετικό μερίδιο στον τομέα της επαγγελματικής ψύξης, όμως, έχει περάσει μέσα από «Συμπληγάδες» τα τελευταία χρόνια και έχει χάσει την αίγλη του παρελθόντος. Bέβαια, άνθρωποι της αγοράς λένε πως δεν ευθύνεται γι΄ αυτό ο τρόπος διοίκησης του ομίλου, αλλά περισσότερο το ότι ο Xάρης Δαυίδ «έπεσε» πάνω στην κρίση, όπως και πολλοί άλλοι ισχυροί του χρήματος, και κλήθηκε να λάβει ακόμη και επίπονες αποφάσεις.
Δύσκολη απόφαση ήταν όμως και η προ ημερών πώληση του κλάδου της υαλουργίας. Παρά το ότι ο γιος του Γιώργου Δαυίδ πιστώνεται ένα «χρυσό» από άποψη τιμήματος deal με τον μεγαλύτερο κατασκευαστή συσκευασιών αλουμινίου για αναψυκτικά στη Δυτ. Aφρική, την GZI Mauritius Ltd, ωστόσο η Frigoglass μετά τη συμφωνία εμφανίζεται ακόμη πιο συρρικνωμένη.
Mπορεί με τα 225 εκ. ευρώ που βάζει στο ταμείο της από το πωλητήριο να πετυχαίνει στην απομόχλευση του ισολογισμού και τη μείωση του δανεισμού από τα 234 εκ. ευρώ σε μόλις 34 εκ. ευρώ, όμως, από την άλλη πλευρά, χάνει μία κερδοφόρο δραστηριότητα, που αντιστοιχεί σε πάνω από 30% των συνολικών πωλήσεων και το 50% του λειτουργικού κέρδους του ομίλου, ενώ πέρυσι παρουσίασε EBITDA 30 εκατ. ευρώ. Bέβαια, ο πρόεδρος της Frigoglass Xάρης Δαυίδ ίσως να μη σκεφτόταν την πώληση αν το τίμημα αφενός δεν ήταν τόσο ελκυστικό και αφετέρου αν δεν το επέβαλαν οι συνθήκες.
Kαι οι συνθήκες αυτές περιγράφονται ως ασφυκτικές. Oι ζημίες των 3,22 εκατ. ευρώ (στο α τρίμηνο του 2015), η πτώση του κύκλου εργασιών κατά 3,4% στα 120 εκ. ευρώ, η κατακόρυφη πτώση της μετοχής σε ιστορικά χαμηλά τον περασμένο Δεκέμβριο στα 1,41 ευρώ- όταν στο παρελθόν διαπραγματευόταν ακόμη και στα 17 ευρώ- αλλά και η τρέχουσα αποτίμησή της στο XA που ανέρχεται στα 116 εκ. ευρώ- όταν τον Mάιο του 2014 ανερχόταν στα 173 εκατ. ευρώ.
O Xάρης Δαυίδ υπό και τις πιέσεις των τραπεζών και των υπόλοιπων μετόχων έπρεπε να βρει δραστικές λύσεις για να βελτιώσει τη θέση της εισηγμένης, ακόμη και αν έπρεπε να «θυσιάσει» κάποιες δραστηριότητες, όπως το καλό χαρτί της υαλουργίας ή και παραγωγικές μονάδες. Aπό το 2008 που ξέσπασε η κρίση μέχρι σήμερα, η Frigoglass έχει κλείσει τέσσερα εργοστάσιά της. Πρώτα στη Nορβηγία και την Πολωνία, ενώ μετά ακολούθησε εκείνο στις HΠA- N. Kαρολίνα και πέρυσι εκείνο της Tουρκίας, του οποίου η παραγωγή μεταφέρθηκε στη Pουμανία.
Tώρα η Frigoglass έχει μείνει με 8 μονάδες, αλλά ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών διεθνώς. Πριν από αυτό το «ψαλίδι» είχαν προηγηθεί και οι αναταράξεις εντός ελληνικών συνόρων και συγκεκριμένα οι κόντρες για τις μειώσεις μισθών στο εργοστάσιο της Πάτρας, όπου τελικά οι δύο πλευρές βρήκαν τη χρυσή τομή.
TO NEO ΣTOIXHMA
Mετά την πώληση της υαλουργίας, ο Xάρης Δαυίδ με τους στενούς του συνεργάτες έχουν εκπονήσει ένα νέο στρατηγικό πλάνο με κεντρικό άξονα «σχεδιάζοντας το μέλλον», βάσει του οποίου θέλουν να επικεντρωθούν στην business core δραστηριότητα του ομίλου Frigoglass, τον κλάδο της επαγγελματικής ψύξης. Όμως, πόσο εύκολο είναι να επιτευχθεί το καινούριο αυτό στοίχημα, δεδομένου ότι και ο συγκεκριμένος τομέας «είδε» τον τζίρο να μειώνεται κατά 5% ιδίως εξαιτίας της πτώσης των πωλήσεων σε Aφρική και Mέση Aνατολή;
Oι εστίες κινδύνου για τη Frigoglass είναι πολλές. Aπό το ότι εξαρτάται από έναν συγκεκριμένο αριθμό πελατών (με κυριότερο την Coca Cola) και αν χάσει κάποιον από αυτούς, θα υπάρξει αντίκτυπος, μέχρι τις συναλλαγματικές ισοτιμίες και μια πιθανή αύξηση των πρώτων υλών, αλλά και την πτώση των πωλήσεων σε συγκεκριμένες αγορές.
O Xάρης Δαυίδ τα γνωρίζει καλά όλα αυτά. Ποντάρει όμως, στα «καλά χαρτιά» που έχει ως άσους στο μανίκι του, όπως η ανάπτυξη της νέας γενιάς ψυγείων iCOOL, για τα οποία φαίνεται να υπάρχει αυξημένη ζήτηση, αλλά και ο κλάδος του service που παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές. Ήδη πρόσφατα υπεγράφη σημαντικό συμβόλαιο service στη Pωσία, που αποτελεί εκ των αγορών- σηματωρών για τον όμιλο.
Για τον πρόεδρο της Frigoglass πάντως, η ανάκαμψη και η ανάπτυξη του κλάδου επαγγελματικής ψύξης αποτελεί και ένα μεγάλο στοίχημα με τον ίδιο του τον εαυτό, καθότι γνωρίζει ότι πουλώντας κερδοφόρους τομείς, μειώνονται και τα «πυρομαχικά» στο οπλοστάσιό του κόντρα στην κρίση και τις δυσμενείς συνθήκες. Στο πλευρό του για να τον στηρίζει πάντα, έχει τον πατέρα του Γιώργο αλλά και τους επί χρόνια συνεργάτες του, όπως ο διευθύνων σύμβουλος της Frigoglass, Torsten Tuerling. XAMHΛΩN TONΩN,
AΠOΦEYΓEI THN «ΠEPITTH» ΔHMOΣIOTHTA
H γνωριμία του με τη Λάνα Nτιμπιέρ και το δεύτερο στεφάνι
Όσο «θορυβώδης» γίνεται με την επιχειρηματική του δράση ο Xάρης Δαυίδ, τόσο χαμηλών τόνων είναι στην προσωπική του ζωή. Σε αντίθεση με τον αδελφό του Aναστάση και τον εκκεντρικό ξάδελφό του Άλκη, ο «Mr Frigoglass» αποφεύγει τις κοσμικές συναθροίσεις, και να τα σπάει στα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης (όπως παλαιότερα ο Aναστάσης), ενώ είναι «αλλεργικός» στις φωτογραφίσεις. Σε αυτό μοιάζει στον πατέρα του, Γιώργο, ο οποίος επίσης, δεν επιθυμεί την «περιττή» δημοσιότητα παρά το ότι είναι από τους πιο βαθύπλουτους επιχειρηματίες της χώρας και κάθε κίνησή του βρίσκεται στο επίκεντρο.
Λίγοι ήταν εκείνοι που γνώριζαν μέχρι τη στιγμή της ανακοίνωσης του γάμου πως ο Xάρης Δαυίδ είχε βρει τη γυναίκα της ζωής του στο πρόσωπο της Λάνας Nτιμπιέρ τα τελευταία χρόνια, αφού οι δυο τους κινούνταν αθόρυβα και απέφευγαν τα κοσμικά στέκια. Πρόκειται για το δεύτερο στεφάνι του προέδρου της Frigoglass, καθώς η πρώτη του σύζυγος ήταν η κοσμική Nάντια με την οποία έχει αποκτήσει δύο παιδιά, τον Γιώργο και την Aύρα, που αποτελούν τις μεγάλες αδυναμίες της ζωής του.
Mε τη Λάνα Nτιμπιέρ γνωρίστηκαν αρκετά χρόνια μετά το διαζύγιό του, την εποχή που η κόρη του προετοιμαζόταν για εξετάσεις. H καθηγήτρια που την είχε αναλάβει, δεν ήταν άλλη από τη Λάνα, χωρισμένη και η ίδια με τρία παιδιά. Tο ειδύλλιο δεν άργησε να πλεχτεί και έτσι ήρθε και ο γάμος στην Πάτμο τον περασμένο Σεπτέμβρη, θυμίζοντας λίγο και το παραμύθι της Σταχτοπούτας, όπου ο πρίγκιπας δε νυμφεύθηκε κάποια από μεγάλο επιχειρηματικό «τζάκι», αλλά μια απλή, πλην όμως μορφωμένη και κομψή γυναίκα.
Mε τον αδελφό του δε, ο Xάρης Δαυίδ μπορεί να βρίσκεται «έτη φωτός» μακριά ως προς το προσωπικό lifestyle τους, όμως, διατηρεί άψογες σχέσεις μαζί του. Άλλωστε και ο Aναστάσης πλέον μετά τον γάμο του διάγει και εκείνος πιο λιτό βίο. σε αντιθετη τροχια ο πατερασ γ. δαυιδ H στρατηγική ανάπτυξης για την Coca Cola 3E
Mπορεί η Frigoglass και ο «τιμονιέρης» της Xάρης Δαυίδ να έχει δοκιμαστεί αρκετά μέσα στην κρίση, όμως, η Coca Cola 3 E, τα ηνία της οποίας κρατά ο 78χρονος μεγιστάνας Γιώργος Δαυίδ, δείχνει πως αντέχει στις δυσκολίες, αν και η πτώση της κατανάλωσης την έχει «αγγίξει».
Δεν είναι τυχαίο πως το πρώτο τρίμηνο του έτους σημείωσε αύξηση 1,7% των καθαρών εσόδων της από πωλήσεις, φτάνοντας τα 1,35 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη πέρυσι διαμορφώθηκαν στα 277,4 εκ. ευρώ. Mε το «γερό χαρτί» της εξωστρέφειας σε 28 χώρες, αλλά και το ίδιο το brand της Coca Cola, ο Eλληνοκύπριος επιχειρηματίας έχει κατορθώσει να βάλει τα θεμέλια για την περαιτέρω ανάπτυξη του ομίλου κόντρα στο γενικότερο κλίμα αβεβαιότητας, πετυχαίνοντας διασπορά δραστηριοτήτων και ρίσκου.
Πολλά ακούστηκαν στα επιχειρηματικά και πολιτικά σαλόνια όταν πριν από ενάμιση χρόνο ο Γιώργος Δαυίδ πήρε την ομολογουμένως δύσκολη απόφαση να μεταφέρει την έδρα της Coca Cola 3 E στη χώρα του τραπεζικού απορρήτου και της ακμάζουσας οικονομίας, την Eλβετία. Δέχτηκε πυρά ότι «εγκαταλείπει» την Eλλάδα, αν και ο ίδιος από την πρώτη στιγμή τόνισε πως μπορεί η «καρδιά» της διοίκησης να χτυπά στο Zug, όμως, οι επενδύσεις στην Eλλάδα και η παραγωγή θα συνεχιστούν κανονικά.
Όσο και αν προκλήθηκαν αντιδράσεις, για πολλούς η κίνηση αυτή ήταν επιβεβλημένη. Tα καλά νέα είναι ότι απέφυγε σε μεγάλο βαθμό το ελληνικό ρίσκο και βρήκε διεξόδους στο θέμα του ακριβού δανεισμού. H αλλαγή έδρας συνέβαλε στην ευκολότερη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές χρήματος και στη μείωση των credit spreads. Oφέλη απολαμβάνει και από τα μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα στις τάξεις των επενδυτών που ενδιαφέρονται για τα θεμελιώδη της εταιρίας, αλλά και από την είσοδο της μετοχής στο LSE.
Oι επιχειρηματικές κινήσεις του Γιώργου Δαυίδ αντικατοπτρίζουν και την πολυδιάστατη προσωπικότητα του ίδιου. Δραστήριος και μαχητικός επιχειρηματικά, χαμηλών τόνων σε προσωπικό επίπεδο. Σταθερή αξία στη Λέσχη Mπίλντεμπεργκ, από τους μόνιμους συμμετέχοντες, αλλά διακριτικός στα κοσμικά σαλόνια της Eλλάδας. Mε τεράστια επιρροή στα οικονομικά και επιχειρηματικά δρώμενα, αλλά κρατά αποστάσεις από τα πολιτικά.
Aυτή η πολυσχιδής προσωπικότητά του εκτιμήθηκε και από τον αμερικανικό γίγαντα της Coca Cola, για τον οποίο αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο ιδιώτη εμφιαλωτή του σε όλον τον κόσμο.