Η ΝΕΑ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ KΟΥΤΣΟΛΙΟΥΤΣΟ
Ο 72χρονος billionaire αψηφά την κρίση, αλλάζει μοντέλο λειτουργίας και προσδοκά να βάλει τον όμιλο στα διεθνή σαλόνια
Ήταν το 1854, όταν ο Louis Vuitton ίδρυε στην πόλη του φωτός το Παρίσι την ομώνυμη επιχείρηση που αρχικά κατασκεύαζε είδη ταξιδίου και έμελε μέσα στο πέρασμα των ετών να μετατραπεί σε έναν κολοσσό που το χρυσό ολόγραμμά του «πρωταγωνιστεί» στα luxurious brands διεθνώς.
Ρολόγια, κοσμήματα, δερμάτινα είδη, φουλάρια κ.α. είναι μερικά μόνο από τα items που φιγουράρουν στις παγκόσμιες βιτρίνες της μόδας. Παρά δε, τις όποιες μικρές αρρυθμίες έχει προκαλέσει η οικονομική κρίση, δεν παύει να είναι ένας όμιλος με τζίρους που ζαλίζουν και την αξία του να έχει εκτοξευθεί στα 27,4 δισ. δολάρια.
Κάπου στην Αθήνα το 1982 ξεκινούσε την πορεία της στον κόσμο των κοσμημάτων και των αξεσουάρ η διάσημη σήμερα λευκή και πορτοκαλί φίρμα της Folli Follie με εμπνευστές τον Δημήτρη Κουτσολιούτσο και τη σύζυγό του Καίτη. Κοινή αφετηρία με τον Γάλλο Vuitton η αγάπη τους για τα ταξίδια ώστε να κάνουν «συγκομιδή» νέων ιδεών, αλλά και η δημιουργικότητα.
Θα μπορούσε όμως, η Folli Follie να γίνει μια μικρογραφία της Louis Vuitton στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;
Έχοντας πλέον γερές «βάσεις» και με ωστική δύναμη το ισχυρό ταμείο της και τις ηχηρές της συμμαχίες, όπως εκείνη με την κινεζική Fosun και την ελβετική Durfy, ο 72χρονος πλέον Δημήτρης Κουτσολιούτσος και ο γιος του και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Τζώρτζης είναι έτοιμοι για το επόμενο βήμα: να χτίσουν τη νέα ταυτότητα, το νέο πρόσωπο του διεθνοποιημένου πλέον ελληνικού ομίλου.
Στόχος τους είναι να στηρίζεται η λειτουργία τους στο μοντέλο των big groups σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταξύ των οποίων και της Louis Vuitton. Που σημαίνει με απλά λόγια, διαφοροποιημένη «βεντάλια» δραστηριοτήτων και είσοδο στο κομμάτι της σύγχρονης πολυτέλειας (modern luxury) και με νέα γκάμα προϊόντων σε ρούχα, δερμάτινα είδη και αξεσουάρ.
Μάλιστα, τον ερχόμενο Οκτώβριο είναι προγραμματισμένο εκτός απροόπτου να παρουσιάσει ο Έλληνας billionaire την καινούρια ταυτότητα του ομίλου, ενώ στόχος του είναι τη διετία 2015- 2016 να ανοίξει 10 μεγάλα καταστήματα με τζίρο 8-12 εκατ. ευρώ το καθένα σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, δοκιμάζοντας τη νέα φιλοσοφία σε βασικές και απαιτητικές αγορές, όπως το Λονδίνο, η Μαδρίτη, το Τόκιο, το Χονγκ Κονγκ κ.α.
Στα επιχειρηματικά σαλόνια πολλοί είναι εκείνοι που διατηρούν επιφυλάξεις σχετικά με τη χρονική στιγμή που ο Δημήτρης και ο Τζώρτζης Κουτσολιούτσος επιχειρούν ένα τέτοιο άνοιγμα. «Εμπεριέχει ρίσκο με τις σημερινές οικονομικές συνθήκες σε Ελλάδα και σε άλλες χώρες του εξωτερικού» λένε χαρακτηριστικά.
Παρόλ’ αυτά η οικογένεια Κουτσολιούτσου όλες τις κρίσιμες αποφάσεις για την επόμενη ημέρα του ομίλου τις έχει λάβει υπό ένα αντίξοο οικονομικό περιβάλλον και δεν της έχει βγει σε κακό. Αντιθέτως μέσα στο γκρίζο σκηνικό της κρίσης, έχει χτιστεί το «θαύμα» της Folli Follie, η οποία πέρυσι παρουσίασε κέρδη 145,4 εκατ. ευρώ και κύκλο εργασιών 998,1 εκατ. ευρώ, ενώ και το 2015 έχει μπει με το… δεξί παρά την αβεβαιότητα.
Ο «κρυφός billionaire» όπως τον αποκάλεσε πέρυσι σε δημοσίευμά του το Bloomberg, Δημήτρης Κουτσολιούτσος παίζει με… ανοικτά χαρτιά στο παιχνίδι του επιχειρείν.
Δεν υποτιμά σε καμία περίπτωση την κρίση, ξέρει ότι ειδικά η Ελλάδα αποτελεί τον «άγνωστο Χ» όχι μόνο για τον όμιλό του, αλλά και για το σύνολο των επιχειρήσεων, όμως, οι κινήσεις των προηγούμενων ετών τον έχουν θωρακίσει.
Η διασπορά των επενδύσεων, το ηχηρό deal πώλησης των ΚΑΕ στην ελβετική Dufry έναντι 328 εκατ. ευρώ (175 εκ. στα ταμεία και ένα 4% συμμετοχή της FF Group στον ελβετικό κολοσσό) που ενίσχυσε τη ρευστότητά της, αλλά και η είσοδος στο μετοχικό κεφάλαιο του ελληνικού ομίλου των Κινέζων της Fosun από το 2011με 13,8%, της αμερικανικής Fidelity με 5% και άλλων ισχυρών θεσμικών επενδυτών, είναι μερικά από τα «γερά χαρτιά» του ομίλου Κουτσολιούτσου.
Έχοντας μειώσει κατά πολύ τον δανεισμό του και με το 75% των πωλήσεών του να προέρχεται από το εξωτερικό, έχει περιορίσει δραστικά το ρίσκο της Ελλάδας. Αυτό δε σημαίνει βέβαια, σε καμία περίπτωση ότι την «αφήνει πίσω» του σε σχέση με τις άλλες αγορές. Τουναντίον.
Πριν από μερικές εβδομάδες άνοιξε το δεύτερο κατάστημα Samsonite, αυτή τη φορά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δίνει έμφαση στο concept των Collective που λειτουργούν ως μικρά πολυκαταστήματα σε τουριστικές περιοχές, έχοντας στις προθήκες τους πολλά brands του ομίλου Folli Follie.
Μέσα σε αυτά τα πλαίσια και με δεδομένο, ότι ένας όμιλος από τη «μικρή Ελλάδα» έχει καταφέρει να υπερβεί την κρίση και να συνεχίζει σε κερδοφόρο ρότα και αναπτυξιακή τροχιά παρά τις όποιες συγκυριακές δυσκολίες, να διεθνοποιεί το brand της και να ανταγωνίζεται τις πιο διάσημες φίρμες κοσμημάτων, αξεσουάρ και πολυτελών ειδών ανά τον κόσμο, τότε ναι, θα μπορούσε να είναι η μικρογραφία της Louis Vuitton.
Άλλο ένα κοινό σημείο βηματισμού άλλωστε, για τους δύο ιδρυτές των ομίλων είναι ότι ξεκίνησαν έχοντας απέναντί τους πολύ επιφυλακτικούς συμβούλους, μερικοί εκ των οποίων δεν πίστεψαν στο εγχείρημά τους, όμως, οι ιδιοκτήτες τους δεν πτοήθηκαν. Aρκεί, όμως, που το πίστεψαν οι ίδιοι, θωρακίστηκαν με δύναμη και εμπιστεύτηκαν την «τρέλα» τους: την «τρελή τρέλα», όπως σημαίνει και το όνομα της Folli Follie.
ΕΤΟΙΜΟΣ ΝΑ ΡΙΞΕΙ 50 ΕΚ. ΕΥΡΩ ΣΕ ΝΕΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Στόχος να σπάσει το… φράγμα των 1.000 καταστημάτων και του 1 δισ. τζίρου
Οι μεγάλες νίκες είναι για τους τολμηρούς στρατηγούς συνηθίζουν να λένε οι Αμερικανοί. Και η αλήθεια είναι πως ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος ακολουθεί μια στρατηγική που αμέσως μόλις επιτυγχάνει έναν στόχο, πάει στον επόμενο.
Έτσι κατά μία παράφραση θα μπορούσαμε να πούμε είναι ότι και τα μεγάλα σχέδια είναι για τους τολμηρούς επιχειρηματίες. Την ώρα που άλλοι «συνάδελφοί» του κρατούν στάση αναμονής και άμυνας λόγω του γενικότερου οικονομικού περιβάλλοντος, ο «Mr Folli Follie» πάει αντίθετα στο… ρεύμα. Στόχος του είναι να κλείσει την τρέχουσα χρονιά, με τον όμιλο να ξεπερνά αθροιστικά τα 1.000 καταστήματα (από 950 σήμερα), καθώς και να… σπάσει το φράγμα του 1 δις. ευρώ ως προς τον κύκλο εργασιών (από 998 εκ. ευρώ πέρυσι).
Είναι άραγε εφικτός ο στόχος αυτός; Ο ίδιος ποντάρει όσον αφορά στη δύσκολη ελληνική αγορά κυρίως στον ποιοτικό τουρισμό, όπως λέει. Είναι αυτός άλλωστε, που δίνει ώθηση στα μερίδια αγοράς του ομίλου, παρά την υποτονική κατανάλωση.
Από την άλλη πλευρά ποντάρει στο ότι το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών του πραγματοποιείται στο εξωτερικό και αυτό λειτουργεί ως «ασπίδα» κόντρα στις όποιες εγχώριες απώλειες. Η δραστηριοποίησή του και στο κομμάτι των πολυκαταστημάτων μέσω των Attica επίσης, του δίνει ώθηση, καθώς συνεχίζουν να έχουν θετικές επιδόσεις.
Εκτός συνόρων πάντως, ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος πέρα από την ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στις αγορές, όπου ήδη δραστηριοποιείται και στο «ξεκλείδωμα» νέων, ετοιμάζεται να βάλει πλώρη για τη μακρινή Αυστραλία. Εκεί όπου σε βάθος τριών ετών σκοπεύει να ανοίξει κοντά στα δέκα καταστήματα.
Η ιδέα ήταν αποτέλεσμα της μεγάλης επισκεψιμότητας των Αυστραλών τουριστών στα καταστήματα της Folli ανά τον κόσμο, ενώ ποντάρει και στο ότι όλο και περισσότεροι Κινέζοι τουρίστες επιλέγουν ως προορισμό τους την Αυστραλία. Συνολικά δε, είναι έτοιμος να επενδύσει 50 εκ. ευρώ διαβλέποντας νέες ευκαιρίες σε Ελλάδα και εξωτερικό.
ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ Η ΕΠΕΛΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ
«Διαβατήριο» η συμμαχία με τη Fosun για το success story
Η συμμαχία της Folli Follie με τον κινεζικό κολοσσό της Fosun που ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Γκούο Γκουονγκτσάνγκ αποτελεί ένα από τα σημαντικά «κλειδιά» για το success story του ελληνικού ομίλου, αλλά και για τα επόμενα σχέδιά του.
Και μάλιστα σε διπλή κατεύθυνση: τόσο για την περαιτέρω επέλαση της Folli Follie στην αχανή αγορά της Κίνας και γενικότερα της Άπω Ανατολής, αλλά και για πιθανές νέες συνεργασίες που αφορούν στο τουριστικό κομμάτι, έναν κλάδο που ο Δημήτρης Κουτσολιούτσος πιστεύει πολύ.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι έχει βάλει «πόδι» και στον τομέα της διαχείρισης μαρίνων. Ήδη έχει τη διαχείριση από κοινού με την τουρκική Setur Touristik της μαρίνας Μυτιλήνης και παρακολουθεί στενά τις όποιες εξελίξεις και προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με πιθανές ιδιωτικοποιήσεις άλλων μαρίνων και μικρών λιμένων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν.
Με δεδομένο μάλιστα, ότι η Fosun έχει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο 700 εκατ. ευρώ περίπου, αναζητώντας ξενοδοχεία στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου- αλλά και στην Ελλάδα- θέλοντας να αξιοποιήσουν τα αυξημένα έσοδα που προβλέπονται από τις ολοένα αυξημένες αφίξεις Κινέζων και άλλων τουριστών υψηλού εισοδήματος, στα επιχειρηματικά σαλόνια πολλοί είναι εκείνοι που «βλέπουν» και πιθανά νέα πεδία δράσης και δραστηριότητας για τον «Mr Folli Follie».
Από την άλλη πλευρά, η Folli Follie αυτή τη στιγμή μετρά ένα δίκτυο 251 καταστημάτων στην χώρα του «Κόκκινου Δράκου». Για φέτος η οικογένεια Κουτσολιούτσου είχε θέσει ως στόχο να προσθέσει ακόμη 30-40 σημεία πώλησης, τα οποία θα προέλθουν τόσο από ιδιόκτητα καταστήματα, όσο και από συμβάσεις franchise. Στα πλάνα του είναι δε, να διευρύνει και το δίκτυο των Links of London.
Στην αγορά είναι κοινό μυστικό πως η στρατηγικής πνοής συμμαχία με τους Κινέζους της Fosun αποτελεί- πέρα από την δυναμική του ίδιου του brand της Folli Follie που ταιριάζει στην κουλτούρα και το γούστο των Κινέζων- διαβατήριο για τη μεγαλύτερη διείσδυση της ελληνικής εταιρίας στην αχανή αυτή αγορά.
Άλλωστε και ο ίδιος ο ιδρυτής της Fosun, Γκουό Γκουατσάνγκ τρέφει μεγάλη εκτίμηση προς το πρόσωπο του Δημήτρη Κουτσολιούτσου. Δεν είναι τυχαίο πως πέρυσι το καλοκαίρι που είχε έρθει στην Ελλάδα, είχε εκφραστεί με θερμά λόγια για τον Έλληνα billionaire και μάλιστα αποκάλυψε πως η αγαπημένη μάρκα της συζύγου του δεν είναι άλλη από την Folli Follie.
Και για τη Fosun εξάλλου, η συνεργασία με την Folli Follie της δίνει βήμα και χώρο για την υλοποίηση των ελληνικών και ευρωπαϊκών της σχεδίων.