Η εμπλοκή με τις κατηγορίες δωροδοκίας του πολυεθνικού κολοσσού, η κάμψη των πωλήσεων και η στρατηγική σε Ελλάδα – εξωτερικό
OI ΣTOXOI TOY
• Λανσάρισμα νέων προϊόντων στα ελληνικά φαρμακεία που αφορούν από καλλυντικά προσώπου, μέχρι μακιγιάζ και μαλλιά.
• Στο εξωτερικό εστιάζει το ενδιαφέρον του στις αγορές εστίασης, όπως η Γερμανία, η Ισπανία και οι ΗΠΑ.
• Κεφαλαιοποίηση των οφελών από το deal με την Johnson & Johnson στην Αμερική.
• Στην Ελλάδα ο όμιλος θα προωθήσει τη μάρκα «Κορρές» εντείνοντας περαιτέρω τις προωθητικές του ενέργειες, κυρίως μέσω εκτεταμένων διαφημιστικών καμπανιών.
• Ανανέωση της «εικόνας» των Mastiha Shops και προώθηση του βιολογικού κρόκου Κοζάνης στις διεθνείς αγορές.
Tο deal προβλέπει μια αρχική αμοιβή 7,25 εκατ. δολ. κι ένα συνεχές πρόγραμμα απόδοσης δικαιωμάτων επί των πωλήσεων των προϊόντων Κορρές μέχρι το 2019
Όλα είναι θέμα… χημείας για έναν φαρμακοποιό. Η «χημεία» όμως, στο deal του Γιώργου Κορρέ με τη Johnson & Johnson, το οποίο επισφραγίστηκε πριν από μια διετία μέσα σε κλίμα ευφορίας από τον Έλληνα επιχειρηματία, φαίνεται πως δεν έχει… δέσει και τόσο καλά.
Εκτός από το ότι τα οφέλη αυτού του «γάμου», ο οποίος συντελέστηκε στα τέλη του 2009 θα αρχίσουν να διαφαίνονται μετά το τέλος του τρέχοντος έτους, αφού μεσολάβησε μια μεταβατική περίοδος, προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία, μια περίοδος που στοίχισε ακριβά στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ελληνικής εισηγμένης, καθώς διέθεσε μεγάλο μέρος των κεφαλαίων του για την ενίσχυση της θυγατρικής του στις ΗΠΑ, τώρα προέκυψε μια ακόμη εμπλοκή.
Λίγες μόλις μέρες μετά την «επίσημη πρώτη» (7 Απριλίου) της συνεργασίας Κορρέ – Johnson & Johnson, οπότε και ο πολυεθνικός «γίγαντας» με κεφαλαιοποίηση 100 δισ. δολαρίων και πελατεία που ξεπερνά το 1 δισεκατομμύριο ανθρώπων ανέλαβε την αποκλειστική διανομή των φυτικών καλλυντικών και σκευασμάτων της «Κορρές» στη δύσκολη και απαιτητική αγορά της Βόρειας και Νότιας Αμερικής, βρίσκεται στο στόχαστρο των δικαστικών Αρχών και της αμερικανικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Οι κατηγορίες που αντιμετωπίζει αφορούν σε δωροδοκία από μέρους της γιατρών στην Ευρώπη, μεταξύ των εμπλεκόμενων χωρών και η Ελλάδα, με σκοπό να κερδίζει συμβόλαια και να προωθούνται τα προϊόντα της.
Οι επιπτώσεις
Η είδηση έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στους επιχειρηματικούς κύκλους και δη στον Γιώργο Κορρέ. Ο Έλληνας επιχειρηματίας διαπίστωσε ξαφνικά πως από εκεί που προσδοκούσε πως αυτή η συνεργασία και οι συνέργιες που προκύπτουν θα αποτελούσαν «διαβατήριο» και «ισχυρό όπλο» στα χέρια του για να «ξεκλειδώσει» την… πόρτα της αμερικανικής αγοράς, που εν γένει δεν είναι και τόσο φιλόξενη σε καθετί καινούριο, το συγκεκριμένο deal κρύβει ρίσκο και παγίδες.
Αλληλοσυγκρουόμενες πληροφορίες από το εξωτερικό, αναφέρουν μάλιστα ότι υπάρχουν σκέψεις ακόμα και για αναστολή της συμφωνίας, γεγονός όμως, που δεν επιβεβαιώνεται από την ελληνική πλευρά. Το σίγουρο είναι όμως, πως η εμπλοκή αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα. Και αυτό επειδή όταν τρωθεί η αξιοπιστία και το κύρος μιας εταιρείας, ακόμα κι αν πρόκειται για έναν κολοσσό (πρόσφατο παράδειγμα η Siemens, της οποίας τα μεγέθη έχουν πληγεί σημαντικά), τότε αυτό έχει επιπτώσεις και στους συνεργάτες της. Πόσο μάλλον στην «Κορρές», η οποία έχει εναποθέσει στην Johnson & Johnson την αποκλειστική διάθεση των προϊόντων της στις ΗΠΑ και δε θέλει σε καμία περίπτωση να επηρεαστεί το ισχυρό brand του από την «οσμή» του σκανδάλου με τις μίζες.
Από την άλλη δε, βάσει της συμφωνίας, προβλέπεται μια αρχική αμοιβή 7,25 εκατ. δολ. κι ένα συνεχές πρόγραμμα απόδοσης δικαιωμάτων επί των πωλήσεων των προϊόντων Κορρές μέχρι και το 2019, κάτι το οποίο θα ευνοήσει και τα οικονομικά μεγέθη της εισηγμένης. Γι’ αυτό και η εξέλιξη με την Johnson & Johnson είναι ο χειρότερος φόβος αυτή τη στιγμή για τον επιχειρηματία.
Βέβαια, πολλοί είναι εκείνοι που όταν υπεγράφη η συμφωνία υποστήριζαν πως ασφαλώς και υπάρχουν θετικές προοπτικές για τον όμιλο, όμως, τα κέρδη για την εταιρεία είναι αλληλένδετα με τον κύκλο εργασιών και την απήχηση που θα έχει το brand στις συγκεκριμένες αγορές. Αυτό σε συνδυασμό με την κάμψη της κατανάλωσης δημιούργησε αβεβαιότητα για το αν θα επιτευχθούν οι στόχοι, που φυσικά είναι να ξεπεραστεί το ελάχιστο ποσό των royalties.
Θα ξεπεράσει τα εμπόδια;
Ο Γιώργος Κορρές ανέκαθεν έβαζε τον πήχη ψηλά. Έτσι κατάφερε μέσα σε μια μόλις 14ετία να μετατρέψει το μικρό φαρμακείο με είδη ήπιας φαρμακευτικής του Τζιβανίδη στο Παγκράτι σε έναν όμιλο που διανέμει τα φυτικά του καλλυντικά και σκευάσματα σε 5.600 φαρμακεία στην Ελλάδα και διαθέτει εμπορική παρουσία σε 30 χώρες, από την Ευρώπη μέχρι το Τόκιο και από τη Σιγκαπούρη μέχρι τη Μελβούρνη. Με τρεις κινήσεις – ματ στην αρχή της καριέρας του πέτυχε να επιβάλει την «πράσινη ανάπτυξη» μέσω της διακίνησης φυτικών προϊόντων σε μια εποχή που οι Έλληνες καταναλωτές δε δείχνουν ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι στο συγκεκριμένο θέμα. Αξιοποίησε τους καρπούς της ελληνικής φύσης, έδωσε στα προϊόντα του ευρωπαϊκό flair, γνωρίζοντας πως ένα ποιοτικό προϊόν ξεκινά από το περιεχόμενο και καταλήγει στο περιτύλιγμα, ενώ επεκτάθηκε στο εξωτερικό κρατώντας χαμηλές τις τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Τώρα το σχέδιο επέκτασης σε μια από τις αγορές του εξωτερικού, τις ΗΠΑ, συναντά εμπόδια, που προσπαθεί να ξεπεράσει με τη βοήθεια των συνεργατών του.
Το χειρότερο είναι ότι αυτά προέκυψαν σε μια περίοδο που μπορεί ο όμιλος το 2010 να παρέμεινε σε τροχιά κερδοφορίας, αλλά τα καθαρά κέρδη του μειώθηκαν κατά 40,4% και οι πωλήσεις άγγιξαν τα 44,1 εκατ. ευρώ από 50,4 εκατ. ευρώ το 2009, λόγω της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει και τον κλάδο των καλλυντικών, ιδίως στην Ελλάδα.
Ωστόσο, ο Γιώργος Κορρές, ο οποίος όπως συνηθίζει να λέει αισθάνεται περισσότερο φαρμακοποιός, παραμένει ψύχραιμος, αφού το ένστικτό του ποτέ μέχρι σήμερα δεν τον πρόδωσε.
Προσπαθεί με πλήθος προωθητικών ενεργειών, όπως μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες, να λανσάρει νέα προϊόντα στην ελληνική αγορά, ώστε ο καταναλωτής να μην κουράζεται από τη μονοτονία, αλλά και να ισχυροποιεί τη θέση του σε χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ασία κ. α. προκειμένου να αντισταθμίζει τις όποιες εγχώριες απώλειες.
Μία από τις μεγάλες του ανησυχίες είναι βέβαια, πως τα διεθνή standards των οικονομικών μεγεθών είναι μικρότερα για μια ελληνική εταιρεία, γι’ αυτό και φιλοδοξεί πως οι εξαγωγές και ο τζίρος τα επόμενα χρόνια θα ξεπεράσουν το 50% του συνολικού τζίρου.
Ο πρόεδρος του ΣΕΒ
Η αμερικανική αγορά υπήρξε από νωρίς στις βλέψεις του Γιώργου Κορρέ, καθώς από το 1999 επιχείρησε μέσω γραφείου αντιπροσωπείας και αργότερα θυγατρικής που διατήρησε ως το 2005, να δημιουργήσει θέση στις ΗΠΑ. Το μοντέλο της τοπικής θυγατρικής ωστόσο κρίθηκε ασύμφορο, γιατί απαιτούσε παγίως μεγάλα κεφάλαια για τη συντήρησή του, ενώ οι ανάγκες για άνοιγμα νέων καναλιών και προώθηση ήταν αστρονομικές για τις δυνάμεις της ελληνικής εταιρείας. Κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν πως ο Γιώργος Κορρές τα τελευταία χρόνια έχει τη στήριξη του προέδρου του ΣΕΒ, Δημήτρη Δασκαλόπουλου, με τον οποίο έχει συμμαχήσει επιχειρηματικά.
Το venture capital Milgauss, συμφερόντων Δασκαλόπουλου, με έδρα την Κύπρο, στο οποίο και η Κορρές συμμετέχει με ποσοστό 17%, θεωρείται πως αποτέλεσε τη «γέφυρα» για το deal με την Johnson & Johnson. Ο συγκεκριμένος φορέας, έχει πραγματοποιήσει και αύξηση κεφαλαίου 6 εκ. ευρώ, ποσό που σύμφωνα με πληροφορίες αξιοποιήθηκε για να υποστηρίξει τις δραστηριότητες της θυγατρικής Korres North America στο μεταβατικό διάστημα μέχρι να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία με την J&J.
ΤΟ Χ.Α. ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ
Οι επιχειρηματικοί σταθμοί από το Παγκράτι έως την Ασία
Από τότε που ο Γιώργος Κορρές πήρε την απόφαση να κάνει το μεράκι του επιχείρηση έχουν περάσει 14 ολόκληρα χρόνια.
Η πρώτη του επαγγελματική μύηση στα μυστικά της φύσης και την επεξεργασία των βοτάνων έγινε όταν εργαζόταν στο πρώτο ελληνικό ομοιοπαθητικό φαρμακείο που λειτουργούσε στο κέντρο της Αθήνας, στο Παγκράτι.
Τις πρώτες του γνώσεις ωστόσο πάνω στους θησαυρούς της φύσης τις έλαβε από τον παππού του Γιώργο και τη γιαγιά του στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Νάξο. Γι’ αυτό και το πρώτο προϊόν του που παρασκεύασε και διακίνησε ήταν καραμέλες για τον λαιμό με μέλι και γλυκάνισο, ιδέα που βασιζόταν στη συνταγή του θερμαντικού ρακόμελου που έφτιαχναν οι πρόγονοί του, κάθε φορά που ο ίδιος κρύωνε και αρρώσταινε.
Το 1992 αναλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου τη διαχείριση του φαρμακείου στην Αθήνα και μέσα σε μια πενταετία δημιουργεί ένα εργαστήριο παραγωγής ομοιοπαθητικών σκευασμάτων στα πρότυπα των αντίστοιχων ευρωπαϊκών.
Κάπως έτσι ξεκινούν όλα. Τέσσερα χρόνια αργότερα σε συνέχεια της προσπάθειας ανάπτυξης των προϊόντων που βασίζονται σε φυσικές πρώτες ύλες, ιδρύεται η «Κορρές Φυσικά Προϊόντα», ενώ οι πρώτες απόπειρές του στο εξωτερικό επιδιώκονται, όταν η επιχείρησή του «ωριμάζει». Τον Μάιο του 2003 λειτουργεί το πρώτο αποκλειστικό κατάστημα φυσικών προϊόντων στο Λονδίνο και δύο χρόνια αργότερα μετρά άλλα δύο σημεία πώλησης στη Βαρκελώνη. Από εκεί και πέρα η πορεία του είναι προδιαγεγραμμένη: με μπουτίκ και shop – in – shop από το Τόκιο ως τη Σιγκαπούρη, τα καλλυντικά Κορρέ διατυμπανίζουν ανά την υφήλιο το έξυπνο branding ενός προϊόντος made in Greece.
Το 2007 ήταν η χρονιά του Χρηματιστηρίου. Η «Κορρές Φυσικά Προϊόντα» γίνεται εισηγμένη, αν και η μικρή εμπορευσιμότητά της δεν επιτρέπει σε πολλούς επενδυτές να επενδύουν. Το σίγουρο είναι όμως, πως η μάρκα του έγινε τόσο γνωστή, ώστε τα προϊόντα του στο εξωτερικό προτιμώνται από διάσημους πελάτες, όπως οι Μαντόνα, Κάιλι Μινόγκ, Τζόνυ Ντεπ κ.α.
MASTIHA SHOPS ΚΑΙ ΚΡΟΚΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ
Οι ισχυρές «συμμαχίες» στη Mediterra
Αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας ο Γιώργος Κορρές, το ενδιαφέρον του είναι έντονο και για άλλα ανάλογα «πράσινα» επιχειρηματικά εγχειρήματα που αφορούν σε φυτικά προϊόντα, με αποτέλεσμα να έχει συνάψει ισχυρές συμμαχίες με πολλούς εκπροσώπους της επιχειρηματικής και εφοπλιστικής ζωής του τόπου.
Η στροφή των Ελλήνων στην υγιεινή διατροφή και τη φύση, είτε λόγω αλλαγής νοοτροπίας ή και λόγω prestige ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα, οδήγησε τον Φεβρουάριο του 2008 στη δημιουργία μιας… εναλλακτικής αγοράς προϊόντων κι έτσι άνοιξαν τα καταστήματα Mastiha Shop, τα οποία και ελέγχει η εταιρεία Mediterra. Τα ονόματα που συμμετέχουν στη μετοχική της σύνθεση είναι ηχηρά, γεγονός που καταδεικνύει την αγάπη ορισμένων επιχειρηματιών για τα εγχώρια προϊόντα, όπως η μαστίχα Χίου, η οποία εξάγεται σε μια πληθώρα χωρών από την Ευρώπη έως τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τη Σαουδική Αραβία.
Γι’ αυτό και οι εφοπλιστές Παναγιώτης Τσάκος και Θεόδωρος Βενιάμης χωρίς δεύτερη σκέψη συμμετέχουν στη Mediterra, κατέχοντας ποσοστό της τάξεως του 6,6% στο μετοχικό κεφάλαιο. Εκείνοι μαζί με την οικογένεια Σάρογλου, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο του επίπλου, ήταν που προσέγγισαν και τον Γιώργο Κορρέ, πείθοντάς τον να συμμετάσχει, αφού είναι ο μετρ των φυτικών προϊόντων και η εμπειρία του στην έρευνα και την επεξεργασία των φυτικών πρώτων υλών είναι πολύτιμη.
Έτσι, αγόρασε ποσοστό γύρω στο 5% και μαζί με τα δικά του προϊόντα προωθεί στις ξένες αγορές, μέσω των δικτύων διανομής του κι εκείνα της μαστίχας. Ο επικεφαλής της διοίκησης της Mediterra, Γιάννης Μανδάλας προχωρά με ταχείς ρυθμούς την εφαρμογή ενός business plan που περιλαμβάνει την ανανέωση της «εικόνας» των καταστημάτων Mastiha Shops που θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για ανάπτυξη σε Ελλάδα και εξωτερικό, εμπλουτίζοντας την γκάμα και με νέα είδη, όπως λικέρ, τσίχλα και λουκούμι. Ο Γιώργος Κορρές, όμως, πήρε την απόφαση να δραστηριοποιηθεί και στον Αναγκαστικό Συνεταιρισμό Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, αναλαμβάνοντας την αποκλειστική διάθεση στα φαρμακεία και σε επιλεγμένα σημεία πώλησης του εξωτερικού του βιολογικού κρόκου με τις πολυποίκιλες θεραπευτικές ιδιότητες, καθώς θεωρείται η καλύτερη ποιότητα σαφράν.
Όλες τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες ο Γιώργος Κορρές δεν τις επιβλέπει από μακριά, αλλά βρίσκεται συνεχώς με μια βαλίτσα στο χέρι. Θέλει να παρακολουθεί και την παραμικρή λεπτομέρεια, από την πρώτη ύλη μέχρι το τελικό προϊόν που θα καταλήξει στα ράφια των καταστημάτων και των φαρμακείων. Αν τον επισκεφθεί κανείς στο γραφείο του στα Οινόφυτα, θα τον συναντήσει ανάμεσα σε χιλιάδες βαζάκια φαρμάκων και καλλυντικών, φορώντας την άσπρη ποδιά του.