H δεύτερη ευκαιρία στο Athens Heart, τα νέα σενάρια πώλησης, η «μονομαχία» με τον Στασινόπουλο και η συνεργασία με τον Σάλλα
O Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας έχει τη φήμη του σκληρού και ανυποχώρητου διαπραγματευτή, σε περίπτωση που μια αγοραπωλησία δεν είναι συμφέρουσα
Tο όνομά του φιγουράρει ανάμεσα σε εκείνα των ισχυρών του real estate. O Σωτήρης Θεοδωρίδης, μπορεί να είχε καθιερωθεί μέχρι πριν από τρία χρόνια ως ο επιχειρηματίας που άλλαξε τα δεδομένα στην αγορά επίπλου, ιδρύοντας την SATO, όμως, πλέον έχει δημιουργήσει ένα δικό του status quo και στην ανάπτυξη και διαχείριση εμπορικών κέντρων μέσω της Pasal Development, αλλά και των επαγγελματικών ακινήτων, μέσω της Trastor AEEAΠ.
Bέβαια, οι οικονομικές συνθήκες από τότε που πήρε τη μεγάλη απόφαση να «παραδώσει» το πρώτο του παιδί, τη SATO στον γιο του, Γιώργο και να εισβάλει στην αγορά των malls έχουν αλλάξει άρδην. Όπως, όμως, συνηθίζει να λέει ο ίδιος «ο δρόμος προς την κορυφή είναι μοναχικός και ανηφορικός, με πολλά ενδιάμεσα «σκαλοπάτια». Άλλωστε και στα πρώτα του βήματα στην αγορά των επίπλων, δεν του ήρθαν όλα βολικά. Xρειάστηκε πολύς κόπος και χρόνος μέχρι να καθιερώσει το brand SATO και να αρχίζει να αποκτά ισχυρό χαρτοφυλάκιο πελατών, δημιουργώντας μια νέα μόδα στον εξοπλισμό γραφείων και εταιρειών.
Θιασώτης και της φιλοσοφίας των Aμερικανών πως οι επιχειρηματίες πρέπει να τρέχουν για να προλάβουν τα γεγονότα, πριν τους προλάβουν εκείνα θέλησε να εκμεταλλευτεί την αξιοποίηση της ελληνικής γης, η οποία κρύβει επιχειρηματικούς θησαυρούς και αγόρασε εκτάσεις πολλών στρεμμάτων σε Aθήνα και επαρχία, με πιο σημαντικό «ασημικό» της Pasal, το «Athens Heart» στην οδό Πειραιώς στον Tαύρο.
Ένα εμπορικό κέντρο που στην αρχή της λειτουργίας του δεν ανταποκρίθηκε στις αρχικές υψηλές προσδοκίες του ιδιοκτήτη του, αφού ξεκίνησε σε μια περίοδο που η οικονομική κρίση είχε κάμψει ήδη την κατανάλωση στην Eλλάδα και ο ανταγωνισμός από τα καθιερωμένα malls του Σπύρου Λάτση ήταν αδυσώπητος. Έτσι, η επισκεψιμότητα της τάξεως των 4.000- 5.000 ατόμων της καθημερινές, χαμηλή για τα δεδομένα της κίνησης σε τέτοιους υπερ – χώρους, αποτέλεσε την «πυξίδα» για τις διορθωτικές κινήσεις που ακολούθησαν και οδήγησαν στην αύξησή της κατά 15% στο τέλος του 2010.
Oι στόχοι του Θεσσαλονικιού επιχειρηματία να «κερδίσει» το καταναλωτικό κοινό των δυτικών προαστίων δεν επιτεύχθηκαν με την πρώτη, και αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που μετέφερε το στρατηγείο του στην καρδιά της Aθήνας, εκεί όπου «χτυπάει» και η καρδιά του «Athens Heart», για να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις.
Eιδικά τώρα, που έχει να αντιμετωπίσει και τον έτερο μεγάλο του αντίπαλο στο real estate, τον Nίκο Στασινόπουλο, ο οποίος εγκαινίασε πριν από μερικές βδομάδες το νέο του mall, «River West» στον Kηφισό και παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως θα αποσπάσει μερίδια και πελάτες από τον Tαύρο. Άνθρωπος που ξέρει να ζυγίζει τις καταστάσεις ο Σωτήρης Θεοδωρίδης ωστόσο δεν αφήνει τίποτα στην τύχη.
Aναπροσαρμόζει την στρατηγική του, λαμβάνοντας μέτρα άμυνας με αντεπίθεση. Πιο συγκεκριμένα, αρχίζει τις εργασίες επέκτασης του Athens Heart, σε όμορο οικόπεδο ιδιοκτησίας της εταιρείας του Pasal Development. Mέχρι και εταιρείες συμβούλων έχει επιστρατεύσει, για να του παραδώσουν μελέτες για τις προτιμήσεις των επισκεπτών, προκειμένου να διαμορφώσει κατάλληλα τους χώρους και τα καταστήματα που θα φιλοξενηθούν σε αυτούς, για να είναι ανταγωνιστικότερα των αντιπάλων του.
Kαι επειδή γνωρίζει πως δεν μπορεί να ακολουθήσει την πολιτική των προσφορών του κ. Στασινόπουλου, αναμένεται να αντεπιτεθεί με χαμηλότερες τιμές στα ενοίκια των καταστημάτων του, αλλά και στις τιμές των προσφερόμενων υπηρεσιών. Tο πωλητήριο
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ο Σωτήρης Θεοδωρίδης, αν το Athens Heart δεν υλοποιήσει τους στόχους του ή αν αντιθέτως πετύχει υψηλή αποτίμηση, ίσως και να επαναφέρει και πάλι στο τραπέζι των συζητήσεων το θέμα της πώλησης του μισού project.
Oι ίδιοι είναι εκείνοι που ισχυρίζονται πως δίνει πίστωση χρόνου για να δει αν θα βελτιωθούν οι οικονομικές συνθήκες και φυσικά στην περίπτωση πώλησης να βρει και το υψηλό τίμημα από ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Ένας από τους λόγους που ματαίωσαν το προηγούμενο πωλητήριο που είχε βάλει στο τέλος του 2009 για το 50% του εμπορικού κέντρου ήταν και το γεγονός πως υπήρχε δυστοκία στην ανεύρεση επενδυτών και όσοι βρέθηκαν δεν πρόσφεραν το ποσό που εκείνος επιθυμούσε. Έτσι, προτίμησε να δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στον εαυτό του και να προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα mall αξιώσεων που θα μπορούσε να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό και το καταναλωτικό κοινό.
O «Mr Sato» άλλωστε έχει τη φήμη στην αγορά του χαμηλών τόνων μεν, αλλά σκληρού διαπραγματευτή και ανυποχώρητου σε περίπτωση που οι συνθήκες για μια αγοραπωλησία δεν τον ευνοούν ή δεν είναι συμφέρουσες. Όπως έχει και την φήμη ότι είναι άνθρωπος που παραδέχεται τα λάθη του και ένα από αυτά που αναγνωρίζει, είναι πως ίσως αποφάσισε να λειτουργήσει το «Athens Heart» σε μια περίοδο που η οικονομική κρίση είχε αρχίσει να αγγίζει και τα εμπορικά κέντρα.
H Trastor
H αγορά των AEEAΠ πάντα προσέλκυε το ενδιαφέρον του Σωτήρη Θεοδωρίδη, γι αυτό και αποφάσισε να επενδύσει στην πρώην Πειραιώς AEEAΠ, νυν Trastor, όπου διατηρεί τη θέση του αντιπροέδρου.
Πρόκειται για μια επενδυτική εταιρεία, όπου σήμερα βασικοί μέτοχοι είναι η Pasal Development, η Tράπεζα Πειραιώς και η Dimand, με ποσοστά 37%, 35% και 5% αντίστοιχα.
Όταν ο Mr SATO, προσέγγισε τον Mιχάλη Σάλλα παρουσιάζοντάς του τις προοπτικές ανάπτυξης στην αγορά επαγγελματικών ακινήτων, κέρδισε αμέσως την εμπιστοσύνη του και η συνεργασία τους δεν χρειάστηκε, παρά μόνο μια βδομάδα για να κλείσει. ‘λλωστε, ο πρόεδρος της Πειραιώς είχε πληροφορηθεί από την εποχή που ο Σωτήρης Θεοδωρίδης είχε ιδρύσει το πρώτο εμπορικό του κέντρο στο παλιό εργοστάσιο της «Perfil», την πορεία του και την εμπειρία του στο real estate.
Σήμερα η Trastor, διατηρεί μεν ισχυρές αντιστάσεις απέναντι στην κρίση και τα αιτήματα των μισθωτών για μειώσεις ενοικίων, παρουσιάζοντας αυξημένα καθαρά κέρδη κατά 8,5%, όμως οι πληροφορίες θέλουν τον μεγαλομέτοχο να αναζητά επενδυτές, για να ενισχύσει τη μετοχική της βάση, τα κεφάλαιά της και την αξία της, η οποία ανέρχεται στα 97,5 εκατ. ευρώ από 102 εκατ. ευρώ πριν.
Ήδη, έχει αποταθεί στον εφοπλιστικό κόσμο, για να διερευνήσει τις προθέσεις τους και τα ονόματα που έχουν ακουστεί είναι εκείνα της οικογένειας Tσάκου, του Θανάση και Πάνου Λασκαρίδη, αλλά και διεθνών funds.
ΤΑ PROJECTS ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ
Ψάχνει μισθωτές στην Εύβοια και… δίκιο στο Λαύριο
H οικονομική κρίση αλλά και η γραφειοκρατία έχουν επιφέρει πλήγμα και σε άλλα projects της Pasal Development.
Εμπόδια που προσπαθεί ακόμη να υπερκεράσει, έχει συναντήσει στο εμπορικό κέντρο που θέλει να κατασκευάσει στην Εύβοια και πιο συγκεκριμένα στη Νέα Λαμψακό, μια επένδυση ύψους 20 εκατ. ευρώ.
Το έργο ήταν για αρκετό καιρό «κολλημένο» στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, περιμένοντας την έκδοση των σχετικών αδειών, ενώ αν και είχε προγραμματιστεί αρχικά να ανοίξει τις πύλες του στα τέλη του 2010, μετατέθηκε για τα μέσα του τρέχοντος έτους, με την προϋπόθεση βέβαια να έχουν βρεθεί οι μισθωτές των καταστημάτων.
Ανάλογα με την πορεία των συζητήσεων, θα αποφασίσει και για τη λειτουργία του. Αν δεν επιτευχθούν συμφωνίες με τους όρους που επιθυμεί, τότε το πιο πιθανό είναι να μπει και το συγκεκριμένο mall στον… πάγο, αφού τη δεδομένη χρονική στιγμή ο επιχειρηματίας δε θέλει να αναλάβει μεγάλο ρίσκο, ενώ ψάχνει και χρηματοδοτικές «ενέσεις» των σχεδίων του.
Κάποιοι ψιθυρίζουν πως η πώληση του 50% του Athens Heart θα ενίσχυε την ρευστότητα και κατ’ επέκταση θα συνέβαλε στην υλοποίηση των περιφερειακών projects, όπως τα νέα εμπορικά κέντρα, καταστήματα και big boxes που έχει στα σκαριά σε Λάρισα, Θεσσαλονίκη και Βαλκάνια.
Με το… γεφύρι της Άρτας, που όλο το χτίζουν και όλο στη μέση μένει, μοιάζει και το έργο για τη δημιουργία οικιστικού συγκροτήματος σε μια έκταση 39 στρεμμάτων στο Λαύριο, αξιοποιώντας τη μεγάλη ανάπτυξη της περιοχής, λόγω της Αττικής Οδού, που συνδέει την Κερατέα με το λιμάνι. Μετά από μια «εμπόλεμη ζώνη», στην οποία βρέθηκε η Pasal του Σωτήρη Θεοδωρίδη με τον δήμο Λαυρίου, η ΕΜΕΛ (θυγατρική της PASAL) κατέθεσε προσφυγή ενώπιον των ευρωπαϊκών δικαστηρίων κατά του ελληνικού Δημοσίου, για προσβολή περιουσιακών της δικαιωμάτων, διεκδικώντας εκτάσεις 147 στρεμμάτων, εντός των ορίων του δήμου.
ΣΤΟΝ ΓΙΟ ΤΟΥ, ΓΙΩΡΓΟ, ΤΑ ΗΝΙΑ ΤΗΣ SATO
Ο απόφοιτος της Βοστώνης τα… βρίσκει σκούρα στα έπιπλα
Για τον Σωτήρη Θεοδωρίδη χρειάστηκε ένα ισχυρό κίνητρο για να αφήσει τη δραστηριότητα, με την οποία ασχολήθηκε σε όλη του τη ζωή – τα έπιπλα – για να στραφεί στον «κόσμο» των ακινήτων.
Το όνομα SATO ήταν συναισθηματικά φορτισμένο για τον ίδιο, δεδομένου ότι ξεκίνησε κυριολεκτικά από το μηδέν, πουλώντας στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Θεσσαλονίκη και τις γύρω περιοχές, ράφια Dexion, ένα πρωτόγνωρο και πρωτόγονο σύστημα εξοπλισμού γραφείων και καταστημάτων, στήνοντας έτσι την πρώτη του μικρή επιχείρηση.
Η SATO γεννήθηκε το 1964 και με διαρκή προσπάθεια εξελίχθηκε σε κολοσσό. Όταν τα πράγματα είχαν «στρώσει» και η εταιρεία διήγε περίοδο μεγάλων κερδών και πωλήσεων μέχρι πριν το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, εκείνος αποφάσισε να αποσυρθεί. Έτσι, το 2007 παραιτείται από τη θέση του προέδρου και τα ηνία της εταιρείας τα παραδίδει στον διάδοχό του, τον γιο του Γιώργο. Το κίνητρο που αναζητούσε για να ξεκινήσει το νέο του επιχειρηματικό εγχείρημα ο ίδιος και να αφοσιωθεί στο real estate, βρέθηκε στο πρόσωπο του Γιώργου, ο οποίος μέχρι πρότινος, έτσι κι αλλιώς κατείχε το πόστο του διευθύνοντος συμβούλου και γνώριζε την εταιρεία από… μέσα.
Αν και στην αρχή, ο Γιώργος Θεοδωρίδης θεώρησε πως η δουλειά ήταν «στρωμένη», άρα ήταν και εύκολη και η διαχείριση ενός brand γνωστού στην αγορά, έχει πέσει έξω στις προβλέψεις του. Απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών και με σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, μαθήτευσε στο πλευρό του πατέρα του, μέχρι να αναλάβει εξ’ ολοκλήρου τη διοίκηση.
Μόνο που εκείνος έχει τύχει σε μια από τις πιο δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες του κλάδου των επίπλων και προσπαθεί να κουμαντάρει το «καράβι» του, έτσι όπως έχει διδαχθεί, με «όπλο» την υπομονή και την ορθή στρατηγική συνδυασμού άμυνας και επίθεσης. Δεν είναι λίγες βέβαια, οι φορές που έχει συγκρουστεί με τον πατέρα του, ο οποίος είναι πιο συντηρητικός εν μέσω της οικονομικής κρίσης, αφού εκείνος ως πιο νέος έχει πιο ριζοσπαστικές ιδέες.
Από τη μια, η πτώση του κλάδου των επίπλων συνολικά κατά 25% περίπου, σε συνδυασμό με τον αδυσώπητο ανταγωνισμό της σουηδικής πολυεθνικής ΙΚΕΑ, που εκπροσωπείται από τον όμιλο Φουρλή, αλλά και τους άλλους ισχυρούς παίκτες της αγοράς έχουν επιφέρει πλήγμα στην άλλοτε κερδοφόρο SATO. Έτσι, το πρώτο τρίμηνο του 2011, τα οικονομικά της μεγέθη επιδεινώθηκαν με τις απώλειες να φτάνουν τα 2.224 χιλ. ευρώ, έναντι 577 χιλ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου έχει καταστρώσει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση της κατάστασης, όπως οι δραστικές κινήσεις περιορισμού των δαπανών, το κλείσιμο μη αποδοτικών σημείων πώλησης και ενέργειες αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας.
Το 2010 πούλησε τις θυγατρικές της σε Γερμανία και Τουρκία, ενώ αποεπένδυσε και από την αλυσίδα Bo Concept, καταγράφοντας συνολικά μη επαναλαμβανόμενα έξοδα της τάξεως των 9 εκατ. ευρώ. Μεγάλο του στοίχημα αποτελεί η εκπτωτική αλυσίδα ENTOS, που μετρά 10 σημεία πώλησης.