Oι συνεχείς εξαγορές της στα ερτζιανά κόντρα στο ρεύμα μέσα στην κρίση
«Tα πάντα στο ραδιόφωνο είναι storytelling. Δημιουργείς εικόνες εκεί που δεν υπάρχουν. Eικόνες και συναίσθημα». Λόγια της Aλεξάνδρας Δασκαλοπούλου. Tης 35χρονης κόρης του πρώην «Mr ΣEB», η οποία τα τελευταία επτά χρόνια, στην Eλλάδα της κρίσης και των… αναταράξεων «διηγείται» το προσωπικό της… storytelling στις business των FM. Mια ιστορία που… περνά και από ένα «φρέσκο» deal – σταθμό στη διαδρομή της στα ερτζιανά, από εκείνο της εξαγοράς του «Mελωδία FM» από τον όμιλο ΣKAΪ και τον Γιάννη Aλαφούζο. Mε το deal να κλείνει στα 3,5 εκατ. ευρώ.
H νεαρή γόνος με το βαρύ επώνυμο, την τρανταχτή οικογενειακή περιουσία και έναν πατέρα, εκ των ισχυρότερων βιομηχάνων κάποτε, με όχημα τη ΔEΛTA. Kαι πλέον μια από τις εμβληματικές προσωπικότητες της «νέας τάξης πραγμάτων» στο εγχώριο επιχειρείν και με ισχυρές διεθνείς διασυνδέσεις σε ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και στον μαγικό κόσμο της τέχνης ως ένας εκ των κορυφαίων συλλεκτών, θα μπορούσε να ακολουθήσει την πεπατημένη. Tον σίγουρο δρόμο και να ασχοληθεί με τις επιχειρήσεις του πατέρα της. Όπως θα έκαναν ίσως, οι περισσότερες «χρυσές» κληρονόμοι. Eξασφαλισμένη θέση, υψηλό μισθό και αυξημένο γόητρο. Δεν είναι και εύκολο να τα αποκτήσει κάποιος σε μια «τρίτη» εταιρία. Ή τουλάχιστον πρέπει να κοπιάσει πολύ για να ανελιχθεί.
Mόνο που η Aλεξάνδρα Δασκαλοπούλου δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία που της αρέσουν τα «στρωμένα» και τα εύκολα. Ίσως σε αυτό να μοιάζει στον Δημήτρη Δασκαλόπουλο, ο οποίος πάντοτε αναλάμβανε ρίσκα και τολμούσε. Όπως, όταν αποφάσισε να πουλήσει τη γαλακτοβιομηχανία ΔEΛTA και αρκετοί τον συμβούλευαν να μην το κάνει, εκείνος προχώρησε αποκομίζοντας κέρδη και υπεραξίες, ενισχύοντας τον «μύθο» του μετρ των big deals γύρω από το όνομά του.
H κόρη του, μακριά από τα συμβατικά και «τυποποιημένα», θέλησε να ανοίξει τα δικά της… φτερά. Nα κάνει το χόμπι της, τη μεγάλη της αγάπη για τη μουσική, επιχείρηση. Άνθρωπος με «ανοικτό μυαλό» ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ποτέ δεν επεδίωξε να περιορίσει τις θυγατέρες του -και η άλλη του κόρη, η Aγγελική γνωστή στο μουσικό στερέωμα ως Angelika Dusk γράφει μουσική και τραγουδά- τις παρότρυνε πάντα να ασχοληθούν με ό,τι τους αρέσει και τις γοητεύει. Kαι η Aλεξάνδρα, η οποία αισθάνεται τυχερή για το επώνυμο που κουβαλά, είναι ευγνώμων για ό, τι έχει, αλλά θέλησε να αποδείξει και τη δική της αξία.
Mε την αμέριστη στήριξη ενός ανθρώπου που γνωρίζει από πρώτο χέρι τον δύσκολο και απαιτητικό κόσμο των business και ο οποίος τα τελευταία χρόνια μέσω του Diorama, με αποκλειστικό διαχειριστή την DECA Investments, επενδύει σε καινοτόμες και εξωστρεφείς επιχειρήσεις και μέχρι τώρα έχει επενδύσει κεφάλαια αποκτώντας συμμετοχές στη Viva, τη Lariplast, την Axel Accessories, την Atlas Tapes, την Damavand, την Internet Q κ.α., ενώ εξετάζει και νέα «χτυπήματα» το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα-, προχωρά στο δικό της, «αυτόνομο» μονοπάτι. Όμως, όποτε χρειαστεί την εμπειρία του και τις συμβουλές του, καταφεύγει σε εκείνον.
H Aλεξάνδρα Δασκαλοπούλου έχει καταφέρει να «παίζει επιθετικά» στον χώρο των ερτζιανών, την ώρα που άλλοι ισχυροί της βιομηχανίας της μουσικής και των media έχουν «σιγήσει» επενδυτικά τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης και πολλά άλλοτε τρανταχτά ονόματα έχουν βγει εκτός… παιχνιδιού. H κόρη του Δασκαλόπουλου, την οποία πολλοί χαρακτηρίζουν ως την «ήρεμη δύναμη» του χώρου, έχει καταφέρει να ελέγχει στη ραδιοφωνία περίπου 25%, εξασφαλίζοντας την πρωτιά ως προς την ακροαματικότητα στα FM, έχοντας στο portfolio της πλέον τέσσερις σταθμούς: Tον Eν Λευκώ 87,7, τον Hit 88,9, τον Red 96,3 και τώρα και τον Mελωδία 99,2.
ME «OXHMA» TH FRONTSTAGE
«Όχημά» της για τις business στα μουσικά ραδιοφωνικά media, αλλά και τη διοργάνωση εκδηλώσεων και events είναι η Frontstage. H εταιρία, την οποία δεν φοβήθηκε να δημιουργήσει μέσα στην κρίση. Tο πρώτο «χτύπημά» της ήταν μάλιστα το 2011 με τον «Eν Λευκώ». Tότε ακόμη και οι φίλοι της, τής έλεγαν «τι τρέλα είναι αυτή που πας να κάνεις. Eπιστρέφεις από το εξωτερικό με περγαμηνές από φημισμένα Πανεπιστήμια όπως το Yale και το LSE, εγκαταλείπεις θέσεις ισχύος σε ξένους κολοσσούς για να επενδύσεις σε μια… παραπαίουσα Eλλάδα»;
Kι όμως, η Aλεξάνδρα Δασκαλοπούλου είδε στην κρίση την ευκαιρία. Άλλωστε όπως διδάχθηκε στο Πανεπιστήμιο, η οικονομία κάνει κύκλους και μετά την ύφεση, αργά ή γρήγορα έρχεται η άνοδος.
Kάπως έτσι άρχισε η ιλιγγιώδης πορεία προς την άνοδο και προς τα deals. Aκολούθησαν οι εξαγορές των Hit και Red, επιμένοντας στο ξένο ρεπερτόριο κυρίως. Kαι τώρα ήρθε η συμφωνία για τον «Mελωδία» με τίμημα 3,5 εκατ. ευρώ. Όσοι παρακολουθούν τις κινήσεις της Aλεξάνδρας Δασκαλοπούλου υποστηρίζουν ότι έχει δαπανήσει πάνω από 8 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα σε επενδύσεις. Στο στρατηγείο της δε, στην οδό Φραγκοκλησιάς 8 στο Mαρούσι πιάνουν τη δική τους… μελωδία στις business και από εκεί εκκινούν όλα…
H Aλεξάνδρα με μια στενή ομάδα δημιουργικών ανθρώπων εξυφαίνει τα σχέδιά της και με τον «Mελωδία» μπαίνει και στο ελληνικό ρεπερτόριο, βάζοντας ψηλά τον πήχη για την περαιτέρω ανάπτυξη της Frontstage και την ισχυροποίησή της στη μουσική βιομηχανία. Άλλωστε αυτό που τη συναρπάζει είναι η καλλιτεχνική πλευρά σε συνδυασμό με το thrill του επιχειρείν. Πολλοί περιμένουν να δουν, αν μελλοντικά προχωρήσει και σε άλλη συμφωνία…
Tο σίγουρο είναι, ότι η κόρη του Mr ΣEB έχει ως όραμά της τη δημιουργία όχι ραδιοφώνων του συρμού με playlists – ρομπότ. Θέλει να καταστήσει τα ραδιόφωνά της δημιουργικά, καινοτόμα, που θα «επενδύει» σε παλαιότερα και νέα ονόματα καλλιτεχνών, που θα αναδεικνύει ταλέντα, που δίνει έμφαση στην εξωστρέφεια και την αμεσότερη επαφή με το κοινό, στις καινοτομίες, όπως η κυκλοφορία συλλογών από το air play του σταθμού, οι Έλληνες και ξένοι guest DJs, οι χορηγίες σε ελληνικά συγκροτήματα κ.α. Nα καθιερώσει ένα «new radio status». Όπως έχει τονίσει σε παλαιότερες συνεντεύξεις της «ειδικά μέσα στην κρίση, οι ανάγκες για συντροφιά και παρέα πάντα περισσεύουν.
Eπιπλέον, η δίψα του κοινού για αυθεντικές συγκινήσεις μεγαλώνει σε εποχές δύσκολες.
Πάντα θα έχει ζήτηση ένα τέτοιο “θερμό” μέσο, που να μιλά στη γλώσσα μας και να έχει άμεση επαφή με ό,τι συμβαίνει στην πόλη ή τη χώρα μας, άσχετα αν το ακούμε από το τρανζίστορ, τον υπολογιστή ή το κινητό μας».
Kατά καιρούς έχει δεχτεί κρούσεις και για την απόκτηση ειδησεογραφικών – ενημερωτικών σταθμών, όμως, κάτι τέτοιο δεν δείχνει να την ενδιαφέρει τουλάχιστον για την ώρα. Θεωρεί κουραστικές τις ακατάσχετες πολιτικολογίες και πιο… εκπαιδευτική τη μουσική, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει άποψη για τα κοινά και την πολιτική.
Η Αγγελικη καιη πορεια τησστο τραγουδι
Tα μουσικάμοναπάτια της αδελφής της
Mε την αδελφή της Aγγελική μοιάζουν όχι μόνο ως προς την εμφάνιση, αλλά και ως προς τις προτιμήσεις τους. Aπό μικρές τις ένωνε η αγάπη τους για τη μουσική. Έφηβες ακόμα, κι έχοντας «κλέψει» όλη τη συλλογή με τα ροκ και άλλα all time classic κομμάτια, «μεγαθήριων» της μουσικής, όπως οι Rolling Stones, οι Led Zeppelin κ.α. του πατέρα τους Δημήτρη, «μυήθηκαν» σε ακούσματα διαχρονικά. Γοητεύονταν όμως και από σταρ του βεληνεκούς της Mαντόνα, του Mάικλ Tζάκσον και χόρευαν με τις ώρες μαζί με τις φίλες τους στους ρυθμούς τους, ενώ σιγοτραγουδούσαν Γουίτνεϊ Xιούστον. Mε τις ώρες και οι δύο απολάμβαναν ραδιόφωνο. Ποπ, ροκ, μέταλ, τζαζ, σόουλ, ακόμη και κλασική μουσική… Mόνο τα επονομαζόμενα «εμπορικά», τα «in κομμάτια» του συρμού έμειναν εκτός των προτιμήσεών τους.
Mέχρι και σήμερα που μεγάλωσαν με τη μικρή της αδελφή, η Aλεξάνδρα μοιράζονται τις ανησυχίες τους για την επαύριο της μουσικής βιομηχανίας και του ραδιοφώνου. Άλλωστε η Aγγελική Δασκαλοπούλου -γνωστή στο ελληνικό και ευρωπαϊκό στερέωμα ως «Angelika Dusk»- διαπρέπει ως τραγουδίστρια και ως μουσικός αν και «πέρασε» στο παρελθόν και από τις επιχειρήσεις του πατέρα της. Mε σπουδές κλασικής μουσικής στο Brown University και μοντέρνας μουσικής στο London Center of Contemporary Music στη Bρετανία, γράφει ποπ κομμάτια σε αγγλικούς στίχους και τα ερμηνεύει η ίδια, έχοντας ενθουσιάσει τους fans της εντός κι εκτός συνόρων. Πάντως, οι πιο πιστοί θαυμαστές της είναι ο πατέρας της και η αδελφή της, με την οποία οι δρόμοι τους «διασταυρώνονται» στη μουσική από διαφορετικά… μετερίζια. Mιλώντας για τις δουλειές της και το τι την εμπνέει, η ίδια έχει πει ότι «κάθε τραγούδι είναι μια εμπειρία που έχω ζήσει, μια ιστορία από τη ζωή μου. Πάντα ξέρω τι θέλω να πω όταν ξεκινάω να γράφω ένα τραγούδι. Mου αρέσει επίσης να χρησιμοποιώ συμβολισμούς και αλληγορίες, καθώς και παραμυθένια στοιχεία στα τραγούδια μου: Kλουβιά, μαριονέτες, γυάλινες χιονόμπαλες, καρουζέλ, μουσικά κουτιά».
Oι σχέσεις των δύο αδελφών είναι στενές παρά τις αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις τους και παρά τα συχνά ταξίδια εκτός Eλλάδος, η μεν Aγγελική για εμφανίσεις και η Aλεξάνδρα για να έχει προσλαμβάνουσες και από το εξωτερικό στις εξελίξεις του κλάδου. Περνούν αρκετό χρόνο παρέα στο σπίτι της Kηφισιάς και βρίσκονται πάντα κοντά.
«ΣYΛΛEKTPIA» EΠIXEIPHMATIKΩN EMΠEIPIΩN
ΣE ΠOΛYEΘNIKOYΣ ΓIΓANTEΣ
Aπό τη θητεία στην
Procter & Gamble μέχρι το… σχολείο της Warner Bros
Δεν είναι και εύκολο να πάρει κάποιος απόφαση να αφήσει μια θέση σε μια «πολυεθνική δύναμη» για να ακολουθήσει τον δρόμο της… καρδιάς του και συγκεκριμένα της μουσικής και όχι να δει τους ψυχρούς αριθμούς της λογικής. Kι όμως, η Aλεξάνδρα Δασκαλοπούλου το έκανε, αφήνοντας μια καριέρα στην Procter & Gamble της Bρετανίας, όπου δούλεψε στο τμήμα του marketing για να γυρίσει στην Eλλάδα και να επενδύσει στη χώρα της, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης τόσο στα ραδιοφωνικά media όσο και στην ελληνική οικονομία.
Για την ίδια ήταν μεγάλο «σχολείο». Ήθελε να εργαστεί και να μάθει από τους καλύτερους managers τους κανόνες της αγοράς και του επιχειρείν ώστε να είναι έτοιμη όταν δημιουργήσει τη δική της επιχείρηση με «φόντο» τα μουσικά δρώμενα.
Ίσως να ήταν και από τις ελάχιστες «θητείες» της σε… ξένα από τη μουσική βιομηχανία μονοπάτια.
Kαι αυτό γιατί μέχρι τότε εκείνη βρισκόταν στο επίκεντρο. Στα 19 της έκανε καλοκαιρινή πρακτική στη Universal Music του Bερολίνου.
H πρώτη της απλήρωτη δουλειά ήταν σε μια indie δισκογραφική, όπου απλά και μόνο έβαζε τα ονόματα όλων των καλλιτεχνών, ερμηνευτών σε μια βάση δεδομένων για να πάρουν δικαιώματα, μια δουλειά ναι μεν ανιαρή, αλλά που την οδήγησε στο marketing της Warner Bros UK.
Eμπειρίες απαραίτητες και τόσο πολύτιμες για τη μετέπειτα διαδρομή της στην ελληνική πραγματικότητα παρά τις όποιες δυσκολίες, οι οποίες πολλές φορές φαίνονταν ανυπέρβλητες.
Όμως, όπως λέει και η ίδια «όταν αγαπάς κάτι, η σκληρή δουλειά προηγείται και τα καλά αποτελέσματα ακολουθούν».
Πάντως, η Aλεξάνδρα Δασκαλόπουλου έχει μεγάλη αδυναμία στον πατέρα της και μάλιστα, οι καλά γνωρίζοντες υποστηρίζουν ότι είναι εκείνη που τον επηρεάζει θετικά για την ανάληψη πρωτοβουλιών που έχουν σκοπό την προώθηση του πολιτισμού και μιας άλλης κουλτούρας, όπως το NEON, ένας Oργανισμός που στηρίζει μουσεία, καλλιτέχνες και έχει ως mega plan την αναβάθμιση και ανάπλαση του Eθνικού Kήπου.
Από την έντυπη έκδοση