Η πρόταση για το Καστέλι και τα άλλα αεροδρόμια δεν ήχησαν καλά στα αυτιά των επιχειρηματιών – Ο γιος του Θόδωρου όμως μπαίνει μπρος στα δύσκολα
Οι επιχειρηματικές «πτήσεις» του Ευτύχη Βασιλάκη, έχουν συνδεθεί με τα… αεροσκάφη της Aegean AirLines και με «κυβερνήτη τον πατέρα του. Τον Θόδωρο Βασιλάκη, του οποίου τα ίχνη ο ίδιος ακολουθεί. Ο Ευτύχης έμαθε πολλά δίπλα του, παίρνει πρωτοβουλίες, συνλειτουργεί και ενδεχομένως κάποια στιγμή, παρά τις δύσκολες εποχές που διανύουμε, αλλά και τις λιγότερες ευκαιρίες σε σύγκριση με το παρελθόν, να θέλει να τον ξεπεράσει.
Το να βρίσκεσαι στο τιμόνι, έστω και από τη θέση του συγκυβερνήτη μιας ιδιωτικής αεροπορικής εταιρίας που στην αρχή της δημιουργίας της είχε «απέναντί της τον κρατικό αερομεταφορέα, (πολλά είδαν το φως της δημοσιότητας, ύστερα από επώνυμες καταγγελίες για «πτήσεις» που έπλητταν το δημόσιο συμφέρον) δεν είναι το πιο εύκολο.
Όπως εύκολο δεν είναι να ασκείς και «πολιτική» για τον αεροπορικό κλάδο, την ίδια την εταιρία σου και να έχεις αιτήματα και να εξαπολύεις πυρά κατά του δημοσίου.
Ο 44χρονος αντιπρόεδρος της Aegean (και της Autohellas – Hertz) πρόσφατα μίλησε για τους υψηλούς φόρους στο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ταυτόχρονα, πήρε θέση, να μην κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, αλλά να αναμορφωθεί το ήδη υπάρχον στο Ηράκλειο. Ακόμα να μην πουληθούν τα ελληνικά αεροδρόμια, αλλά να παραχωρηθούν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε ιδιώτες.
Σαφώς και ως άνθρωπος του αεροπορικού χώρου, έχει και δικαιούται να έχει άποψη. Έστω κι αν αυτή είναι εκτός των αρμοδιοτήτων του…
Φυσικό ήταν λοιπόν τα λόγια του, οι προτάσεις του, να προκαλέσουν σάλο και «πόλεμο».
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν χάρηκαν με τις νουθεσίες του. Ως Κρητικός, ο ίδιος ίσως και να το περίμενε. Οι κατασκευαστές, όπως οι Γ. Μπόμπολας, Γ. Περιστέρης, Σ. Κόκκαλης κ.ά., που περιμένουν πως και πως τον διαγωνισμό για το Καστέλι, σίγουρα δεν συμφώνησαν μαζί του. Το ίδιο και όσοι προτίθενται να θέσουν υποψηφιότητα για τα 34 ελληνικά αεροδρόμια , όταν ξεκινήσει διαδικασία ιδιωτικοποίησής τους.
Μάλιστα κάποιοι στην αγορά έσπευσαν να αποδώσουν τις ενστάσεις και θέσεις του, πέρα από την άσκηση «πολιτική» σε μια περίοδο που είναι… μόδα οι επιχειρηματίςε να τοποθετούνται ανοικτά επί των κυβερνητικών αποφάσεων, σε κάποιο επιχειρηματικό ενδιαφέρον της Aegean. Είναι οι ίδιοι που θέτουν το ερώτημα. Ενδιαφέρεται η Aegean για κάποια από τα 34 αεροδρόμια για μια βραχύχρονη παραχώρηση.
Δύσκολες «πτήσεις»
Από την πρώτη μέρα που ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Yale της Αμερικής ανέλαβε διοικητικές θέσεις στις εταιρίες του πατέρα του. Πολλές φορές μάλιστα έχει αναλάβει και τις δύσκολες αποστολές.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ανακοίνωσε πριν από ένα χρόνο τις 500 απολύσεις, όταν η εταιρία κατέγραψε ζημιές ύψους 25,3 εκατ. ευρώ.
Στο στρατηγείο της αεροπορικής εταιρίας στην Κηφισιά είναι για τον Ευτύχη το δεύτερο σπίτι του.
Παρά το γεγονός ότι όλες οι στρατηγικές αποφάσεις λαμβάνονται από τον πατέρα του Θόδωρο, ο ίδιος παρακολουθεί, έχει άποψη και προσπαθεί.
Σε μια δύσκολη συγκυρία για την Aegean, όπου η συνένωσή της με την Ο.Α. δεν «πέρασε» απαιτείται προσοχή ακόμα και στις λεπτομέρειες.
Η εταιρία αναμένεται και φέτος να εμμφανίσει ζημιές. Η σημαντική μείωση των ναύλων στο εσωτερικό (έως και 25%), η αύξηση του κόστους καυσίμων και τα υψηλά αεροπορικά κέρδη δεν είναι σύμμαχοι του. Γι’ αυτό λοιπόν σημασία έχουν οι συνέργειες, όπως αυτή με την Star Alliance που ενισχύουν το προφίλ της εταιρίας και με το City-Discovery, μέσω του οποίου οι επιβάτες της Aegean αποκτούν πρόσβαση σε τουριστικές υπηρεσίες σε περισσότερες από 80 χώρες.
Ταυτόχρονα, πέρα από τις άλλες συνέργειες και με την εταιρία ενοικιάσεων Ι.Χ., την Hertz, στρατηγική του Θόδωρου και του Ευτύχη Βασιλάκη είναι το «συμμάζεμα» του λειτουργικού κόστους. Με την πώληση αεροσκαφών, την αγορά άλλων, την επαναδιαπραγμάτευση συμβάσεων και προμηθειών.
«Η Aegean είμαστε εμείς» έχει πει ο Ευτύχης Βασιλάκης. Η οικογένειά του και οι ισχυροί μέτοχοι. Ο Γιώργος Δαυίδ, η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου (με την οποία κάνει δυναμικές συνέργειες), οι εφοπλιστές Θανάσης και Πάνος Λασκαρίδης, που την στηρίζουν οικονομικά αλλά και όλοι οι άνθρωποι. Αυτοί που δουλεύουν στην εταιρία και αυτοί ακόμα που πετούν μαζί τους.
Στο πλευρό του
Ο Ευτύχης Βασιλάκης βρέθηκε στο πλευρό του πατέρα του όταν ο ανταγωνισμός και οι διαμάχες ήταν σε πρώτο πλάνο. Στην αρχή όταν είχε μιλήσει για το μη συμβατό ρόλο του κράτους να ελέγχει μια αεροπορική εταιρία και αργότερα όταν άρχισαν οι αερομαχίες με τον Βγενόπουλο.
Τόσο ο ίδιος όσο και η οικογένειά του, σίγουρα βρέθηκαν σε δύσκολη θέση, όταν ακόμα και υπουργοί του ΠΑΣΟΚ αλλά και συνδικαλιστές μίλησαν για «παιχνίδια» της κυβέρνησης της Ν.Δ., με σκοπό την απαξίωση της κρατικής Ολυμπιακής προς όφελος της Aegean.
Για σκάνδαλα είχε κάνει λόγο, σε ανοικτή συνέντευξη τύπου και ο ίδιος ο Ανδρέας Βγενόπουλος σε ανοικτή συνέντευξη τύπου, λέγοντας μάλιστα χαρακτηριστικά το «ως εδώ κύριε Βασιλάκη».
Η διαμάχη με τον Mr Mig δεν κράτησε πολύ. Αντίθετα μάλιστα φτάσαμε στον παραλίγο «γάμο» μεταξύ των δύο εταιριών, κάτι που «χάλασε» ύστερα από την απόρριψη του αιτήματος συγχώνευσης, από την Κομισιόν, εξαιτίας του μονοπωλίου που θα δημιουργείτο.
ΠΑΘΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
Τα κέρδη 6,7 εκατ. της Autohellas και τα «αγκάθια»
Οι τέσσερις τροχοί πάντα γοήτευαν την οικογένεια Βασιλάκη. Μπορεί ο Θεόδωρος και η σύζυγός του να είχαν την φαεινή ιδέα να δραστηριοποιηθούν στον τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων , ιδρύοντας την Autohellas- Hertz με στόλο μόλις έξι αυτοκινήτων το 1960, όμως, πλέον με τη συμμετοχή και της νεότερης γενιάς, των Ευτύχη και Γιώργου, έχει καταστεί ένας από τους κυρίαρχους παίκτες του κλάδου.
Ο Ευτύχης είναι αντιπρόεδρος στην εταιρία και συμμετέχει και στα ΔΣ των Technocar Seat και Vitacar SA- Opel, ενώ ο Γιώργος έχει αναλάβει και την συνδικαλιστική προάσπιση των συμφερόντων όλου του κλάδου ως πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου.
Η Autohellas αποτελεί μία από τις «ναυαρχίδες» του ομίλου Βασιλάκη παρά την πτώση στην αγορά, αφού ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση 5,4%, ενώ η κερδοφορία της αυξήθηκε στα 6,7 εκατ. ευρώ. Η εταιρία δραστηριοποιείται σε πέντε χώρες του εξωτερικού, Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρος, Σερβία και Μαυροβούνιο και ακολουθεί μια πολιτική λελογισμένης ανάπτυξης, χτίζοντας σταδιακά την παρουσία της στις χώρες αυτές με αργά και σταθερά βήματα ώστε να μπορέσει στο μέλλον να εκμεταλλευτεί την ανάκαμψη των αγορών αυτών. Ωστόσο, ο δρόμος για τον κλάδο του αυτοκινήτου δεν ήταν πάντα χωρίς «λακούβες» για την οικογένεια Βασιλάκη.
Η πρόσφατη αίτηση πτώχευσης της σουηδικής βιομηχανίας SAAB προκάλεσε «τριγμούς» στην θυγατρική του ομίλου, Βακάρ αποκλειστικού εισαγωγέα της εν λόγω φίρμας, της οποίας οι πωλήσεις κινούνται σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.
Αυτό που φοβήθηκαν τα στελέχη της οικογένειας Βασιλάκη ήταν μήπως το σχέδιο αναδιάρθρωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας περιλάμβανε και διακοπή συνεργασίας με χώρες στις οποίες οι πωλήσεις δεν ήταν ικανοποιητικές.
Σε… σκόπελο βρέθηκε επίσης η Autohellas και πριν από μερικούς μήνες όταν οι μέτοχοί της φέρονταν δυσαρεστημένοι από τον Βασιλάκη, κατηγορώντας τον πως μέσω της Autohellas προχωρούσε σε ενίσχυση της Aegean διαμέσου του χρηματιστηρίου και πως έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στην Sportland Εγκαταστάσεις Σπορ- Τουριστικές και Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις, η οποία δεν είχε καμία δραστηριότητα την περίοδο κατά την οποία μπήκαν λεφτά στα ταμεία της.
Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Πηγή έμπνευσης οι γονείς του να ασχοληθεί με αεροπλάνα-αυτοκίνητα
Η ενασχόληση του Ευτύχιου Βασιλάκη με την οικογενειακή επιχείρηση δεν είναι κάτι που έγινε αναγκαστικά. Στα παιδικά του χρόνια στο Ηράκλειο Κρήτης, όπως έχει πει ο ίδιος «δεν έπαιζα με αεροπλανάκια και αυτοκίνητα, αλλά προτιμούσα το ποδόσφαιρο».
Είναι ίσως το μόνο στοιχείο που τον διαφοροποιεί από τον Θόδωρο Βασιλάκη, αφού ο ίδιος αφιερώνει πολλές ώρες σε ένα άλλο σπορ, το γκολφ και πολλές φορές έχει αποδείξει τις ικανότητές του στο γήπεδο γκολφ της Γλυφάδας με συμπαίκτες του τον Τάκη Γκώνια και τον γνωστό κοσμηματοπώλη Αντώνη Βουράκη.
Βλέποντας από μικρός την εργασιομανία του πατέρα του, ο οποίος κινείτο επιχειρηματικά με βάση την λογική «να προσφέρουμε καινούριες και καλύτερες υπηρεσίες στο κοινό», αλλά και την δυναμική προσωπικότητα της μητέρας του, όταν ξεκίνησαν από μια μικρή εταιρία rent a car και την γιγάντωσαν σε έναν όμιλο διαφορετικών εταιριών, του εμφυσήθηκε η ιδέα να συνεισφέρει στην εταιρία.
Άλλωστε έχοντας πτυχίο οικονομικών και «εφόδιο» την αγάπη του για τα ταξίδια με αεροπλάνο, αρχικά βρισκόταν με μια βαλίτσα στο χέρι για να αναζητά ευκαιρίες για επέκταση στο εξωτερικό.
Όπως και τον αδελφό του Γιώργο, έτσι και τον ίδιο οι γονείς του δεν τους πίεσαν τι να κάνουν στη ζωή τους, και το ίδιο θέλει να κάνει και ο Ευτύχιος στα δύο δικά του παιδιά. Θέλει να τους δώσει τον «χώρο» και την ελευθερία να αποφασίσουν μόνα τους για το μέλλον. Σε αυτή την κατεύθυνση έχει και την σύμφωνη γνώμη της συζύγου του.
Ο Ευτύχιος Βασιλάκης είναι χαμηλών τόνων και μακριά από αυτό που λέμε άνθρωπος των δημοσίων σχέσεων. Βέβαια, οι ισχυρές γνωριμίες του πατέρα του αποτελούν μια ισχυρή «παρακαταθήκη» και για τον ίδιο.
Φανατικός οπαδός του Παναθηναϊκού, δίνει αρκετά συχνά το παρών στο ΟΑΚΑ, αν και κινείται διακριτικά στον χώρο των VIP. Οι κινήσεις του τον «φωτογραφίζουν» ως έναν απλό και χαμογελαστό άνθρωπο. Χωρίς συνοδεία, χωρίς ασφάλεια και έπαρση εξάλλου δεν είναι τόσο γνωστός όσο ο πατέρας του.
Τηρώντας τις παραδόσεις, κάθε Κυριακή μεσημέρι και όταν οι επαγγελματικές υποχρεώσεις το επιτρέπουν, ο Ευτύχιος και ο αδελφός του Γιώργος, ο οποίος είναι και πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, μαζεύονται στο οικογενειακό τραπέζι στο πατρικό τους σπίτι στο Χαλάνδρι, αφού ο πατέρας τους το έχει θέσει ως όρο για να παραμένει όλη η οικογένεια ενωμένη.
Συχνά επισκέπτεται την ιδιαίτερη πατρίδα του, το Ηράκλειο Κρήτης, όπου και διατηρεί εξοχικό, φιλοξενώντας λίγους και καλούς του φίλους.