Το «παιδί-θαύμα», κόντρα σε όσους τον αμφισβητούν, άντλησε $5 εκ., πιέζει τις τράπεζες για δάνεια 328 εκ. και πουλά πλοία για να ενισχύσει τα ταμεία του
Αν και είχε «στρωμένη» δουλειά στην κατασκευαστική εταιρεία του πατέρα του Γιάννη, εκείνος προτίμησε τον δύσκολο δρόμο, την επιχειρηματική «αυτονομία», σε έναν άγνωστο για την οικογένεια Πιστιόλη μέχρι εκείνη την στιγμή τομέα, αυτόν της ναυτιλίας.
Ο Ευάγγελος Πιστιόλης, ο οποίος σε ηλικία μόλις 26 ετών, εισήγαγε την «Top Ships» στον Nasdaq, ήρθε αντιμέτωπος με την αμφισβήτηση προς το πρόσωπό του από τους ναυτιλιακούς φορείς, από εφοπλιστές παλαιάς κοπής και θεσμικούς επενδυτές της αμερικανικής χρηματαγοράς λόγω του νεαρού της ηλικίας του. Οι περισσότεροι απορούσαν «who is Pistiolis» όταν ενημερώνονταν για τις συνεχείς ναυπηγήσεις πλοίων και τις παραγγελίες- μαμούθ φτάνοντας στο σημείο να ελέγχει έναν στόλο από 27 πλοία και άρχισαν να διακινούν σενάρια πως με τις «πλάτες» άλλου γνωστού Έλληνα εφοπλιστή λειτουργούσε την εταιρία του. Ήταν το πρώτο δείγμα για τον ίδιο πως ο «κόσμος του επιχειρείν» δεν είναι αγγελικά πλασμένος». Ωστόσο, σκληρό καρύδι, αφιερώνοντας πάνω από 12 ώρες δουλειάς ημερησίως στο γραφείο του στη Μεσογείων κατάφερε γρήγορα να κερδίσει την εμπιστοσύνη των αγορών και των «ομογάλακτών» του, οι οποίοι του απέδωσαν τον τίτλο «το παιδί- θαύμα» της ελληνικής ναυτιλίας.
Σήμερα όμως, που τα «κύματα» της οικονομικής κρίσης έχουν χτυπήσει και την «Top Ships», ο Ευάγγελος Πιστιόλης βρίσκεται και πάλι στριμωγμένος στα σχοινιά του επιχειρηματικού ρινγκ. Τώρα μάχεται για να πείσει εκείνους που αμφισβητούν ότι μπορεί να ξεφύγει από την «φουρτούνα» των ζημιών και της έλλειψης ρευστότητας και προεξοφλούν πως το «καράβι» του θα πέσει σε ξέρα. Αν και δεν «φυσάει» ούριος άνεμος, εκείνος μαζί με τους συνεργάτες του κρατούν γερά το «πηδάλιό» του και με ελιγμούς τακτικής προσπαθούν να αντεπεξέλθουν. Όπως συνέβη πριν από μερικές μέρες οπότε και ο ιδιοκτήτης της «Top Ships» εξέδωσε 11,11 εκατ. καινούριες μετοχές τις οποίες εξαγόρασε το fund του Sovereign Holdings έναντι 5 εκατ. δολαρίων με σκοπό να εξυπηρετήσει τις βραχυπρόθεσμες και άμεσες ανάγκες ρευστότητας που έχουν προκύψει. Έτσι, το ποσοστό του από 49% αυξήθηκε στο 80% μετά την συγκεκριμένη κίνηση.
Οι «σκόπελοι»
Οι «σκόπελοι» που έχει να ξεπεράσει η Top Ships και ο Ευάγγελος Πιστιόλης είναι πολλοί. Οι ζημίες ύψους 105, 8 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011, τα μειωμένα έσοδα της τάξεως των 43,6 εκατ. ευρώ, η «θηλιά» των δανείων ύψους 328 εκατ. ευρώ, η στενή επιτήρηση από την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, που πριν από λίγους μήνες απείλησε την εταιρία με αποβολή από τον Nasdaq γιατί η μετοχή της κυμαινόταν κάτω από το ψυχολογικό φράγμα του ενός δολαρίου, είναι το σκηνικό μέσα στο οποίο καλείται να ισορροπήσει.
Η εταιρία του αδυνατεί να συμμορφωθεί με τους όρους όλων των δανειακών της συμβάσεων, με τη λήξη αυτών να είναι προγραμματισμένη μεταξύ του 2011 και του 2019 και οι πιέσεις που δέχεται ο εφοπλιστής από τις τράπεζες είναι ασφυκτικές.
Το «παζάρι» για την προσωρινή άρση των απαιτούμενων εξασφαλίσεων, το οποίο έχει αναλάβει ο Πιστιόλης και ο στενός του συνεργάτης και οικονομικός του διευθυντής, Αλέξανδρος Τσιρίκος, είναι σκληρό, αλλά και οι δύο δηλώνουν αισιόδοξοι για την έκβασή του.
Τον πρώτο «σύμμαχο» ο όμιλος τον βρήκε στο πρόσωπο της Alpha Bank τον περασμένο Απρίλιο, από τον οποίο πήρε σημαντική «ανάσα». Η τράπεζα συμφώνησε σε waiver μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2012.
Τα προβλήματα βέβαια του ομίλου με τις τράπεζες είναι επαναλαμβανόμενα, αφού και το περσινό καλοκαίρι βρισκόταν και πάλι σε διαπραγματεύσεις με τα πιστωτικά ιδρύματα λόγω αθέτησης χρηματοοικονομικών όρων. Τότε είχε έρθει σε συμφωνία με την Εμπορική, λαμβάνοντας απαλλαγή μέχρι τις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους. Οι συζητήσεις συνεχίζονται αυτή την στιγμή με την Noedbank και την DVB, καθώς με την δεύτερη είχε εξασφαλίσει άρση των εγγυήσεων ως τα τέλη του προηγούμενου χρόνου. Βέβαια, δεν είναι όλες του οι κινήσεις τακτικής πάντα πετυχημένες, αλλά φιλοσοφία του Πιστιόλη είναι πως η προσπάθεια μετρά περισσότερο από το αποτέλεσμα, ακόμη και αν κάποιες φορές σου κοστίζει ακριβά.
Η αλήθεια είναι πως η απόφασή του να πουλήσει δύο bulkers και να απομειώσει την αξία ενός τρίτου μέσα σε ένα τρίμηνο, που έληξε τον περασμένο Ιούνιο, τον οδήγησε στο να χάσει 103,46 εκατ. δολάρια, ενώ ο τερματισμός της συμφωνίας ναύλωσης του πλοίου «Delos», συνολικής χωρητικότητας 47.000 dwt, το οποίο κτίστηκε το 1991 στις 15 Οκτωβρίου και η επιστροφή του στην ιδιοκτήτρια «Koufonissi Shipping of Athens» του κοστίζει επίσης 5,75 εκατ. δολ. τα οποία θα πληρώσει σε πέντε δόσεις μέχρι το τέλος του 2012 ως αποζημίωση.
Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ευάγγελος Πιστιόλης αντιμετωπίζει προβλήματα με τους ναυλωτές του. Συνέβη με την ιταλική Magelano, η οποία είχε προχωρήσει σε μείωση των bareboat ναύλων των «Ionian Wave» και «Tyrrhenian Wave» μονομερώς από τα 14.300 δολάρια ημερησίως στα 10.000 δολ. και στην συνέχεια τα 9.000 δολ. με αποτέλεσμα να μειωθούν τα έσοδα της «Top Ships» κατά 3,76 εκατ. δολ. ετησίως. Τελικά η μεταξύ τους συμφωνία διαλύθηκε και ο Ευάγγελος Πιστιόλης αναζήτησε άλλους ναυλωτές, τους οποίους και βρήκε. Όμως, κάθε φορά που αισθάνεται πως αδικείται, όπως και στην συγκεκριμένη περίπτωση, ψάχνει να βρει το δίκιο του με κάθε νόμιμο τρόπο.
Πολλοί αναλυτές στοιχηματίζουν ότι σιγά-σιγά, μετά και το μπαράζ πωλήσεων πλοίων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου, ο Ευάγγελος Πιστιόλης και η «Top Ships» βλέπει την έξοδο από τον συγκεκριμένο τομέα. Μόνο ο χρόνος και η εξέλιξη της κρίσης θα δείξουν τον «δρόμο» στον νεαρό εφοπλιστή.
Διδάχτηκε πάντως, πως η ναυτιλία είναι δύσκολο σπορ. Πως όσα διάβαζε στα ναυτιλιακά έντυπα που τον συνέπαιρναν από όταν ακόμη ήταν μαθητής, στην πράξη ήταν ακόμη πιο πολύπλοκα. Όμως, όπως συνηθίζει να λέει ο ίδιος «οι αντιξοότητες και το γεγονός πως ό, τι έκανα, το έκανα από χόμπι και όχι από ανάγκη για χρήματα ήταν αυτό που πάντα μου έδινε ώθηση να συνεχίζω κόντρα στο ρεύμα». Ακόμη και μετά από τόσα χρόνια πάντως, στις θαλάσσιες business ο Ευάγγελος Πιστιόλης με αφοπλιστική ειλικρίνεια τονίζει πως δεν ξέρει τα πάντα και ρωτάει φίλους του και συνεργάτες για όσα δεν γνωρίζει.
Μία από τις άτυχες στιγμές του ήταν και εκείνη του 2006, όταν και βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα μπαράζ αγωγών με την κατηγορία διαρροής πληροφοριών στους μετόχους της Top Ships, ότι κάποιοι μέσα στην εταιρία και περιφερειακά αυτής πλούτιζαν κάνοντας χρήση εσωτερικής πληροφόρησης. Μια κατηγορία αρκετή για να τον βάλει στο στόχαστρο του FBI και των δικηγορικών γραφείων, παρόλο που δεν αποδείχτηκε ποτέ κάτι από όλα αυτά. Ήταν αρκετή όμως για να τον κρατήσει για πολύ καιρό εκτός του παραδοσιακού και «κλειστού» εφοπλιστικού λόμπι.
Οι επενδύσεις στον κινηματογράφο και η…έφεση στην ελληνική ιστορία
Σε μια αναμφισβήτητα δύσκολη οικονομικά εποχή μόνο εκείνοι που αγαπούν πραγματικά την τέχνη, τολμούν να επενδύσουν σε αυτήν. Ο Ευάγγελος Πιστιόλης είναι ένας εξ αυτών. Λόγω της ιδιαίτερης αδυναμίας του που τρέφει για τον κινηματογράφο είναι εδώ και λίγο καιρό σιωπηλός επενδυτής σε χολιγουντιανές ταινίες. Έχει μάλιστα συμφωνήσει να χρηματοδοτήσει δύο μεγάλες παραγωγές που θα γίνουν στο Λονδίνο την περίοδο 2011- 2012.
Διαθέτει όλη την αφρόκρεμα του χώρου στο πλευρό του γι’ αυτό και πολλές φορές έχει φιλοξενήσει στην πολυτελή, 60 μέτρων θαλαμηγό του «Magna Grecia» ηθοποιούς και παραγωγούς του Χόλιγουντ.
Όπως συνέβη πέρυσι το καλοκαίρι, οπότε και φιλοξένησε την Ρόζαμουντ Πάικ, τον παραγωγό Ντίνο Ταυρίδη αλλά και την υπεύθυνη Ανάπτυξης των Βρετανικών Βραβείων Κινηματογράφου, Κάρμεν Σγούρα.
Ο κινηματογράφος είναι μία από τις ελάχιστες απολαύσεις που επιτρέπει στον εαυτό του ο Ευάγγελος Πιστιόλης. Μία ακόμη είναι- όσο και αν ακούγεται απίστευτο- να διαβάζει βιβλία ελληνικής ιστορίας, την οποία παίζει στα… δάχτυλα, να επισκέπτεται αρχαιολογικούς χώρους και να συλλέγει σπάνια έργα τέχνης. Δεν λέει όχι βέβαια, και σε μια βόλτα βραδινή με την πανάκριβη «κούκλα» του, την Bentley του, αν και για τις μετακινήσεις του προς την δουλειά του ή για τα ταξίδια του στην Αράχωβα, όπου και διατηρεί ένα από τα ωραιότερα σαλέ, χρησιμοποιεί περισσότερο το «G Wagon 50/ 50» που το θεωρεί πιο ευέλικτο, ενώ προτιμά να το οδηγά ο ίδιος.
Πριν από μερικούς μήνες ο εφοπλιστής είχε παραγγείλει και ένα learjet Gulfstream 500 αξίας 50 εκατ. δολ., την παραλαβή του οποίου ακύρωσε τελικά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που αλλάζει τα επιχειρηματικά και όχι μόνο δεδομένα.
Οι ισχυρές διασυνδέσεις στο City του Λονδίνου και τα πρώτα χρυσά deals
Όταν ο Ευάγγελος Πιστιόλης τέλειωσε- μετά βίας- το Κολλέγιο Αθηνών, ο πατέρας του (ιδιοκτήτης κατασκευαστικής εταιρείας και μέτοχος της «Αθηνά» του Δάκη Ιωάννου) τον έστειλε για σπουδές μηχανολογίας στη Γερμανία. Το πάθος του, όμως, για τα καράβια, τον οδήγησε για ναυτιλιακές σπουδές στο Σαουθάμπτον της Βρετανίας, όπου τερμάτισε πρώτος μεταξύ των συμφοιτητών του.
Παράλληλα με τις σπουδές του, πού τον έχανες πού τον έβρισκες, επισκεπτόταν την καρδιά της παγκόσμιας ναυτιλίας, το City του Λονδίνου, όπου και σήμερα θεωρείται μια από τις πιο ισχυρές προσωπικότητες του ελληνικού εφοπλισμού. Εκεί, όπου έχει καλλιεργήσει τις διασυνδέσεις του με τους ναυτιλιακούς κύκλους από τότε που «τρύπωνε» σε μεγάλες εταιρείες αγοραπωλησίας πλοίων και ναυλώσεων (Howe Robinson κ. α.) για να ανακαλύψει και την άλλη πλευρά της ναυτιλίας. Όχι του πλοιοκτήτη, αλλά και των ανθρώπων που συνεργάζεσαι όταν διαχειρίζεσαι έναν στόλο.
Με την στήριξη της οικογένειάς του, το 1993 αγόρασε τα πρώτα containerships προς 6,2 εκατ. δολάρια, ενώ λίγα χρόνια αργότερα και ενώ ο ίδιος είχε επιστρέψει μόνιμα στην Ελλάδα, ξεκίνησε η ιστορία της «Top Tankers», της πρώτης ναυτιλιακής που πέρασε τις πύλες του Nasdaq αξιοποιώντας ένα παλιό αλλά δοκιμασμένο μοντέλο ανάπτυξης με σκαριά από δεύτερο χέρι. Δεν άργησαν να έρθουν και τα πρώτα χρυσά deals. Αγόρασε το πρώτο του τάνκερ από τον όμιλο Νιάρχου και ακολούθησαν οι συμφωνίες με τον όμιλο Λάτση, από τον οποίο απέκτησε τρία πετρελαιοφόρα. Έκτοτε, ο στόλος μεγάλωνε διαρκώς με την προσθήκη πλοίων από την Ινδία, τις ΗΠΑ και την Δανία.
Κάπως έτσι η καθημερινότητά του αρχίζει να κινείται ανάμεσα σε Αθήνα, Λονδίνο και Νέα Υόρκη. «Πολλές φορές κλείνω το τηλέφωνό μου στις 3- 4 η ώρα τα ξημερώματα, προσαρμόζοντας τη ζωή μου στο ωράριο των ΗΠΑ» θα πει ο ίδιος. Το επιβεβαιώνουν και όσοι τον ξέρουν: «ο Πιστιόλης δεν ξέρει τι θα πει διακοπές. Ακόμη και τον Δεκαπενταύγουστο, όταν η Αθήνα έχει αδειάσει από όλους τους άλλους, εκείνος δουλεύει».
Ακόμη και σήμερα οι γονείς του δεν πιστεύουν όσα έχει καταφέρει. Που ο 16χρονος νεαρός που προκαλούσε ρίγη στους καθηγητές του και τους ίδιους, καθώς δεν διάβαζε, έμεινε και μια χρονιά στην ίδια τάξη και που το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν οι περιπέτειες με την μοτοσικλέτα του, έφτασε να ακούγεται το όνομά του σε όλη την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και να αισθάνονται υπερήφανοι γι’ αυτόν. Τελικά επιβεβαίωσε την ψυχολόγο του Χάρβαρντ που είχαν επιστρατεύσει οι γονείς του για να εξηγήσουν την ατίθαση συμπεριφορά του στην εφηβεία του, όταν είχε πει πως «το μυαλό του τρέχει πολύ πιο γρήγορα από την ηλικία του».