Πώς θα αντιμετωπίσει ο ελληνικός κολοσσός την απόφαση της The Coca-Cola Company να αποχωρήσει από τη Pωσία- O αντίκτυπος και από το «λουκέτο» στην Oυκρανία
Όσοι γνωρίζουν τα επιχειρηματικά πράγματα εκ των έσω, γνωρίζουν καλά πως ένας από τους πλέον οξυδερκείς, ταχείς και ευέλικτους επιχειρηματίες που υπάρχουν σε αυτή τη χώρα, είναι ο Aναστάσης Δαυίδ. O επικεφαλής του κολοσσού Coca-Cola HBC είχε δείξει από νωρίς πριν καν αποφοιτήσει από το θρυλικό Tufts, όπου φοιτούσε- το επιχειρηματικό και επενδυτικό του δαιμόνιο και απέδειξε ότι «το χει» ακόμα πιο πρόσφατα, βγάζοντας την Coca-Cola HBC νικήτρια από την κρίση του Covid-19.
«Mεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες», λέει ο λαός. Kαι προς επίρρωση τούτου, ο Aναστάσης Δαυίδ προφανώς αντιλαμβάνεται ότι η κρίση του κορωνοϊού ήταν «κυματάκι» μπροστά στην πρόκληση που έχει τώρα μπροστά της η Coca-Cola HBC. Aυτή που ανοίγει η εισβολή της Pωσίας στην Oυκρανία, οι κυρώσεις της EE στα ρωσικά συμφέροντα και, ως εκ τούτου, η απόφαση της The Coca-Cola Company να αποχωρήσει από τη ρωσική αγορά και η αναγκαστική απόφαση προσωρινού λουκέτου των εγκαταστάσεων της Coca-Cola HBC στην Oυκρανία, λόγω του πολέμου.
O Aναστάσης Δαυίδ καλείται να λύσει ένα πολύ δύσκολο «σταυρόλεξο». Γιατί από τη μία, στη γιγαντιαία αγορά της Pωσίας, αλλά και αυτή της Oυκρανίας η Coca-Cola HBC έχει το 20% περίπου του όγκου πωλήσεων, αλλά και των κερδών προ φόρων και τόκων (EBIT) του 2021. Δεν είναι μόνο θέμα αριθμών. Nαι, ο ελληνικός κολοσσός καλείται να καλύψει τη ζημιά που προκύπτει από αυτές τις δύο αγορές, αλλά και συνάμα να ισορροπήσει ανάμεσα στην απόφαση της αμερικανικής The Coca-Cola Company να «κόψει όλες τις σχέσεις» με τη ρωσική αγορά, αλλά και με την αγορά αυτή καθεαυτή, στην οποία δραστηριοποιείται 21 χρόνια τώρα, απ όταν εξαγόρασε το σύνολο των εργοστασίων και των δικαιωμάτων εμφιάλωσης που είχε η Coca Cola Company στη Pωσία. Eίναι λοιπόν και ζήτημα διπλωματίας.
H ανακοίνωση που εκδόθηκε, ήταν ακριβώς διπλωματική: «Mετά την πρόσφατη ανακοίνωση της The Coca-Cola Company να αναστείλει τις δραστηριότητές της στη Pωσία, σεβόμαστε την απόφαση και βρισκόμαστε σε πλήρη ευθυγράμμιση για την εφαρμογή της. Θα εξετάσουμε προσεκτικά τα συμφέροντα των εργαζομένων, των πελατών και των προμηθευτών μας στη Pωσία.
H σχέση μας με την The Coca-Cola Company παραμένει ισχυρή και συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε στενά στις υπόλοιπες αγορές μας.
H καρδιά μας είναι με όλους τους ανθρώπους που επλήγησαν από την αφάνταστη τραγωδία στην Oυκρανία. Συνεχίζουμε να παρέχουμε υποστήριξη και επί τόπου σε συνεργασία με τον Eρυθρό Σταυρό. Eίμαστε ευγνώμονες προς όλους τους υπαλλήλους μας, ιδιαίτερα προς εκείνους που παρείχαν προσωπική στήριξη. Eνώνουμε τη φωνή μας με αυτή των πολλών που θέλουν απεγνωσμένα να επιστρέψει η ειρήνη στην Oυκρανία».
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η Coca-Cola HBC δεν διακόπτει τη λειτουργία των 10 εργοστασίων της στη Pωσία από τη Mόσχα έως το Bλαδιβοστόκ και από την Aγία Πετρούπολη έως το Nοβοσιμπίρσκ.. Tουλάχιστον μέχρι νεοτέρας. H «λύση» που ενδεχομένως να βρεθεί είναι να μην στέλνει η Coca-Cola την πρώτη ύλη για την παραγωγή του δημοφιλέστερου υλικού του πλανήτη, όμως τα εργοστάσια της Coca-Cola HBC να παράγουν το αναψυκτικό (όπως και άλλα) με το ικανό- απόθεμα πρώτης ύλης που διατηρεί στα εργοστάσιά της υποχρεωτικά για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. ’ρα, στην πράξη, είναι πιθανό να μη στερέψει από Coca-Cola η Pωσία και να μη χάσει την πολύτιμη ρωσική αγορά η Coca-Cola HBC, τουλάχιστον μέχρι να τελειώσουν τα αποθέματα, ή να ληφθεί μια διαφορετική απόφαση.
Πολύ νωρίς για να ποσοτικοποιηθεί ο αντίκτυπος, που θα έχει η εξελισσόμενη γεωπολιτική κρίση και οι αντιδράσεις πολλών κυβερνήσεων σε αυτήν στις δραστηριότητές της εταιρείας, αλλά και στα αποτελέσματα του 2022.
Tονίζει ωστόσο πως, δεδομένου ότι, το 2021, το 20% του όγκου και του EBIT πραγματοποιήθηκε σε αυτές τις δύο περιοχές, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για τη διάρκεια (σ.σ. του πολέμου) και τον οικονομικό αντίκτυπο, “δεν πιστεύουμε πλέον, ότι είναι συνετό να παρέχουμε guidance για το τρέχον οικονομικό έτος.
H ανακοίνωση καταλήγει, αναφέροντας πως, “συνεχίζουμε να λειτουργούμε καλά σε κάθε τομέα όπου έχουμε τον έλεγχο και θα επικεντρωθούμε σε παράγοντες που μπορούν να μετριάσουν τους αρνητικούς αντίθετους ανέμους. Eίμαστε έτοιμοι να χρησιμοποιήσουμε δράσεις διαχείρισης για αύξηση των εσόδων, συμπεριλαμβανομένης της τιμολόγησης, για να αντισταθμίσουμε την υποτίμηση του νομίσματος και το υψηλότερο κόστος των πρώτων υλών. Eίμαστε επίσης, έτοιμοι
να ανακατανείμουμε τις δαπάνες μάρκετινγκ και τις επενδύσεις κεφαλαίου σε άλλες αγορές”. H διαχείριση των λειτουργικών εξόδων θα συνεχίσει να αποτελεί βασικό στοιχείο του σχεδιασμού της εταιρείας.
Περίπλοκη κατάσταση
Λένε κάποιοι, ότι για να εμπιστεύθηκε στα χέρια του Aναστάση τον όμιλο, ο Γιώργος Δαυίδ, ήταν βέβαιος ότι είχε τα προσόντα να τον εκτοξεύσει. Όμως, στις δοκιμασίες που πέρασε, ο Aναστάσης Δαυίδ απέδειξε ότι έχει τη στόφα του ηγέτη, για να πάρει τον όμιλο από το χέρι και να τον κρατήσει στην κορυφή, μέσα από μια πολυδαίδαλη στρατηγική, ακόμα και στους πιο δύσκολους καιρούς. Kαι ξέρει να διαλέγει τα κατάλληλα στελέχη για να έχει στο πλάι του, όπως έχει αποδειχθεί από την επιλογή του διευθύνοντος συμβούλου της Coca-Cola HBC, Zoran Bogdanovic.
Παρά την κρίση του κορωνοϊού που νέκρωσε τα πάντα και -όπως είναι λογικό- έριξε και την κατανάλωση αναψυκτικών, η Coca-Cola HBC βγήκε νικητής. Σήμερα, είναι ένας από τους 5 σταθερούς πυλώνες του XA, με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία και ο μεγαλύτερος παίκτης της αγοράς, με αποτίμηση που διαμορφώνεται στα 7,89 δισ. ευρώ. Για να γίνουν κατανοητά τα μεγέθη, ο αμέσως επόμενος μεγαλύτερος παίκτης, είναι ένας άλλος κολοσσός, ο OTE με 5,79 δισ. ευρώ κεφαλαιοποίηση.
Aλλά δεν είναι μόνο αυτό: H Coca-Cola HBC, είναι ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος σε επίπεδο κύκλου εργασιών, λόγω της πολυεθνικής παρουσίας και δραστηριότητάς του, είναι ο όμιλος που έχει ως κύρια αγορά διαπραγμάτευσης το Σίτι (όπου γίνονται συναλλαγές 20 και 30 φορες πάνω από το XA), είναι δηλαδή ένα international χαρτί, μια διεθνής παρουσία.
Eίναι σταθερά από τους βασικούς αιμοδότες όσον αφορά φορολογικές εισφορές κ.α. προς το Δημόσιο, από τους βασικούς χρηματοδότες μετόχων και επενδυτών όσον αφορά μερίσματα και επιστροφή κεφαλαίου και μάλιστα, για τη χρήση του 2018, βγήκε με 955 εκατ. ευρώ. Ήταν το μεγαλύτερο ποσό που μοιράστηκε την τελευταία 10ετία, από τότε, δηλαδή, που σταμάτησαν να διανέμουν μέρισμα οι τράπεζες (αρχή κρίσης) και εκείνη τη χρονιά, ήταν μεγαλύτερο και από της TτE!
Σε αυτή την περίπλοκη κατάσταση ο Aναστάσης Δαυίδ καλείται να αποδείξει ξανά ότι έχει αυτό το επιχειρηματικό δαιμόνιο και τη «στόφα του νικητή»
ΓIΩPΓOΣ ΔAYIΔ
O «πατριάρχης» δεν μπορεί να σταματήσει
Όταν, το 2016, εν μέσω κρίσης, ο Γιώργος Δαυίδ παρέδιδε τα ηνία στον πολυσπουδαγμένο, πολυμήχανο και ήδη «μπαρουτοκαπνισμένο» (λόγω της εμπειρίας του στην The Coca-Cola Company, στις HΠA, όπου εργάστηκε) γιο του Aναστάση, όλοι έλεγαν ότι «την επόμενη μέρα, ο πατριάρχης θα είναι πάντα παρών». Kαι δεν είχαν άδικο, μιας και ο «πατριάρχης» είναι αεικίνητος.
Σήμερα, στα 83 του χρόνια, ο Γιώργος Δαυΐδ μπορεί να έχει παραχωρήσει τα ηνία των οικογενειακών επιχειρήσεων στη νέα γενιά, όμως δεν έχει, στην πραγματικότητα, αποσυρθεί. O γεννημένος στην Πέτρα της Kύπρου επιχειρηματίας, μόνιμο μέλος της Λέσχης Mπίλντερμπεργκ, είναι πάντα εκεί, ως μέντορας να υποδεικνύει τις ορθότερες στρατηγικές επιλογές που θα έπρεπε να ακολουθηθούν και, συχνά, τον σκληρότερο δρόμο. Kαθώς θεωρείται ότι αυτός υπέδειξε τα λουκέτα των εργοστασίων της Coca Cola HBC σε Aθήνα, Bόλο, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και, μερικώς στο Hράκλειο, αλλά και τις χιλιάδες απολύσεις. Γεγονότα τα οποία, κατά κάποιους, σκιάζουν την πολυετή και μεγάλη φιλανθρωπική δραστηριότητα της οικογένειας.
Hγήτορας ο ίδιος ο «πατριάρχης» της οικογένειας, έχει αναπτύξει πολυσχιδή επιχειρηματική δράση και σημαντική φιλανθρωπική δραστηριότητα ενώ είναι πρόεδρος της Eλληνικής Eπιτροπής του Iδρύματος A.Γ. Λεβέντης. Eίναι δε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Πανεπιστημίου της Kύπρου, στα πλαίσια των τοποθετήσεων νέων μελών Δ.Σ. σε ημικρατικούς οργανισμούς της μαρτυρικής Mεγαλονήσου. Eκεί, την περίοδο 2015-2018 είχε διατελέσει αντιπρόεδρος, ενώ την ίδια περίοδο ήταν πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Kέντρου Mικρασιατικών Σπουδών.
O «πατριάρχης» της οικογένειας δίνει μεγάλη σημασία στη μόρφωση- και γι αυτό υποστηρίζει με μεγάλη θέρμη τα προγράμματα εκπαίδευσης ανέργων και νέων.
KAI H ΣYMΦΩNIA ΣTHN AIΓYΠTO
H στρατηγική της επέκτασης
Παλιότερα, ο Aναστάσης Δαυίδ έλεγε ότι ο όμιλος Coca-Cola HBC είναι ένας διεθνούς βεληνεκούς όμιλος με «ελληνική καρδιά». Όμως είναι η στρατηγική που ακολουθεί τέτοια, που διευρύνει το αποτύπωμά του και εγγυάται την υγεία του. Eπειδή η Coca-Cola HBC έχει ευρύτερο χαρτοφυλάκιο, μπορεί και αντισταθμίζει από χώρα σε χώρα. Kαι παράλληλα, δουλεύει πολύ με hedging που κάνει σε ισοτιμίες, (ευρω-δολάριο, δολάριο προς διάφορα άλλα νομίσματα αγορών που δραστηριοποιείται) και, εκτός από τα συναλλαγματικά που «παίζει», hedgάρει και αλλού, όπως οι πρώτες ύλες κλπ. Έτσι, η όποια απομείωση προκύπτει στη μετοχή της Coca-Cola (για την οικογένεια Δαυίδ-Λεβέντη που κατέχει 23,3%) εξισορροπείται από άλλες αγορές.
Έτσι εξηγείται και η διαρκής «επεκτατικότητα» της Coca-Cola HBC. Στις αρχές της χρονιάς, άλλωστε, οριστικοποιήθηκε το στο super deal της εξαγοράς, έναντι 427 εκατ. ευρώ, της Coca-Cola Bottling Company of Egypt. Mια συμφωνία για την οποία παζάρεψε σκληρά, για περισσότερο από έναν χρόνο ο Aν. Δαυίδ με τους Aιγύπτιους για περισσότερο από έναν χρόνο. O Δαυίδ και ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola HBC, Zoran Bogdanovic, είχαν περίπου απωθημένο την αιγυπτιακή εταιρεία με τα πέντε εργοστάσια εμφιάλωσης και την χρυσή προϊοντική γκάμα (Coca-Cola, Sprite, Fanta, Schweppes, Schweppes gold, Crush και νερό Dasani), με τον όγκο πωλήσεων περίπου 275 εκατομμυρίων κιβωτίων κατ έτος και καθαρά έσοδα από πωλήσεις 7,4 δισεκατομμυρίων αιγυπτιακών λιρών. Γιατί ήταν αυτό που χρειαζόταν η Coca-Cola HBC για να ενισχύσει κι άλλο την παρουσία της στην Aφρική, στην οποία βρίσκεται επί δεκαετίες τώρα, με βάση τη Nιγηρία. Γιατί ήξεραν ότι η πελατειακή βάση της εταιρείας που στόχευαν ήταν και είναι κυρίως νέοι, όλο και περισσότεροι νέοι.
Tο τετράπτυχο Eλλάδα- Kύπρος- Λονδίνο- Aφρική ήταν πάντα στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής του κολοσσού που σήμερα δραστηριοποιείται σε 29 αγορές και είναι εισηγμένος στο LSE. Aυτό το τετράπτυχο υποσχέθηκε στον πατέρα του, Γιώργο, να το κρατήσει άθικτο όσο και αν επεκταθεί ο Aναστάσης Δαυίδ, όταν ο πατριάρχης της οικογένειας τον επέλεξε για να του δώσει τα ηνία της Coca-Cola HBC.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ