Επόμενο στοίχημά του οι έρευνες πετρελαίου και το φυσικό αέριο. Το project στην Αλεξανδρούπολη, ο επενδυτικός «άνεμος» 1.700 MW στην Κρήτη, οι σκόπελοι και η απώλεια της Βεύης
Όταν το… τρένο των ευκαιριών περνά, ο επιχειρηματίας πρέπει πάντα να βρίσκεται στον προηγούμενο σταθμό για να το προλάβει. Εδώ και χρόνια θιασώτης της συγκεκριμένης φιλοσοφίας ο Δημήτρης Κοπελούζος, από τότε που ξεκίνησε με μοναδικό του εφόδιο ένα βιβλιάριο με λίγα χρήματα που του φυλούσε η μητέρα του μέχρι σήμερα που έχει εξελιχθεί σε έναν από τους ισχυρότερους παίκτες της επιχειρηματικής ζωής του τόπου, βρίσκεται πάντα μπροστά από τις εξελίξεις.
Ακόμη και την συγκεκριμένη χρονική συγκυρία που η οικονομική κρίση έχει πλήξει τους περισσότερους ομίλους, ο Δημήτρης Κοπελούζος κινείται σε αντίθετη τροχιά, με «πλοηγό» του κυρίως την ενέργεια. Ήδη ετοιμάζεται να «τροφοδοτήσει» τις μηχανές του με νέα «καύσιμα» επενδύσεων ύψους 2,5 δισ. ευρώ περίπου.
Άνθρωπος που έχει την ικανότητα να οσφρύζεται τις ευκαιρίες, που διαθέτει το ένστικτο πότε και πού να επενδύει, που διαθέτει ισχυρές συμμαχίες, αλλά και που αξιοποιεί τα ισχυρά πολιτικά ερείσματα που έχει αποκτήσει και στα δύο μεγάλα κόμματα εξουσίας, από την εποχή ακόμη που ήταν μέλος της Βουλής (1981-1985), θεωρεί πως ο τομέας της ενέργειας, σε όλες τις μορφές της, αποτελεί έναν από τους πολλά υποσχόμενους στην ελληνική και διεθνή αγορά.
Γι’ αυτό και το επόμενο στοίχημά του είναι η συμμετοχή του στις έρευνες και την εκμετάλλευση του πετρελαίου και κυρίως του φυσικού αερίου, όπου με τις εταιρείες του Gastrade και Προμηθέας Gaz έχει δημιουργήσει «παράδοση» στην προμήθειά του σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το ενδιαφέρον του ομίλου Κοπελούζου εστιάζεται στις έρευνες υδρογονανθράκων στις περιοχές της Δυτικής και Νότιας Ελλάδας που προωθεί το ΥΠΕΚΑ και ήδη ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου έχει ξεκινήσει διερευνητικές επαφές για να «κλειδώσει» την συμμετοχή του στην διαδικασία, ακολουθώντας την πάγια τακτική του που δεν είναι άλλη από το να αναλαμβάνει σημαντικά projects με εξειδικευμένους partners του ενεργειακού χώρου.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι συμμαχίες του με την ρωσική Gazprom στην Προμηθέας, μέσω της οποίας αναλαμβάνουν την ανάπτυξη και την κατασκευή ενεργειακών έργων (όπως η συμμετοχή στον αγωγό South Stream) και τροφοδοτούν την αγορά με φυσικό αέριο, αλλά και με την ιταλική Enel (έχουν συστήσει την Enelco) για την ανάπτυξη έργων στον κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και σε γειτονικές χώρες.
Την ίδια ώρα, ο Δημήτρης Κοπελούζος ταράζει και πάλι τα επιχειρηματικά…νερά με το έργο που έχει αναλάβει η Gastrade για την δημιουργία του πλωτού τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Θα αποτελεί στην ουσία μία τέταρτη πύλη εισροής φυσικού αερίου στην χώρα μας, θα είναι μία δεύτερη Ρεβυθούσα, με δυναμικότητα παροχής 500.000 κ.μ. ανά ώρα και φιλοδοξία του εμπνευστή της είναι να αναδειχθεί η Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο στη ΝΑ Ευρώπη, δεδομένου ότι η Τουρκία αναμένεται να είναι σημαντικός εισαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για τα επόμενα χρόνια.
Το συγκεκριμένο έργο έχει ήδη λάβει την άδεια σκοπιμότητας από το ΥΠΕΚΑ και τη ΡΑΕ, αλλά απομένει η ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών μελετών, αφού στα πρώτα στάδια δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις από μερίδα τοπικών φορέων και περιβαλλοντικών οργανώσεων που εξέφρασαν επιφυλάξεις ακόμη και για τους κανόνες ασφαλείας. Άλλοι πάλι έσπευσαν να μιλήσουν για «εύνοια» της κυβέρνησης προς τον επιχειρηματία, αφού η αδειοδότηση σκοπιμότητας έγινε με ταχείς ρυθμούς, σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις. Το «καρέ» των σχολίων συμπλήρωσαν και εκείνοι που θεωρούν ότι με τον σταθμό LNG ο Δημήτρης Κοπελούζος ακολουθεί τα «χνάρια» των Ευάγγελου Μυτιληναίου και Βαρδή Βαρδινογιάννη, που συνεργάζονται στην Ρεβυθούσα, με τον επιχειρηματικό ανταγωνισμό στον ενεργειακό κλάδο να… παίρνει φωτιά.
Ηλεκτρισμός και ΑΠΕ
Στην απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού στην Ελλάδα ο Δημήτρης Κοπελούζος ήταν και πάλι παρών. Πριν από εννέα χρόνια ο όμιλος σε συνεργασία με την κρατική επιχείρηση της Βουλγαρίας NEK, ίδρυσαν την NECO, η οποία σήμερα αποτελεί έναν από τους βασικότερους παίκτες στον τομέα εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας.
Δραστηριοποιείται ενεργά σε όλα τα σύνορα της χώρας μας και προμηθεύει το ελληνικό σύστημα και τη ΔΕΗ με ηλεκτρική ενέργεια, ενώ στο πελατολόγιό της ανήκουν πολλοί μεγάλοι βιομηχανικοί πελάτες. Στους απώτερους στόχους του Έλληνα επιχειρηματία είναι η κατασκευή καινούριων σταθμών παραγωγής στη Βουλγαρία, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.
Στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, όπου ο Δημήτρης Κοπελούζος δραστηριοποιείται κυρίως μέσω της Damco, έχει επικεντρωθεί κυρίως στην εκπόνηση του φιλόδοξου επενδυτικού σχεδίου, ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την δημιουργία 1.700 MW αιολικών πάρκων στην Κρήτη και την διασύνδεσή της με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου. Αν και οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί εδώ και τρία χρόνια, αναμένονται οι σχετικές άδειες από τη ΡΑΕ, αλλά και να ανάψει το πράσινο φως η αρχαιολογική υπηρεσία. Πολλοί ήταν και οι κάτοικοι της Κρήτης όμως που τάχθηκαν ενάντια στην φαραωνική επένδυση του Κοπελούζου με το σκεπτικό ότι θα υποβαθμιστεί το περιβάλλον. Αντιθέτως οι υποστηρικτές του θεωρούν πως θα καταστεί το νησί ενεργειακά ανεξάρτητο και θα τονωθεί η τοπική και εθνική οικονομία. Με επίκεντρο την Κρήτη και πάλι ο Κοπελούζος είχε έρθει σε συμφωνία στο τέλος του 2010 με την αιγυπτιακή κυβέρνηση για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών 3.000 MW στο Σουέζ, προς εκμετάλλευση των μουσώνων της περιοχής, οι οποίες θα συνδεθούν μέσω υποβρύχιου καλωδίου με τη μεγαλόνησο. Το project, που ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ έχει προς το παρόν καθυστερήσει εξαιτίας των ταραχών στην χώρα των Φαραώ. Πρόσφατα πήρε την άδεια και για τα αιολικά στην Εύβοια, έργο αξίας 250 εκατ. ευρώ.
Οι παρεμβάσεις
Ένα χαρακτηριστικό του Δημήτρη Κοπελούζου που του αναγνωρίζουν φίλοι και αντίπαλοι, είναι πως δεν μασάει τα λόγια του. Είτε ως ένας από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες του τόπου ή και ως πρόεδρος του Συνδέσμου Φορέων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας έχει πολλές φορές παρέμβει για να καυτηριάσει τα κακώς κείμενα των εκάστοτε κυβερνήσεων ή ακόμη και για να καταγγείλει πιθανές μεθοδεύσεις κατά του ομίλου του. Μία από αυτές που προκάλεσε αίσθηση ήταν εκείνη για τον διαγωνισμό του λιγνιτωρυχείου της Βεύης, όπου την τελευταία στιγμή εισήχθη ένας όρος, σύμφωνα με τον οποίο οι εταιρίες που συμμετείχαν θα έπρεπε να διαθέτουν μετοχικό κεφάλαιο της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ. Η Horrizon Μεταλλευτική, που συστάθηκε για τον σκοπό αυτό από τον επιχειρηματία σε συνεργασία με τη ΜΕΤΕ δεν πληρούσε αυτή την προϋπόθεση με αποτέλεσμα να αποκλειστούν. Ο ίδιος μίλησε για παράτυπη διαδικασία και «περίεργο» όρο, ο οποίος μάλλον… ευνοούσε τους ανταγωνιστές του, αφού δεν είχε συμπεριληφθεί και στην πρώτη φάση του διαγωνισμού και δεν είχε λάβει νωρίτερα ενημέρωση ώστε να προλάβει να συμμετάσχει με άλλη εταιρία του.
Η θέση του στον Σύνδεσμο Φορέων ΑΠΕ, αλλά και το επιχειρηματικό βεληνεκές του τον καθιστούν έναν από τους βασικότερους συνομιλητές των εκάστοτε υπουργών. Αν και από την δεκαετία του ’80 λόγω των στενών του σχέσεων με την οικογένεια Μητσοτάκη, θεωρείτο «γαλάζιος» επιχειρηματίας, αντίπαλοί του ισχυρίζονται πως επί ΠΑΣΟΚ έχει γιγαντωθεί ο όμιλός του. Λένε χαρακτηριστικά πως έχει… σπάσει ρεκόρ εγκρίσεων των αδειών για έργα που έχει στα σκαριά.
«Φιλέτο» τα αεροδρόμια – «Xτυπά» Αττική Οδό και Λαχεία
Η επιχειρηματική… ενέργεια του Δημήτρη Κοπελούζου δεν εξαντλείται μόνο στον τομέα της ενέργειας. «Όποια πέτρα και αν σηκώνει κανείς, σε όποιον κλάδο ανάπτυξης έχει πέραση, θα τον βρει από πίσω», όπως λένε στους επιχειρηματικούς κύκλους.
Η οικογένειά του μέσω της Horizon Air Investments, εταιρεία που δραστηριοποιείται στην διεθνή αγορά αεροδρομίων και στον κλάδο ανάπτυξης και εκμετάλλευσης αυτών, ελέγχει ποσοστό 5% στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ποσοστό το οποίο θα παραμείνει υπό τον έλεγχό του, ανεξαρτήτως της εξέλιξης που θα υπάρξει από την επιθυμία της γερμανικής Hochtief να αποεπενδύσει από το αεροδρόμιο. Και αυτό γιατί θα πουληθεί στον νέο επενδυτή μόνο το μερίδιο των μετοχών των Γερμανών και όχι του ελληνικού ομίλου.
Οι στενές επιχειρηματικές και φιλικές σχέσεις του Δημήτρη Κοπελούζου με τους Ρώσους επιβεβαιώνονται και από την συμμετοχή του στην κοινοπραξία «Northern Capital Gateway» (Horizon Air Investments- η γερμανική Fraport- η ρωσική τράπεζα VTB Capital) για την ανακατασκευή, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του επιβατικού σταθμού στο αεροδρόμιο Pulkovo της Αγίας Πετρούπολης. Εκτός από τα επιχειρηματικά οφέλη της επένδυσης αυτής, αφού η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο αναμένεται να φτάσει μέχρι το 2039 τους 40 εκατ. επιβάτες, έχει και σημαντική σημειολογία. Ο Κοπελούζος επέλεξε να επενδύσει σε μια περιοχή με έντονο το ορθόδοξο θρησκευτικό στοιχείο και με στενούς πολιτισμικούς δεσμούς με την Ελλάδα. Ταυτόχρονα επιβεβαιώνει πως η Ρωσία παραμένει καίριας σημασίας περιοχή για τον ίδιο, αφού έχει αναπτύξει και φιλικές σχέσεις με πολλούς επιχειρηματίες, όπως ο Ρομάν Αμπράμοβιτς, αλλά και με τον Πρωθυπουργό Βλαντιμίρ Πούτιν, ο οποίος είχε παραβρεθεί και στα εγκαίνια στο Pulkovo.
Θέση… μάχης παίρνει όμως, ο όμιλος Κοπελούζος και για άλλα σημαντικά έργα επί ελληνικού εδάφους, όπου αναμένεται να «ξεμπλοκάρουν» μετά από πολλές περιπέτειες λόγω κρίσης. Έχοντας ήδη αναζητήσει και συστήσει «συμμαχίες» με την Intrakat του Σωκράτη Κόκκαλη και την ΑΕΓΕΚ του Γιάννη Μαρούλη, υπό τη μορφή κοινοπραξίας θα διεκδικήσουν τόσο το έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, όσο και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, μόλις προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός από το ελληνικό Δημόσιο. Ζωηρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον έχει δείξει επίσης ο επιχειρηματίας και για τον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, όπου έχει δημιουργήσει εταιρεία με την αυστριακή Saubermarcher AG, ενώ το όνομά του ακούγεται έντονα και για τον διαγωνισμό για τα κρατικά λαχεία σε συνεργασία με αυστραλιανό κολοσσό.
Τέλος, πολλά εκατομμύρια έχει επενδύσει ο Δημήτρης Κοπελούζος και στο real estate και τον τουρισμό με ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του να είναι η μαρίνα Ζέας. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες της Ελλάδας, με 620 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών και με υποδομές που εκτείνονται σε μια έκταση 40 στρεμμάτων, αποφέροντας σημαντικά έσοδα.
Τα δύσκολα χρόνια, η «μποέμικη» ζωή και οι διάδοχοι
Ο Δημήτρης Κοπελούζος ανήκει στους αυτοδημιούργητους επιχειρηματίες που ξεκίνησαν από το μηδέν και με πολλή δουλειά και κόπο κατάφεραν να χτίσουν επιχειρηματικούς κολοσσούς.
Μαζί με τον αδελφό του Μανώλη, όταν ήταν παιδιά πάλευαν για να βγάλουν το χαρτζιλίκι τους, ανεβάζοντας στην γειτονιά τους αυτοσχέδιες παραστάσεις του Θεάτρου Σκιών ή πουλώντας στυλό έξω από το γήπεδο της Λεωφόρου στους αγώνες του Παναθηναϊκού.
Σήμερα μποέμ τύπος που ξέρει να απολαμβάνει την ζωή του μαζί με την σύζυγό του, Σάντυ, δεν χάνει στιγμή, όταν οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις το επιτρέπουν, από το να αφιερώνει χρόνο στην οικογένειά του. Όπως τώρα στις διακοπές των Χριστουγέννων, τις οποίες πέρασαν μαζί με καλούς φίλους στο Περτούλι. Τα καλοκαίρια πολλές φορές όλοι μαζί οργανώνουν μικρές αποδράσεις και κρουαζιέρες στα νησιά του Αιγαίου με το πολυτελές σκάφος, 58 μέτρων που διαθέτουν, το «Sunday», αξίας 50 εκατ. ευρώ, ενώ το σπίτι τους στην Βαρυμπόπη ανοίγει συχνά τις πόρτες του για να υποδεχτεί καλούς φίλους.
Κάθε Κυριακή μεσημέρι μαζεύεται όλη η οικογένεια γύρω από το τραπέζι, τηρώντας τις παραδόσεις και ειδικά τώρα που η κόρη του Ελμίνα με τον σύζυγό της, Κωνσταντή Σπυρόπουλο έχουν πολλαπλασιάσει τα μέλη της οικογένειάς τους, είναι μεγαλύτερη η χαρά του Δημήτρη Κοπελούζου.
Όσο για τον γιο του Χρήστο; Εκείνος φαίνεται πως έχει κληρονομήσει τα επιχειρηματικά γονίδια του πατέρα του, ανοίγοντας τα φτερά του στον χώρο των new media και ιδίως τα sites. Το newsbeast.gr έχει ήδη γίνει… μόδα στην διαδικτυακή ενημέρωση. Πρόσφατα το όνομά του, όπως και του πατέρα του ακούστηκαν ότι προσεγγίστηκαν από ανθρώπους του ALTER και της Ελευθεροτυπίας, ώστε να αναλάβουν να τα βγάλουν από το αδιέξοδο, όμως, όπως πολλές φορές έχουν τονίσει και οι δύο δεν τους ενδιαφέρουν τα «παραδοσιακά» μέσα ενημέρωσης.