«Μάχη» στην Ελλάδα να παραμείνει η αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην πρώτη πεντάδα. Τα εμπόδια στη Σερβία και οι επιθέσεις του ανταγωνισμού Ο Νίκος Βερόπουλος, από τότε που ανέλαβε τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης, πριν από μια εικοσαετία περίπου, είναι η πρώτη φορά που δεν είναι και τόσο… κεφάτος, όπως χαρακτηριστικά προέτρεπε το θρυλικό διαφημιστικό σλόγκαν της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «είναι κεφάτη, γυρίζει απ’ του Βερόπουλου», πριν από μερικά χρόνια. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, από τη μια έχει να αντιμετωπίσει την οικονομική κρίση που έχει επιφέρει κάμψη της κατανάλωσης μέχρι και 10% σε έναν κλάδο, όπως αυτός του λιανεμπορίου τροφίμων. Μέχρι πρότινος έδειχνε ανθεκτικός, αλλά αποδείχτηκε πως το καλάθι της νοικοκυράς γεμίζει πλέον με τα απολύτως απαραίτητα και από την άλλη βιώνει την αγωνία για το πότε θα κεφαλαιοποιήσει τα οφέλη από το άνοιγμά του στην αγορά των Βαλκανίων ή θα ξεπεράσει τα εμπόδια των νέων επενδύσεων, όπως στη Σερβία.
Άνθρωπος που τολμά να ρισκάρει, όπως λένε οι συνεργάτες και φίλοι του, αλλά ενίοτε και παρορμητικός δε σκέφτεται δεύτερη φορά την επόμενη κίνησή του, ακόμη και αν γνωρίζει πως τα κωλύματα είναι δύσκολο να παρακαμφθούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η «μάχη» που έδωσε με τον χρόνο, μέχρι να ανοίξει τελικά τον περασμένο Σεπτέμβριο, μετά από καθυστέρηση ενός έτους περίπου, το εμπορικό κέντρο «Vero Center» στα Σκόπια, όπου η γραφειοκρατία και ανταγωνιστικά συμφέροντα του «έφραζαν» τον δρόμο.
Η επόμενη «μάχη» του μαζί με την ξαδέλφη του Αθηνά Μπατάγια – Βερόπουλου, κόρης του αείμνηστου Κώστα Βερόπουλου, η οποία εκτελεί καθήκοντα αντιπροέδρου στον όμιλο, είναι να παραμείνει η εταιρεία μεταξύ των πέντε πρώτων λιανεμπορικών αλυσίδων τροφίμων της χώρας, όπου τώρα κατέχει μερίδιο αγοράς 6,8% περίπου, αλλά και να υλοποιήσει πιστά, χωρίς άλλες παρεκκλίσεις από το αρχικό χρονοδιάγραμμα το νέο επενδυτικό πλάνο σε Ελλάδα και εξωτερικό. Πράγμα όχι και τόσο εύκολο δεδομένων των συνθηκών κρίσης, αλλά και αδυσώπητου ανταγωνισμού που σε ορισμένες περιπτώσεις μοιάζει με «πόλεμο», μέχρι τελικής πτώσεως, τόσο από άποψη τιμών και προσφορών, όσο και από άποψη «χτυπημάτων κάτω από τη μέση». «Χρυσάφι» 1 δισ. Ευρώ
Ο όμιλος Βερόπουλος, ο οποίος αποτελείται από 229 καταστήματα που εκτείνονται στην Αττική και σε μεγάλα αστικά κέντρα της περιφέρειας, αλλά και εννέα στα Σκόπια και τρία στη Σερβία, έχει τζίρο 1 δισ. ευρώ, αποδεικνύοντας πως, παρά τη μείωση κερδών κατά 31,12% το 2009 στα 2, 97 εκατ. ευρώ, οι σουπερμαρκετάδες έχουν ανακαλύψει τον τρόπο να αντέχουν.
Ο Ν. Βερόπουλος εκπαιδεύτηκε στη φιλοσοφία της ιδιωτικής ετικέτας απ’ όταν εργάστηκε στην αγγλική αλυσίδα «Tesco» για έξι μήνες, μετά την ολοκλήρωση των οικονομικών σπουδών του στο Πανεπιστήμιο της Ουαλίας και προσπάθησε να την εφαρμόσει και στη δική του επιχείρηση από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα ηνία. Αν και συνήθως όταν τον ρωτούν για τον ανταγωνισμό απαντά πως «κοιτά μόνο τη δική του επιχείρηση», παρακολουθεί πως κινούνται οι αντίπαλοί του, αφού μέχρι τώρα δεν έχει ακολουθήσει αμυντική πολιτική απέναντί τους. Ήταν άλλωστε από τους πρώτους που άνοιξαν τον «πόλεμο» τιμών στο γάλα, τοποθετώντας στα ψυγεία του βιολογικό γάλα αυστριακής προέλευσης στην τιμή των 0,99 ευρώ το λίτρο και πουλώντας το Alpiland, έναντι 0,75 ευρώ το λίτρο. Στη Βαλκανική αγορά
Μετά από ένα χρόνο αυτοσυγκράτησης, στην «αυγή» της κρίσης, ο Νίκος Βερόπουλος άρχισε να εφαρμόζει ένα επιθετικό επενδυτικό πλάνο στο εξωτερικό, προκειμένου να «ξεκλειδώσει» μετά από πολλές αναβολές την απαιτητική αγορά των Βαλκανίων.
Το νέο εμπορικό κέντρο στα Σκόπια, το οποίο εκτείνεται σε μια έκταση 5.000 τ. μ, μια επένδυση ύψους 22 εκατ. ευρώ πέρασε από «σαράντα κύματα», μέχρι να ανοίξει τις πύλες του και παρά τις υψηλές προσδοκίες του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου για αύξηση των συνολικών πωλήσεων κατά 2,5% το 2010, λόγω του «Vero Center», πολλοί είναι πιο επιφυλακτικοί.
Ο ίδιος πάντως, στηρίζεται στο γεγονός πως η αλυσίδα Βερόπουλος, η οποία διαθέτει οκτώ καταστήματα στη γείτονα, έχει συγκαταλεγεί ανάμεσα στις 20 πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες και κερδοφόρες επιχειρήσεις της χώρας.
Το επόμενο βαλκανικό του στοίχημα είναι η Σερβία, μια περιοχή, της οποίας η ρευστή πολιτική κατάσταση εμποδίζει τη γρήγορη λήψη αποφάσεων και τα σούπερ μάρκετ τηρούν στάση αναμονής. Η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις είναι τα εμπόδια που πρέπει να προσπεράσει ο Νίκος Βερόπουλος για να ανοίξει δύο ακόμη Vero εκεί, ενώ μέσα στην επόμενη πενταετία έχει ένα πλάνο 120 εκατ. ευρώ για το άνοιγμα κι άλλων σημείων πώλησης.
OI ΣTOXOI TOY:
• Να «ξεκλειδώσει» την αγορά της Σερβίας, ώστε να προσθέσει στα ήδη τρία υπάρχοντα καταστήματά του εκεί, ακόμη δύο
• Να εφαρμόσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 120 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία για την ενίσχυση του δικτύου
• Να προωθήσει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ακόμη περισσότερο, καθώς αντιστοιχούν στο 12% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου
• Να αδράξει όποια ευκαιρία προκύψει επί ελληνικού εδάφους, για την επέκταση των καταστημάτων του σε περισσότερες πόλεις της περιφέρειας
ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΤΑ SPAR: Τα deals που «γιγάντωσαν» την οικογενειακή επιχείρηση
Αν και οι παλαιότερες γενιές των Κώστα και Αλέκου Βερόπουλου, στα 40 χρόνια λειτουργίας της αλυσίδας σούπερ μάρκετ βίωσαν την καταστροφή της επιχείρησης εις διπλούν, μία εξαιτίας της Μικρασιατικής Καταστροφής και της βίαιης εξορίας από τη Σμύρνη και τη δεύτερη λόγω των σαρωτικών επιπτώσεων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η νεότερη γενιά του Νίκου και της Αθηνάς Βερόπουλου στην παρακαταθήκη της παράδοσης που κληρονόμησαν, προσέθεσαν τη γνώση του επιθετικού management και την ευελιξία προσαρμογής στο γενικότερο περιβάλλον.
Γι’ αυτό και στο πέρασμα των χρόνων, παρά τις όποιες αποτυχίες, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο όμιλος έχει κάνει μερικά από τα μεγαλύτερα deals στην ιστορία του λιανεμπορίου.
Ήταν μόλις το 1967, επί εποχής των ιδρυτών του σούπερ μάρκετ, όταν παράλληλα με τη μεταφορά της έδρας της εταιρείας από την Σοφοκλέους στο Αιγάλεω, υπέγραψαν και συμφωνία με τη διεθνή εταιρεία SPAR, με αποτέλεσμα για πρώτη φορά η μέθοδος του franchise να εισέρχεται στην ελληνική αγορά, επιχειρώντας να οργανώσουν τα παντοπωλεία της εποχής σε αλυσίδα καταστημάτων υπό την… ομπρέλα της διεθνούς επωνυμίας.
Η διαδρομή της αλυσίδας χαρακτηρίστηκε από πολλές διακυμάνσεις και πειραματισμούς. Μόλις όμως, ο Νίκος Βερόπουλος ανέλαβε τα ηνία της επιχείρησης, έκανε δύο εξαγορές που ανέδειξαν τον όμιλο σε πρωταγωνιστή του ελληνικού λιανεμπορίου (αλυσίδα Αθηνά και το 60% της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη). Ένα από τα επίσης σημαντικά deal ήταν και όταν προ τριετίας εξαγόρασε τα σούπερ μάρκετ «Τροφίνο» που μετρούσαν 12 καταστήματα στην Αθήνα προσθέτοντας έτσι στον συνολικό τζίρο μέχρι και 6,5%. Είχε προηγηθεί η εξαγορά της «Πανεμπορικής», την περίοδο 2001- 2002.
Ιδιαίτερο βάρος έχει ρίξει όμως η διοίκηση και στο ηλεκτρονικό κατάστημα «Κατ’ οίκον», που λειτουργεί από το 1999 και το οποίο γνωρίζει μεγάλη απήχηση, αυξημένη κατά γεωμετρική πρόοδο κάθε χρόνο, δίνοντας προστιθέμενη αξία στην εταιρεία. ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΗΣ ΜΑ… ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ: Οι κόντρες με Δασκαλόπουλο και κυβέρνηση Οι ανταγωνιστές του χαρακτηρίζουν τον Νίκο Βερόπουλο ως «επαναστάτη ποπολάρο» που όλο τα… βάζει με τους ισχυρούς και την Πολιτεία, όταν βλέπει πως τα σχέδιά του δεν ευοδώνονται και όλο «μαλακώνει» την συμπεριφορά του, μόλις δει… φως στον ορίζοντα.
Η στάση του αυτή αποτελεί προνόμιο, που του δίνει η θέση του ως πρόεδρος του Συνδέσμου Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, καθότι πιστεύει πως μόνο όταν ακούγονται αλήθειες προς τους κυβερνώντες μπορεί κανείς να εξελιχθεί και να διορθωθεί.
Ένας από τους ισχυρούς της ελληνικής βιομηχανίας που έχει δεχτεί κατά κόρον τα «πυρά» του προέδρου του ΣΕΣΜΕ είναι ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, τόσο την περίοδο που είχε ακόμη τη «ΔΕΛΤΑ» σχετικά με τις τιμές των γαλακτοκομικών, όσο και ως πρόεδρος του ΣΕΒ, καθώς με ορισμένες εκ των απόψεών του ο Νίκος Βερόπουλος διαφωνεί ριζικά και θεωρεί πως βλάπτουν την υγιή επιχειρηματικότητα.
Παρόλο που στην αρχή ο επικεφαλής της αλυσίδας «Βερόπουλος» δεν ήθελε να ανακατευτεί με το «συνδικαλίζεσθαι», αναγκάστηκε να «κολυμπήσει» στα βαθιά για να εκπροσωπήσει τα συμφέροντα του κλάδου, όταν θίγονται. Τις πιο πολλές παρεμβάσεις τις έκανε, όταν όλοι μιλούσαν πέρυσι στην προεκλογική περίοδο για αισχροκέρδεια των σούπερ μάρκετ, προσπαθώντας να τους πείσει ότι μπορεί να υπάρχουν μεμονωμένα περιστατικά, αλλά δεν σημαίνει πως όλοι είναι το ίδιο. Η πορεία του στον ΣΕΣΜΕ ξεκίνησε σχεδόν από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε καθήκοντα προέδρου στην οικογενειακή επιχείρηση, το 1998. Από τότε μέχρι και το 2004 διατηρούσε την θέση του γενικού γραμματέα και ήταν η εποχή που απέκτησε ισχυρές πολιτικές και επιχειρηματικές διασυνδέσεις. Ταυτόχρονα, την ίδια περίοδο εκτελούσε και χρέη αντιπροέδρου του Συνδέσμου Συνεργασίας Λιανεμπορίου και Βιομηχανίας (ECR Hellas) για τη βελτίωση των παρεχόμενων προς τον καταναλωτή υπηρεσιών, ενώ σήμερα είναι μέλος του διοικητικού του συμβουλίου και εντεταλμένος εκπρόσωπος της Ελληνικής Αγοράς στο Πανευρωπαϊκό Συμβούλιο του ECR Europe.
Η κίνηση Efficient Consumer Response έχει πολλαπλά οφέλη για την εφοδιαστική αλυσίδα, λόγω της εφαρμογής μεθόδων που συμβάλλουν στη βελτίωση των σχέσεων με τον καταναλωτή και σε εκείνες με τον προμηθευτή.
Μάλιστα, ο Νίκος Βερόπουλος, παρά και τις οικογενειακές του υποχρεώσεις, αφού είναι παντρεμένος με τέσσερα παιδιά, συχνά βρίσκεται μεμια βαλίτσα στο χέρι, τόσο για να παρακολουθεί την εξέλιξη των επενδύσεων στο εξωτερικό εκ του σύνεγγυς, όσο και για να επιτελεί όσο καλύτερα μπορεί τον ρόλο του ως συνδικαλιστής, ανταλλάσσοντας απόψεις και παρακολουθώντας τη λειτουργία των επιχειρήσεων και σε άλλες χώρες.