Η «αυτοκρατορία» των 10 δισ. της Aegean που έχτισε ο Νικαιώτης επιχειρηματίας, ξεκινώντας από μια σχολή οδηγών. Οι business σε Ελλάδα και εξωτερικό, η «υπόκλιση» των Αμερικάνων και οι νέες επενδύσεις
Power game για τον Δημήτρη Μελισσανίδη. Όχι μόνο επειδή κέρδισε τη «μάχη» του ΟΠΑΠ και μαζί με τον Τσέχο Σμετς ετοιμάζονται να τον βάλουν σε μια νέα εποχή, αλλά επειδή έχει καταφέρει να σπάσει όλα τα… κοντέρ στο τιμόνι του ελληνικού επιχειρείν με όχημα τον όμιλο Aegean.
Ο επιχειρηματίας του οποίου η ιστορία αποτελεί case study, ξεκίνησε από τις φτωχογειτονιές της Νίκαιας και κατάφερε να «χτίσει» μια αυτοκρατορία ύψους 10 δισ. δολ. Παιδί μιας τρίτεκνης οικογένειας από τον Πόντο, τα πρώτα χρόνια εργαζόταν ως δάσκαλος οδήγησης στην σχολή που είχε δημιουργήσει ο πατέρας του Γιώργος, «Το Μίνι».
Τότε κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί- ούτε καν και ο ίδιος- ότι θα έφτανε κάποια στιγμή η μέρα που η εταιρία του θα ήλεγχε έναν στόλο 70 και πλέον δεξαμενόπλοιων, πάνω από 50 σταθμούς ανεφοδιασμού καυσίμων σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης και 600 πρατήρια στην Ελλάδα με μερίδιο κοντά στο 12%. Ούτε ότι στην ελληνική επιχειρηματική «σκακιέρα» θα ήταν ένας από τους κυρίαρχους παίκτες, από τους λίγους που συνεχίζουν να επενδύουν κόντρα στην οικονομική κρίση, όταν ακόμη και παραδοσιακά επιχειρηματικά τζάκια έχουν «υποχωρήσει» σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
«Η τύχη ευνοεί τους τολμηρούς». Και ο Δημήτρης Μελισσανίδης, ασυμβίβαστος και αδάμαστος ως χαρακτήρας- εξ ου και το προσωνύμιο του «Τίγρης» από την εποχή της ενασχόλησής του με την ΑΕΚ- ποτέ δεν πτοήθηκε στις δυσκολίες. Και αυτές δεν ήταν λίγες.
Η άνοδος και η επιτυχία του κατά καιρούς «ενόχλησαν» αρκετούς από τους ανταγωνιστές του. Ακόμη και κολοσσούς όπως η Shell και η BP, οι οποίοι στο παρελθόν προσπάθησαν να τον θέσουν… εκτός παιχνιδιού με ύπουλες επιθέσεις. Όμως, δεν τα κατάφεραν. Ήταν τότε που ο Δημήτρης Μελισσανίδης είχε πει σε στενό του φίλο πως «χτυπήθηκα επτά φορές και σηκώθηκα οκτώ».
Φιλοσοφία του είναι να κοιτάζει πάντα μπροστά, θέλοντας να προλαβαίνει εκείνος τα γεγονότα και όχι να τον προλαβαίνουν. Κάτι το οποίο μαζί με την εργατικότητα, διδάχτηκε από τον πατέρα του.
ΗΓΕΤΙΚΟ ΠΑΡΩΝ
Ο Δημήτρης Μελισσανίδης δεν έδειξε την ηγετική του «στόφα» μόνο στην περίπτωση του ΟΠΑΠ, δεν συγκαταλέγεται απλώς στην «αφρόκρεμα» της οικονομικής ζωής της Ελλάδας με την Aegean Oil, αλλά δίνει πλέον ηγετικό παρών σε όλον τον πλανήτη. Ο Ούγκο Τσάβες είχε εντυπωσιαστεί από το πάθος που μιλούσε για business. Ο πρόεδρος της Wall Street του έχει σφίξει εγκάρδια το χέρι. Έχει περάσει το κατώφλι παλατιών εμίρηδων και βιλών κορυφαίων εκπροσώπων του επιχειρηματικού και πετρελαϊκού λόμπι διεθνώς. Έχει καταφέρει να είναι ο προμηθευτής πετρελαίου του αμερικανικού πολεμικού στόλου.
«Διαβατήριό» του είναι η Aegean Marine, η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά που τα κέρδη της παρά την κρίση στη ναυτιλία έχουν «απογειωθεί». Η τόλμη του Μελισσανίδη φαίνεται για ακόμη μια φορά. Την περίοδο της ύφεσης, όταν οι υπόλοιποι «κουμπώνονται» εκείνος βλέπει νέα projects, ευκαιρίες και συνεχίζει να επενδύει.
Στα διεθνή ναυτιλιακά σαλόνια ψιθυρίζεται έντονα πως ο εφοπλιστής στοχεύει στον έλεγχο και νέων λιμανιών που χρησιμεύουν ως βάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων, με το «βλέμμα» του αυτή την φορά να στρέφεται κυρίως προς την Κίνα και την ευρύτερη περιοχή της Ασίας, αλλά και στην απόκτηση ή παραλαβή νέων πλοίων μεταφοράς καυσίμων διπλού τοιχώματος.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως με τις κινήσεις του έχει ταράξει συχνά τα νερά της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας και πλέον έχει καταφέρει να χτίσει πάνω από 50 σταθμούς ανεφοδιασμού σε διάφορα σημεία του κόσμου, από το Γιβραλτάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μέχρι την Σιγκαμπούρη, τον Παναμά, το Χιούστον, τη νευραλγική περιοχή του Πράσινου Ακρωτηρίου κ.α.
Ένα από τα μεγαλύτερα deals που του πιστώνονται είναι εκείνο της εξαγοράς της βελγικής Verbeke Bunkering, ηγέτιδα στην περιοχή Άμστερνταμ, Ρότερνταμ, Αμβέρσα και θεωρείται η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ανεφοδιασμού παγκοσμίως. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα εξαγόρασε και τις εγκαταστάσεις καυσίμων της Shell στο Λας Πάλμας, ανέλαβε προσωπικά τις διαπραγματεύσεις για την δημιουργία σταθμού στον Παναμά, ενώ μία ακόμη σημαντική συμφωνία- αν και παλαιότερη (το 2010)- ήταν εκείνη της αποκλειστικής χρήσης του σταθμού στο λιμάνι της Ταγγέρης για τα επόμενα 25 χρόνια.
Το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, όταν το 2006 ο Δημήτρης Μελισσανίδης αποφάσισε να εισάγει την Aegean Marine στο ταμπλό, χτύπησε «κόκκινο». Διέθεσε 12,5 εκατ. μετοχές και η ζήτηση ξεπέρασε τα 80 εκατ. «κομμάτια».
Οι Αμερικανοί μεγιστάνες κατάλαβαν ότι βρήκαν τον άνθρωπό τους, ανοίγοντάς του δρόμο προς όλον τον κόσμο, ενδεικτικό της εμπιστοσύνης που του έδειξαν από την πρώτη στιγμή.
Στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα από την άλλη, είναι περιττό να πούμε ότι συγκαταλέγεται στην «αφρόκρεμα» του επιχειρηματικού κόσμου. Η Aegean Oil, ο όμιλος που πάντα θα κυματίζει η γαλανόλευκη, όπως αρέσει στον ίδιο να λέει, έχει στα… σκαριά και νέα σχέδια επέκτασης στην νησιωτική κυρίως περιοχή. Μία από τις κινήσεις- ματ στις οποίες προχώρησε ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας για να «θωρακίσει» τα ταμεία της προτού η κρίση «ακουμπήσει» την εταιρία του, ήταν να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου.
Με τα καύσιμα και τα λιπαντικά στην χώρα μας, ο Μελισσανίδης άρχισε να ασχολείται όταν εξαγόρασε αρχικά σε πλειστηριασμό τις εγκαταστάσεις και μερικά πρατήρια της ΕΒΡΟΙΛ στον Έβρο και σταδιακά επεκτάθηκε προς τα Νότια. Πριν από μια πενταετία αγόρασε επίσης, τις εγκαταστάσεις από την αμερικανική πολυεθνική Chevron- Texaco στον Ασπρόπυργο, οι οποίες διαθέτουν 21 δεξαμενές αποθήκευσης, υπόγειο αγωγό που συνδέει απευθείας με τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ και πρόσβαση στην θάλασσα με μια προβλήτα με δυνατότητα εξυπηρέτησης δύο δεξαμενόπλοιων, βήμα που δίνει ώθηση στα σχέδια για περαιτέρω δραστηριοποίηση σε Αττική, Πελοπόννησο και νησιά.
Μια επίσης προνοητική κίνηση του επιχειρηματία ήταν και εκείνη της αγοράς 100 στρεμμάτων στην Αλεξανδρούπολη για να επεκτείνει τον σταθμό που διαθέτει στο λιμάνι της περιοχής. Στόχος του να παίξει σημαντικό ρόλο στον ανεφοδιασμό των νησιών του Β. Αιγαίου και των πλοίων, που διέρχονται από τα Δαρδανέλια και έχουν προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα.
Ο ίδιος πάντως, ανέκαθεν ήταν ασυμβίβαστος, «παρακαταθήκη» ίσως του καλώς εννοούμενου τσαμπουκά που έχουν οι «μάγκες» της πλατείας στον Κορυδαλλό και τη Νίκαια. Δεν είναι άνθρωπος της καμαρίλας και των συμφερόντων και όπως συνηθίζει να λέει ο ίδιος: «το όνομά μου έχει μέλι και σανίδα. Εξαρτάται τι ζητά λοιπόν ο άλλος από εμένα».
Για κάτι που επίσης χαρακτηρίζεται ο Μελισσανιδης είναι οι σταθερές φιλίες του και η απλοχεριά του, όταν φίλοι του περνούν δύσκολα. Μεταξύ εκείνων που πίνουν καφέ μαζί του είναι ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης, ο Νίκος Μουνδρέας, ο Γιάννης Κούστας, ο Γιάννης Ξυλάς, ενώ διατηρεί και τις παλιές του φιλίες από την Νίκαια και τον Κορυδαλλό, καθώς ουδέποτε ξέχασε από πού ξεκίνησε. Συνεχίζει το έργο του πατέρα του
Η αδιάκοπη στήριξη στους Ποντίους και ο Ζώρας
Η αγάπη για τον Πόντο και η σπουδαιότητα του «τι εστί Έλλην», είναι χαραγμένα στο DNA του Δημήτρη Μελισσανίδη. Παρακαταθήκη που άφησε στον ίδιο και τον αδελφό του Ιάκωβο, ο πατέρας τους, Γιώργος. Ο Ζώρας για τους Πόντιτους της προσφυγομάνας Κοκκινιάς, του Πειραιά και των χωριών της Β. Ελλάδας, για τους οποίους το όνομά του ακόμη και σήμερα, επτά χρόνια μετά τον θάνατό του, προκαλεί έντονη συγκίνηση, καθώς ταυτίστηκε με την εργατικότητα, το φιλότιμο και την ευσπλαχνία του απέναντι σε αδύναμους και πάσχοντες.
Ήταν εκείνος, που όπου στεκόιταν και βρισκόταν, μιλούσε με πάθος για τον Πόντο, τη γλώσσα, τη μουσική, τις παραδόσεις και την ιστορία του. «Μάθημα ζωής» και για τα παιδιά του, που δεν θα μπορούαν να μη συνεχίζουν το παράδειγμα και το έργο του, για την εξάπλωση του Πόντου σε όλες τις γωνιές του κόσμου και για την στήριξη των Ποντίων.
Ο Δημήτρης Μελισσανίδης στα τέλη του 2009 και με την συμμετοχή του Σάββα Καλεντερίδη, δημιούργησε για τον σκοπό αυτό το πρώτο διαδικτυακό κανάλι των Ποντίων και το πρώτο διαδικτυακό ραδιόφωνο για να ακούγεται η φωνή τους τα πέρατα της γης.
Τιμώντας τη μνήμη του πατέρα του, έδωσε το όνομά του «Zoras» σε ένα από τα δεξαμενόπλοια της Aegean, ενώ φρόντισε να εκδοθεί βιβλίο με τίτλο «Ο Ζώρας του Πόντου».
Χαρακτηριστικό είναι πως όταν τον Μάρτιο του 2012 η Ένωση Ποντίων Νίκαιας και Κορυδαλλού θέλησε να τιμήσει τον Ζώρα και ο πρόεδρος της Ένωσης τηλεφώνησε στον Δημήτρη Μελισσανίδη για να του ανακοινώσει την πρόθεσή τους, ο εφοπλιστής του απάντησε αφοπλιστικά: «Δεν θα καλέσετε πολιτικούς και δημοσιογράφους, αν θέλετε να τιμήσετε τον πατέρα μου. Θα καλέσετε τους φίλους, τους γείτονες, τους ανθρώπους που μεγάλωσε». Έτσι και έγινε, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά την απλότητα της οικογένειας και κάνοντας περήφανους τους Πόντιους.
Πρόσφατα ο Δημήτρης Μελισσανίδης στήριξε οικονομικά την εκδήλωση που διοργανώθηκε στο ΟΑΚΑ προς τιμήν του Πόντου, η οποία στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία.
Είναι επίσης βασικός αρωγός στην προσπάθεια επαναλειτουργίας της Παναγίας της Σουμελά μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, ενώ είναι πιστός υποστηρικτής του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
ΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΣ AEGEAN SHIPPING
Ισχυρός ρόλος του διαδόχου Γιώργου στην επιχείρηση
Όταν ρωτούν τον Δημήτρη Μελισσανίδη ποια είναι η μεγαλύτερή του επιτυχία, εκείνος απαντά χωρίς δεύτερη σκέψη «η οικογένειά μου, η σύζυγός μου Τζένη και ο γιος μου Γιώργος».
«Ο Γιώργαρός μου», όπως τον αποκαλεί ο ίδιος, ο οποίος υπερηφανεύεται για τον 32χρονο διάδοχό του, που παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει αναλάβει σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις του ομίλου της Aegean, ενώ και στην εταιρία που απέκτησε το 33% του ΟΠΑΠ έχει τοποθετηθεί εκείνος επικεφαλής.
Ο Γιώργος Μελισσανίδης χαμηλών τόνων όπως και ο πατέρας του, ανδρώθηκε μέσα σε μια οικογένεια- και ο θείος του, αδελφός του Δημήτρη, ο Ιάκωβος έχει ισχυρό ρόλο στην οικογενειακή επιχείρηση- που του δίδαξε τρία σημαντικά πράγματα: τον σεβασμό σε όποιον έχει ανάγκη, την αγάπη για τον Πόντο (του το δίδαξε και η ιστορία του παππού του Ζώρα) και την δημιουργική δουλειά για να πετύχεις ό, τι θελήσεις.
Αμέσως μετά τις σπουδές του ο γιος του Δημήτρη Μελισσανίδη άρχισε να απασχολείται στην οικογενειακή επιχείρηση. Ο ίδιος βρίσκεται στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας της Aegean Shipping, θυγατρική του ομίλου, μια ναυτιλιακή με σημαντική, αν μη τι άλλο, παρουσία στην αγορά των τάνκερ, η οποία διαθέτει έναν στόλο περισσότερων από 12 δεξαμενόπλοια.
Προτιμά και εκείνος να παίζει επιθετικά μέσα στην κρίση και αναζητά ευκαιρίες στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, όταν οι τιμές είναι χαμηλές. Το «καμάρι» της Aegean Shipping είναι το τάνκερ, στο οποίο οι Γιώργος και Δημήτρης Μελισσανίδης έδωσαν το όνομα της μητέρας και συζύγου αντίστοιχα «Jenny».
Όσοι γνωρίζουν τον υιό Μελισσανίδη λένε ότι μοιάζει στον πατέρα του. Είναι απλός και φιλικός με όλους, προνοητικός και δεν κάνει επίδειξη του πλούτου του. Αυτή η απλότητα πατέρα και γιου έχει εκτιμηθεί δεόντως και από τους συνεργάτες τους στον όμιλο, οι οποίοι μιλούν με τα καλύτερα λόγια για πατέρα και γιο. Ο τελευταίος μάλιστα, είναι και ένθερμος υποστηρικτής της ΑΕΚ, άλλο ένα χαρακτηριστικό που θυμίζει τον Δημήτρη και μάλιστα βρίσκεται στο πλευρό του στην προσπάθεια που κάνει το τελευταίο διάστημα για να «αναστήσει» τον ιστορικό σύλλογο και να συμβάλλει στην κατασκευή του γηπέδου στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Πάντως, στην οικογενειακή ζωή του Δημήτρη Μελισσανίδη, επιθυμία του είναι να παντρέψει σύντομα τον γιο του. Χαρακτηριστικό είναι πως όταν αγόρασε το πολυτελές σπίτι της Τότας Γουλανδρή σε μια έκταση 20 στρεμ. στο Πόρτο Ράφτη είχε πει πως αυτός ο επίγειος παράδεισος θα είναι η κατοικία του γιου μου, όταν με το καλό παντρευτεί.