H ανάγκη αλλαγής μείγματος της στρατηγικής στον τουρισμό. Στοίχημα η Kίνα
Σε προσωπικό στοίχημα έχουν αναγάγει τα τελευταία χρόνια ο Νίκος Αγγελόπουλος και ο γιος του και αντιπρόεδρος του Oμίλου Aldemar Aλέξανδρος την «απαγκίστρωση» της Ελλάδας από τον μαζικό, φθηνό τουρισμό και την είσοδό της στο club των high class προορισμών.
Ακόμη και μετά το τέλος της τρίχρονης θητείας του στο «τιμόνι» του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), από το 2008 έως το 2011, έχει αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου με διαρκείς παρεμβάσεις προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού, αλλά και προς τα μέλη του Συνδέσμου για την ανάγκη αλλαγής μείγματος στρατηγικής, ειδικά μέσα σε μια περίοδο κρίσης. Πιστεύει ότι χρειάζεται συγκροτημένο σχέδιο, ώστε η χώρα να μην στηρίζεται μόνο στον φθηνό τουρισμό, αλλά να γίνει πόλος έλξης και επισκεπτών με «γερά πορτοφόλια», επισημαίνοντας πως πρέπει να στραφούμε και σε νέες αγορές-στόχους.
Ο μεγαλοξενοδόχος, ο οποίος έχει δεχτεί σημαντικές επιρροές από την καυστική ματιά του αείμνηστου αδελφού του, σκηνοθέτη Θεόδωρου Αγγελόπουλου μέσα από τις ταινίες του, γνωρίζει καλά πως και στην «μεγάλη οθόνη» των επιχειρήσεων, κάθε κίνηση και πρωτοβουλία αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον.
Άλλωστε, την στροφή που ευαγγελίζεται για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, ώστε αυτό να καταστεί πραγματικά ανταγωνιστικό, προσελκύοντας επισκέπτες υψηλού εισοδήματος από χώρες όπως η Ρωσία, η Κίνα, οι ΗΠΑ κ.α., οι οποίοι αφήνουν χρήμα και ως εκ τούτου συμβάλλουν και στους τζίρους των μεγάλων τουριστικών συγκροτημάτων, την έθεσε και ο γιος του, Αλέξανδρος (αντιπρόεδρος της Aldemar) ως μία από τις προτεραιότητες και στον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον οποίο συνόδευσε τον περασμένο Μάιο στο ταξίδι του στην Κίνα.
Οι προσδοκίες μάλιστα, της οικογένειας Αγγελόπουλου για την αύξηση της τουριστικής κίνησης από την χώρα του «Κόκκινου Δράκου» είναι μεγάλες για τα επόμενα χρόνια και στόχος της είναι να επωφεληθεί και ο δικός της ξενοδοχειακός όμιλος, η Aldemar από το νέο τουριστικό «ρεύμα» που πρέπει να δημιουργηθεί προς την Ελλάδα.
Άλλωστε και η Aldemar, που έχει στο χαρτοφυλάκιό της 8 υπερπολυτελείς μονάδες σε Κρήτη, Ρόδο και Δυτική Πελοπόννησο, 4 συνεδριακά κέντρα υψηλών προδιαγραφών και 2 από τα μεγαλύτερα spa στην Ευρώπη, δεν γλίτωσε από την «κράτηση» που έκανε η κρίση και σε αυτήν μέσα στο πέρασμα των χρόνων.
ΟΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Μπορεί η αλυσίδα του Νίκου Αγγελόπουλου να περιλαμβάνεται σταθερά μεταξύ των 20 ισχυρότερων brands στην Ελλάδα, όμως, σε σχέση με το 2009 που ο κύκλος εργασιών προσέγγιζε τα 36 εκατ. ευρώ και παρουσίαζε κέρδη που υπερέβαιναν το 1 εκατ. ευρώ, την τελευταία διετία η κατάσταση έχει αλλάξει. Χαρακτηριστικό είναι πως, σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό, η Aldemar το 2011 είχε τζίρο της τάξεως των 28,4 εκατ. ευρώ και σημείωσε ζημίες 1,99 εκατ. ευρώ (αν και μειωμένες σε σχέση με τα 2,055 εκ. ευρώ του 2010).
«Αγκάθι» αποτελεί και το ύψος των συνολικών της υποχρεώσεων, οι οποίες αγγίζουν τα 159,6 εκατ. ευρώ. Το 2011 η αλήθεια είναι πως επρόκειτο για μια πολύ δύσκολη χρονιά για το σύνολο του ξενοδοχειακού κλάδου, που δεν άφησε ανεπηρέαστη και την εταιρία του Αγγελόπουλου.
Οι δυσκολίες που αντιμετώπισε ο μεγαλοξενοδόχος έγιναν ορατές και από το ότι πέρυσι το ξενοδοχείο του ομίλου στην Σκαφιδιά Ηλείας άνοιξε τις «πύλες» του μετά τις 25 Μαΐου, λόγω μειωμένης ζήτησης πακέτων, που έφτανε το 20% πανελλαδικά. Για την φετινή χρονιά οι μονάδες του συγκροτήματος παρουσιάζουν αυξημένη τουριστική κίνηση, καθώς η διοίκηση του ομίλου έχει αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να προσελκύσει τουρίστες, προχωρώντας σε επιλεκτικές προσφορές με μείωση της τιμής κράτησης δωματίων μέχρι και 50% και η αύξηση αυτή μεταφράζεται σε ένα ποσοστό της τάξεως του 10%, αν και ακόμη υπάρχουν τουλάχιστον δύο μήνες για να έχει κανείς ολοκληρωμένη εικόνα. Πάντως, οι πληροφορίες θέλουν πολλές κρατήσεις με all inclusive πακέτα να έχουν γίνει κυρίως από Pώσους.
Πολλά «ποντάρει» όμως, ο «Mr Aldemar» και στον συνεδριακό τουρισμό, για τον οποίο πολλές φορές έχει τονίσει ότι πρέπει να προβληθεί περισσότερο στο εξωτερικό, ενώ για να ενισχύσει τα ταμεία του, έχει προχωρήσει σε μια σειρά περικοπών λειτουργικών δαπανών.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΙΧΜΕΣ
«Μικρό καλάθι» φαίνεται να κρατά όμως, ο μεγαλοξενοδόχος απέναντι και στους «πανηγυρισμούς» στους κόλπους του ΣΕΤΕ και του υπουργείου Τουρισμού για τα οφέλη που θα προκύψουν από τα 17 εκατ. τουριστών που αναμένεται ότι θα έρθουν φέτος.
Και αυτό γιατί όπως παρατηρεί και από τα ξενοδοχειακά του συγκροτήματα, τα περισσότερα άτομα, δεν σημαίνουν αυτομάτως και μεγαλύτερο τζίρο για τις επιχειρήσεις.
Αντιθέτως, εκείνες προκειμένου να μπορέσουν να αντέξουν στον ανταγωνισμό και να επιβιώσουν, υποχρεώνονται να μειώσουν σε πολλές περιπτώσεις δραστικά τις τιμές, με αποτέλεσμα να υποχωρεί και η ποιότητα των τουριστών που φτάνουν στην χώρα μας, αλλά και στο εξωτερικό η εικόνα της τελευταίας να είναι αυτή ενός φθηνού προορισμού, μη ανταγωνιστικού σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αν προσθέσει κανείς και τη μείωση της τουριστικής περιόδου σε μόλις έξι- επτά μήνες το πολύ, τότε κατανοεί το πραγματικό πρόβλημα.
«Σύνθημα» του ίδιου και του γιου του είναι πως «ο τουρισμός είναι μια αγελάδα που παράγει χρήμα, αρκεί όμως, να την έχεις σε εύφορο λιβάδι». Για τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις του έχει βρεθεί πολλές φορές στο… στόχαστρο της κριτικής συναδέλφων του, οι οποίοι για την μη ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος, υποστηρίζουν πως δεν φταίνε μόνο οι πολιτικές ηγεσίες, αλλά ευθύνη φέρουν και οι επικεφαλής του ΣΕΤΕ, μεταξύ των οποίων και ο ίδιος, ο οποίος για τρία χρόνια βρισκόταν στο τιμόνι του.
Τότε μάλιστα, ορισμένοι του είχαν προσάψει ότι δεν αντιλήφθηκε σε όλη την έκτασή του εγκαίρως το «κύμα» της κρίσης που είχε αρχίσει να πλήττει και την Ελλάδα, άρα υπήρχαν σημαντικές καθυστερήσεις στην αντιμετώπισή της.
Πάντως, ο Ν. Αγγελόπουλος και ο γιος του Αλέξανδρος, διατηρούν πολύ καλή γραμμή επικοινωνίας με το σημερινό κυβερνητικό επιτελείο και τον ίδιο τον Αντώνη Σαμαρά, εκτιμώντας πως για πρώτη φορά μια κυβέρνηση αναγνωρίζει έμπρακτα τη σημασία του τουρισμού στην οικονομία και την κοινωνία, καθώς αποφέρει περίπου 35 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Η ΕΠΕΝΔΥΣΗ με τη δημιουργία ξενώνα ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ
Οι «Εποχές»… ανέστησαν την Αμπελιώνα
Κάθε φορά που ρωτούν τον Νίκο Αγγελόπουλο πώς και δεν ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο, από την στιγμή που υπήρχε ο πολυβραβευμένος Θεόδωρος Αγγελόπουλος στην οικογένεια, εκείνος απαντά αφοπλιστικά πως «χρειαζόταν και κάποιος για να κοιτάζει τα συμβόλαια του Θεόδωρου, διότι με αυτά δεν ασχολείτο ποτέ».
Η αγάπη του ίδιου για τις ταινίες ήταν όμως, δεδομένη, γι’ αυτό και θέλησε να δώσει έναν «κινηματογραφικό χαρακτήρα» στον μικρό και προσεγμένο ορεινό ξενώνα που έχτισε στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Αμπελιώνα και τον οποίο έχει ονομάσει «Εποχές». Σε αυτόν δεσπόζουν τα αντικείμενα από τις εκάστοτε ταινίες του αδελφού του, όπως το βιολί που έπαιζε ο Μάνος Κατράκης στο «Ταξίδι στα Κύθηρα» και το θρυλικό ακορντεόν από την ταινία «Ο Θίασος».
Η δημιουργία του συγκεκριμένου ξενώνα δεν αποτελεί απλώς ένα προσωπικό καταφύγιο για τον ίδιο, αλλά και πόλο έλξης για πολλούς επισκέπτες κάθε χρόνο. Έτσι, η συμβολή του Νίκου Αγγελόπουλου ήταν σημαντική και για τον τόπο καταγωγής του, αν αναλογιστεί κανείς πως ένα μικρό, απομονωμένο μέχρι και το 2007 χωριό «αναστήθηκε» τουριστικά και μπήκε στον ταξιδιωτικό χάρτη. Με ένα εντελώς προσωπικό ύφος, «υιοθέτησε» τον τόπο, όπου γεννήθηκαν οι γονείς του και παράλληλα ανέδειξε την άγνωστη ελληνική ενδοχώρα, βάζοντας στο «παιχνίδι» και την τοπική κοινωνία.
Άλλωστε, για τον ίδιο, όπως συνηθίζει να λέει, δεν έχει σημασία τόσο η συσσώρευση πλούτου, αλλά να παράγει ένα νέο προϊόν, το οποίο μπορεί να ξεχωρίσει. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, τα τελευταία χρόνια προχωρά και στον όμιλο Aldemar σε «πράσινες» επενδύσεις, με σημαντικές ενεργειακές υποδομές, που του έχουν «χαρίσει» το βραβείο της πιο… πράσινης ξενοδοχειακής αλυσίδας στην Ευρώπη από τον Διεθνή Οργανισμό World Travel Awards.
Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Στα… χνάρια του πατέρα του με «αέρα» Βοστώνης
Στα επιχειρηματικά «χνάρια» του πατέρα του, Νίκου, βαδίζει και ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος. Ο 41χρονος γιος του «Mr Aldemar», ο οποίος ασκεί καθήκοντα αντιπροέδρου στον όμιλο, βρίσκεται στους κόλπους της οικογενειακής επιχείρησης εδώ και 17 χρόνια περίπου, θητεύοντας στο πλευρό του «πατριάρχη» του ομίλου και προετοιμαζόμενος για να αναλάβει μελλοντικά τα ηνία του.
Άλλωστε, έχοντας σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, έφερε μαζί του και έναν «αέρα» ανανέωσης, εφαρμόζοντας ορισμένες πρωτοποριακές πολιτικές, όπως το πρόγραμμα «Mare Verde». Μια σειρά δράσεων που βασίζεται ουσιαστικά σε τρεις άξονες και αφορούν στην τοπική κοινωνία, το περιβάλλον και τους 1.800 εργαζόμενους του ομίλου, συνδυάζοντας την παράδοση με την καινοτομία.
Όσοι τον γνωρίζουν, μιλούν για έναν άνθρωπο που έχει κληρονομήσει την επιχειρηματική «στόφα» και τον δυναμισμό του πατέρα του, Νίκου, ωστόσο εκείνος είναι πιο εξωστρεφής. Δεν… μασάει τα λόγια του, έχει πολύ συχνά επικρίνει την έλλειψη στρατηγικής και οράματος για τον τουρισμό, όπως και την έμφαση που δίνεται σε ποσοτικά και όχι στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, ενώ έχει ταχθεί κατά της υψηλής φορολόγησης των τουριστικών επιχειρήσεων, που, σε συνδυασμό με την «ανομβρία» των προηγούμενων χρόνων, έχει οδηγήσει πολλές από αυτές στο λουκέτο.
Κάνοντας την υπόθεση του ελληνικού τουρισμού, προσωπικό του στοίχημα, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος εξακολουθεί να στηρίζει την πολιτική προβολής της χώρας σε καιρούς ιδιαίτερα απαιτητικούς μέσα από προωθητικές ενέργειες και συνέργειες που στόχο έχουν να συμβάλουν στην επανατοποθέτηση της Ελλάδας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη ως προορισμό υψηλών προδιαγραφών.
Μάλιστα, με την ιδιότητα του μέλους του ΣΕΤΕ, είναι από τους επιχειρηματίες εκείνους που από τους πρώτους στήριξαν την πρωτοβουλία του Συνδέσμου και του προέδρου του, Ανδρέα Ανδρεάδη για την δημιουργία του «ιδιωτικού ΕΟΤ». Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, περνά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του ταξιδεύοντας στο εξωτερικό, σε μια προσπάθεια να προωθήσει τόσο την εικόνα της «Aldemar», όσο και της Ελλάδας συνολικά. Θεωρείται από τους πρωτεργάτες στην διείσδυση του ελληνικού τουρισμού στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης (που αποτελούν σήμερα σημαντική πηγή έλευσης τουριστών για την Ελλάδα) και έχει ανακηρυχθεί επίτιμος Πρόξενος της Ουκρανίας για την Πελοπόννησο. Ταυτόχρονα είναι μέλος του ΔΣ και πρόεδρος της Επιτροπής Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.