Κερδισμένη η Creta Farms από τις διατροφικές «αμαρτίες» των ανταγωνιστών της. Η πρωτιά στα μερίδια αγοράς με «γερό χαρτί» το ελαιόλαδο και τα νέα σχέδια στο εξωτερικό με το «βλέμμα» προς την Κίνα
Οι Κρητικοί έχουν την φήμη των ανυπότακτων. Μια ράτσα «αντάρτικη» που δύσκολα παραδίδει τα όπλα, ακόμη και όταν έχει να αντιπαλέψει τις πλέον «κουζουλές» καταστάσεις, όπως έχει περιγράψει στα βιβλία του και ο Νίκος Καζαντζάκης. Σύγχρονοι «αντάρτες» και οι αδελφοί Δομαζάκη της Creta Farms. Με «κόντρα καιρό», δεν εφησυχάζουν στα κεκτημένα τους.
Η κρίση που έχει πλήξει τον κλάδο των αλλαντικών τον τελευταίο καιρό δεν είναι μόνο οικονομική. Είναι και διατροφική. Η ανίχνευση DNA αλόγου σε μια σειρά προϊόντων ανταγωνιστικών της Creta Farms εταιριών, της ΝΙΚΑΣ και του Υφαντή, αποτέλεσε μία ακόμη «πληγή» συνολικά για τις αλλαντοβιομηχανίες. Γιατί, ως γνωστόν, συνήθως μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά. Οι καταναλωτές επηρεάζονται και δυσπιστούν με αποτέλεσμα οι πωλήσεις να υποχωρούν.
«Παίζουν με την περιουσία μας και εις βάρος μιας ολόκληρης κατηγορίας τροφίμων ορισμένοι προκειμένου να βγαίνουν φθηνότεροι στο ράφι. Αυτό είναι αθέμιτος ανταγωνισμός» ήταν μία από τις πολλές «μπαλωθιές» που έριξε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Creta Farms, Κώστας Δομαζάκης, πετώντας το γάντι προς τις εταιρίες εκείνες που «θυσιάζουν» την ποιότητα των προϊόντων στον βωμό του κέρδους, όταν ξέσπασε το σκάνδαλο με το αλογίσιο κρέας.
Μαζί με τον αδελφό του Μανώλη, ο οποίος ασκεί καθήκοντα προέδρου στην οικογενειακή επιχείρηση, έχουν ως άλλωστε προτεραιότητά τους από τα πρώτα χρόνια που ξεκίνησαν την επιχειρηματική τους διαδρομή, να χτίσουν μια σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές και να δίνουν έμφαση στην συνεχή ποιοτική αναβάθμιση των προϊόντων τους.
Γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή που αποκαλύφθηκε το θέμα με τα άλογα, έσπευσαν να ξεκινήσουν την εκστρατεία «καθαρά αλλαντικά», θέλοντας να τραβήξουν διαχωριστική γραμμή από τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους, τονίζοντας πως είναι από τις λίγες εταιρίες στις οποίες δεν βρέθηκε DNA αλόγου.
Ήταν και μια ευκαιρία για τους Κρητικούς επιχειρηματίες να αναδείξουν, ακόμη μια φορά, ότι οι ίδιοι δίνουν τη μέγιστη σημασία σε θέματα ασφάλειας (εδώ και χρόνια κάνουν ελέγχους για ανίχνευση αλογίσιου κρέατος), ενώ οι σειρές που λανσάρουν στην ελληνική και διεθνή αγορά στηρίζονται κυρίως στο εκλεκτό κρέας και γενικότερα σε επιλεγμένες προσεκτικά πρώτες ύλες.
Και μπορεί ο προβληματισμός των αδελφών Δομαζάκη να ήταν έντονος αρχικά, σχετικά με το τι επιπτώσεις θα υπάρξουν και στις πωλήσεις της εταιρίας τους από την διατροφική κρίση, όμως, οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως η Creta Farms κέρδισε σε πωλήσεις από αυτή την ιστορία, καθώς πολλοί καταναλωτές στράφηκαν προς τα προϊόντα της.
Δεν είναι τυχαίο πως παρά την οικονομική κρίση και την πτώση της κατανάλωσης, η κρητική εταιρία κόβει πρώτη το… νήμα των μεριδίων αγοράς με ποσοστό κοντά στο 22%- 23% (παρά τη μείωση πωλήσεων κατά 9,5% το πρώτο τρίμηνο του έτους), αφήνοντας πίσω τους δύο βασικούς «αντιπάλους» της, Υφαντή και ΝΙΚΑΣ οι οποίοι ελέγχουν, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, κοντά στο 20% και 12% αντίστοιχα της αγοράς.
ΜΕ «ΟΠΛΟ» ΤΟ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ
Σε μια «λιανισμένη σε φέτες» αγορά, όπως εκείνη των αλλαντικών, όπου ο συνολικός κύκλος εργασιών έχει υποχωρήσει στα 320 εκατ. ευρώ, μετά από μια «χρυσή» πενταετία (2004- 2009), ο ανταγωνισμός μεταξύ των ισχυρών παικτών γίνεται όλο και πιο έντονος για την απόκτηση του μεγαλύτερου κομματιού της πίτας.
Ο Μανώλης Δομαζάκης, έχοντας σπουδάσει μηχανολόγος και έχοντας αναλάβει τον εκμοντερνισμό των προϊόντων της Creta Farms και ο οικονομολόγος Κώστας Δομαζάκης, ο οποίος ασχολείται περισσότερο με τα οικονομικοτεχνικά της επιχείρησης, έχουν τη δύσκολη αποστολή να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές σε εποχές κρίσης. Όμως, ισχυρό όπλο στα χέρια τους είναι τα προϊόντα «Εν Ελλάδι».
Η πατέντα για την οποία η εταιρία έχει πολλάκις βραβευθεί και η οποία στηρίζεται στην αφαίρεση όλου του ζωικού λίπους με χειρωνακτικό τρόπο από το κρέας και στην αντικατάστασή του από αγνό, παρθένο ελαιόλαδο, προϊόν για το οποίο οι Κρήτες είναι ιδιαίτερα υπερήφανοι.
Η ιδέα που γεννήθηκε τυχαία πριν από χρόνια σε ένα οικογενειακό τραπέζι, με τα δύο αδέλφια να κοιτούν ένα μπουκάλι λάδι και να κάνουν την σκέψη πως θα μπορούσαν να παράγουν αλλαντικά με ελαιόλαδο, έγινε πετυχημένη «συνταγή» που συνδύαζε την παράδοση και την καινοτομία.
Με επενδύσεις 26 εκατ. ευρώ για την δημιουργία νέας παραγωγικής μονάδας στην Αττική και γραφείων σε πολλές πόλεις, οι αδελφοί Δομαζάκη κατάφεραν να πρωτοτυπήσουν, αλλά και να ρίξουν «γερά θεμέλια» στις ξένες αγορές, σε 16 χώρες όπου και δραστηριοποιούνται. Οι εξαγωγές δε, αποτελούν έναν από τους σημαντικούς πυλώνες ανάπτυξης της εταιρίας, καθώς αυτές καλύπτουν ποσοστό πάνω από 50% των συνολικών της πωλήσεων και αντισταθμίζουν τις όποιες απώλειες από την εγχώρια κρίση.
ΝΕΑ ΠΛΑΝΑ
Με μια βαλίτσα στο χέρι, ο Κώστας και ο Μανώλης Δομαζάκης, καθώς μοιράζουν τον χρόνο τους μεταξύ Ρεθύμνου, όπου μένουν οι οικογένειές τους, Αθήνας για να παρακολουθούν τις εδώ δραστηριότητες και εξωτερικού, όπου αγωνίζονται για την περαιτέρω εδραίωση των προϊόντων Creta Farms στα ράφια των ξένων αλυσίδων, έχουν στα… σκαριά και νέα σχέδια επέκτασης.
Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο Μανώλης Δομαζάκης, ο οποίος ήταν μεταξύ των επιχειρηματιών εκείνων που συνόδευσαν τον περασμένο Μάιο τον Πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, στην Κίνα, η χώρα του «Κόκκινου Δράκου» παρουσιάζει ευνοϊκές προοπτικές παρά τις διαφορετικές διατροφικές συνήθειες του κινεζικού λαού. Άλλωστε, το ελληνικό ελαιόλαδο κερδίζει συνεχώς μερίδιο στην προτίμηση των Κινέζων και δεδομένου ότι τα προϊόντα της εταιρίας έχουν ως βασικό συστατικό τους το ελαιόλαδο, θα μπορούσαν να σταθούν με αξιώσεις στην αχανή χώρα της Ασίας.
Εκτός από την Κίνα όμως, οι αδελφοί Δομαζάκη ψάχνουν και νέες διεθνείς συνεργασίες για να ισχυροποιήσουν περαιτέρω την θέση τους στις αγορές του κόσμου. Τον περασμένο Απρίλιο η Creta Farms ξεκίνησε συνεργασία με το μεγαλύτερο διαδικτυακό κατάστημα τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Ocado, ενώ έναν μήνα νωρίτερα εγκαινιάστηκε η συνεργασία με την γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ Asda.
Στόχος είναι να κατακτήσουν τα προϊόντα της την βρετανική αγορά, κάτι το οποίο μάλλον θα επιτευχθεί, αφού σε λιγότερο από πέντε μήνες παρουσιάζουν αυξημένες πωλήσεις. Η κρητική εταιρία, έχει «ταξιδέψει» επίσης με ανάλογες ηχηρές συνεργασίες και σε άλλες χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Ελβετία, η Αυστρία, η Σλοβενία, η Κροατία, η Κύπρος, η Αυστραλία, η Σουηδία, η Δανία, η Φινλανδία, η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία και οι ΗΠΑ.
Το «αμερικανικό όνειρο» βέβαια, αντιμετώπισε δυσκολίες, καθώς οι υποσχέσεις που είχε λάβει από τη μεγαλύτερη παραγωγό χοιρινού στην Ανατολική Ακτή της Hatfild, Dag Clemens, η οποία θα συνέβαλε στο να κερδίσουν τα προϊόντα της Creta Farms γρήγορα έδαφος στα ράφια των αμερικανικών αλυσίδων, δεν υλοποιήθηκαν. Έτσι, πριν από μια διετία, οι αδελφοί Δομαζάκη διέκοψαν την συνεργασία, αγόρασαν εξ ολοκλήρου την θυγατρική στις ΗΠΑ και πλέον έχουν πατήσει το «restart».
43 ΧΡΟΝΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Πώς η νέα γενιά έβγαλε την εταιρία στον «αφρό»
Η ιστορία της Creta Farms ξεκίνησε πριν από 43 χρόνια από μια μικρή επιχείρηση παραγωγής κοχλιών και αργότερα επεκτάθηκε στην παραγωγή χοιρινών μέχρι να εξελιχθεί σήμερα σε έναν διεθνοποιημένο όμιλο.
Η διαδρομή της όμως, δεν ήταν πάντα ανέφελη. Είχε και δύσκολους ενδιάμεσους σταθμούς. Η πανευρωπαϊκή κρίση στη χοιροτροφία την δεκαετία του ’80 σημαδεύει την εταιρία, της οποίας τα πρώτα λιθαράκια έβαλε ο πατέρας των σημερινών ιδιοκτητών, Στέλιος Δομαζάκης. Τα χρέη γίνονται δυσβάστακτα και ο Στέλιος περνά δύσκολες ώρες.
Είναι η κομβική εκείνη στιγμή που οι δυο γιοι του, Μανώλης και Κώστας, παίρνουν την απόφαση να μπουν δυναμικά στο «παιχνίδι» και να προσπαθήσουν να σώσουν την οικογενειακή επιχείρηση. Άλλωστε, στην Κρήτη η οικογενειακή τιμή παραμένει ισχυρή ακόμη και σήμερα, γι’ αυτό και τα δύο αδέλφια αν κάτι έχουν διδαχθεί από τον πατέρα τους, είναι το να παραμένουν ενωμένοι σαν γροθιά ακόμη και κάτω από αντίξοες συνθήκες.
Η νέα γενιά αρχίζει και εκπονεί σχέδια έκτακτης ανάγκης. Η πίεση ήταν μεγάλη. Οι επισκέψεις δικαστικών κλητήρων συχνές και ο φόβος των κατασχέσεων διαρκής. Η εταιρία είχε τότε ληξιπρόθεσμες οφειλές της τάξεως των 500 εκατ. δρχ., ενώ το χειρότερο ήταν πως μέχρι και το πατρικό τους σπίτι ήταν υποθηκευμένο για ό, τι αυτό σημαίνει για μια κρητική οικογένεια.
Μετά τον θάνατο του Στέλιου Δομαζάκη ξεκινά ένας νέος αγώνας δρόμου για την κάλυψη των χρεών. Ακόμη και σήμερα ο Κώστας Δομαζάκης, άνθρωπος των δύσκολων αποστολών, όπως έχει χαρακτηριστεί, καθώς είναι εκείνος που βγαίνει στην… πρώτη γραμμή σε περιόδους κρίσης, θυμάται ότι ξημερώματα κατασκήνωνε έξω από το υποκατάστημα της Αγροτικής Τράπεζας για να καταφέρει να ρυθμίσει τις οφειλές. Στην αρχή οι εγγυήσεις που του ζητούσαν ήταν μεγάλες και συναντούσε κλειστές πόρτες. Όμως, με την επιμονή του και παρά την αρχική αρνητική εισήγηση της τράπεζας, τελικά τα κατάφερε. Ήταν ένα πρώτο σημαντικό βήμα για να ξεκινήσει η αναστροφή του αρνητικού κλίματος και να μπει σιγά- σιγά η εταιρία σε τροχιά ανάπτυξης.
Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΗΣ ΠΑΤΕΝΤΑΣ ΕΦΕΡΕ «ΠΟΛΕΜΟ»
Άντεξαν στα «χτυπήματα» εντός και εκτός συνόρων
Συνήθως η επιτυχία δεν φέρνει μόνο διθυράμβους, αλλά και δυνατά «χτυπήματα» και ξώφαλτσα σκάγια από όσους δεν βλέπουν με καλό μάτι την ανοδική πορεία μιας επιχείρησης και ενοχλούνται από αυτήν. Ο Κώστας και ο Μανώλης Δομαζάκης δεν είναι λίγες οι φορές που βρέθηκαν στο… στόχαστρο ανταγωνιστών και όχι μόνο, όμως, κατάφεραν και άντεξαν.
Πολλές μάλιστα, από αυτές τις διαμάχες κατέληξαν στις δικαστικές αίθουσες. Μία από αυτές ήταν με γερμανική εταιρία, η οποία αντέγραψε το σήμα της πατέντας εν Ελλάδι, η οποία έχει κατοχυρωθεί σε 80 χώρες στον πλανήτη, και τελικά αναγκάστηκε να παραιτηθεί από την χρήση της.
Αλλά και εντός της Ελλάδας δεν έλειψαν οι «Συμπληγάδες». Σε δικαστικό αγώνα εξελίχθηκε και η «μάχη» με την Υφαντής, καθώς η τελευταία διεκδίκησε επίσης την πατέντα για το ελαιόλαδο, υποστηρίζοντας πως δεν ανήκει αποκλειστικά στην Creta Farms. Και μπορεί η δικαστική «κόντρα» να ανήκει πλέον στο παρελθόν, όμως, ακόμη και σήμερα στην Υφαντής τονίζουν ότι η χρήση του ελαιόλαδου αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα και για τα δικά τους προϊόντα. Μία ακόμη δύσκολη στιγμή για τους αδελφούς Δομαζάκη ήρθε λίγο μετά τις εγκρίσεις που έλαβε η εταιρία τους από την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρία και άλλους παγκόσμιους οργανισμούς για την αντικατάσταση του ζωικού λίπους με αγνό κρητικό λάδι, που προστατεύει από μια σειρά ασθενειών για τις οποίες κατά καιρούς έχουν ενοχοποιηθεί τα αλλαντικά.
Η καινοτομία αυτή λίγο… έλειψε να τιναχθεί στον αέρα, όταν η Ελληνική Καρδιολογική Εταιρία και η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρία απέσυραν τις αρχικές εγκρίσεις που είχαν δώσει, σύμφωνα με τις οποίες τα αλλαντικά Εν Ελλάδι ήταν πιο υγιεινά σε σχέση με εκείνα άλλων ανταγωνιστικών εταιριών. Τότε η Creta Farms κινήθηκε νομικά κατά της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρίας και αφήνοντας αιχμές για ανταγωνιστικά συμφέροντα που βρίσκονται πίσω από αυτόν τον «πόλεμο» που της γίνεται.
Μάλιστα, τότε ο Κώστας Δομαζάκης, περισσότερο επικοινωνιακός από τον αδελφό του, ξεκινά μια επικοινωνιακή καμπάνια με τίτλο «το μυστικό βρίσκεται στο ελαιόλαδο», θέλοντας να πείσει τους καταναλωτές πως όσα ακούγονται εις βάρος της εταιρίας, δεν ισχύουν.
«Ανοιχτό μέτωπο» υπάρχει όμως, μεταξύ της κρητικής επιχείρησης και του Ινστιτούτου Θαλασσίων Ερευνών «Αρχιπέλαγος», το οποίο έχει κατηγορήσει την Creta Farms για εκτεταμένη ρύπανση στην περιοχή Λατζιμά του Ρεθύμνου, δίπλα στις χοιροτροφικές μονάδες που διαθέτει. Η εταιρία έχει απαντήσει με αγωγή 1 εκατ. ευρώ στις καταγγελίες αυτές. Η υπόθεση αναμενόταν να εκδικαστεί τον περασμένο Μάρτιο, αλλά πήρε αναβολή.