Η οικονομική κρίση και η αλλαγή «ρότας» του Κύπριου μεγαλοεπιχειρηματία στις ξενοδοχειακές δραστηριότητες του ομίλου έφεραν το «διαζύγιο» με τους Αμερικανούς
Ποντάρει στο «βαρύ πυροβολικό» της J&P Άβαξ
«Οι δυσκολίες είναι εκείνες που χαλυβδώνουν τον χαρακτήρα του ανθρώπου. Οι ευκολίες τον επαναπαύουν». Μέχρι σήμερα θυμάται την συμβουλή του πατέρα του, Γιώργου, ο Ευθύβουλος Παρασκευαΐδης, η οποία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
Η κρίση της κυπριακής οικονομίας επέφερε σημαντικό πλήγμα, όπως λένε επιχειρηματικοί κύκλοι της Μεγαλονήσου, στην περιουσία του, η οποία σύμφωνα με το περιοδικό «GreekRich List» του 2012 ανέρχεται στα 450 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη, και οι «σκόπελοι» στην Ελλάδα δεν είναι λίγοι. Η κατακόρυφη πτώση της κατασκευαστικής δραστηριότητας ιδιαίτερα την τελευταία τετραετία, η υποχώρηση των πληροτήτων και των τζίρων στα ξενοδοχεία της Αττικής, αλλά και οι επενδύσεις που έμειναν μόνο… μακέτες, συνιστούν το «σκηνικό» μέσα στο οποίο ο Ευθύβουλος Παρασκευαΐδης καλείται να ισορροπήσει.
Ο Κύπριος μεγαλοεπιχειρηματίας, του οποίου το όνομα στην χώρα μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με εκείνο του Δάκη Ιωάννου, καθώς οι δυο τους συνεχίζοντας την «παράδοση» συνεργασίας της προηγούμενης γενιάς, ηγούνται του διεθνούς ομίλου J & P Group, εδώ και καιρό βρίσκεται σε ένα κρίσιμο «σταυροδρόμι» αποφάσεων. Ίσως και ενός γενικότερου πλάνου ανακατατάξεων πολλών δραστηριοτήτων του.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο επήλθε και το «διαζύγιο» με την αμερικανική αλυσίδα Marriott μετά από 30 χρόνια συμπόρευσης. Πολλά ακούστηκαν για τις αιτίες των «χωριστών δρόμων». Όπως το ότι οι δύο πλευρές είχαν διαφορετική αντίληψη για την άσκηση της διαχείρισης ή ότι δεν τα… βρήκαν στο οικονομικό κομμάτι. Η οικογένεια Παρασκευαΐδη φέρεται να ήθελε να επαναδιαπραγματευτούν τους οικονομικούς όρους της σύμβασης, η οποία έληξε και δεν προέκυψε συμφωνία. Άλλοι πάλι επιμένουν πως σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι κλυδωνισμοί που έχουν υποστεί τα ξενοδοχεία της Αττικής από τη μείωση των πληροτήτων, οι οποίες μεσοσταθμικά κινούνται στο 50%.
Μπορεί όλα αυτά να έχουν βάση ως έναν βαθμό, όμως, σημαντικό ρόλο έπαιξε στην απόφαση της διοίκησης το γεγονός ότι «βλέπει» με διαφορετική ματιά την ενασχόλησή της με τα ξενοδοχεία. Η εταιρία ΑΣΤΥ ΑΕ, η οποία είναι ιδιοκτήτρια του εμβληματικού ξενοδοχείου, Ledra Marriott, στην λεωφόρο Συγγρού (θα μετονομαστεί σε Athens Ledra για την ώρα), δε φαίνεται να είχε στον σχεδιασμό της τη λειτουργία υπό κάποια διαχειρίστρια εταιρία. Θα αναλάβει η ίδια και το management του ξενοδοχειακού συγκροτήματος από τον Ιανουάριο του 2014 και ίσως μελλοντικά αναζητήσει και πάλι έναν νέο ξένο συνεργάτη, στην προσπάθεια της να αξιοποιήσει και το πιθανό θετικό κλίμα που προβλέπουν οι αρμόδιοι για τον τουρισμό της πρωτεύουσας τα επόμενα έτη.
Ορισμένοι κύκλοι τονίζουν ότι ίσως ο Ευθύβουλος Παρασκευαΐδης σκεφτεί και την πιθανότητα πώλησης, αν πετύχει ένα καλό τίμημα. Όμως, προς το παρόν, κάτι τέτοιο δεν υπάρχει ως σκέψη.
Βέβαια, το Ledra Marriott δεν έχει μείνει αλώβητο από την κρίση. Όπως και το άλλο μεγάλο ξενοδοχείο, το Intercontinental, όπου ο όμιλος Παρασκευαΐδη είναι μέτοχος μαζί με τον Δάκη Ιωάννου. Ο τζίρος τους πρώτους μήνες του 2013 παρουσίασε πτώση της τάξεως του –15% περίπου, αν και «ανάσα» πήραν από τα προγραμματισμένα συνέδρια.
Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ
Πάντοτε ο γιος του αείμνηστου Γιώργου Παρασκευαΐδη πίστευε στον ελληνικό τουρισμό, ότι αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας, όπως έχει δηλώσει σε παλαιότερες συνεντεύξεις του, γι’ αυτό και στα σχέδιά του ήταν μέχρι και η ανάπτυξη σύνθετων τουριστικών θερέτρων.
Κάπως έτσι το 2008 εκπόνησε το πλάνο για την δημιουργία του «Apollo Resort» στην θέση Σωρό του Βόλου, μια επένδυση ύψους 210 εκατ. ευρώ. Όμως, αυτό έμεινε στις… μακέτες, καθώς μια σειρά από γραφειοκρατικές εμπλοκές που συνάντησε η εταιρία του ABP Plus International που συστάθηκε για το εν λόγω project, αλλά και αργότερα η απόφαση για ματαίωση των Μεσογειακών Αγώνων του 2013 που θα γίνονταν σε Βόλο- Λάρισα, έφερε την αναθεώρηση.
Έτσι, η δημιουργία του ξενοδοχειακού συγκροτήματος και των κατοικιών, σε συνδυασμό με συνεδριακό κέντρο, spa και γκολφ σε μια έκταση 1.500 στρεμμάτων, «ναυάγησε» πριν καν αρχίσει. Όσοι γνωρίζουν πάντως, τον Ευθύβουλο Παρασκευαΐδη, ξέρουν ότι είναι επίμονος και πεισματάρης και πως δεν αποκλείεται κάποια στιγμή μελλοντικά να «επιστρέψει» και πάλι στην συγκεκριμένη επένδυση. Για την ώρα προτιμά σε γενικές γραμμές να κινείται μεθοδικά και με προσεκτικά βήματα.
Κύκλοι της οικογένειας πάντως, αναφέρουν πως ο Ευθύβουλος Παρασκευαΐδης εκτός των σχέσεων με τη Λαϊκή Τράπεζα Λτδ θα επανεξετάσει και την προοπτική της άλλης εταιρίας του Petrolina Holdings Ltd ενώ όλα δείχνουν πως η ΑΣΤΥ A.E., και η Eurosure Ασφαλιστική περνάνε σε νέα φάση ανακατατάξεων.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΥΓΑΤΡΙΚΗ
Ο Ευθύβουλος Παρασκευαΐδης ποντάρει πολλά στο «ξύπνημα» των κατασκευαστικών έργων στην Ελλάδα, τα οποία παραμένουν εν υπνώσει εδώ και χρόνια, από τα οποία θα επωφεληθεί η J & P Άβαξ.
Η εταιρία αποτελεί τη μεγαλύτερη θυγατρική του ομίλου J & P, την οποία «τρέχει» ο μαικήνας των επιχειρήσεων, Δάκης Ιωάννου και τελευταία την προεδρία της ανέλαβε ο γιος του, Χρήστος.
Η ελληνική θυγατρική με ανεκτέλεστο υπόλοιπο 2 δισ. ευρώ περίπου, έχει συμμετοχές- χρυσάφι σε έργα ΣΔΙΤ, όπως οι «πολύπαθοι» αυτοκινητόδρομοι, στους οποίους οι «μηχανές» αναμένεται να ανάψουν άμεσα μετά την υπογραφή της περασμένης Δευτέρας για την χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ, ενώ μαζί με τον όμιλο «Μεσόγειο» (Λασκαρίδης- Eurobank) διεκδικεί μερίδιο από την πίτα των έργων για την διαχείριση των απορριμμάτων.
Βέβαια, η J&P Άβαξ δεν ξέφυγε από τις «δαγκάνες» της εγχώριας κρίσης, με αποτέλεσμα το 2012 να καταγράψει ζημίες της τάξεως των 10,6 εκατ. ευρώ, αν και το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους παρατηρήθηκε μεταστροφή, παρουσιάζοντας κέρδη ύψους 1,2 εκατ. ευρώ. Αποτελέσματα τα οποία «τροφοδοτούνται» κυρίως από την μεγαλύτερη στροφή που έχει κάνει η εταιρία μέσω της θυγατρικής Αθηνά προς το εξωτερικό, διεκδικώντας νέες συμβάσεις κυρίως στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Έμφαση φαίνεται επίσης, να δίνει τα τελευταία χρόνια και στον κλάδο της ενέργειας, αλλά προς το παρόν το στοίχημα δεν της έχει… βγει.
ΔΙΕΘΝΗΣ «ΛΑΜΨΗ» ΤΗΣ J&P OVERSEAS
Η «αυτοκρατορία» των 1,5 δισ. δολ. και τα έργα-ορόσημο
Όταν οι δύο φίλοι και από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες της Κύπρου, ο Γιώργος Παρασκευαΐδης (πατέρας του Ευθύβουλου) και ο Στέλιος Ιωάννου (πατέρας του Δάκη) κάθισαν πριν από μισό αιώνα στο τραπέζι των συζητήσεων, κατέληξαν σε μια συμφωνία να ιδρύσουν μια εταιρία που εξελίχθηκε σε κολοσσό, ο οποίος συνέβαλε αποφασιστικά στην ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας.
Παρά την οικονομική κρίση και τις όποιες «Συμπληγάδες» εντός των τειχών του ομίλου και εκτός αυτού, συγκαταλέγεται μεταξύ των 70 μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων στον κόσμο με συνολικά έσοδα από τα «χρυσά» συμβόλαια έργων κοντά στα 1,5 δισ. δολ.
Το «σύνθημά» του από την αρχή της δημιουργίας του ήταν «οικονομία, ποιότητα, ταχύτητα», το οποίο προσπαθούν να ακολουθούν και οι νεότερες γενιές που έχουν αναλάβει το «τιμόνι» του.
Μερικά από τα έργα- ορόσημα της εταιρίας στην Κύπρο είναι οι Ηλεκτροπαραγωγικοί Σταθμοί Δεκέλειας, Μονής, Βασιλικού, ξενοδοχεία, το σύμπλεγμα για διαμονή στις Βρετανικές Βάσεις Επισκοπής κ.α.
Η ιστορία που «κουβαλά» στις πλάτες του ο κ. Ευθύβουλος Παρασκευαΐδης από την προηγούμενη γενιά είναι… βαριά και καλείται να ανταποκριθεί επάξια στην φήμη που έχει «χτιστεί» γύρω από την επιχείρηση.
Εκτός πάντως, από την επιχειρηματική «στόφα» από τον πατέρα του έχει κληρονομήσει και το αίσθημα κοινωνικής ευαισθησίας. Αν και δεν του αρέσει να το πολυδιαφημίζει προσφέρει σημαντικό κοινωφελές έργο, τόσο ως μέλος του Παρασκευαΐδιου Μεταμοσχευτικού Κέντρου στην Κύπρο, αλλά και του King’s College London Cyprus Hellenic Foundation. Άλλωστε στο King’s College University του Λονδίνου ολοκλήρωσε τις σπουδές του και αποφοίτησε ως πολιτικός μηχανικός.
Αποφεύγει συνήθως τις κοσμικές συναθροίσεις και οι όποιες εμφανίσεις του είναι επιλεκτικές και αφορούν είτε στην επιχειρηματική του δραστηριότητα ή στην φιλανθρωπική του δράση, καθώς δεν του αρέσουν οι προκλήσεις και η τρυφηλή ζωή παρά την περιουσία που διαθέτει.
«ΜΗΛΟΝ ΤΗΣ ΕΡΙΔΟΣ» Η M. ANATOΛH;
Οι εύθραυστες ισορροπίες στις σχέσεις των μετόχων
Ο κανόνας λέει πως όταν δύο ισχυροί μοιράζονται την εξουσία κάποια στιγμή η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Όσοι γνωρίζουν τις ισορροπίες στο «στρατηγείο» της J & P Overseas στην Κύπρο, ξέρουν και ότι μετά τον θάνατο του Γιώργου Παρασκευαΐδη, δημιουργήθηκαν εντάσεις και διαφωνίες μεταξύ των κληρονόμων του και της οικογένειας Ιωάννου.
Αν και οι δύο πλευρές αποφεύγουν να σχολιάσουν θέματα που άπτονται των σχέσεων των βασικών μετόχων, είναι κοινό μυστικό πως πριν από τρία χρόνια βρέθηκαν στο επίκεντρο, όταν μέλη των κληρονόμων Παρασκευαΐδη φάνηκε να διαχωρίζουν την θέση τους από την διοίκηση Ιωάννου και να εκπροσωπούνται στη γενική συνέλευση των μετόχων από γνωστό νομικό των Αθηνών. Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα αυτή η διαφωνία, ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα, όμως, πολλοί αναρωτιούνται αν ο διάδοχος του Δάκη Ιωάννου, Χρήστος, ο οποίος ανέλαβε πρόσφατα τα ηνία της J & P Άβαξ θα μπορέσει να ρίξει μια νέα γέφυρα επικοινωνίας ώστε να αποκατασταθούν πλήρως οι σχέσεις.
Πληροφορίες αναφέρουν πως οι πρώτες ρωγμές στις σχέσεις μεταξύ των δύο οικογενειών άρχισαν να φαίνονται όταν η ελληνική θυγατρική ξεκίνησε να διεισδύει στις χώρες του Αραβικού Κόλπου, με τις οποίες παραδοσιακά έχει πανίσχυρες βάσεις η J & P Overseas.
Ο λόγος, όπως λένε οι ίδιες πηγές, ήταν η γεωγραφική κατανομή των αγορών που είχε γίνει μεταξύ μητρικής και θυγατρικής, με την δεύτερη να αναλαμβάνει την ΒΑ Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή η μητρική εταιρία. Οι αναδουλειές όμως, στην Ελλάδα και στις χώρες των Βαλκανίων έφεραν σχεδόν νομοτελειακά την J & P Άβαξ στις χώρες του Περσικού Κόλπου ως «αντίδοτο» στην εγχώρια κρίση. Η εταιρία έχει τονώσει περαιτέρω την παρουσία της στην περιοχή, ενώ προ μηνών συμμετείχε και στο ταξίδι του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά στο Κατάρ, εκπροσωπούμενη από τον κ. Χρήστο Ιωάννου και τον διευθύνοντα σύμβουλο, κ. Κωνσταντίνο Μιτζάλη.
Ήδη η J &P Άβαξ εξελίσσει τις εργασίες για την φάση ΙΙ του Oil Terminal 2 στο λιμάνι Fujirah στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ έχει αναλάβει και την κατασκευή και συντήρηση λιμενικών εγκαταστάσεων και έργων οδοποιΐας στο Άμπου Ντάμπι. Δεν παύει επίσης να συμμετέχει σε διαγωνισμούς στην ευρύτερη περιοχή, σε μια προσπάθεια διεκδίκησης ακόμη περισσότερων έργων.