Xωρίς την ανάγκη στηριγμάτων από πολιτικά «δεκανίκια», γιγαντώνει τον όμιλο σε διεθνές επίπεδο
Ο δρόμος προς την κορυφή είναι δύσκολος και συνήθως μοναχικός. Ο Μίνως Κυριακού το γνωρίζει καλά. Ποτέ δεν στηρίχθηκε σε «ξένες πλάτες» σε κάθε έκφανση της επιχειρηματικής του δραστηριότητας. Παρά το γεγονός ότι η πολυσχιδής δράση του σε ναυτιλία και media, η πληθωρική του παρουσία στα κοινωνικά και πολιτιστικά δρώμενα του τόπου, η ιστορία του στον αθλητισμό τον έχουν καταστήσει κατά καιρούς βασικό συνομιλητή της πολιτικής και επιχειρηματικής «αφρόκρεμας».
Το κατώφλι του στρατηγείου του στο Μαρούσι, εκεί όπου στεγάζονται και τα γραφεία του ΑΝΤ1, λέγεται ότι έχουν περάσει πολλοί υπουργοί των δύο μεγάλων κομμάτων, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, αν και ο ίδιος ουδέποτε έχει ανατρέξει σε «χείρα βοηθείας» προς πολιτικά πρόσωπα. Ίσως λόγω της ιδιοσυγκρασίας του, διαμορφώθηκε από παιδί ακόμη όταν άκουγε τον πατέρα του να του τονίζει πως «αν δεν παλέψεις σκληρά και δεν στηριχθείς στα δικά σου πόδια, τίποτα δεν θα σου χαριστεί».
Πιθανόν και εξαιτίας της φύσης των επιχειρήσεών του, που δεν συνδέονται με δουλειές του Δημοσίου και δεν είχε ανάγκη να απευθυνθεί στις εκάστοτε κυβερνήσεις. Γι’ αυτό και παρά τις προσωπικές ιδεολογικές προτιμήσεις και τις ισχυρές φιλίες που διαθέτει στον πολιτικό κόσμο, όταν παίζονταν παιχνίδια διαδοχής στους «κόλπους» των κομμάτων ή και στις εκλογικές αναμετρήσεις, ο ίδιος επέλεγε να τηρήσει ίσες αποστάσεις απέναντι σε όλους. Το έπραξε το ’96 με την διαδοχή Παπανδρέου από τον Σημίτη στο ΠΑΣΟΚ και το ’97 με τον Έβερτ στη ΝΔ. Τα media του ομίλου ΑΝΤ1 δεν «χαρίστηκαν» ποτέ στα πρόσωπα.
Σήμερα στηρίζει μεν, την συγκυβέρνηση Σαμαρά- Βενιζέλου και τις προσπάθειες για έξοδο από την «μέγγενη» της κρίσης, όμως, αυτό δεν σημαίνει πως δεν «βλέπει» και τα λάθη ή τις αδυναμίες. Ανοιχτό πνεύμα, ακούει και τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά είναι θιασώτης να παραμείνει η Ελλάδα μέσα στο ευρώ.
«Μίλα με όλους, κάτι θα αποκομίσεις από τον καθένα ξεχωριστά» είναι η βασική του αρχή. Ο Μίνως Κυριακού αυτό έκανε πάντα. Όχι μόνο με τους πολιτικούς, αλλά και με τον κάθε εργαζόμενο των εταιριών του. Ποτέ δεν «σνόμπαρε» ακόμη και τον θυρωρό του κτιρίου. Το γραφείο του ανέκαθεν ήταν ανοιχτό σε όλους. Είναι και αυτός ένας λόγος που έχει καταστεί εκτός από ισχυρός άντρας του ελληνικού επιχειρείν και «αφεντικό» της καθημερινότητας. Βασική αιτία και για το ότι ο 71χρονος εφοπλιστής και πρόεδρος του ομίλου ΑΝΤ1 έχει κερδίσει την εκτίμηση και τον σεβασμό ακόμη και των αντιπάλων του στις ναυτιλιακές business ή στα media.
Δεν είναι τυχαίο πως πριν από μερικές εβδομάδες και συγκεκριμένα στις αρχές Δεκέμβρη, σε γνωστό εστιατόριο στο Κεφαλάρι, ο Μίνως Κυριακού με την σύζυγό του Μαρί συνέφαγαν μαζί με το ζεύγος Βαρδή και Μαριάννα Βαρδινογιάννη. Αν και ο ΑΝΤ1 αποτελεί τον μεγάλο ανταγωνιστή του MEGA, ο Μίνως Κυριακού με την οικογένεια Βαρδινογιάννη, αλλά και με τους υπόλοιπους μεγαλομετόχους ανέκαθεν διατηρούσε αγαστές σχέσεις.
Ποτέ δεν ήρθε σε ανοιχτή σύγκρουση μαζί τους. Όπως και με τον ισχυρό άντρα του ALPHA, Δημήτρη Κοντομηνά, αλλά και με το συγκρότημα Λαμπράκη με το οποίο παραδοσιακά διατηρεί στενούς δεσμούς. Ο όποιος ανταγωνισμός περιορίζεται κυρίως στα αυστηρώς επιχειρηματικά πλαίσια των media. Στον… αγώνα για το ποιος θα κατακτήσει την κορυφή. Μόνο με την οικογένεια Αλαφούζου βρισκόταν σχεδόν πάντα σε απέναντι στρατόπεδα.
Μια κόντρα που επιβεβαιώθηκε κατά την διάρκεια της διεκδίκησης της προεδρίας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, οπότε και ο ΣΚΑΙ είχε επιλέξει να στηρίξει τον Ισίδωρο Κούβελο, σύζυγο της Ντόρας Μπακογιάννη, που επίσης τότε ήταν υποψήφιος και η οποία «λείανε» όταν το κανάλι του Φαλήρου έκανε στροφή 180 μοιρών προβάλλοντας εκτενώς την πρωτοβουλία- ύμνο του Κυριακού στην τέχνη και τη μουσική, να «φέρει» την Metropolitan Opera στην Ελλάδα.
«ΒΑΣΙΛΙΑΣ» ΣΤΗΝ… ΣΚΑΚΙΕΡΑ
Μπορεί ο Μίνως Κυριακού να δηλώνει πρωτίστως εφοπλιστής, αφού η θάλασσα και η ναυτιλία αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του είναι του, λόγω και της οικογενειακής παράδοσης που «κουβαλά», όμως, θεωρείται ότι ειδικά την φετινή χρονιά αναδεικνύεται σε «βασιλιά» στην… σκακιέρα των media. Όλα δείχνουν ότι ο ΑΝΤ1 βρίσκεται στον… αστερισμό της πρωτιάς στην Ελλάδα.
Αν μη τι άλλο, όπως παραδέχονται φίλοι και αντίπαλοί του, ο Μίνως «ξέρει τηλεόραση». Τόσο ως προς το περιεχόμενό της, όσο και ως προς την δομή της. Ξέρει να «αφουγκράζεται» τον παλμό. Δεν είναι τυχαίο πως τον αποκαλούν «Έλληνα Μέρντοχ».
Μαζί με τον γιο του, αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο στον όμιλο, Θοδωρή Κυριακού και δύο τρεις στενούς του συνεργάτες, μεταξύ των οποίων ο Σπήλιος Χαραμής, από όταν ξέσπασε η κρίση έθεσαν σε λειτουργία δύο «εγκεφάλους» της εταιρίας. Αποφάσισαν πως το ένα τμήμα πρέπει να ακολουθεί ένα σχέδιο δράσης που περιλαμβάνει τις περικοπές δαπανών, η οποία θα προετοιμάσει τον όμιλο για καλύτερες μέρες.
Ο δεύτερος θα αναπτύξει μια επιθετική στρατηγική εξαγορών στις περιοχές όπου υπάρχει καθοδική κίνηση και προσφέρονται περιουσιακά στοιχεία σε ελκυστικές τιμές και προοπτικές ανάπτυξης.
Κάπως έτσι, «αλώνει» με σταθερά βήματα τις αγορές της ΝΑ Ευρώπης και ταυτόχρονα κατόρθωσε να βγει αλώβητο το «μαγαζί» του από την μεγαλύτερη περιπέτεια της ελληνικής αγοράς, την ώρα που άλλα μεγάλα κανάλια «παλεύουν» με ζημίες, τεράστια οικονομικά ανοίγματα και την πτώση των διαφημιστικών εσόδων. Ειδικά ως προς το τελευταίο, ο ΑΝΤ1 κατόρθωσε να αυξήσει το μερίδιό του κατά 12% περίπου.
Έκανε όμως, κινήσεις- ματ και σε επίπεδο ενίσχυσης του τηλεοπτικού προγράμματος. Κατάφερε από το καλοκαίρι να συγκεντρώσει υπό την «σκέπη» του μερικά από τα πιο ηχηρά ονόματα της ψυχαγωγίας, αφήνοντας εμβρόντητους τους αντιπάλους του, στοχεύοντας ξεκάθαρα στην κορυφή της τηλεθέασης και στην πρωτιά. Εδώ και 22 χρόνια, από τότε που για πρώτη φορά εξέπεμψε ο ραδιοφωνικός σταθμός ΑΝΤ1 97,2 ο Μίνως Κυριακού κινείται μεθοδικά, προσπαθώντας να αποφύγει ενδεχόμενες «παγίδες».
Έχοντας εκχωρήσει πολλές αρμοδιότητες και στον γιο του Θοδωρή, ο οποίος ασχολείται πιο ενεργά στις οικογενειακές επιχειρήσεις σε σχέση με τα αδέλφια του, Ξενοφώντα και Αθηνά, έχουν «χτίσει» έναν όμιλο με πολυποίκιλες δραστηριότητες: από τις εκδόσεις μέσω της ΔΑΦΝΗ Επικοινωνίες, την δισκογραφία μέσω της Heaven, τις τηλεπικοινωνίες (με την Audiotex) μέχρι την Web TV και τα new media που αποτελούν το νέο μεγάλο στοίχημα.
«ΧΑΡΑΓΜΕΝΗ» ΣΤΟ DNA ΤΟΥ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Ταράζει τα… νερά με νέες επενδύσεις η Athenian Tankers
Στο DNA του Μίνωα Κυριακού είναι «χαραγμένες» οι ναυτιλιακές business. Υδραίος στην καταγωγή, με μακρά ιστορία τριών γενεών της οικογένειάς του (από τον παππού Μίνωα πριν τον πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο στον πατέρα Ξενοφώντα μεταπολεμικά) στις θάλασσες, δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά.
Ανέλαβε τα ηνία το 1965, ιδρύοντας την «Athenian Tankers Management», ενώ βρισκόταν στην Αμερική. Μέσα σε λίγα χρόνια κατόρθωσε να «χτίσει» έναν στόλο 16 πλοίων και 12 χρόνια αργότερα, η εταιρία του πραγματοποιούσε το 46% του ελληνικού εμπορίου. Δεινός διαπραγματευτής και μεθοδικός στις κινήσεις του, ο εφοπλιστής έχει καταφέρει με διάφορα big deals να… ταράζει τα νερά της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας.
Σήμερα με έναν στόλο 4 υπερδεξαμενόπλοιων, επεκτείνει τον στόλο του, ναυπηγώντας και νέα «σκαριά», αξιοποιώντας την ευκαιρία που παρουσιάζεται από τις χαμηλές τιμές στις γιάρδες. Έτσι, κινείται ο Κυριακού.
Ακόμη και στις δυσκολίες ο ισχυρός των θαλασσών Mίνως, συνεχώς «ανακαλύπτει» νέες ευκαιρίες, τις οποίες δεν αφήνει να πάνε χαμένες.
Μετρ των αγοραπωλησιών, είχε προκαλέσει το παγκόσμιο ναυτιλιακό ενδιαφέρον, όταν πριν από 9 χρόνια είχε πουλήσει στην OMI αντί 520 εκατ. δολ. έντεκα πλοία, καθώς και έξι suezmax στην Sovcomfolt έναντι 330 εκ. δολ.
Τότε οι διεθνείς αναλυτές είχαν μιλήσει για οριστική αποχώρηση του προέδρου του ΑΝΤ1 από τη ναυτιλία, αλλά τους διέψευσε δύο χρόνια αργότερα με την κατασκευή έξι σούπερ τάνκερ στα ναυπηγεία της Hyundai αντί 127 εκ. δολ. έκαστο.
ΤΟ «ΑΛΛΟ» του ΠΡΟΣΩΠΟ
Η αγάπη για τον αθλητισμό, τις τέχνες και την ιστορία
Ο «καμβάς» της προσωπικότητας του Μίνωα Κυριακού είναι πολύχρωμος. Αγάπη για τις τέχνες, την ιστορία, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό, αλλά και φιλανθρωπική δράση τόσο του ίδιου, όσο και της συζύγου του, Μαρί Κυριακού.
Είναι το άλλο «πρόσωπο» του προέδρου του ΑΝΤ1 μακριά από τα επιχειρηματικά «φώτα». Παρά το γεγονός ότι στη «μάχη» που έδωσε για την ανανέωση της θητείας του στην ΕOE (πρόεδρος από το 2005- 2009) δέχτηκε απανωτά «χτυπήματα» από αντιπάλους του και μάλιστα η στήριξη που δεν του παρείχαν τότε υπουργοί της κυβέρνησης Καραμανλή, ήταν και ένας από τους λόγους που «ψύχρανε» τις σχέσεις του με αυτήν, πολλοί είναι εκείνοι που του αναγνωρίζουν την συμβολή του στον αθλητισμό. Τόσο στον Πανελλήνιο Γ.Σ. του οποίου σε νεαρή ηλικία υπήρξε αθλητής στα 100 μ. και ανέλαβε το «τιμόνι» του σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία για τον Σύλλογο (το 1997) ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του, όσο και με την αναβίωση του Διεθνούς Μίτινγκ των Τσικλητηρίων.
Οι τέχνες και η ιστορία αποτελούν δύο ακόμη μεγάλες του «αδυναμίες». Η καθοριστική του πρωτοβουλία για την έλευση της Metropolitan Opera στην Ελλάδα θεωρήθηκε τομή για τα ελληνικά πολιτιστικά δρώμενα, ενώ δεν χάνει ευκαιρία να παρακολουθεί διαλέξεις γνωστών ιστορικών.
Άλλωστε και ο ίδιος, έχει παρακολουθήσει μαθήματα ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
Στηρίζει σθεναρά το σπουδαίο κατά γενική ομολογία, κοινωνικό έργο της συζύγου του, Μαρί μέσα από την εκπομπή «Με αγάπη», αλλά και τις πρωτοβουλίες του ομίλου ΑΝΤ1 στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
ΜΕ ΠΡΩΤΕΡΓΑΤΗ ΤΟΝ ΓΙΟ ΤΟΥ ΘΟΔΩΡΗ
«Αλώνει» τις αγορές των media στη ΝΑ Ευρώπη
ΚΥΡΙΑΡΧΟΣ ΣΕ ΣΕΡΒΙΑ, ΣΛΟΒΕΝΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ...
Ο πατέρας Κυριακού έβαλε τα «θεμέλια» της σημερινής αυτοκρατορίας του ΑΝΤ1. Ο γιος του Θοδωρής είναι εκείνος που έχει αναλάβει να την επεκτείνει εκτός συνόρων, «πλάθοντας» το διεθνές προφίλ του ομίλου.
Την ώρα που άλλοι mediαρχες αναλώνονταν τα τελευταία χρόνια στο να επιλύσουν θέματα μετοχικών ισορροπιών ή και στο να κάνουν «παιχνίδι» διαμορφώνοντας την… σφαίρα επιρροής τους στα κόμματα εξουσίας, η οικογένεια Κυριακού αποκτούσε νέα ερείσματα στα ΜΜΕ της ΝΑ Ευρώπης με «χρυσές» συμφωνίες.
Πολλοί είναι εκείνοι που θυμούνται μέχρι σήμερα χαρακτηριστικά ότι 10 ημέρες μετά τις εκλογές του 2000, που στο εσωτερικό της χώρας τα άλλα κανάλια ασχολούνταν με τις πολιτικές εξελίξεις, ο Μίνως Κυριακού βρισκόταν στην Σόφια «καμαρώνοντας» για την απόκτηση της Nova Televizja στη Βουλγαρία.
Η επενδυτική «άλωση» στο εξωτερικό συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό με τη μια εξαγορά να διαδέχεται την άλλη, με αποτέλεσμα ο ελληνικός όμιλος να έχει καταστεί ο μεγαλύτερος στον τομέα των ΜΜΕ και της ψυχαγωγίας στη ΝΑ Ευρώπη και μόλις προχθές, ανακοίνωσε τη δημιουργία Production hub για την περιοχή.
Ο Θοδωρής Κυριακού, με «βάση» του το συμβουλευτικό γραφείο επενδύσεων που έχει ιδρύσει στο Λονδίνο, κυνηγά συνεχώς νέες ευκαιρίες. Πρόσφατο «απόκτημα» στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου ΑΝΤ1 είναι εκείνο της συνεργασίας με έναν από τους μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς ομίλους στην ΝΑ Ευρώπη, την Telecom Slovenije, για τη λειτουργία τηλεοπτικού σταθμού και την περαιτέρω ανάπτυξη τηλεοπτικών επιχειρήσεων στην περιοχή, σηματοδοτώντας την απόβαση της οικογένειας του ΑΝΤ1 στη Σλοβενία.
Μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες του επιχειρηματία ήταν αναμφισβήτητα και η εξαγορά από τον όμιλο Μέρντοχ του καναλιού PRVA στην Σερβία, ένας σταθμός που όταν εξαγοράστηκε, είχε μερίδιο τηλεθέασης 9,3% και πλέον κατέχει την πρωτιά με τηλεθέαση 20%. Παράλληλα, στην Σερβία, ο ΑΝΤ1 συμμετέχει σε κορυφαία εταιρία Media που διαθέτει το τρίτο σε τηλεθέαση μεγαλύτερο τηλεοπτικό σταθμό της χώρας, το τρίτο καλωδιακό ενημερωτικό κανάλι σε Σερβία- Μαυροβούνιο και τον δεύτερο ραδιοφωνικό σταθμό.
Η οικογένεια Κυριακού τάραξε… τα διεθνή νερά των media και το 2008, όταν πούλησε τη Nova Televizia στην Βουλγαρία αντί 620 εκατ. ευρώ στον όμιλο Modern Times, βάζοντας ζεστό χρήμα στα ταμεία και αναζητώντας νέες ευκαιρίες. Θετικά κινείται ο όμιλος και στο Μαυροβούνιο, όπου έχει αποκτήσει το κανάλι Pro TV και το ραδιόφωνο Pro FM. Και τα σχέδια δεν σταματούν εδώ. Στα πλάνα της είναι η συνδρομητική μετάδοση στην Αλβανία, αλλά και η περαιτέρω εξάπλωση του σήματος σε τοπικές καλωδιακές πλατφόρμες σε Αυστρία, Βουλγαρία, Σουηδία, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του ΑΝΤ1 στα new media. Όπως έγινε για παράδειγμα με την εξαγορά ποσοστού στα δημοφιλή Twitter και Facebook.