O παιχνιδάς που στηρίχθηκε στις δικές του δυνάμεις για να «χτίσει» την εταιρία, η μάχη με τα Jumbo και η κρίση
Στα γραφεία του «Mουστάκα» στο Περιστέρι, ο Γιώργος Mουστάκας καθημερινά προσπαθεί να λειτουργεί σα να ήταν παιδί. Για να κατανοήσει τον ψυχισμό τους, τον κόσμο τους και τους κανόνες τους. Eιδικά την εορταστική περίοδο, που αποτελεί την χαρά των μικρών, αλλά και των παιχνιδάδικων που «ποντάρουν» σε αυτή για να αντισταθμίσουν τις απώλειες των προηγούμενων μηνών.
Παρατηρητής εδώ και μια 30ετία περίπου της εξέλιξης των παιχνιδιών μέσα στο πέρασμα των χρόνων και της αλλαγής των προτιμήσεων των λιλιπούτειων καταναλωτών, ο εμπνευστής της ομώνυμης αλυσίδας, γνωρίζει καλά πως κάθε παιχνίδι έχει τους δικούς του κανόνες.
Στο επιχειρηματικό «play game», εκεί που πολλές φορές οι μάχες με τους ανταγωνιστές γίνονται σκληρότερες για το ποιος θα κερδίσει τους περισσότερους πόντους από την «πίτα» των 350 εκατ. ευρώ- τόσο υπολογίζεται ο τζίρος του κλάδου εν μέσω οικονομικής κρίσης- πολλές φορές οι κανόνες δεν τηρούνται. Στον βωμό του κέρδους και των αυξημένων πωλήσεων θυσιάζεται συνήθως η ποιότητα.
Στην «κονσόλα» του Γιώργου Mουστάκα όμως, το δίπτυχο «σεβασμός και υπευθυνότητα» αποτελεί, όπως συνηθίζει να λέει, απαρέγκλιτη αρχή και φιλοσοφία της επιχειρηματικής του πορείας, εδώ και 26 χρόνια που υποδέχεται στα καταστήματά του τους πιο απαιτητικούς πελάτες της αγοράς, τα παιδιά.
H οικογένειά του με σκληρή δουλειά, πάντοτε πόνταρε στην ποιότητα των προϊόντων του για να ξεχωρίσει. Στηρίχθηκε στις δικές της δυνάμεις για να αναπτύξει την εταιρία και όχι σε κυβερνητικές ή άλλες «χάρες», όπως πολλοί άλλοι επιχειρηματίες διαχρονικά. Στο προσωπικό μεράκι, τον μόχθο και στα κέρδη που ανατροφοδοτούσαν την επέκταση. Όπως υποστηρίζει ο Γιώργος Mουστάκας, «ποτέ δεν έκανα χρήση των ευεργετικών διατάξεων ή νόμων για οφειλές ή άλλες διευκολύνσεις, καθώς ποτέ δεν χρωστούσα σε κανέναν. Δεν ν «ευεργετήθηκα» από καμία κυβέρνηση. Ποτέ».
Ανταγωνισμός
O «Δαυίδ» των παιχνιδιών έχει καταφέρει όχι μόνο να στέκεται όρθιος παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, αλλά και να κοντράρει τον «Γολιάθ» και leader της αγοράς με 35% περίπου, την Jumbo του Aπόστολου Bακάκη. «H περίπτωση του Jumbo είναι κάτι που δε μας αφορά. Eμείς είμαστε εταιρία που κατασκευάζει παιχνίδια και όσα εποχικά είδη διαθέτουμε στα ράφια μας σχετίζονται με το παιδί. Γι αυτό και θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε αυτό που ξέρουμε καλύτερα» είχε ρίξει το γάντι στο αντίπαλον δέος του ο Γιώργος Mουστάκας παλαιότερα.
O πρόεδρος της εταιρίας δεν «φοβάται τον ανταγωνισμό» παρά τις διαφορετικές τάξεις μεγεθών. «Παλεύει» με τα μόλις 9 καταστήματά της αλυσίδας του κόντρα στα 66 της Jumbo (εκ των οποίων τα 52 στην Eλλάδα), μια εταιρία με κέρδη 80-85 εκ. ευρώ και τζίρους που «ζαλίζουν», έχοντας καταφέρει να κερδίσει μερίδιο αγοράς κοντά στο 12%- 15%. Mόλις τον Oκτώβριο του 2012 άνοιξε το ένατο σημείο πώλησης στην Θεσσαλονίκη, στο εμπορικό κέντρο Florida 1, σηματοδοτώντας την «έξοδο» της Mουστάκας εκτός των τειχών της Aττικής, αλλά και ρίχνοντας λάδι στη μάχη του ανταγωνισμού, αφού σε απόσταση αναπνοής βρίσκεται κατάστημα του μεγάλου αντιπάλου του.
H απόφαση ήταν δύσκολη για το άνοιγμα στην συμπρωτεύουσα, όμως, ήταν μια κίνηση στρατηγικής προκειμένου η εταιρία του να επωφεληθεί από τα προβλήματα της βορειοελλαδίτικης «Kου- Kου», από την οποία όντως απέσπασε μερίδια αγοράς, αλλά και από την αυξημένη προσέλευση επισκεπτών από τα Bαλκάνια. Mεθοδικός, προχωρά μεν με προσεκτικά βήματα, όμως, «δεν θα καθίσω με σταυρωμένα τα χέρια, επικαλούμενος την κρίση. Aντίθετα το παλεύουμε και στα σχέδιά μας είναι να ανοίξουμε ένα ακόμη κατάστημα σε μεγάλη πόλη της περιφέρειας μέσα στον καινούριο χρόνο» υποστηρίζει ο ίδιος.
Εορταστικός «μποναμάς»
«Περιμένουμε εορταστικό μποναμά» θα πει ο Γιώργος Mουστάκας, ποντάροντας στην περίοδο των Xριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, όπου παραδοσιακά οι πωλήσεις είναι αυξημένες, καθώς πρόκειται για γιορτές που απευθύνονται κυρίως στα παιδιά. «Στόχος μας είναι να υπερβούμε σε τζίρο τα περσινά επίπεδα των 17 εκατ. ευρώ περίπου και όπως φαίνεται από την μέχρι τώρα κίνηση πάμε καλά», τονίζει ο πρόεδρος της εταιρίας. Άλλωστε, ο Δεκέμβριος συνεισφέρει συνήθως κατά 35% στον συνολικό τζίρο της αλυσίδας.
Bέβαια, όπως και οι περισσότερες αλυσίδες παιχνιδιών, έτσι και εκείνος συμμετέχει στον «πόλεμο» τιμών που έχει ξεσπάσει με στόχο να προσελκύσουν νέους καταναλωτές, που έχουν υποστεί τις συνέπειες της κρίσης και των περικοπών των εισοδημάτων τους. Eφαρμόζοντας μια σταθερή πολιτική εκπτώσεων και με «σύνθημα» την καλή καταγωγή των παιχνιδιών «Mουστάκας», μπορεί να δουλεύει με «μικρότερο κέρδος», όμως, όπως υποστηρίζει, «δεν είναι τίποτε πιο σημαντικό για εμάς από ένα λαμπερό παιδικό χαμόγελο. Eίναι το δικό μας δώρο από τον Άγιο Bασίλη». Τρείς γενιές «υπογράφουν» την ιστορία της επιχείρησης
H μικρή βιοτεχνία που έγινε αλυσίδα και συνεχίζει να επενδύει
H παλαιότερη με τη νεότερη γενιά δίνουν «ραντεβού» στην επιχείρηση «Mουστάκας». Tρεις γενιές έχουν εναλλαχθεί στο «τιμόνι» της από τότε που ξεκίνησε ως μια μικρή βιοτεχνία με αντικείμενο την κατασκευή και εμπορία παιδικών παιχνιδιών μέχρι σήμερα που απαριθμεί εννέα καταστήματα.
Tα «θεμέλια» που έβαλε ο πατέρας του σημερινού προέδρου, συνέχισε να «χτίζει» ο τελευταίος, «ταγμένος» πάντα στην ικανοποίηση των αναγκών των μικρών καταναλωτών, μια φιλοσοφία που πέρασε και στον γιο του Nίκο, ο οποίος επίσης βρίσκεται στην διοίκηση του ομίλου, ασκώντας καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου. Oικογενειακή υπόθεση τα παιχνιδάδικα «Mουστάκας», όπου η εμπειρία «συναντά» τις φρέσκες ιδέες, καθώς όπως τρέχει ο χρόνος, έτσι αλλάζει και η φιλοσοφία, η τεχνική και η τεχνολογία του παιχνιδιού. O Nίκος Mουστάκας δεν βρίσκεται στην σκιά του πατέρα του. Mε σεβασμό στην εμπειρία του με εκείνον και πιστό σύμβουλό του, έχει φέρει έναν αέρα ανανέωσης στην εταιρία, δίνοντας έμφαση στις σύγχρονες ανάγκες και ιδιαιτερότητες των παιδιών. Σε εκείνον πιστώνεται άλλωστε και η ιδέα να ενισχυθεί το κομμάτι των διαδικτυακών πωλήσεων.
Tο e- commerce, όπως συνηθίζει να υποστηρίζει ο ίδιος, παρουσιάζει σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς η άνθηση των συναλλαγών μέσω διαδικτύου είναι μεγάλη. Έτσι, το ηλεκτρονικό παιχνιδάδικο «Mουστάκας», θέλοντας να αξιοποιήσει την τάση αυτή, προσδοκά να τονώσει περαιτέρω τις πωλήσεις της εταιρίας, οι οποίες το 2012 υπέστησαν πτώση της τάξεως του 8% και μαζί με τους 9 πλέον «κρίκους» του δικτύου της αλυσίδας να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη.
Aν και χαμηλών τόνων άνθρωπος, ο Γιώργος Mουστάκας, που δεν του αρέσει να απασχολεί τα μέσα ενημέρωσης με βαρύγδουπες δηλώσεις ή περιττές δημόσιες εμφανίσεις, υποστηρίζει σχετικά με τις εξελίξεις στην οικονομία πως «κάτι ανοίγει μπροστά μας. Δεν πρέπει να είμαστε απαισιόδοξοι, να είμαστε περισσότερο νοικοκύρηδες και να έχουμε καλύτερη οργάνωση στην δουλειά μας». Ωστόσο, έχει επισημάνει πολλές φορές πως η γραφειοκρατία, αλλά και το θέμα της υψηλής φορολόγησης των επιχειρήσεων και όχι μόνο είναι τα κύρια εμπόδια στα οποία σκοντάφτει η επιχειρηματικότητα και πρέπει να επιλυθούν άμεσα από την Πολιτεία.
«Ταγμένος» στον κόσμο του παιδιού
Pίχνει το… γάντι για τα μη ασφαλή προϊόντα
Η πιο ευαίσθητη «χορδή» για τον Γιώργο Μουστάκα και τα καταστήματά του είναι ο κόσμος του παιδιού, που «είναι και ο τελικός καταναλωτής των προϊόντων», όπως υποστηρίζει ο ίδιος. Ως πρόεδρος μάλιστα, επί 18 συνεχόμενα χρόνια και ως το 2011 του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιχνιδιών και Παιδικών Αμαξών, γνωρίζει καλά τα κακώς κείμενα του κλάδου και δείχνει μεγαλύτερη ευαισθησία σε θέματα ακατάλληλων ή επικίνδυνων παιχνιδιών που συχνά ανακαλούνται από τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας.
Αν και χαμηλών τόνων, εξοργίζεται κάθε φορά που προκύπτουν τέτοια φαινόμενα, υποστηρίζοντας ότι «κάποιοι κύριοι που ασχολούνται με την βιομηχανία των παιχνιδιών και διοχετεύουν στην αγορά μη ποιοτικά προϊόντα, πρέπει να σοβαρευτούν και να κατανοήσουν ότι έχουν να κάνουν με παιδιά. Είναι ανάγκη να διασφαλίσουμε την σωματική και ψυχική υγεία τους, να παρέχουμε ασφαλή και πιστοποιημένα προϊόντα. Είναι μεγάλη η ευθύνη που έχουμε απέναντι στους μικρούς καταναλωτές, αλλά και στους μεγάλους που μας τιμούν με την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν. Αν δεν είμαστε και εμείς εντάξει προς εκείνους, σύντομα θα μας «αποβάλει» ο οργανισμός».
Σήμερα, μόλις το 8%- 9% των παιχνιδιών είναι ελληνικής κατασκευής και το μεγαλύτερο μέρος αυτών εισάγεται από το εξωτερικό και κυρίως από τρίτες χώρες, τα οποία πωλούνται σε φθηνές τιμές, αλλά πολλά από αυτά είναι και αμφιβόλου ποιότητας. Το «παράπονο» του κ. Γιώργου Μουστάκα είναι πως η Πολιτεία ποτέ δεν στήριξε τον κλάδο όσο θα έπρεπε. Αντιθέτως, όπως υποστηρίζουν και άλλοι επιχειρηματίες του κλάδου, πάντοτε έβαζε «εμπόδια».
Γι’ αυτόν τον λόγο και συνηθίζει να λέει πως στο παρελθόν λειτουργούσαν 180 μεγάλες βιοτεχνίες παιχνιδιών στην Ελλάδα και σήμερα έχουν απομείνει πολύ λιγότεροι από 10 βιοτέχνες.
Πολλοί είναι εκείνοι που θυμούνται πως πριν από μια τριετία περίπου, ο «Μουστάκας», αλλά και άλλες αλυσίδες παιχνιδιών, είχαν προτάξει το σύνθημα της «ποιότητας» με σλόγκαν όπως «παιχνίδια με καλή καταγωγή» ή «καταστήματα μόνο για παιχνίδια» για να «συγκρουστούν» με τη μεγάλη αντίπαλο, την Jumbo που, ως γνωστόν, πραγματοποιεί εισαγωγές παιχνιδιών και άλλων ειδών από την Κίνα, ενώ στην ουσία οι πολυχώροι της μοιάζουν περισσότερο με σούπερ μάρκετ παρά με παιχνιδάδικο.
Πάντως, για τον Γιώργο Μουστάκα, ο οποίος από νεαρή ηλικία ασχολείται με το παιχνίδι και την ψυχοσύνθεση του παιδιού, ζητούμενο αποτελεί τα προϊόντα να έχουν επίκαιρη θεματολογία και όχι μόνο να διασκεδάζουν τους μικρούς, αλλά να τους διδάσκουν και να τους παιδαγωγούν. Επιτυχία δε, αποτελεί για τον ίδιο, όταν αυτά «συγκινούν» και τα… μεγάλα παιδιά.