Ηγερμανική ταμπλόιντ Bild, μια εφημερίδα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη, προανήγγειλε εκατοντάδες εργαζομένων στη σύνταξη των ειδήσεων, δίνοντας μια πρώτη γεύση του τι πρόκειται να ακολουθήσει στη βιομηχανία των media όσο οι έντυπες εκδόσεις αντικαθίστανταί από ψηφιακά μέσα και αγκαλιάζουν την τεχνητή νοημοσύνη.
Σε ένα μήνυμα της προς το προσωπικό που αναφέρθηκε για πρώτη φορά από τη γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine στις 19 Ιουνίου, η μητρική εταιρεία της Bild, Axel Springer, μοιράστηκε τα σχέδια της για μια ριζική αναδιοργάνωση που θα συνεπάγεται την απώλεια περίπου 200 θέσεων. Η Bild, η οποία αυτή τη στιγμή απασχολεί περίπου 1.000 άτομα, θα διακόψει την έκδοση έξι εκ των 18 περιφερειακών εκδόσεων της και θα κλείσει τα δύο τρίτα των περιφερειακών της γραφείων.
Σύμφωνα με αυτό το mail, το οποίο επικαλείται επίσης το CNN, οι δημοσιογράφοι των οποίων οι ρόλοι μπορούν να εκτελεστούν από την τεχνητή νοημοσύνη θα είναι οι πρώτοι στις μελλοντικές απολύσεις. «[Ξεκινάμε] μια ξεκάθαρη επιθετική τακτική χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης γιατί τη χρειαζόμαστε επίσης για τη μετάβασή μας στην ολική ψηφιοποίηση των μέσων… Η τεχνητή νοημοσύνη σύντομα θα είναι σε θέση να αναλάβει πλήρως τη διάταξη της έντυπης εφημερίδας». Οι ρόλοι του προσωπικού που θα επηρεαστούν περιλαμβάνουν εκείνους του αρχισυντάκτη, των υποσυντακτών, των συντακτών φωτογραφιών, επειδή αυτές οι θέσεις «δεν υπάρχουν πλέον όπως σήμερα».
Η Axel Springer με έδρα το Βερολίνο είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες πολυμέσων της Ευρώπης και κατέχει επίσης τίτλους με έδρα τις ΗΠΑ όπως το Politico και το Insider. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Axel Springer, Mathias Döpfner, δήλωσε σε ένα σημείωμα το Φεβρουαρίου προς το προσωπικό ότι στόχος είναι η μετάβαση σε μια «εταιρεία αποκλειστικά ψηφιακών μέσων» και να δοθεί η ευκαιρία σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT να «κάνουν την ανεξάρτητη δημοσιογραφία καλύτερη από ποτέ – ή να την αντικαταστήσουν». Ένας εκπρόσωπος της Bild είπε στον Guardian ότι η διερεύνηση της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στην αίθουσα σύνταξης «θα κάνει τη δημοσιογραφία καλύτερη και θα διατηρήσει την ανεξάρτητη δημοσιογραφία μακροπρόθεσμα».
Αν και λογισμικά ΑΙ με προεξάρχον το ChatGPT εκπαιδεύεται σε τρισεκατομμύρια παραμέτρους δεδομένων για να κάνουν τις απαντήσεις του πιο ακριβείς και ανθρώπινες, η ικανότητα του chatbot να δημιουργεί ισορροπημένα ρεπορτάζ παραμένει σε μεγάλο βαθμό μη δοκιμασμένη. Ορισμένοι χρήστες του ChatGPT εκφράζουν ανησυχίες σχετικές με πολιτική προκατάληψη όταν, τον Φεβρουάριο, το chatbot αρνήθηκε να δημιουργήσει ένα ποίημα για τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, υποστηρίζοντας ότι δεν θα ήταν σωστό να δημιουργηθεί περιεχόμενο που εξυμνεί ένα άτομο, αλλά έγραψε ένα αντ’ιστοιχο για τον σημερινό πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν.
Το bot έχει επίσης επικριθεί ευρέως για την έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης, την αποτυχία κατανόησης διαφορετικών πλαισίων, την έλλειψη ακρίβειας, τον περιορισμό στον εντοπισμό τυπογραφικών σφαλμάτων και την αδυναμία του να δημιουργήσει μακροσκελής μορφής, δομημένο περιεχόμενο που απαιτείται σε ένα εις βάθος ρεπορτάζ ειδήσεων και μιας δημοσιογραφικής έρευνας.
Παρά την πρόσφατη πρόοδο στις δυνατότητές τους, τα chatbot τεχνητής νοημοσύνης που δημιουργούνται εξακολουθούν να δυσκολεύονται να γράψουν άρθρα με συγκεκριμένους τόνους, όπως χιούμορ, και δεν έχουν τη δυνατότητα να παράγουν πρωτότυπες κριτικές για gadget, λογισμικα, βιβλία, ταινίες ή μουσική όπως κάνουν οι δημοσιογράφοι. Τα chatbot δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης τείνουν επίσης να δημοσιεύουν λογοκλοπή και επαναχρησιμοποιημένο περιεχόμενο χωρίς απόδοση δικαιωμάτων και απειλούν να δημιουργήσουν μια έκρηξη παραπληροφόρησης και παραπλανητικού περιεχομένου.
«Είμαι αισιόδοξος για αυτό ως μια τεχνολογία για εμάς, με το μεγάλα αστερίσκο ότι η τεχνολογία εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τη δημοσιογραφία όσον αφορά την επαλήθευση της αυθεντικότητας του περιεχομένου», δήλωσε ο Chris Berend, επικεφαλής ψηφιακού τμήματος στο NBC News Group, κατά τη διάρκεια του Συνέδριο Semafor τον Απρίλιο στη Νέα Υόρκη.
(Πηγή: Quartz)