Έχουν περάσει πέντε χρόνια από την τελευταία επίσκεψη Έλληνα Πρωθυπουργού στη Μόσχα σε αναζήτηση βοήθειας.
Σε εκείνη την περίπτωση, σημειώνεται σε δημοσίευμα του Economist, ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ τότε πρόεδρος της Ρωσίας, είχε πει με ωμότητα στον Γιώργο Παπανδρέου να προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για βοήθεια, πράγμα που έκανε, όπως επισημαίνεται.
Πριν αναχωρήσει από την Αθήνα στις 8 Απριλίου, ο Αλέξης Τσίπρας διατράνωσε ότι δεν επρόκειτο να ζητήσει χρήματα από τον Βλαντιμίρ Πούτιν, νυν πρόεδρο της Ρωσίας, παρά το γεγονός ότι τα οικονομικά της χώρας είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από το 2010.
Στο τέλος, η συνάντηση των δύο ηγετών απέφερε λίγα αποτελέσματα, πέραν της θερμής ατμόσφαιρας και τις δεσμεύσεις για επανεκκίνηση και αναζωογόνηση των σχέσεων.
Ο κ. Τσίπρας καλωσόρισε την πρόταση να διασχίσει ρωσικό αγωγός φυσικού αερίου την ελληνική επικράτεια, ενώ επέκρινε την Ε.Ε. για τις κυρώσεις εναντίον της Μόσχας, όπως άλλωστε έχει κάνει επανειλημμένως.
Από την άλλη πλευρά, ο ρώσος πρόεδρος δεσμεύτηκε, όχι εντελώς αξιόπιστα, όπως επισημαίνεται, να μην χρησιμοποιήσει τις σχέσεις της χώρας του με την Ελλάδα προκειμένου να διαιρέσει την Ε.Ε.
Σύμφωνα με παρατηρητές στην Αθήνα, το ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στη Μόσχα ήταν το πιο «χτυπητό παράδειγμα» μέχρι σήμερα πολιτικής χειρονομίας που η αριστερή ελληνική κυβέρνηση έχει χρησιμοποιήσει προκειμένου να διατηρήσει τα ποσοστά αποδοχής της υψηλά, καθώς η ανεργία υποχωρεί, οι τράπεζες παγώνουν τον δανεισμό και η Ελλάδα επιστρέφει στην ύφεση.
Για τον Βλαντιμίρ Πούτιν, η επαναπροσέγγιση με την Ελλάδα αφορά κυρίως το φυσικό αέριο.
«Τίποτα δεν έχει αλλάξει πραγματικά από τα μέση της δεκαετίας του 2000», σημειώνει έλληνας πρώην υπουργός Ενέργειας, ανακαλώντας τις δεσμεύσεις ρώσων ηγετών να μετατρέψουν την Ελλάδα σε κόμβο φυσικού αερίου αν υπέγραφε το σχέδιο του αγωγού South Stream.
Ο αγωγός αυτός θα μετέφερε φυσικό αέριο από τη Μαύρη Θάλασσα και διαμέσου των Βαλκανίων στην κεντρική Ευρώπη, όμως το σχέδιο εγκαταλείφθηκε πέρυσι, μετά τις πιέσεις της Ε.Ε. προς τη Βουλγαρία.
Πλέον, σημειώνεται στο άρθρο, η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να συμμετέχει στον αγωγό Turkish Stream, τον διάδοχο του South Stream, που θα διέτρεχε τη δυτική Τουρκία πριν περάσει από Ελλάδα, FYROM, Σερβία και Ουγγαρία.
Οι κρατικές ρωσικές εταιρείες μεταφορών θέλουν να αποκτήσουν τους κρατικούς ελληνικούς σιδηροδρόμους και το βόρειο λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε μια συμφωνία πακέτο.
Ωστόσο, η πρότασή τους απορρίφθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, το ταμείο για την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης διακυβέρνησης της χώρας.
Κινεζικές εταιρείες, επίσης, έχουν επιδείξει ενδιαφέρον.
Η Cosco ήδη ελέγχει τον τερματικό σταθμό στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της χώρας, μεταφέροντας προϊόντα από εκεί μέσω ειδικής σιδηροδρομικής γραμμής στην κεντρική Ευρώπη.
Το ταξίδι του κ. Τσίπρα, σημειώνεται στο άρθρο του Economist, μπορεί να απαλύνει τη σκληρή αριστερά πτέρυγα του κόμματός τους, που περιλαμβάνει πρώην μέλη του Κομουνιστικού Κόμματος τα οποία ασκούν κριτική στις συζητήσεις που διεξάγονται σχετικά με το πρόγραμμα διάσωσης της χώρας με τη Ε.Ε. και το ΔΝΤ.
Όμως, προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της προκειμένου να ξεκλειδώσει την τελευταία δόση, ύψους 7,2 δισ. ευρώ, του τρέχοντος προγράμματος διάσωσης και να αποτρέψει μια χρεωκοπία.
Η Ελλάδα, επισημαίνεται, κατάφερε να συγκεντρώσει τα 460 εκατ. ευρώ για να αποπληρώσει το ΔΝΤ την 9η Απριλίου, όμως επίκειται νέα αποπληρωμή χρέους ύψους 950 εκατ. ευρώ τον Μάιο.
Για δεύτερο συνεχή μήνα, το υπουργείο Οικονομικών παλεύει να βρει χρήματα για να πληρώσει μισθούς και συντάξεις, κάνοντας… επιδρομές σε αδιάθετα κεφάλαια από την Ε.Ε., προς απογοήτευση των ελληνικών εταιρειών που εργάζονται σε έργα αυτοκινητοδρόμων, τα οποία φοβούνται ότι θα σταματήσουν σύντομα.
Εν μέσω αυτής της κρίσης χρηματοδότησης, τα όνειρα του κ. Τσίπρα για ρωσικές επενδύσεις γρήγορα θα ξεθωριάσουν, καταλήγει το άρθρο.