Αναδιοργανώνεται η ευρωπαϊκή αγορά των ΜΜΕ

Σε φάση διεργασιών, εν όψει σημαντικών τοποθετήσεων, βρίσκεται η ευρωπαϊκή αγορά των media, η οποία βγαίνει από την κρίση, ενώ την ίδια ώρα στην Ελλάδα, η οικονομική κατάσταση αναδιαμορφώνει τις ισορροπίες.

 

Σε μια στιγμή που οι διεθνείς αγορές μοιάζουν να έχουν μπει στη φάση της ανάκαμψης, οι Όμιλοι των ΜΜΕ, σε ολόκληρη την Ευρώπη, εμφανίζουν ρευστότητα, κυρίως ως αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας που πραγματοποίησαν τα προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα στην περίοδο της κρίσης, στη διετία 2008-2009, είναι κατανοητό ωστόσο σε όλους ότι η αγορά μεταβάλλεται με γοργούς ρυθμούς.

 

Η σύγκληση των Μέσων, αλλά και ο ισχυρός ανταγωνισμός μεταξύ των ήδη υφιστάμενων, έχουν καταστήσει σαφές σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι στο νέο περιβάλλον των ΜΜΕ δεν υπάρχει χώρος για όλους. Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει σειρά εξαγορών και συγχωνεύσεων στο χώρο.

 

Tα πρόσφατα στοιχεία, που είδαν το φως της δημοσιότητας για τις συμφωνίες και συγχωνεύσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη για το 2010, δείχνουν ότι ο χώρος μοιάζει να βρίσκεται σε μια περίοδο αναζωογόνησης. Παρά ταύτα και όπως επισημαίνουν διεθνείς αναλυτές, στην παρούσα φάση, η βιομηχανία των media έχει πολλούς πωλητές και λίγους αγοραστές.

 

Μέχρι στιγμής και παρά το ότι έχουν γίνει σημαντικές συμφωνίες, ακόμα δεν έχει γίνει η πολύ μεγάλη τοποθέτηση στο χώρο.

 

Η Pro.Sieben.Sat.1 πούλησε τις εταιρείες holding που κατείχε στην Ολλανδία και Βέλγιο, από το 2007, χρονιά που εξαγόρασε την SBS Broadcasting.

 

Ο φινλανδικός Ομιλος Sanoma συγκέντρωσε μια ομάδα ισχυρών επενδυτών, για την εξαγορά των ολλανδικών περιουσιακών στοιχείων της Pro.Sieben.Sat.1 (SBS 6, NET 5, Veronica TV), ενώ για το Βέλγιο, η εταιρεία συνέπραξε με επενδυτές του Ομίλου Corelio. Η αξία της συμφωνίας κινήθηκε στο 1,23 δισεκατομμύριο ευρώ.

 

Την ίδια ώρα, τα επενδυτικά κεφάλαια που ελέγχουν την ProSieben1 -KKR και Permira-, εξετάζουν την έξοδο από τη εταιρεία, όχι όμως έναντι χαμηλού τιμήματος.

 

Μόλις πριν από λίγο καιρό, το RTL Group παραιτήθηκε από την προαναφερθείσα συμφωνία για τις Κάτω Χώρες, λόγω της υψηλής τιμής της, ενώ την ίδια ώρα, η Pro.Sieben.Sat.1 ήταν έτοιμη να αποχωρήσει και από τις δραστηριότητες -που κατείχε από την SBS- στις σκανδιναβικές. Και εκεί παρά ταύτα, η εταιρεία που ενδιαφέρθηκε, η Modern Times δεν ήθελε να ανεβάσει την τιμή.

 

Κατόπιν τούτου, η Pro.Sieben.Sat.1 αποφάσισε να κρατήσει τις επενδύσεις της στα media στις Σκανδιναβικές Χώρες.

 

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες στο χώρο των media, η πρωτοβουλία ανάληψης του πλήρους ελέγχου της συνδρομητικής πλατφόρμας BSkyB από τη NewsCorp, η οποία βέβαια ακόμα παραμένει στο στάδιο των διαπραγματεύσεων. Ο ιδιοκτήτης της NewsCorp έκανε μια προσφορά ύψους 9 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 61% της πλατφόρμας, για το μερίδιο δηλαδή που δεν κατέχει.

 

Σε φάση αναδιάταξης και η αγορά της Ρωσίας. Το γκρουπ MTG προσπαθεί να προωθήσει τη διεύρυνση της συμμετοχής του στο ρωσικό όμιλο CTC Media. Το Ρωσικό Alfa Group, προσέφερε στην MTG το 25% των μετοχών που διαθέτει στην CTC Media για κάτι λιγότερο από 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Η συμφωνία κόλλησε στο ρωσικό νόμο για την ιδιοκτησία των ΜΜΕ, η οποία θέτει όριο στη συμμετοχή των ξένων επενδυτών σε ρωσικά μέσα στο 50%. Το MTG κατέχει ήδη το 38% του CTC Media.

 

Αλλοι επενδυτές, όπως η JP Morgan και η Chase Manhattan, που επίσης ενδιαφέρθηκαν, διερευνούν τον ενδεχόμενο συνεργασίας με Ρώσο επιχειρηματία για να προχωρήσει η επένδυση, ωστόσο επικρατέστερος υποψήφιος για την εξαγορά αυτή είναι η National Media Group, η οποία, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, έχει γίνει η μεγαλύτερη δύναμη ΜΜΕ στη Ρωσια.

 

Νέες ισορροπίες

 

Την ίδια ώρα, στην Ελλάδα, οι εξελίξεις κυρίως στην τηλεοπτική αγορά, τη μεγαλύτερη αγορά media της χώρας, αναμένεται να αποτελέσουν τον καταλύτη που θα δώσει την εκκίνηση για τη δημιουργία νέων ισορροπιών.

 

Μια ενδεχόμενη έξοδος του Alter από την αγορά θα έχει ως αποτέλεσμα τη διανομή του μεριδίου του -που κινείται περί το 16%- στους λοιπούς παίκτες. Παρά ταύτα, και η εξέλιξη αυτή, δεδομένου του τρέχοντος μεγέθους της αγοράς, δεν θεωρείται αρκετή για τη βιωσιμότητα 6 καναλιών.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ