Η display διαφήμιση στην Ελλάδα φανέρωσε την περυσινή χρονιά ενδείξεις βελτίωσης και ανάσχεσης της αρνητικής μεταβολής σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 4% έναντι του 2018 οπότε η δαπάνη είχε αρνητικό πρόσημο (-3%) σε σχέση με το 2017.
Ειδικότερα, σε επίπεδο απόλυτων αριθμών, η display δαπάνη επιστρέφει το 2019 στις επιδόσεις του 2017 καθώς διαμορφώνεται στα 64,6 εκατ. ευρώ έναντι 62,1 εκατ. ευρώ το 2018, σύμφωνα με το ετήσιο report Adex Hellas 2019 που εκδίδει ο IAB Hellas βάσει των στοιχείων που συλλέγει από τα μέλη του (ψηφιακούς εκδότες, media agencies και διαφημιστικά δίκτυα).
Η αυξητική αυτή τάση είναι ενθαρρυντική, δεδομένου ότι η έρευνα αποτυπώνει τα διαφημιστικά έσοδα από 14 επιμέρους εκδότες (publishers) και δίκτυα (network) έναντι 16 μελών για την αντίστοιχη μελέτη του 2018. Πιο αναλυτικά, οι εκδότες και τα δίκτυα που παρείχαν στοιχεία στην έρευνα διαχειρίζονται 82 επιμέρους sites το 2019, έναντι 107 sites το 2018 και 125 το 2017.
Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο report δεν εμπεριέχει τη διαφημιστική δαπάνη σε Programmatic, Google και Social media, η οποία αθροιζόμενη με το Display παρέχει μια πιο πλήρη εικόνα της ψηφιακής επένδυσης στην Ελλάδα. Επιπλέον, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη και η συμβολή στην αύξηση αυτή των ad hoc κονδυλίων προεκλογικών καμπανιών την περσινή χρονιά, που ανήλθαν συνολικά σε 2,35 εκατ. ευρώ. Το video, τέλος, αθροίζει στο μερίδιό του 7,2% (4.677.473 ευρώ) και έχει συμβάλλει σημαντικά στη συνολική αύξηση, σε σχέση με το 2018 στο οποίο η σχετική επένδυση ανήλθε στα 3.236.691 ευρώ (5,2%).
Τα 64,6 εκατ. ευρώ που περιήλθαν στα ταμεία των ψηφιακών Μέσων διοχετεύθηκαν από 21 επιμέρους κατηγορίες διαφημιζομένων με προεξάρχουσα αυτή των Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών που δαπάνησαν 9,8 εκατ. ευρώ (15,18%) για τη διαδικτυακή προβολή τους. Ακολουθεί στη 2η θέση το Λιανεμπόριο με 9,031 εκατ. ευρώ (13,98%) το οποίο αναρριχάται από την τρίτη θέση στην οποία βρισκόταν το 2018. Τα ΜΜΕ και η Διασκέδαση επενδύουν 6,4 εκατ. ευρώ (9,98%), οι Τηλεπικοινωνίες 5,33 εκατ. ευρώ (8,26%) ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η κατηγορία των FMCG / προϊόντα περιποίησης και ΜΗΣΥΦΑ με 4 κατ. ευρώ (6,20%).
Έπεται στην 6η θέση η κατηγορία FMCG/Τρόφιμα με 3,5 εκατ. ευρώ και μερίδιο 5,50%, στην 7η τα Αυτοκίνητα – Μοτοσικλέτες με 3,54 εκατ. ευρώ (5,49%), στην 8η τα Προϊόντα Τεχνολογίας, Software/Ηλεκτρονικά Αναλώσιμα με 2,8 εκατ. ευρώ (4,35%), στην 9η η Πολιτική Διαφήμιση με 2,35 εκατ. ευρώ (3,65%) και στη 10η τα Αλκοολούχα ποτά με 2,3 εκατ. ευρώ (3,65%). Στη 2η δεκάδα και στην 11η θέση τοποθετούνται τα Ταξίδια και ο Τουρισμός με 2,1 εκατ. ευρώ (3,28%), στη 12η τα Βοηθητικά Προγράμματα με 1,7 εκατ. ευρώ (2,71%), στη 13η τα Μη αλκοολούχα Ποτά με 1,6 εκατ. ευρώ (2,48%), στη 14η θέση η Εκπαίδευση με 1,5 εκατ. ευρώ και μερίδιο 2,31%, στη 15η η Βιομηχανία και οι Κατασκευές με 922.228 ευρώ (1,43%), στη 16η το Business Service με 836.000 ευρώ (1,29%), στη 17η τα Καθαριστικά με 568.134 ευρώ (0,88%), στη 18η οι Λευκές Συσκευές με 559.752 ευρώ (0,87%), στη 19η τα Έπιπλα και Είδη Διακόσμησης με 491.765 ευρώ (0,76%), στην 20ή το Real Estate με 244.900 ευρώ (0,38%) και στην 21η η Αγορά Εργασίας με 85.200 ευρώ (0,13%).
Με αφορμή τη δημοσιοποίηση των στοιχείων της έρευνας Adex Hellas για το 2019, ο πρόεδρος του IAB Hellas, Σπύρος Παπαγεωργίου, τονίζει: “Η αύξηση της μεταβολής της display δαπάνης το 2019 αποτέλεσε το πρώτο, σημαντικό, δείγμα μια επαναφοράς στην ανάπτυξη για το digital marketing. Δυστυχώς το 2020 η τάση αυτή ανεστάλη από την έλευση του Covid-19. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και ήδη πραγματοποιήσαμε μια πολύ μεγάλη καμπάνια με στόχο την ενίσχυση των Ελληνικών ψηφιακών ΜΜΕ. Το 2019 έδειξε μια μεγάλη δυναμική, ιδιαίτερα στο δεύτερο μισό του έτους και θεωρούμε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την αυξητική τάση του video. Σχεδιάζουμε βελτιώσεις για την ADEX καθώς αυτή τη στιγμή αποτελεί τη μοναδική αξιόπιστη καταγραφή της ψηφιακής διαφημιστικής επένδυσης στην Ελλάδα.»