Τέσσερις ύμνους και εγκώμια από τις Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας και της Ανάστασης, σε νέα ενόργανη διασκευή του Αλέξανδρου Καψοκαβάδη για ορχήστρα και παραδοσιακά όργανα της Ανατολικής Μεσογείου, παρουσιάζει ηΟρχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ(ΟΣΜ), υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Αραβίδη.
Το μουσικό πρόγραμμα θα μεταδίδεται καθ’ όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας έως την Τρίτη του Πάσχα 4 Μαΐου 2021 από ΕΡΤ2, ΕΡΤ3, ΕΡTworld, Δεύτερο Πρόγραμμα, Τρίτο Πρόγραμμα, Φωνή της Ελλάδας, 9.58fm,102fm. Πρόκειται για μια παραγωγή των Μουσικών Συνόλων για τα τηλεοπτικά προγράμματα της ΕΡΤ, με μουσικά έργα μικρής διάρκειας, κινηματογραφημένα με ιδιαίτερο τρόπο, που κατακλύζουν και αιφνιδιάζουν θετικά με μελωδίες και ήχους τους τηλεθεατές.
Η ΟΣΜ συμπράττει με τους μουσικούς από το Polis Ensemble: Γιώργο Κοντογιάννη (κρητική λύρα), Νίκο Παραουλάκη (νέυ), Στέφανο Δορμπαράκη (κανονάκι) και Αλέξανδρο Καψοκαβάδη (πολίτικο λαούτο) και ερμηνεύει με ξεχωριστό τρόπο τις γνωστές και συγκινητικές μελωδίες των βυζαντινών ύμνων «Αλληλούια, Τον νυμφώνα σου βλέπω, Ω γλυκύ μου έαρ και Χριστός Ανέστη». Οι ύμνοι που κινηματογραφήθηκαν στην Ιερά Μονή Πεντέλης και αποτελούν νέα επεισόδια της επιτυχημένης σειράς «Ενός λεπτού Μουσική».
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο εγχείρημα καθώς τέσσερις καθαρά φωνητικές συνθέσεις θρησκευτικού χαρακτήρα προσαρμόζονται στις ανάγκες μιας ορχηστρικής μουσικής πρακτικής. Η Ορχήστρα και οι σολίστες συνδυάζουν Ανατολή και Δύση, βυζαντινή μελοποιία και «κλασική» αρμονία, με απόλυτη προσήλωση στην τήρηση του μέτρου ανάμεσα στην θρησκευτική κατάνυξη και την ερμηνευτική ευαισθησία.
Συγκεκριμένα, οι ύμνοι που διασκευάστηκαν είναι:
1) «Αλληλούια» (Ήχος πλάγιος του τετάρτου, τρίφωνος). Πρόκειται για έναν ψαλμό ο οποίος ψάλλεται αντιφωνικά μετά από κάποιο στίχο
2) «Τον νυμφώνα σου βλέπω» (Ήχος τρίτος). Πρόκειται για “εξαποστειλάριο”, μονόστροφο ύμνο που ψάλλεται με μέλος σύντομο συλλαβικό.
3) «Ω γλυκύ μου έαρ» (Ήχος Τρίτος), από τα εγκώμια της Μ. Παρασκευής. Είναι από τις δημοφιλέστερες μελωδίες της βυζαντινής θρησκευτικής μουσικής παράδοσης.
4) «Χριστὸς Ανέστη» (‘Ηχος πλάγιος του Πρώτου). ΣτοΧριστὸς Ανέστη επιχειρήθηκε η μίξη τριών διαφορετικών μουσικών προσεγγίσεων: Της ελληνικής, της λιβανέζικης και της ρωσικής, με σκοπό την ανάδειξη της οικουμενικότητας της συγκεκριμένης μελωδίας, καθώς και του ενωτικού μηνύματος του στίχου, αλλά και της ίδιας της Ανάστασης.