Σε ρυθμούς χελώνας κινείται το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, καθώς, ακόμη και όταν οι Αγορές παρουσιάζουν θετική «διάθεση», οι πολιτικοί των χωρών – μελών της ΕΕ εμφανίζουν μιαν πηγαία απροθυμία να προχωρήσουν εξαιτίας ακριβώς του… ιλίγγου που τους προκαλεί η δυναμική τους.
Με τους χρηματιστηριακούς δείκτες στην Ευρώπη να κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα από ό,τι πριν από την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008, οι ιδιωτικοποιήσεις θα μπορούσε να θεωρηθούν ως «θείο δώρο» για τις καταχρεωμένες κυβερνήσεις της περιοχής, ωστόσο το γεγονός ότι οι αγορές δεν είναι πλέον αδύναμες κάνει τους πολιτικούς απρόθυμους να προχωρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Δημοσίευμα του Reuters αναφέρει ότι ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία και η Γαλλία, διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία τρισεκατομμυρίων δολαρίων, και τα έσοδα από τυχόν πωλήσεις τους θα μπορούσαν να συμβάλουν στον περιορισμό μη δημοφιλών περικοπών δαπανών ή αυξήσεων φόρων, «εάν η πολιτική ήταν κάτι το απλό».
«Η πολιτική είναι αρκετά σχετική επειδή μπορεί να υπάρξει σημαντική δημόσια αντίδραση. Προωθώντας μια τέτοια ημερήσια διάταξη, ακόμα και όταν οι αγορές είναι καλές, δεν είναι κατ’ ανάγκην ελκυστική πολιτικά», δήλωσε μια οικονομική πηγή με εμπειρία στις ιδιωτικοποιήσεις.
Η ίδια πηγή επικαλείται το παράδειγμα της Βουλγαρίας για να αναφέρει ότι η συγκεκριμένη χώρα, η οποία βρίσκεται βυθισμένη σε πολιτική κρίση και το Μάιο θα πάει σε εκλογές, τη Δευτέρα παρέτεινε την προθεσμία πώλησης μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου της, μετά από δημόσια πίεση για να σταματήσει τη διαπραγμάτευση και επανεξετάζει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Όπως αναφέρεται, οι περισσότερες ενέργειες σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις στην Ευρώπη έχουν βρεθεί στο στόχαστρο τον τελευταίο χρόνο, όπως συνέβη για παράδειγμα στην Πορτογαλία και την Ελλάδα, οι οποίες συμφώνησαν σε ιδιωτικοποιήσεις στο πλαίσιο των πακέτων διάσωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ).
Ακόμη και για τις κυβερνήσεις που είναι πιο άνετες με τις ιδιωτικοποιήσεις, προστίθεται, ο χρόνος που απαιτείται για την προετοιμασία μιας εταιρείας και το οικονομικό σκηνικό σε όλη την Ευρώπη θα είναι πιο δύσκολο να προβούν σε πωλήσεις κρατικών επιχειρήσεων.
Ενώ οι χρηματιστηριακές αγορές έχουν βελτιωθεί, πολλές ευρωπαϊκές οικονομίες συνεχίζουν να υποχωρούν, και ενώ υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον από αγοραστές, οι τραπεζίτες αναμένουν ότι οι περισσότεροι επενδυτές θα παραμείνουν επιφυλακτικοί μέχρι να υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια ότι ο οικονομικός κύκλος έχει γυρίσει.
Τον Νοέμβριο, η ιδιωτικοποίηση της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων στην Ιταλία απέτυχε να προσελκύσει οποιεσδήποτε προσφορές, ενώ αργότερα τον ίδιο μήνα μια εξαγγελθείσα χρηματοδότηση του ιταλικού φορέα διαχείρισης του αερολιμένα (SEA) ματαιώθηκε λόγω έλλειψης ζήτησης.
Στο δημοσίευμα αναφέρεται πως η Ελλάδα, η οποία έχει συμπεριλάβει τις ιδιωτικοποιήσεις στις προσπάθειες για επανεκκίνηση της ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας, αναμένεται επίσης να αντιμετωπίσει πρόβλημα με την εξεύρεση αγοραστών.
Τον Οκτώβριο, μείωσε το ποσό που είχε θέσει ως στόχο να λάβει από τις ιδιωτικοποιήσεις στα 11 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2016, από 19 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2015, πολύ κάτω του αρχικού στόχου των 50 δισ. ευρώ.
Η Ελλάδα έχει μέχρι στιγμής εισπράξει περίπου 2 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις, αλλά τα σχέδιά της έχουν «βαλτώσει» από τις καθυστερήσεις και δεν έχει ακόμα υπογράψει οποιαδήποτε σημαντική συμφωνία, αναφέρει το δημοσίευμα.