Η αυλαία του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανοίγει απόψε στις 8.30 στον κινηματογράφο Ολύμπιον της πλατείας Αριστοτέλους.
Λιτή -όπως προαναγγέλλουν οι διοργανωτές- αλλά ήδη sold-out λόγω της “υστερίας” που κατέλαβε μεγάλο μέρος του κοινού για τον “ανεξάρτητο” Αμερικανό κινηματογραφιστή Τζιμ Τζάρμους (ο οποίος βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη) θα είναι η αποψινή τελετή έναρξης της οποίας θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας “Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί / Only Lovers Left Alive” παρουσία του δημιουργού, ο οποίος επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα.
Ο Τζάρμους (“πνευματικό παιδί του Βίμ Βέντερς αλλά και πολλών Ευρωπαίων κινηματογραφιστών) που θεωρείται εκπρόσωπος του ανεξάρτητου Αμερικάνικου κινηματογράφου, αποδεικνύεται ιδιαίτερα δημοφιλής στο ελληνικό κοινό. Στη Θεσσαλονίκη επικρατεί ήδη “υστερία” για την εξασφάλιση μιας θέσης στην αποψινή τελετή έναρξης και την προβολή της ταινίας του ενώ “σολντ άουτ” είναι ήδη και η αυριανή (στις 20.00 στον κινηματογράφο “Ολύμπιον”) προβολή σε επανάληψη της ίδιας ταινίας. Ο Τζάρμους θα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη μέχρι και την Κυριακή.
Παρόντες στην αποψινή τελετή πλην του 60χρονου Τζάρμους θα είναι ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν του οποίου η τελευταία ταινία “Νεμπράσκα” θα προβληθεί στην τελετή λήξης την επόμενη Κυριακή ενώ ο Πέιν είναι και ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ.
Την αποψινή τελετή έναρξης του 54ου ΦΚΘ θα παρουσιάσει η Ελένη Ρουσσινού, μία εκ των πρωταγωνιστών της ταινίας |Miss Violence” του Αλέξανδρου Αβρανά, η οποία προβάλλεται στη φετινή διοργάνωση.
Δημιουργία του βραβευμένου Αλέξανδρου Αβρανά είναι και η πολυσυζητημένη ήδη αφίσα της φετινής διοργάνωσης η οποία για πρώτη φορά δεν είναι μια γραφιστική δημιουργία αλλά μια φωτογραφία της θάλασσας του Θερμαϊκού.
Ο προϋπολογισμός της φετινής διοργάνωσης ανέρχεται σε 1.800.000 ευρώ, ποσό που καλύπτεται κατά 80% και πλέον από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το υπόλοιπο από χορηγίες και κέρδη εισιτηρίων.
Στη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ θα βρεθούν επίσης οι Γάλλοι δημιουργοί Αλέν Γκιροντί και Κλέρ Σιμόν (θα προβληθούν ειδικά αφιερώματα στο έργο τους), η Βαλέρια Γκολίνο, η οποία υπογράφει σκηνοθετικά την ταινία Μέλι, υποψήφια για το φετινό βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθώς και οι Bαλκάνιοι δημιουργοί Κορνέλιου Πορουμπόιου και Ρεχά Ερντέμ (με αφορμή το επετειακό αφιέρωμα «Ματιές στα Βαλκάνια: 1994-2013»).
Οι 150 ταινίες του φεστιβάλ οι οποίες όπως δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του κ. Δημήτρης Ειπίδης “φέρουν” στο σύνολό τους σχεδόν τη διάθεση Ανατροπής που διακατέχει τους νέους δημιουργούς, θα προβληθούν όπως κάθε χρόνο στην ιστορική έδρα του θεσμού (τους κινηματογράφους Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας) και στις αίθουσες του Λιμανιού, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Τώνια Μαρκετάκη και Φρίντα Λιάππα. Οι αίθουσες ειδικά για τη διοργάνωση παραχωρούνται (χωρίς ενοίκιο), με ειδική ρύθμιση από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης όπου και τυπικά ανήκουν, στο Φεστιβάλ.
Ανάλογη ρύθμιση δεν προβλέπει σαφώς την παραχώρηση των αιθουσών και για το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ (το φετινό ορίστηκε για την περίοδο 14-23 Μαρτίου) -γεγονός που προκαλεί ήδη αντιδράσεις σε κινηματογραφιστές της πόλης οι οποίοι παράλληλα διαμαρτύρονται για την επιχειρούμενη παραχώρηση των αποθηκών του λιμανιού σε μεγάλη εταιρεία διαχείρισης κινηματογραφικών αιθουσών.
Ανακοίνωση -διαμαρτυρία σχετικά με το θέμα εξέδωσε σήμερα και το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ υπό τον ενδεικτικό τίτλο “Θέλουμε να γιορτάσουμε αλλά δεν μας αφήνουν”.
Στην ανακοίνωση καταγγέλλεται “η εκχώρηση σε ιδιώτες των αποθηκών Δ και 1 στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης” την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει ως “σκανδαλώδη” και ως “δώρο στο ιδιωτικό κεφάλαιο” παρότι οι αίθουσες είχαν κατασκευασθεί επί Πολιτιστικής Πρωτεύουσας (το 1997) με χρήματα των Ελλήνων πολιτών. Στην ίδια ανακοίνωση ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά οι αίθουσες να αποδοθούν στην πόλη για να καλύψουν μια σειρά από πολιτιστικές ανάγκες και προτείνει “αντί της παραχώρησης στο ιδιωτικό κεφάλαιο, ο ΟΛΘ με τη συνεργασία του δήμου Θεσσαλονίκης να προχωρήσουν στη δημιουργία ενός Άρτιπλεξ, δηλαδή ενός πολυχώρου πολιτισμού”.
Με την ίδια ανακοίνωση ο ΣΥΡΙΖΑ διαμαρτύρεται για την αύξηση της τιμής της “Cine Kάρτας στα 35 ευρώ, τη μείωση συμμετοχής ελληνικών ταινιών στη φετινή διοργάνωση, και τον “λογοκριτικό” όπως τον χαρακτηρίζουν, τον αποκλεισμό συμμετοχής στην κριτική επιτροπή της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) – Έλληνα κριτικού -μέλους της ΠΕΚΚ.