Τα αναθεωρημένα κριτήρια -σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων- για την αξιολόγηση των εθνικών καθεστώτων στήριξης κινηματογραφικών και άλλων οπτικοακουστικών έργων ενέκρινε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η νέα ανακοίνωση για τον κινηματογράφο διευρύνει το πεδίο των δραστηριοτήτων που μπορούν να λαμβάνουν ενίσχυση, υπογραμμίζει τη διακριτική ευχέρεια των κρατών μελών να αποφασίζουν ποιες πολιτιστικές δραστηριότητες θα είναι επιλέξιμες για ενίσχυση, προβλέπει τη δυνατότητα χορήγησης υψηλότερων ενισχύσεων για διασυνοριακές παραγωγές και προβάλλει την κινηματογραφική κληρονομιά.
Αναλυτικότερα το μέγεθος της ενίσχυσης που μπορεί να λάβει ένα κινηματογραφικό έργο δεν μπορεί κατ’ αρχήν να υπερβαίνει το 50% του προϋπολογισμού της παραγωγής. Το κόστος διανομής και προώθησης μπορεί να χρηματοδοτείται κατά το ίδιο ποσοστό. Ωστόσο, οι συμπαραγωγές που χρηματοδοτούνται από περισσότερα του ενός κράτη μέλη μπορούν να λαμβάνουν ενίσχυση που φθάνει έως και το 60% του προϋπολογισμού της παραγωγής. Αντίθετα, δεν υπάρχουν όρια στις ενισχύσεις για τη συγγραφή σεναρίου ή την ανάπτυξη κινηματογραφικών ταινιών, ή για δύσκολα οπτικοακουστικά έργα, όπως αυτά ορίζονται από κάθε κράτος μέλος σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας.
Σύμφωνα εξάλλου με τους νέους κανόνες, τα κράτη μέλη διατηρούν τη δυνατότητα να επιβάλλουν όρους εδαφικότητας των δαπανών στους δικαιούχους των ενισχύσεων του οπτικοακουστικού τομέα. Αυτός ο περιορισμός των κανόνων της ενιαίας αγοράς της ΕΕ δικαιολογείται για λόγους προβολής της πολιτιστικής πολυμορφίας, για την οποία είναι αναγκαία η διατήρηση των πόρων και της τεχνογνωσίας που διαθέτει η βιομηχανία σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο. Οι αναθεωρημένοι κανόνες διασφαλίζουν ότι τέτοιου είδους εδαφικές υποχρεώσεις θα είναι ανάλογες προς τους προαναφερθέντες στόχους. Ειδικότερα, τα κράτη μέλη μπορούν να απαιτούν να δαπανάται στην επικράτειά τους το 160% του ποσού της χορηγηθείσας ενίσχυσης. Επίσης, ανεξάρτητα από το ποσό της εγκριθείσας ενίσχυσης, ένα κράτος μέλος θα μπορεί να θέτει ως προϋπόθεση ότι, για να χρηματοδοτηθεί ένα έργο, θα πρέπει ένα ελάχιστο τμήμα της παραγωγής να πραγματοποιείται στο ίδιο αυτό κράτος μέλος. Το ελάχιστο αυτό τμήμα δεν μπορεί ποτέ να υπερβαίνει το 50% του προϋπολογισμού της παραγωγής. Σε κάθε περίπτωση, όπως και στο παρελθόν, η υποχρέωση εδαφικότητας των δαπανών δεν μπορεί ποτέ να υπερβαίνει το 80% του προϋπολογισμού της παραγωγής.
Η νέα ανακοίνωση για τον κινηματογράφο τονίζει επίσης τη σημασία των στόχων της κινηματογραφικής κληρονομιάς που συνδέονται με τη συλλογή, τη διατήρηση και την προσβασιμότητα των ευρωπαϊκών ταινιών. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους παραγωγούς να καταθέτουν αντίτυπο των χρηματοδοτηθέντων έργων τους, με σκοπό τη διατήρησή τους και την καθορισμένη μη εμπορική χρήση.
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Χοακίν Αλμούνια, δήλωσε σχετικά: «Στόχος των αναθεωρημένων κανόνων είναι να ενθαρρυνθεί ο δυναμικός ευρωπαϊκός κλάδος της οπτικοακουστικής δημιουργίας και παράλληλα να διατηρηθεί η πολιτιστική πολυμορφία παντού στην ΕΕ. Οι κανόνες αυτοί δημιουργούν ένα κοινό ενωσιακό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις που χορηγούν τα κράτη μέλη, το οποίο λαμβάνει υπόψη την ευρωπαϊκή διάσταση του οπτικοακουστικού κλάδου και επιδιώκει να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητά του».