Στους εργαζομένους του πλοίου «Πηνελόπη» που κάνουν επίσχεση εργασίας, αλλά και των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά, που παραμένουν απλήρωτοι επί μήνες, αφιερώνει εκτενές ρεπορτάζ του, το βρετανικό δίκτυο BBC με τίτλο «Οι 1 εκατ. απλήρωτοι εργαζόμενοι της Ελλάδας».
«Στέκεται αδρανής, δεμένη και με το σκαρί της σιγά σιγά να σκουριάζει… Ο λόγος για το πλοίο «Πηνελόπη» που συνήθιζε να πραγματοποιεί το δρομολόγιο από τη Ραφήνα προς Άνδρο, Τήνο και Μύκονο. Αλλά από το καλοκαίρι, έχει ακινητοποιηθεί, καθώς το πλήρωμα αρνείται να εργαστεί διότι δεν έχει πληρωθεί εδώ και αρκετούς μήνες», ξεκινά το ρεπορτάζ του ο ανταποκριτής του βρετανικού δικτύου Μαρκ Λόουεν.
«Το πλοίο πήρε το όνομά του από τη σύζυγο του Οδυσσέα, την Πηνελόπη, η οποία τον περίμενε υπομονετικά για να επιστρέψει από τον τρωικό πόλεμο. Ωστόσο, η υπομονή αυτών των εργατών δεν είναι ανάλογη της Πηνελόπης και εξαντλείται γρήγορα», επισημαίνει.
«Περίπου 20 απασχολούμενοι στο πλοίο μένουν σε αυτό από φόβο μήπως χάσουν τη δουλειά τους όλοι, εάν το εγκαταλείψουν. Και έτσι παραμένουν πάνω σε ένα ερειπωμένο κουφάρι χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα ή τρεχούμενο νερό, σκοτεινές κουζίνες και κλειστά σαλόνια επιβατών με σειρές από άδεια καθίσματα. Στο διάδρομο μία πινακίδα γράφει περήφανα: «Οι υπέροχες διακοπές σας ξεκινούν εδώ». Η ειρωνική διάθεση δεν έχει χαθεί από τους απεγνωσμένους εργαζόμενους», τονίζει ο Λόουεν περιγράφοντας το πλοίο.
«Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη. Ζούμε σε ένα πλοίο φάντασμα. Νιώθω θλιμμένος και θυμωμένος γιατί δεν έχω τα χρήματα για να πάω να δω τη σύζυγο και τα παιδιά μου» λέει ο Αντώνης Γιακουμάτος.
Ο Μαρκ Λόουεν τον ρώτησε ποια ήταν η ατμόσφαιρα στο πλοίο, όταν αυτό έπλεε κανονικά.
«Ήταν πολύ καλά. Εβλεπα τα χαμόγελα των επιβατών και ήξερα ότι έκανα καλά τη δουλειά μου. Τώρα είναι άδειο. Νιωθω σαν να περιμένω να πεθάνω εδώ», απάντησε.
Οι εργαζόμενοι του «Πηνελόπη» συγκαταλέγονται στους 1 εκατ. απλήρωτους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα. Η ΓΣΕΕ ανακάλυψε αυτήν την εβδομάδα ότι μία στις δύο εταιρίες δεν πληρώνει στην ώρα του το προσωπικό της.
«Εστιάζοντας στην οικονομική κρίση που μαστίζει την Ελλάδα έχουν γίνει περικοπές μισθών στο δημόσιο τομέα, αλλα αυτή είναι η μία πλευρά της ιστορίας. Οι ιδιωτικές εταιρίες αντιμετωπίζουν πρόβλημα λόγω πτώσης της ζήτησης. Ο Πλάτων Τήνιος, οικονομολόγος του Πανεπιστημίου Πειραιά, εξηγεί ότι αυτά τα δύο συνδέονται. Ως εκ τούτου υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας στον ιδιωτικό», σημειώνει.
Στη συνέχεια ο Μαρκ Λόουεν αναφέρεται στα Ελληνικά Ναυπηγεία, χαρακτηρίζοντάς τα «μία ακόμη πιο πονεμένη ιστορία». Οι 1.200 εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι από τον Απρίλιο του 2012. Οι γερανοί έχουν σταματήσει, στο νερό επιπλέουν άδειες πλατφόρμες και μία από τις βιομηχανίες – κλειδί έχουν παραλύσει», αναφέρει το δίκτυο.
«Ήταν η δουλειά μου για 33 χρόνια», λέει ο Κώστας Χατζόπουλος, κοιτώντας τα παλιά μηχανήματα. «Ήταν η ζωή μου, η εμπειρία μου, η τεχνογνωσία μου. Τώρα θα πρέπει να επιβιώσω δανειζόμενος χρήματα από φίλους και τα συσσίτια της εκκλησίας», προσθέτει.
«Στην περίπτωση αυτή ευθύνες επιρρίπτονται και στη διαφθορά (…)», συνεχίζει το ρεπορτάζ.
Ο ανταποκριτής του δικτύου αναφέρεται και στις δεκάδες διαδηλώσεις των εργαζομένων στα ναυπηγεία, καθώς και στο ρεκόρ ανεργίας στην Ελλάδα που φτάνει το 27%.
«Είναι μία ιστορία που δεν περιμένει να ακούσει κανείς σε μία χώρα της ΕΕ εν έτει 2013. Αλλά στη σημερινή Ελλάδα, υπάρχουν πολλά που σοκάρουν», καταλήγει ο Λόουεν.