Επενδύσεις άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ υλοποιούνται στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το πλησιέστερο, γεωγραφικά, λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας.
Τα παραπάνω δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ ΑΕ), Βασίλειος Διαμαντής, στο περιθώριο των εργασιών του συνεδρίου του Economist, που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ.
Πρόκειται για την υλοποίηση έργων της δεύτερης και της τρίτης φάσης ανάπτυξης του λιμένα, προϋπολογισμού 66,250 εκ. ευρώ και 73,700 εκ. ευρώ αντίστοιχα, που αναμένεται να δώσουν ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, τόνισε.
Ένα από τα σημαντικά στοιχεία της δεύτερης φάσης (σ.σ. το σημαντικότερο τμήμα του έργου έχει, ήδη, ολοκληρωθεί και αναμένεται να είναι διαθέσιμο, χρηστικά, μέσα στο 2014) είναι και το κτίριο του τερματικού σταθμού 3, (2.324,80 τ.μ) που θα εξυπηρετεί ελέγχους που υπαγορεύει η Συνθήκη Σένγκεν και θα αποτελεί τερματικό σταθμό υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, συμπλήρωσε ο κ. Διαμαντής.
Εξάλλου, έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται και η τρίτη φάση ανάπτυξης του λιμένα, η οποία περιλαμβάνει το εμπορευματικό κομμάτι των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Εν τω μεταξύ, «στοίχημα» για τον ΟΛΗΓ αποτελεί και η ενδυνάμωση της κρουαζιέρας στην περιοχή, καθώς το 2013 ήταν μια πολύ καλή χρονιά, που δημιούργησε σταθερές συνεργασίες με σημαντικές εταιρείες κρουαζιέρας.
Πέρυσι, στο λιμάνι «έδεσαν» 16 κρουαζιερόπλοια (αύξηση 50% έναντι του 2012) και για το 2014 αναμένεται να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι η κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, διευκρίνισε ο κ. Διαμαντής.
Για το τρέχον έτος, οι προσπάθειες της ΟΛΗΓ ΑΕ έχουν στο επίκεντρό τους την προσέλκυση όλο και περισσότερων εταιρειών κρουαζιέρας και, ήδη, πέρα από τις πρώτες επαφές που έχουν γίνει, έχουν επιβεβαιωθεί δρομολόγια (όπως της εταιρείας Seabourn), σημείωσε.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Διαμαντής κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο συνέδριο, η δυναμική που καταγράφεται στη δραστηριότητα του λιμένα αποτυπώνεται και στην αύξηση των επιβατών που καταγράφηκε το 2013 (+ 5,7% για τους επιβάτες του εξωτερικού και +11,28% για τους επιβάτες εσωτερικού). Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 230.000 φορτηγά από και προς λιμένες εσωτερικού και εξωτερικού και κύριες συνδέσεις του λιμένα αποτελούν οι ιταλικοί λιμένες (Μπάρι, Πρίντεζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα) καθώς και η Κέρκυρα.
Στο μεταξύ, ο ΟΛΗΓ συμμετέχει, σε συνεργασία με την Λιμενική Αρχή της Βενετίας, στο έργο ADRIAMOS, το οποίο εγκρίθηκε από την ΕΕ και βρίσκεται στη φάση της υλοποίησης. Αντικείμενο του έργου είναι η χρηματοδότηση όλων των μελετών κατασκευής του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσπρωτίας.
Στο έργο εντάχθηκαν οι οριστικές μελέτες ανάπτυξης του διχωρικού Εμπορευματικού Κέντρου καθώς και οι μελέτες κατασκευής των κτιρίων και έργων υποδομής. Το έργο συγχρηματοδοτείται 50% από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (Ευρωπαϊκή Επιτροπή) και 50% από εθνικούς πόρους. Ο συνολικός προϋπολογισμός για την ΟΛΗΓ ΑΕ είναι 3.050.000,00 ευρώ.
Σύμφωνα με το διχωρικό σύστημα, προτείνεται η αποθήκευση, διαλογή και διαχείριση των προϊόντων να πραγματοποιείται στο Εμπορευματικό Κέντρο στη θέση ή θέσεις που θα επιλεχθεί ως ο κύριος «πόλος», ενώ η εξυπηρέτηση των ασυνόδευτων φορτίων και η προσωρινή εναπόθεση θα πραγματοποιείται εντός της λιμενικής ζώνης. Ήδη, λειτουργεί πιλοτικά ένας χώρος ασυνόδευτων φορτίων εντός της ζώνης λιμένα, όπου η έκταση για την απόθεση των φορτίων αυτών είναι διαθέσιμη από τον ΟΛΗΓ χωρίς ενόχληση της λειτουργίας του λιμένα.
Προς στιγμήν έχει επιλεγεί ο τεχνικός σύμβουλος, όπως προέκυψε από τη διαγωνιστική διαδικασία, και άμεσα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για την προκήρυξη των επιμέρους μελετών.
Εξάλλου, ο Οργανισμός συμμετέχει σε δώδεκα ευρωπαϊκά προγράμματα (σε έργα που εντάσσονται στο Interreg Ελλάδα-Ιταλία και Ελλάδα – Αλβανία κ.ά.), με τον προϋπολογισμό για τον ΟΛΗΓ, για το σύνολο αυτών, να διαμορφώνεται στα 3.033.857,00 ευρώ.