Συζητά και με τη Nordea Bank για αναδιάρθρωση
Στα 943 εκ. οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις λόγω αθέτησης όρων των συμβάσεων
«Μαρτύριο της σταγόνας» για τον Γιώργο Οικονόμου τα δάνεια-μαμούθ της Dry-ships, ύψους 1,25 δισ. δολ. Οι παραβιάσεις όρων των δανειακών συμβάσεων που έχει υπογράψει η ναυτιλιακή εταιρία (στον κλάδο του ξηρού φορτίου και των τάνκερ) προκαλούν έντονη ανησυχία στους αναλυτές, πολλοί εκ των οποίων μετά και την ανακοίνωση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων, εκφράζουν αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητα της εισηγμένης στον Nasdaq να συνεχίσει απρόσκοπτα την δραστηριότητά της.
Μπορεί η διοίκηση να υποστηρίζει πως βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές της για πιθανή επιμήκυνση ή αναδιάρθρωση των δανειακών της υποχρεώσεων και προβλέπει (και ταυτόχρονα απεύχεται) πως οι τράπεζες δεν θα κάνουν απαιτητό το χρέος νωρίτερα από την περίοδο ωρίμανσής του, όμως, το πρόβλημα παραμένει, όπως τονίζουν χρηματιστηριακοί και ναυτιλιακοί κύκλοι.
Πόσω μάλλον όταν εξαιτίας των καθυστερήσεων στην αποπληρωμή δόσεων και ορισμένων ακραίων προβλέψεων για αθέτηση και άλλων όρων των συμβάσεων, ένα συνολικό ποσό ύψους 943 εκατ. δολ. έχει εγγραφεί ως βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις στον τελευταίο ισολογισμό της ναυτιλιακής για την χρονική περίοδο ως τις 31 Δεκεμβρίου 2013.
Μια εξέλιξη η οποία είναι απόρροια της αθέτησης των όρων στις συμβάσεις δανείων της τάξεως των 769 εκατ. δολ. και 450 εκατ. δολ. αντίστοιχα. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να εμφανίζεται ένα έλλειμμα κεφαλαίου κίνησης στην Dryships, το οποίο ανέρχεται στα 987,5 εκατ. δολ.
ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥ
Ο Γιώργος Οικονόμου μαζί με τους στενούς του συνεργάτες έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές προκλήσεις που έχουν μπροστά τους. «Κάνουμε ένα βήμα κάθε φορά» θα πει ο εφοπλιστής κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Dryships, η οποία ελέγχει έναν στόλο από 52 φορτηγά πλοία και τάνκερ, ενώ μέσω της θυγατρικής Ocean Rig διαθέτει 11 θαλάσσια γεωτρύπανα.
Από πέρυσι η μεγάλη πρόκληση ήταν να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό των 300 εκατ. δολ., το οποίο εμφανιζόταν να έχει η εισηγμένη στον Nasdaq ως το τέλος του 2014. Κάτι το οποίο και έγινε, όπως δηλώνει ο ίδιος ο εφοπλιστής.
Η Dryships βρίσκεται αυτή την περίοδο σε συζητήσεις με την τράπεζα Nordea με σκοπό να μεταθέσει την αποπληρωμή δανείου ύψους 325 εκατ. δολ., έχει αντλήσει περίπου 108 εκατ. δολ. μέσω της διάθεσης μετοχών μέχρι στιγμής φέτος, ενώ δεν αποκλείεται να προσπαθήσει και πάλι να αντλήσει επιπλέον ρευστότητα μέσω των χρηματαγορών.
Ο Οικονόμου θεωρεί επίσης πως η Dryships θα επωφεληθεί και από την ανάκαμψη που δείχνει να έχει ο τομέας του ξηρού φορτίου και των τάνκερ από την τρέχουσα χρονιά και τις επόμενες, με αποτέλεσμα να αυξηθούν και τα έσοδά της από τις ναυλώσεις των πλοίων. Ήδη τα έσοδα της ναυτιλιακής εταιρίας αυξήθηκαν στα 1,49 δισ. δολ. από 1,21 δισ. το 2012, ενώ και οι ζημίες της συρρικνώθηκαν στα 223 εκατ. δολ. (από 246,7 εκατ. έναν χρόνο νωρίτερα), αλλά παραμένουν υψηλές.
Ο ισχυρός άντρας της Dryships ο οποίος έχει βρεθεί στην δίνη της κρίσης που έπληξε και τη ναυτιλία τα τελευταία χρόνια έχει προβεί από πέρυσι σε κάποιες κινήσεις για να αντιμετωπίσει το θέμα των δανείων. Τον περασμένο Αύγουστο είχε προχωρήσει σε δύο συμπληρωματικές συμφωνίες με τους πιστωτές της για δάνεια που είχαν συναφθεί τον Οκτώβριο του 2007 και τον Μάρτιο του 2008 αντίστοιχα, οι οποίες αφορούσαν στην βελτίωση ορισμένων εκ των όρων χρηματοδότησης. Τρεις μήνες αργότερα (Νοέμβριος 2013) έγινε επίσης συμπληρωματική συμφωνία με την HSH Nordbank για τροποποίηση βασικών όρων της σύμβασης που αφορούσε πιστωτική γραμμή ύψους 628,8 εκ. δολ. από τον Μάρτιο του 2006. Έτσι, «απελευθερώθηκαν» 55 εκατ. δολ. που η κοινοπραξία των τραπεζών είχε δεσμεύσει για την τακτοποίηση δόσεων πέντε μηνών.
«ΣΩΣΙΒΙΟ» Η OCEAN RIG
«Ποντάρει» στα μεγάλα συμβόλαια των drillships
Η θυγατρική Ocean Rig, στην οποία η Dryships ελέγχει περίπου το 60% των μετοχών, αποδεικνύεται το «δυνατό χαρτί» του Γιώργου Οικονόμου. Η εταιρία, η οποία δραστηριοποιείται στο κομμάτι των θαλάσσιων γεωτρήσεων πετρελαίου, όχι μόνο διαθέτει ισχυρή ρευστότητα και δεν παρουσιάζει «αρρυθμίες» στην τακτοποίηση των δανειακών της υποχρεώσεων, αλλά έχει βγάλει πολλές φορές τη μητρική από την δύσκολη θέση, καθώς αποτελεί για την τελευταία βασικό της περιουσιακό στοιχείο.
Όπως συνέβη τον περασμένο Αύγουστο, όταν η Dryships προχώρησε στην ενεχυρίαση ποσοστού 19,1% από το συνολικό που κατέχει στην Ocean Rig σε μια προσπάθεια να αναβάλει αποπληρωμές χρεών, ενώ τότε ο αναλυτής της Wells Fargo, Michael Weber είχε υποστηρίξει πως με την συγκεκριμένη κίνηση οι προβλέψεις για ανάγκες κεφαλαίων της Dryships περιορίστηκαν από τα 400 εκατ. δολ. στα 230 εκατ. δολ.
Η κερδοφόρος «ρότα» της Ocean Rig, η οποία πέρυσι μετέφερε την έδρα της από τη Νορβηγία στην Αθήνα και η οποία το 2013 παρουσίασε κέρδη ύψους 63,3 εκατ. δολ. και έσοδα 1,18 δισ. έχει οδηγήσει τους αναλυτές να «ποντάρουν» πολλά σε εκείνη δεδομένου ότι και έχει κλείσει μεγάλα συμβόλαια για τα γεωτρύπανά της.
Ο Γιώργος Οικονόμου θέλει να αξιοποιήσει τις θετικές προοπτικές της γι’ αυτό και έχει στα σκαριά το σχέδιο για την δημιουργία μιας νέας εταιρικής οντότητας με τα χαρακτηριστικά της MLP, η οποία θα δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες γεωτρήσεις, θα εισαγάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο το β’ τρίμηνο του 2014 και θα διανέμει μέρισμα 100 εκ. ετησίως, όπως έχει υποσχεθεί ο εφοπλιστής.