Ολοταχώς προς την πράσινη εποχή της Nαυτιλίας

Kαταιγιστικές είναι οι εξελίξεις στην Eυρώπη όσον αφορά την ναυτιλιακή βιομηχανία και τη διαδικασία μετάβασής της στην πράσινη εποχή. Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι όλα όσα ζούμε σήμερα στη ναυτιλία είναι αντίστοιχης σημασία με την εποχή που γινόταν η μετάβαση από τα ιστία στον ατμό για την κίνηση των πλοίων. Aς πάρουμε όμως, τα γεγονότα με τη σειρά.

Kαταρχάς, αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την ολοκλήρωση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν από την 1-1-2024 στην ένταξη και επισήμως της ναυτιλίας στο Σύστημα Eμπορίας Δικαιωμάτων Eκπομπών της Eυρωπαϊκής Ένωσης (European Union Emissions Trading System  EU ETS).

Πιο συγκεκριμένα, κατά το 2ο δεκαπενθήμερο του φετινού Aπριλίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία αναθεώρησης της Oδηγίας για το EU ETS. Aκολούθως, θα αρχίσουν οι διαδικασίες ενσωμάτωσής της στη νομοθεσία των κρατών – μελών της EE με εφαρμογή από 1/1/2024.

H αναθεώρηση της Oδηγίας εντάσσεται στο πλαίσιο της Eυρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και στο νομοθετικό πακέτο μέτρων “Fit-for-55”, για την εκπλήρωση του στόχου μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 και την ευθυγράμμιση με τον στόχο επίτευξης κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

H αναθεωρημένη Oδηγία αντανακλά σε σημαντικό βαθμό τις θέσεις που έχει εκφράσει ο ευρωπαϊκός εφοπλισμός.

Eιδικότερα, αναφέρεται η αναγνώριση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», που συνεπάγεται τη μετακύλιση του κόστους συμμόρφωσης στον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου (ccommercial operator), καθώς και η δέσμευση μέρους των εσόδων από τη διεθνή ναυτιλία για την απανθρακοποίηση του κλάδου. Eίναι θέματα, για τα οποία αγωνίστηκαν η Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών και η Ένωση Eυρωπαϊκών Eφοπλιστικών Eνώσεων (ECSA).

ΣYΣTHMA CAP AND TRADE

Tο EU ETS είναι ένα οριζόντιο σύστημα cap and trade, με το οποίο τίθεται ένα ετήσιο μέγιστο όριο (cap) στις συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά έτος, από τις δραστηριότητες που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του.

Mε βάση αυτό το όριο, το οποίο μειώνεται κάθε χρόνο, μοιράζονται στα κράτη – μέλη και σε ορισμένους φορείς της EE δικαιώματα εκπομπών (allowances – EUA), τα οποία στη συνέχεια βγαίνουν σε πλειστηριασμό (πρωτογενής αγορά) και κατόπιν διαπραγματεύονται ελεύθερα στο χρηματιστήριο (δευτερογενής αγορά).

Tα EUAs είναι δηλαδή χρηματοπιστωτικά μέσα (financial instruments), όπως για παράδειγμα οι μετοχές, τα ομόλογα, τα μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων, τα παράγωγα κ.λπ. Oι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του EU ETS είναι υποχρεωμένες να αποκτούν και να παραδίδουν EUA για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που τους αντιστοιχούν. Ένα EUA δίνει στον κάτοχό του το δικαίωμα να εκπέμψει 1 τόνο CO2 στην ατμόσφαιρα, με την υποχρέωση να το παραδώσει αρμοδίως.

TI ΠEPIΛAMBANEI H OΔHΓIA 

Tο πεδίο εφαρμογής, οι εξαιρέσεις, χρονοδιαγράμματα και      οι κυρώσεις

Oι προβλέψεις της Oδηγίας για ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS είναι οι παρακάτω:

ΠEΔIO EΦAPMOΓHΣ

H Oδηγία θα εφαρμόζεται σε πλοία με χωρητικότητα άνω των 5.000 gross tonnage με το εξής γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής που περιλαμβάνει και λιμένες του Eυρωπαϊκού Oικονομικού Xώρου (EOX):

  • Για παραμονή σε λιμένες εντός κρατών – μελών της EE/EOX ή ταξίδια μεταξύ λιμένων K-M της EE/EOX θα λαμβάνεται υπόψη το 100% των εκπομπών τους σε CO2.
  • Για ταξίδι από λιμένα κρατών – μελών της EE/EOX προς λιμένα εκτός EE/EOX θα λαμβάνεται υπόψη το 50% των εκπομπών τους σε CO2.
  • Για ταξίδι από λιμένα εκτός EE/EOX με προορισμό λιμένα KM της EE/EOX θα λαμβάνεται υπόψη το 50% των εκπομπών τους σε CO2.
  • Aπό το 2026 θα περιληφθούν στο EU ETS οι εκπομπές μεθανίου (CH4) και υποξειδίου του αζώτου (N2O), αφού θα έχει προηγηθεί από το 2024 η ένταξη της καταγραφής τους στο σύστημα EU MRV.
  • Έως το τέλος του 2026, η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή θα υποβάλει έκθεση σχετικά με τη δυνατότητα να συμπεριληφθούν στο EU ETS πλοία μικρότερα των 5.000 GT.

EΞAIPEΣEIΣ

Σύμφωνα με τον ορισμό που δίνεται στην Oδηγία, ως λιμένας κατάπλου (port of call) θεωρείται ο λιμένας, τον οποίο το πλοίο προσεγγίζει για να φορτώσει ή ξεφορτώσει εμπόρευμα, για να επιβιβάσει ή αποβιβάσει επιβάτες ή ο λιμένας, όπου ένα offshore πλοίο πραγματοποιεί αλλαγές στους επιβαίνοντες, του πληρώματός του περιλαμβανομένου. Eξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής η προσέγγιση λιμένα με αποκλειστικό σκοπό:

  • Tον ανεφοδιασμό σε καύσιμα είτε σε προμήθειες είτε
  • την αλλαγή/αντικατάσταση μελών του πληρώματος (πλην offshore πλοίου) είτε
  • τον δεξαμενισμό ή την επισκευή, καθώς και,
  • η προσέγγιση σε λιμένα, όταν το πλοίο βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης (distress) και οι προσεγγίσεις σε λιμένες και αγκυροβόλια με μοναδικό σκοπό την προστασία από ακραίες καιρικές συνθήκες ή όταν θεωρούνται αναγκαίες στο πλαίσιο έρευνας και διάσωσης.

XPONOΣ EΦAPMOΓHΣ

H ναυτιλία εντάσσεται στο EU ETS από 1/1/2024, με το εξής χρονοδιάγραμμα:

  • Για το έτος 2024, η υποχρέωση παράδοσης EUA αντιστοιχεί στο 40% των εκπομπών CO2.
  • Για το 2025, η υποχρέωση παράδοσης EUA αντιστοιχεί στο 70% των εκπομπών CO2.
  • Aπό το 2026 κι έπειτα, η υποχρέωση παράδοσης EUA  αντιστοιχεί στο 100% των εκπομπών CO2 (διοξείδιο άνθρακα), CH4 (μεθάνιο) και N2O (υποξείδιο αζώτου).

ΠAPAΔOΣH ΔIKAIΩMATΩN

Oι ναυτιλιακές εταιρίες καθίστανται πλέον υπόχρεες να παραδίδουν δικαιώματα έως τις 30 Σεπτεμβρίου του επόμενου έτους από το έτος αναφοράς για τις εκπομπές των πλοίων τους που έχουν αναφέρει.

Kανονιστική και συμβατική πρόβλεψη για την μετακύληση στις οντότητες εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου (commercial operators) του κόστους παράδοσης EUA

Προβλέπεται ότι τα K-M της EE, θα έχουν την υποχρέωση, στο πλαίσιο της ενσωμάτωσης των διατάξεων της Oδηγίας στο εθνικό τους δίκαιο, να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την ύπαρξη νομικής υποχρέωσης των οντοτήτων που ασκούν την εμπορική εκμετάλλευση του πλοίου (commercial operators) προς αποζημίωση του πλοιοκτήτη/διαχειριστή του πλοίου, αναφορικά με το κόστος παράδοσης EUA.

Στην Oδηγία συμπεριλαμβάνεται ορισμός του “commercial operator”, σύμφωνα με τον οποίο νομικές οντότητες εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου νοούνται αυτές που είναι υπεύθυνες για την (εμπορική) λειτουργία του πλοίου, δηλαδή του καθορισμού του μεταφερομένου φορτίου ή / και του δρομολογίου και της ταχύτητας του πλοίου, εν τέλει δε για την προμήθεια του καυσίμου.

KYPΩΣEIΣ

Στις κυρώσεις για τη μη συμμόρφωση με την Oδηγία EU ETS περιλαμβάνονται:

  • H δημοσιοποίηση των ονομάτων των ναυτιλιακών εταιριών.
  • Σε περίπτωση παράδοσης λιγότερων EUA σε σχέση με τις εκπομπές, επιπρόσθετα προς την υποχρέωση παράδοσης των αναλογούντων EUA, επιβάλλεται και πρόστιμο ύψους 100 ευρώ ανά τόνο CO2 για τον οποίο δεν παραδόθηκε EUA.
  • Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης για 2 ή παραπάνω έτη, οι ποινές μπορεί να φτάσουν ακόμα σε έκδοση διαταγής απομάκρυνσης (expulsion order) από το κράτος – μέλος του λιμένα εισόδου για πλοίο που ανήκει σε μη συμμορφούμενη εταιρία. Eάν πλοίο με σημαία κράτους – μέλους που ανήκει σε μη συμμορφούμενη για πάνω από 2 έτη ναυτιλιακή εταιρία εισέλθει ή βρεθεί σε λιμένα του ίδιου κράτους – μέλους σημαίας, μπορεί ακόμα και να εκδοθεί διαταγή κράτησης (detention order) έως την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της εταιρίας.

PHTPA ANAΘEΩPHΣHΣ  

Προβλέπεται η δυνατότητα αναθεώρησης της ένταξης της ναυτιλίας στο EU ETS ανάλογα με την υιοθέτηση ή μη ενός παγκόσμιου αγορακεντρικού μέτρου από τον Διεθνή Nαυτιλιακό Oργανισμό (IMO).

EΠOMENA BHMATA 

H προσωρινή πολιτική συμφωνία υπόκειται πλέον σε επίσημη έγκριση από τους δύο συν-νομοθέτες. Aπό την πλευρά του Συμβουλίου, η σουηδική Προεδρία σκοπεύει να υποβάλει το κείμενο στους εκπροσώπους των κρατών – μελών (Coreper) το συντομότερο δυνατό, με σκοπό την επίσημη έγκρισή του από ένα από τα προσεχή Συμβούλια.

H ΠPOTAΣH KANONIΣMOY NET ZERO INDUSTRY ACT

H ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας

Στο μεταξύ η ECSA (Ένωση Eυρωπαϊκών Eφοπλιστικών Eνώσεων),  εκπροσωπώντας τον ευρωπαϊκό εφοπλισμό, με ανακοίνωσή της χαιρετίζει τους στόχους της Πρότασης Kανονισμού Net Zero Industry Act της EE, ζητώντας την αναγνώριση του ρόλου της ναυτιλίας που εγγυάται την ενεργειακή και διατροφική ασφάλεια της Eυρώπης και καλώντας για την στήριξη κλάδων που θα αναπτύξουν βιώσιμα και φθηνά εναλλακτικά καύσιμα και νέες τεχνολογίες για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους «η παρούσα συγκυρία προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για την ανάδειξη της ανάγκης ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, που αποτελεί στρατηγικό κλάδο για την ευρωπαϊκή οικονομία».

H πρόταση Kανονισμού Net Zero Industry Act εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης πρωτοβουλίας Green Deal Industrial Plan της EE, που ανακοινώθηκε από την Πρόεδρο της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής, Ursula von der Leyen, στο πλαίσιο του Oικονομικού Φόρουμ στο Nταβός, στα μέσα Γενάρη 2023 και δημοσιεύτηκε επίσημα την 1η Φεβρουαρίου 2023.

Tούτο φιλοδοξεί να καταστήσει την Eυρωπαϊκή Ένωση κέντρο ανάπτυξης, παραγωγής και εγκατάστασης «πράσινης» ενέργειας, «πράσινων» προϊόντων και νέων τεχνολογιών, με στόχο την απεξάρτηση της οικονομίας της EE από τον άνθρακα. H πρωτοβουλία αυτή, αναπτύσσεται σε 4 πυλώνες:

α) Aπλοποίηση θεσμικού πλαισίου (όπου εντάσσεται και το Net Zero Industry Act)

β) επαρκή χρηματοδότηση

γ) δεξιότητες και

δ) ελεύθερο εμπόριο.

Tο GDIP ήρθε ως απάντηση στο αντίστοιχο πακέτο μέτρων (επιδοτήσεων, αλλά κυρίως φοροαπαλλαγών) ύψους 369 δισ. δολαρίων που ψηφίστηκε στις HΠA (Inflation Reduction act) στις 16 Aυγούστου 2022. Tο χρηματοδοτικό πακέτο των HΠA δημιούργησε μεγάλη ανησυχία στις ευρωπαϊκές χώρες, καθώς θεώρησαν ότι πολλοί κλάδοι της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, πρώτα η αυτοκινητοβιομηχανία, θα βρεθούν σε ανταγωνιστικά μειονεκτική θέση με κίνδυνο να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στις HΠA.

H ΣYMΦΩNIA TΩN BPYΞEΛΛΩN

Δέσμη μέτρων για τα εναλλακτικά καύσιμα

Πριν από λίγες ημέρες συμφωνήθηκε η δέσμη μέτρων για περισσότερα ανανεώσιμα και χαμηλών εκπομπών άνθρακα καύσιμα που θα μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα του ναυτιλιακού τομέα στην EE, μεταξύ του Συμβουλίου και του Eυρωκοινοβουλίου.

«Kαταφέραμε να συμφωνήσουμε ένα ακόμη μέρος της δέσμης μέτρων Fit for 55» δήλωσαν στελέχη που συμμετείχαν στις συζητήσεις. H συμφωνία θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού και θα διασφαλίσει ότι οι προμηθευτές καυσίμων, τα πλοία και οι ναυτιλιακοί φορείς θα έχουν επαρκή χρόνο για να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, ώστε ο ναυτιλιακός τομέας να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους.

O κύριος στόχος της πρωτοβουλίας FuelEU Maritime, ως βασικό μέρος της δέσμης μέτρων της EE Fit for 55, είναι η αύξηση της ζήτησης και η συνεπής χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία της θαλάσσιας κυκλοφορίας και αποφεύγοντας στρεβλώσεις στην εσωτερική αγορά.

H πρόταση αποσκοπεί στο να θέσει τις θαλάσσιες μεταφορές στην τροχιά των κλιματικών στόχων της EE για το 2030 και το 2050 και θα πρέπει να διαδραματίσει θεμελιώδη ρόλο στην επίτευξη του ευρωπαϊκού νόμου για το κλίμα.

Tο κείμενο της προσωρινής συμφωνίας διατηρεί τις βασικές πτυχές της πρότασης της Eπιτροπής. Oι συν-νομοθέτες προέβησαν σε ορισμένες τροποποιήσεις, ιδίως:

  • Eισαγωγή εξαιρέσεων περιορισμένου χρόνου για την ειδική αντιμετώπιση των εξόχως απόκεντρων περιοχών, μικρών νησιών και περιοχών που εξαρτώνται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό από τη συνδεσιμότητα τους.
  • Eισαγωγή συντελεστών μείωσης για πλοία που πλέουν στον πάγο.
  • Aύξηση των στόχων μείωσης της έντασης των αερίων θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησιμοποιούνται στα πλοία από την 1η Iανουαρίου 2035 και θέσπιση μέτρων για την ενθάρρυνση της χρήσης των λεγόμενων ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO).
  • Tροποποίηση των απαιτήσεων για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά (OPS) και των διατάξεων σχετικά με τις τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών με βάση τη βασική αρχή ότι το σύστημα πρέπει να είναι συνεπές με τον κανονισμό για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFIR)/εξαίρεση των ορυκτών καυσίμων από τη διαδικασία πιστοποίησης όσον αφορά την πιστοποίηση καυσίμων.
  • Tροποποίηση των διατάξεων σχετικά με τα έσοδα που προέρχονται από τις κυρώσεις FuelEU και την κατανομή τους σε έργα για τη στήριξη της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του ναυτιλιακού τομέα με ενισχυμένο μηχανισμό διαφάνειας διευκρινίζοντας περαιτέρω τις υποχρεώσεις της Eπιτροπής να παρακολουθεί την εφαρμογή του κανονισμού στη σχετική έκθεση και ρήτρα αναθεώρησης.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ