Tο fund Oaktree μετά τις συμφωνίες με Γεωργιόπουλο-Παναγιωτίδη «χτύπησε» και στην Eagle Bulk
H«βελανιδιά» των 77 δισ. δολ. απλώνει τα… κλαδιά της όλο και περισσότερο στη ναυτιλία.
Το αμερικανικό fund Oaktree που έχει ιδρύσει ο Howard Stanley Marks, αναδεικνύεται σε έναν από τους ισχυρότερους «παίκτες» των hedge funds που αγοράζουν χρέη ναυτιλιακών εταιριών «στοχεύοντας» στις υπεραξίες από την αναδιάρθρωσή τους, αλλά και στο να ανοίξουν «πόρτα» στην εκμετάλλευση των σημαντικών assets που διαθέτουν και κυρίως των πλοίων τους.
Το πιο πρόσφατο «χτύπημα» της Oaktree είναι εκείνο με το χρέος της Eagle Bulk του Σοφοκλή Ζούλα, όπου μαζί με 10 ακόμη επενδυτικά funds φαίνεται πως έχουν αγοράσει χρέος ύψους 958,8 εκατ. δολ. της ναυτιλιακής εταιρίας από την κοινοπραξία τραπεζών με επικεφαλής την Royal Bank of Scotland. Περιμένουν δε, να διαπιστώσουν αν η διοίκηση της εισηγμένης στον Nasdaq εταιρίας βρει λύση στο «καυτό» θέμα της αναδιάρθρωσης δανειακών υποχρεώσεων της τάξεως του 1,1 δισ. δολ. ως τις 30 Απριλίου (μετά την παράταση που έδωσαν οι πιστωτές, καθώς η αρχική ημερομηνία έληγε στις 15 Απριλίου) ή αν τελικά προσφύγει στο Chapter 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα. Όπως υποστηρίζουν πως θα συμβεί τελικά αναλυτές σαν τον Michael Weber της Wells Fargo.
Σε αυτή την περίπτωση οι στρατηγικοί επενδυτές που αυτή την στιγμή ελέγχουν το χρέος της ελληνικής ναυτιλιακής, μεταξύ των οποίων και η Oaktree Capital Management, πιθανόν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας πτώχευσης να βρεθούν με την πλειοψηφία του μετοχικού πακέτου.
Όπως συνέβη και με την General Maritime του Πήτερ Γεωργιόπουλου, όπου η Oaktree Capital Management έχει αποκτήσει τον έλεγχό της, χρηματοδοτώντας την με 400 εκατ. δολ. «Δέλεαρ» όσον αφορά στην Eagle Bulk αποτελούν τα 46 φορτηγά πλοία του στόλου της, η αξία των οποίων ανέρχεται, σύμφωνα με το VesselsValue.com στα 982 εκατ. δολ., την ώρα που η κεφαλαιοποίησή της φτάνει μόλις στα 55 εκατ. δολ.
Η αμερικανική «βελανιδιά» είναι εκείνη που ηγείται των διαπραγματεύσεων με την διοίκηση της Eagle Bulk και μάλιστα πριν από μερικές ημέρες υπέγραψε εκ μέρους και των υπόλοιπων πιστωτών, τη συμφωνία για την παράταση των waivers, καθώς χωρίς αυτά, η εταιρία δεν τηρεί τις ρήτρες των δανείων που διέπουν τη μόχλευση, ούτε και την ελάχιστη κάλυψη των τόκων.
ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΗΣ…
Η ιστορία της Eagle Bulk θυμίζει εκείνες της Excel Maritime του Γαβριήλ Παναγιωτίδη, αλλά και της Genmar του Πήτερ Γεωργιόπουλου. Και οι δύο ναυτιλιακές εταιρίες οδηγήθηκαν λόγω των χρεών τους σε μια ελεγχόμενη πτώχευση μέσω του Chapter 11 και εν συνεχεία βρέθηκαν στην… σκιά της «βελανιδιάς» (Oaktree Capital).
Ο βραχίονας των distress deals του αμερικανικού fund μαζί με 7 ακόμη private equities εξαγόρασαν τα «χαρτιά» του Γαβριήλ Παναγιωτίδη και μέρος των δανειακών υποχρεώσεων της ναυτιλιακής εταιρίας από την Nordea Bank και μέσω της διαδικασίας του Chapter 11 βρέθηκαν να κατέχουν το 82% της καινούριας εταιρίας.
Αλλά και στην περίπτωση της Genmar, αρχικά το Oaktree Capital τοποθετήθηκε «ρίχνοντας» 200 εκατ. δολ. σε κεφάλαια, που αποτέλεσαν σημαντική «ανάσα» για την υπερχρεωμένη εισηγμένη στην Wall Street, αποκτώντας αρχικά το 20% των μετοχών της. Στη συνέχεια διπλασίασε την χρηματοδότηση και σταδιακά η εταιρία πέρασε στον έλεγχό της.
Στόχος η δημιουργία στόλου αξίας πάνω από $1,3 δισ.
Mαζί και με τον Παππά για εξαγορές πλοίων
Το Oaktree Capital έχει δημιουργήσει όμως και ένα ισχυρό joint venture με τις ελληνικές ναυτιλιακές Oceanbulk και Star Bulk του Πέτρου Παππά με σκοπό την δημιουργία στόλου ποντοπόρου, το τίμημα εξαγοράς του οποίου ενδέχεται να ανέλθει έως και τα 1,3 δισ. δολ.
Ήδη η Star Bulk, στην οποία το Oaktree Capital ελέγχει το 22% του μετοχικού της κεφαλαίου κατέχει έναν στόλο 30 πλοίων (17 επιπλέον φορτηγών με τα 9 εξ αυτών υπό παραγγελία) και με στόχο να υπερδιπλασιάσει τον αριθμό μέσα στην επόμενη διετία.
Αλλά και η Oceanbulk τον περασμένο Σεπτέμβριο προχώρησε στην εξαγορά στόλου οκτώ δεξαμενοπλοίων από την Woodstreet σε μια εξέλιξη που ξεκαθαρίζει ότι ο Πέτρος Παππάς και οι συνεταίροι του χτίζουν τονάζ τόσο στον κλάδο του ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.
Μάλιστα, ήδη ο εφοπλιστής δρομολογεί την εισαγωγή και της Oceanbulk στο χρηματιστήριο. Η ναυτιλιακή εταιρία ελέγχει 34 φορτηγά πλοία εκ των οποίων τα 23 υπό ναυπήγηση, ενώ στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετέχει ήδη και το αμερικανικό private equity, Oaktree Capital. Η αξία των πλοίων της εκτιμάται στα 1,37 δισ. δολ. εκ των οποίων 1 δισ. είναι η τρέχουσα αξία των νεότευκτων και 368 εκατ. δολ. των πλοίων που βρίσκονται ήδη στο νερό.
Καθώς είναι από τις λίγες δημόσιες εγγραφές ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται καθαρά στον κλάδο των ποντοπόρων φορτηγών μετά από 4 χρόνια κρίσης θα αποτελέσει και βαρόμετρο των ορέξεων των επενδυτών για τέτοιες εκδόσεις σε μια περίοδο που οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις έχουν περιοριστεί.
«Χτίζει» θέσεις και σε εταιρίες με προοπτικές
Εκτός από τα distress deals, το Oaktree επιλέγει να τοποθετείται και σε ναυτιλιακές εταιρίες που παρουσιάζουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, όπως η Dryships του Γιώργου Οικονόμου, η Capital Product Partners του Ευάγγελου Μαρινάκη, η Baltic Trading του Πήτερ Γεωργιόπουλου.
Στην Dryships το Oaktree αύξησε τις θέσεις του από το δεύτερο προς το τρίτο τρίμηνο του 2013 κατά 200% αποκτώντας περισσότερους τίτλους (στο τέλος Δεκεμβρίου ανέρχονταν στα 22,02 εκατ. μετοχές).
Στην Capital Product Tankers έχει ανοίξει επίσης «θέση» ελέγχοντας ένα μικρό ποσοστό της τάξεως του 0,98% σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία το Oaktree έδωσε «ψήφο εμπιστοσύνης» λόγω των επιθετικών κινήσεων της εταιρίας (με κεφαλαιοποίηση 964 εκ. δολ.) να επεκταθεί και στον κλάδο των containerships, ναυπηγώντας τρία καινούρια boxships τα οποία έχει ήδη ναυλώσει στην Hyundai Merchant και τα έσοδα από τις ναυλώσεις μεταφράζονται σε 386 εκατ. δολ. περίπου. Έχει ακόμη μετοχές της Baltic Trading (κεφαλαιοποίηση 363,81 εκ. δολ.), στην οποία έχει ωστόσο μικρότερη θέση από ότι παλαιότερα.