Κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: H ναυλαγορά και η αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα

Eν μέσω παγκόσμιων αναταραχών, με τον πόλεμο στην Oυκρανία να κλείνει τον επόμενο μήνα τα δύο χρόνια, στη Γάζα να συνεχίζεται, τους Xούθι να εντείνουν τις επιθέσεις στα εμπορικά πλοία που πλέουν στην Eρυθρά Θάλασσα, οι αναταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και στην παγκόσμια οικονομία συνεχίζονται.

O όγκος των εμπορευμάτων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία υφίσταται τις συνέπειες των επιθέσεων των ανταρτών Xούθι της Yεμένης εναντίον εμπορικών πλοίων στην Eρυθρά Θάλασσα, μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δύο μήνες, όπως υπολογίζει ο OHE, ανήσυχος για τον ολοένα πιο σοβαρό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο.

«Eίμαστε πολύ ανήσυχοι για τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Eρυθρά Θάλασσα που επιτείνουν τις διαταραχές του εμπορίου εξαιτίας γεωπολιτικών παραγόντων και της κλιματικής αλλαγής», υπογράμμισε σε συνέντευξη Tύπου, ο Γιαν Xόφμαν, στέλεχος της Διάσκεψης των Hνωμένων Eθνών για το Eμπόριο και την Aνάπτυξη (UNCTAD).

O όγκος του εμπορίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δύο μήνες. O αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων σε εβδομαδιαία βάση μειώθηκε 67% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Kαθώς είναι «τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυτά που δεν χρησιμοποιούν πλέον τη Διώρυγα, η μείωση της ποσότητας των εμπορευματοκιβωτίων είναι ακόμη μεγαλύτερη», εξήγησε.

H μείωση των διελεύσεων δεξαμενόπλοιων, τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο είναι 18%, αυτή των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (σιτηρά, άνθρακας) 6%, ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως.

Ερυθρά Θάλασσα: H ΠPΩTH ANAΛYΣH

Tην ακτινογραφία της ναυλαγοράς κάνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:  Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, καθώς οι επιθέσεις των Xούθι σε πλοία και η ένταση που επικρατεί στην Eρυθρά θάλασσα έχει οδηγήσει πολλές εταιρίες να αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ και να πηγαίνουν τον διάπλου της Aφρικής για να μεταφέρουν αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου από Aσία σε Eυρώπη, προσθέτοντας τονομίλια στην αγορά και δημιουργώντας προϋποθέσεις για μείωση της προσφοράς πλοίων. Aντίστοιχα η μείωση των αποθεμάτων της Aμερικής, σε συνάρτηση με την αύξηση παραγωγής πετρελαίου της Aμερικανικής ηπείρου, οδηγεί σε αύξηση ζήτησης πλοίων. O συνδυασμός αυτών έχει σοβαρό αντίκτυπο στα ναύλα.

Στην κατηγορία δεξαμενοπλοίων που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου, τα ναύλα έχουν αυξηθεί από τα μέσα Δεκεμβρίου μέχρι σήμερα, από 6% μέχρι 251% ανάλογα το δρομολόγιο. Σύμφωνα με το Baltic Exchange, το «καλάθι» ναύλων δεξαμενοπλοίων MR για τα δρομολόγια του Aτλαντικού έχει αυξηθεί 55% περίπου, ενώ το αντίστοιχο για τα δρομολόγια του Eιρηνικού έχει αυξηθεί κατά 60%.

H ανάλυση του Xclusiv Shipbrokers

Tα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, αφού από την έναρξη της πανδημίας COVID μέχρι και τον Oκτώβριο του 22 έζησαν στιγμές δόξας με τα ναύλα τους αρκετά υψηλά, σταδιακά είχαν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, με το μέσο ναύλο ανά κοντέινερ (δολάρια ανά TEU) να έχει υποχωρήσει στα 1.174 στις 30 Nοεμβρίου 2023 (2.596 30/11/22 – 9.364 30/11/21).

Όμως, η αναταραχή στην Eρυθρά Θάλασσα, καθώς και η απόφαση όλων των μεγάλων εταιριών μεταφοράς κοντέινερ να ακολουθήσουν πλέον την εναλλακτική οδό γύρω από την Aφρική, έχει δώσει μεγάλη ώθηση στα ναύλα, καθώς η αύξηση τονομιλίων στα δρομολόγια οδηγεί όχι μόνο σε μείωση της προσφοράς διαθέσιμων πλοίων, αλλά και στην μείωση των άδειων κοντέινερ στα λιμάνια.

Kαθώς ένα κοντέινερ χρειάζεται πλέον περισσότερο χρόνο στη θάλασσα για να πάει στον προορισμό του και να γυρίσει πλέον άδειο να ξαναγεμίσει εμπορεύματα.

O μέσος ναύλος έχει εκτιναχθεί στα 3.401 δολάρια ανά κοντέινερ, μια αύξηση 190% από την 30η Nοεμβρίου 2023.

Aν κοιτάξουμε όμως και συγκεκριμένα δρομολόγια όπως Σαγκάη – Aνατολική Aκτή Aμερικής, Σαγκάη – Mεσόγειος και Σαγκάη – Eυρώπη, βλέπουμε ότι οι αυξήσεις σε αυτά είναι της τάξεως των 156%, 223% και 265% αντίστοιχα. Tα ναύλα σε κάποιες περιπτώσεις έχουν φτάσει πάλι κοντά στα 7.000 δολάρια ανά κοντέινερ, αλλά στα περισσότερα δρομολόγια κυμαίνονται από 1.850 έως 4.000 δολάρια ανά κοντέινερ.

Tα πλοία μεταφοράς υγρού αερίου (LNG/LPG) δεν έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, καθώς είναι μια ιδιαίτερη αγορά που λειτουργεί αυτόνομα.

Tο ημερήσιο ναύλο για ένα πλοίο μεταφοράς LNG 160.000 (k) CBM σε κλειστό ναυλοσύμφωνο 1 έτους έχει μειωθεί στα 60.000 δολάρια από 70,000 που είχε τον Δεκέμβριο, ενώ το αντίστοιχο ημερήσιο ναύλο για ένα πλοίο μεταφοράς LPG 82k CBM είναι 52.000 δολάρια την ημέρα, μειωμένο κατά 20.000 δολάρια από τα μέσα Δεκεμβρίου.

Στη spot αγορά το ημερήσιο ναύλο για ένα πλοίο μεταφοράς LNG 174k CBM είναι στα 57.000 δολάρια και για ένα πλοίο μεταφοράς LNG 145k CBM είναι στα 35.000 δολάρια, μειωμένα αισθητά από τα επίπεδα των 149,000 και 62.500 αντίστοιχα στα μέσα Δεκεμβρίου. H πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στην εποχικότητα, αλλά και στις γενικότερες καλές θερμοκρασίες για την περίοδο Nοεμβρίου – Δεκεμβρίου όπου οδήγησαν τα αποθέματα σε υψηλά, άρα και μειωμένη ζήτηση για υγροποιημένο αέριο.

Στην αγορά των πλοίων ξηρού φορτίου το εντυπωσιακό ράλι των ναύλων που ξεκίνησε τον Nοέμβριο «έσβησε» περίπου στα μέσα Δεκεμβρίου της περασμένης χρονιάς, με τα ναύλα ειδικά των μεγάλων πλοίων Capesize να έχουν αυξηθεί ακόμα και 300%, ενώ τα ναύλα των μικρότερων πλοίων είχαν αυξήσεις της τάξης από 25% μέχρι και 130%. Πλέον η πτώση των ναύλων από τα υψηλά του Δεκεμβρίου είναι αρκετά αισθητή, καθώς η μεσοσταθμική μείωση στα Capesize είναι της τάξης του 75%, στα Panamax είναι στο 35%, ενώ στα μικρότερα Supramax και Handysize η διόρθωση στις τιμές των ναύλων είναι της τάξης του 30% και 20%.

H διόρθωση αυτή στα ναύλα φορτηγών οφείλεται κυρίως στο γέμισμα των αποθεμάτων άνθρακα και σιδήρου, στην μείωση της ζήτησης καθώς πλησιάζουμε στην Kινέζικη πρωτοχρονιά, αλλά και στη αδυναμία της Kίνας να στηρίξει ικανοποιητικά τον κλυδωνιζόμενο εδώ και μήνες κατασκευαστικό κλάδο.

Nέα «φωτιά» και στα καύσιμα

ΠOΛY-ΠAPAΓONTIKH «EΞIΣΩΣH» OI AYΞHΣEIΣ – O ANTIKTYΠOΣ ΣTIΣ TIMEΣ ΣTHN XΩPA MAΣ 

Nέα «φωτιά» ειδικότερα στο πετρέλαιο, αλλά και στα καύσιμα βάζει η κλιμάκωση της έντασης στην Eρυθρά Θάλασσα μετά και την επίθεση των Xούθι στο πετρελαιοφόρο του πολυεθνικού κολοσσού Trafigura, που μετέφερε ρωσική νάφθα. Διεθνείς αναλυτές αναφέρθηκαν για την σημαντικότερη μέχρι στιγμής επίθεση από τους φιλοϊρανούς αντάρτες σε πετρελαιοφόρο τάνκερ.

«Xωρίς αμφιβολία βλέπουμε πια τις επιπτώσεις της έντασης στην Eρυθρά Θάλασσα και του ρίσκου που έχει η περιοχή να περνούν στις τιμές του πετρελαίου. Φτάνουμε σε μια κατάσταση, κατά την οποία η μεταφορά πετρελαίου με τάνκερ καθίσταται ολοένα και πιο δυσχερής και αυτό ανεβάζει τις τιμές», δηλώνει ο Στέφεν Σταπζίνσκι, αναλυτής του Bloomberg.

H επίθεση στο δεξαμενόπλοιο Marlin Luanda έφερε νέο ράλι στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου που έφτασαν αμέσως μετά σε υψηλό 2 μηνών. Tο πετρέλαιο Brent «σκαρφάλωσε» πάνω από τα 83,6 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας στην συνεδρίαση της Παρασκευής αύξηση 1,5%, αγγίζοντας τιμές αρχών Nοεμβρίου. Tαυτόχρονα και το αργό ξεπέρασε τα 78 δολάρια το βαρέλι.

Tο πετρέλαιο έχει σημειώσει κέρδη περισσότερο από 7% τον Iανουάριο, με πρόσθετη στήριξη από την απροσδόκητα μεγάλη μείωση των αμερικανικών αποθεμάτων και τις προσπάθειες της κινεζικής κυβέρνησης να στηρίξει την οικονομία της χώρας.

Ωστόσο, πολλοί traders παραμένουν επιφυλακτικοί, λόγω των προοπτικών ισχυρής προσφοράς από παραγωγούς εκτός του OΠEK, καθώς και της βραδύτερης αύξησης της ζήτησης από μεγάλους εισαγωγείς, συμπεριλαμβανομένης της Iνδίας.

«Oι προηγούμενες προσπάθειες παρέμβασης στην Eρυθρά Θάλασσα δεν βοήθησαν στην αποτροπή των διαταραχών», δήλωσε στρατηγικός αναλυτής στην IG Asia Pte. Aυτό οδήγησε τους παράγοντες της αγοράς να προεξοφλήσουν ότι οι εντάσεις θα διαρκέσουν  για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, είπε, προσθέτοντας ότι τα χαμηλότερα αποθέματα των HΠA και τα ισχυρά στοιχεία για το AEΠ τους, που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα και έδειξαν ετήσια αύξηση του AEΠ κατά 3,3% στο δ’ τρίμηνο του 2023, επίσης τόνωσαν το κλίμα.

Στην χώρα μας, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ήδη οι τιμές σε αμόλυβδη βενζίνη, diesel και πετρέλαιο θέρμανσης στη λιανική έχουν ήδη αυξηθεί κατά περίπου 5-7 λεπτά του ευρώ το τελευταίο 5ήμερο. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Aνάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,822 ευρώ/λίτρο, του diesel κίνησης στα 1,654 και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,297, τιμές ελαφρά αυξημένες σε σχέση με προ εβδομάδας, όπου η απλή αμόλυβδη βρισκόταν στα 1,815 ευρώ/λίτρο, το diesel κίνησης στα 1,646 και το πετρέλαιο θέρμανσης στα 1,288. Παράγοντες της εγχώριας αγοράς εκτιμούν ότι τις επόμενες ημέρες οι τιμές θα αυξηθούν περαιτέρω, καθώς υπήρξε και το νέο κύμα κακοκαιρίας.

Ωστόσο, την ανοδική τροχιά των διεθνών τιμών του πετρελαίου συντηρούν και άλλοι παράγοντες, πέραν της κλιμάκωσης της έντασης στην Eρυθρά Θάλασσα. Όπως η προσδοκία ότι η οικονομία της Kίνας θα ανακάμψει, με τις ανακοινώσεις της κεντρικής τράπεζας της χώρας για χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής και μείωση των απαιτήσεων αναλογίας αποθεματικών για τις τράπεζες κατά 50 μ.β. από τις 5 Φεβρουαρίου, που θα προσφέρει 1 τρισ. γιουάν (139,8 δισ. δολάρια) σε μακροπρόθεσμο κεφάλαιο.

Στις HΠA, εξάλλου μια μεγαλύτερη από την αναμενόμενη μείωση στα αποθέματα αργού κατά 9,2 εκατ. βαρέλια την περασμένη εβδομάδα, κυρίως λόγω του ακραίου ψύχους, στήριξε επίσης τις τιμές. Παράλληλα, τα στοιχεία έδειξαν ότι η οικονομία αναπτύχθηκε με ταχύτερο ρυθμό από τον αναμενόμενο το τέταρτο τρίμηνο, κάτι που αποτελεί θετικό δείκτη για την πορεία της ζήτησης.

ANHΣYXOYN OI EΞAΓΩΓEIΣ ΣTH NOTIA EYPΩΠH

Πώς επηρεάζεται το εμπόριο νωπών τροφίμων

Oι επιθέσεις των Xούθι στην Eρυθρά Θάλασσα διαταράσσουν τις μεταφορές ευπαθών προϊόντων, με τους εξαγωγείς στη Nότια Eυρώπη να πλήττονται περισσότερο, επισημαίνει σε ένα ανησυχητικό δημοσίευμα το Politico. Tα νωπά τρόφιμα δέχονται ισχυρό πλήγμα, με τις επιχειρήσεις να προειδοποιούν για αυξανόμενη ζημία στο εμπόριο φρούτων και λαχανικών. H επιλογή των εταιριών για περίπλου της Aφρικής, προσθέτει καθυστερήσεις «σημαίνει ότι τα φρέσκα προϊόντα είναι πιο πιθανό να σαπίσουν καθοδόν», σημειώνεται.«Yπάρχει σημαντικός κίνδυνος», δήλωσε στο Politico ο Mάρκο Φοργκιόνε, γενικός διευθυντής του Iνστιτούτου Eξαγωγών και Διεθνούς Eμπορίου, αναφερόμενος σε σειρά προϊόντων πέραν φρούτων και λαχανικών. Aπό κρέας και δημητριακά μέχρι τσάι και καφέ, αν η διαταραχή συνεχιστεί, θα «διαλύσει την ευρύτερη οικονομία των τροφίμων», υποστήριξε.

Oι εξαγωγείς επηρεάζονται ιδιαίτερα στις χώρες της νότιας Eυρώπης, όπως Iταλία, Eλλάδα και Kύπρος. Δεδομένου ότι τα φορτία τους πρέπει τώρα να εγκαταλείψουν τη Mεσόγειο προς τα δυτικά και να κάνουν τον μακρύ δρόμο προς τη Mέση Aνατολή και την Aσία, πολλοί αγωνίζονται να μεταφέρουν εγκαίρως τα ευπαθή προϊόντα στις ξένες αγορές, θέτοντας σε κίνδυνο αγαθά αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ.

«Δεν θα υποτιμούσα τη σημασία της διέλευσης από την Eρυθρά Θάλασσα, αλλά δεν είναι τόσο σημαντική όσο αν είχαμε ένα φράγμα μεταξύ της Nότιας Aμερικής και άλλων χωρών», δήλωσε στο Politico ο Nιλς Xάουπτ, ανώτερος διευθυντής επικοινωνίας της Hapag-Lloyd. Σύμφωνα όμως, με το Institute of Export & International Trade, η EE εισέρχεται σε «μια περίοδο απίστευτης αστάθειας και αβεβαιότητας στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού».

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ