Τι αλλάζει στο Μεταφορικό Ισοδύναμο

Έξι σημεία – παρεμβάσεις ανακοίνωσε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

«Κάθε νησί, με βάση τη δυναμικότητά του, θα πάρει το μερίδιό του» δήλωσε πριν από λίγες ημέρες στη Διοικητική Επιτροπή των Επιμελητηρίων ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης στις πιέσεις που του ασκούνται για την άμεση καταβολή του και την επέκταση σε όλα τα νησιά. Μέχρι σήμερα δεν επιδοτούνται οι κάτοικοι της Κρήτης, της Σαλαμίνας καθώς και της Εύβοιας.

«Στόχος είναι να βοηθήσει το Μεταφορικό Ισοδύναμο τη νησιωτική επιχειρηματικότητα, αλλά μέσα στο πλαίσιο των δημοσιονομικών κανόνων και της αναλογικότητας» τόνισε ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, προσθέτοντας: «Αναζητούμε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη νησιωτική επιχειρηματικότητα, που θα βασίζονται στην Αναπτυξιακή Τράπεζα. Είναι μια συζήτηση που γίνεται, είναι μια διαπραγμάτευση που ξεκίνησε. Ο διάλογος που ξεκινήσαμε στην Αθήνα θα συνεχιστεί με όλα τα νησιά, με στόχο να έχουμε πάντα το βέλτιστο αποτέλεσμα».

Ο Χρ. Στυλιανίδης, σε σύσκεψη που έγινε στο Ρέθυμνο με τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, διαβεβαίωσε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα εφαρμοστεί και στην Κρήτη με βάση την αρχή της αναλογικότητας κάθε νησιού και υπογράμμισε, επίσης, ότι το μέτρο θα κατευθυνθεί προς εκείνους που όντως το έχουν ανάγκη, χωρίς να διασαλευθεί η δημοσιονομική πειθαρχία σε καμία περίπτωση.

Πρόσφατα, επίσης, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ξεδίπλωσε έξι σημεία – παρεμβάσεις. Αναλυτικότερα, ο κ. Στυλιανίδης είπε:

«Πρώτον: Αναλογική κατανομή του διατιθέμενου προϋπολογισμού ανά κατηγορίες νησιών, γνωρίζοντας φυσικά ότι η ανακατανομή είναι εφικτή απολογιστικά και δύναται να μεταφερθούν αδιάθετοι πόροι ανάμεσα στις νησιωτικές περιοχές. Για την Κρήτη αυτό σημαίνει ότι ορίζεται διαθέσιμος προϋπολογισμός που είναι το 25% του συνόλου των νησιωτικών περιοχών.

Δεύτερον: Συμφωνήσαμε ότι θα έχουμε ετήσια αναπροσαρμογή του δείκτη του χερσαίου μεταφορικού κόστους ακολουθώντας τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, όπως είναι δίκαιο και ορθό.

Τρίτον: Το ποσοστό αποζημίωσης που αφορά το Αντιστάθμισμα που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις θα εξισωθεί για την Κρήτη με όσα ισχύουν για επιλεγμένα μεγάλα νησιά με υψηλό δείκτη μεταφορικού φόρτου.

Τέταρτον: Σε συνδυασμό με το νέο σύστημα ελέγχου, κλείνουμε τον δρόμο σε κακή χρήση του μέτρου, εντάσσοντας αιτήσεις επιχειρήσεων που αφορούν την κύρια και επιλεγμένες δευτερεύουσες δραστηριότητες και ΚΑΔ. Αυτό θωρακίζει και προστατεύει τους σωστούς επιχειρηματίες.

Πέμπτο: Επιβεβαιώσαμε ότι τα θετικά αποτελέσματα του Μεταφορικού Ισοδυνάμου επιτεύχθηκαν μόνο όταν αυτό υπήρξε στοχευμένο. Αυτό σημαίνει ότι πλέον θα μιλάμε για κλαδική στόχευση του μέτρου, και ειδικά για την Κρήτη αυτό σημαίνει ότι ο πρωτογενής τομέας και η μεταποίηση πρέπει να αντιμετωπιστούν πιο εμφατικά.

Εκτο: Παρουσιάσαμε στους επιμελητηριακούς φορείς την πρότασή μας, που αποτελεί και πολιτική μας δέσμευση, μέσω του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής, για τη συνεργασία μας με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος νησιωτικής επιχειρηματικότητας, που θα λειτουργεί συμπληρωματικά. Με αυτό θα στηρίξουμε τη νησιωτική επιχείρηση μέσω της εξασφάλισης κεφαλαίου κίνησης, αλλά και της χορήγησης μικρών επενδυτικών δανείων».

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ

Να λαμβάνεται υπόψη η νησιωτικότητα ως κριτήριο χάραξης ειδικών πολιτικών

Από την πλευρά της αντιπολίτευσης, ο ΣΥΡΙΖΑ παρουσιάζει τη βελτιωμένη πρότασή του μετά την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, που υλοποιήθηκε από την κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα, που επιγράφεται: «Η Νησιωτικότητα από εστία προβλημάτων πυλώνας ανάπτυξης για τα νησιά μας».

Στο επίκεντρο της εισήγησης του Τμήματος Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ είναι η ανάγκη ουσιαστικής αξιοποίησης της συνταγματικής διάταξης του άρθρου 101, παρ. 4, που υποχρεώνει την κυβέρνηση να λαμβάνει υπόψη της, όταν νομοθετεί, τις ιδιαιτερότητες της νησιωτικής Ελλάδας.

Επισημαίνεται ότι οι όροι «νησιωτικότητα», «νησιωτική πολιτική» και «Νησιωτικό Ισοδύναμο» πρέπει να διατρέχουν την κυβερνητική πολιτική σε όλους τους τομείς, και προτείνεται: 

«Σε όλους τους βασικούς τομείς της πολιτικής, της κυβερνητικής δράσης, της διοικητικής δομής, της οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών, στο κοινωνικό κράτος πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η νησιωτικότητα ως κριτήριο χάραξης ειδικών πολιτικών και λήψης ειδικών μέτρων ανάπτυξης, αλλά και ως μηχανισμός εξάλειψης των ανισοτήτων που προκαλούνται από τη νησιωτικότητα ανάμεσα στους νησιώτες και τους κατοίκους της ηπειρωτικής χώρας. Χωρίς αυτές τις δομικές παρεμβάσεις, τα νησιά και τα νησιωτικά συγκροτήματα καθίστανται δυσπρόσιτες για τους δημόσιους λειτουργούς περιοχές, γεγονός που θα μετατρέπει τα νησιά -και, μάλιστα, τα κατεξοχήν τουριστικά, ακόμα και τις ναυαρχίδες του τουρισμού- σε άγονες διοικητικά περιοχές, με αποτέλεσμα υποβαθμισμένες έως ανύπαρκτες συχνά δημόσιες υπηρεσίες και, μάλιστα, καίριας σημασίας, όπως είναι οι δομές της υγείας, τα σχολεία, οι υπηρεσίες της Δικαιοσύνης κ.λπ. Η υποβάθμιση των συνθηκών ζωής, που ήδη παρατηρείται έντονα στα τουριστικά νησιά, επιδρά αρνητικά και υπονομευτικά στο ίδιο το προϊόν του τουρισμού, το οποίο υποβαθμίζεται και χάνει σταδιακά τη δυναμική του.

Το Νησιωτικό Ισοδύναμο, ως άξονας πολιτικής στη νησιωτική χώρα, έχει αναπτυξιακή και οικονομική σημασία, και μάλιστα πολύπλευρη και δυναμική. Οι ιδιαιτερότητες των νησιών, ο πλούτος τους, τα υψηλής ποιότητας και σπανιότητας αγαθά που έχουν ή παράγουν καθιστούν τα νησιά μας σπουδαίες πλουτοπαραγωγικές πηγές. Επίσης, ο ΣΥΡΙΖΑ, στην ανάγκη να εφαρμοστεί επιτέλους καθολικά και αποτελεσματικά το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου και για την Κρήτη, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα εμπορεύματα, υπενθυμίζει ότι το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου ξεκίνησε το 2018 από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η επόμενη κυβέρνηση Ν.Δ., αντί να προχωρήσει στις απαραίτητες τροποποιητικές βελτιώσεις, κάτι που ήταν στον σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ, αδιαφορεί προκλητικά και αγνοεί επιδεικτικά τις αρνητικές συνέπειες για την Κρήτη. Επίσης, παρά το ότι κατά καιρούς υπήρξαν δεσμεύσεις ότι η εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τους επιβάτες της Κρήτης θα προχωρούσε, όχι μόνο δεν υλοποιήθηκαν, αλλά είδαμε και μείωση του προϋπολογισμού και του ποσοστού επιδότησης για την Κρήτη και για τα άλλα νησιά».

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ