Το Super Deal της δεκαετίας – Το μεγαλοπρεπές «πέταγμα του αετού» Πέτρου Παππά

Η ΠΑΕ ΑΕΚ, σε ειδική τελετή τίμησε τον Έλληνα εφοπλιστή και τον πατέρα του Αλέκο, για την τεράστια οικονομική προσφορά προς τον σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών

Η πρόταση που διατύπωσε τον περασμένο Δεκέμβριο και υλοποίησε, ο εφοπλιστής Πέτρος Παππάς, της Star Bulk, για την εξαγορά της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας Eagle, ίσως είναι η επιχειρηματική κίνηση της τελευταίας δεκαετίας. Με αυτή την συγχώνευση δημιουργείται η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία διαχείρισης φορτηγών πλοίων, αξίας 2,9 δισ. δολάρια με ένα στόλο 163 πλοίων, με συνολική χωρητικότητα 15,6 dwt.

Σύμφωνα με τους όρους της τελικής συμφωνίας, οι μέτοχοι της Eagle θα λάβουν 2,6211 μετοχές της Star Bulk για κάθε μετοχή της Eagle που κατέχουν. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα συνολικό αντίτιμο περίπου 52,60 δολάρια ανά μετοχή, ένα premium 17% με βάση την τιμή κλεισίματος της μετοχής της Eagle στα 44,85 δολάρια στις 8 Δεκεμβρίου 2023.

Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, οι μέτοχοι της StarBulk και της Eagle θα κατέχουν περίπου το 71% και το 29% αντίστοιχα της νέας εταιρείας. Ο στόλος της νέας εταιρείας, αποτελείται από 115 πλοία της Star Bulk, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 17 newcastlemaxes, 17 capesize, επτά post-panamaxes, 44 kamsarmaxes, 18 ultramaxes και οκτώ supramaxes και από 52 πλοία της Eagle που αποτελείται από ultramaxes και supramaxes.

Το προφίλ

Ο Πέτρος Παππάς, γεννήθηκε το 1953 στην Κωνσταντινούπολη, μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε στις ΗΠΑ.

Είναι φανατικός οπαδός της ΑΕΚ, ενώ συμμετείχε ενεργά για αρκετά χρόνια στο διοικητικό συμβούλιο της ΠΑΕ ΑΕΚ και ήταν ιδρυτικό μέλος της Δικέφαλος 1924 Α.Ε.

Τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία τα έκανε τη δεκαετία του ’80, με τον φίλο του, Γιώργο Οικονόμου, με τον οποίο γνωρίζονται από παιδιά και ήταν συμμαθητές στο Κολέγιο Αθηνών.

Όπως έχουν εξομολογηθεί οι δύο φίλοι: Ο Γιώργος Οικονόμου πούλησε ένα διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη έναντι 396.000 δολαρίων ενώ ο Πέτρος Παππάς έβαλε από τα προσωπικά του χρήματα 700.00 δολάρια. Παράλληλα, πήραν δάνειο από τον πατέρα του δεύτερου Αλέξο και είχαν και σημαντική οικονομική βοήθεια από φίλους τους, προκειμένου να αγοράσουν το πρώτο τους πλοίο.

Μετά την κρίση του ’80 η ναυτιλιακή βιομηχανία άρχισε να ανακάμπτει βοηθώντας τους δύο συνεταίρους να αναπτυχθούν. Στη συνέχεια ο Πέτρος Παππάς αποφάσισε να αποχωρήσει κεφαλαιοποιώντας τα κέρδη του και να ακολουθήσει την δική του αυτόνομη πορεία στον κλάδο.

Το 1984, σε ηλικία 31 ετών, ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία OceanBulk μαζί με τον πατέρα του Αλέκο Παππά, την αδερφή του Σοφία Γεράρδη και τον θείο του Γιάννη Παππά που ήταν τραπεζίτης στην Ελβετία.

Ο Έλληνας εφοπλιστής βρίσκεται επί συνεχόμενα έτη, στις κορυφαίες θέσεις της Lloyd’s List με τα 100 επιδραστικότερα πρόσωπα στο, παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας. Έχει δύο παιδιά, τη Μιλένα σπούδασε ναυτιλιακά στο City University του Λονδίνου και τον Αλέξανδρο, οι οποίοι ασχολούνται με την ναυτιλιακή επιχείρηση.

Ο Πέτρος Παππάς, σπούδασε στις ΗΠΑ οικονομικά, κάνει μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, B.A. στα Οικονομικά και το MBA του από το Πανεπιστήμιο του Michigan, Ann Arbor. Το ξεκίνημα έγινε στο Χρηματιστήριο το 2014, όταν η εισηγμένη στο Nasdaq, Star Bulk συγχωνεύτηκε με την ιδιωτική εταιρεία του Πέτρου Παππά Oceanbulk, δημιουργώντας ένα ισχυρό ναυτιλιακό σχήμα, αξίας 1 δισ. δολαρίων και στόλο 69 πλοία, τα 32 να ταξιδεύουν και τα 37 υπό κατασκευή.

Στην νέα εταιρεία, ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής ήταν η επενδυτική εταιρεία Oaktree Capital Management με ποσοστό 61,3%, ενώ ο Πέτρος Παππάς είχε το 12,5%.

Δύο μήνες μετά ακολούθησε νέα συμφωνία του εφοπλιστή, που αφορούσε στην εξαγορά 34 πλοίων της επίσης εισηγμένης Excel Maritime, της εταιρίας που ίδρυσε ο Γαβριήλ Παναγιωτίδης και από την οποία είχε προηγουμένως αποχωρήσει.

To τίμημα της συμφωνίας, τότε ανέρχονταν 635 εκατ. δολάρια και περιλάμβανε μετρητά και μετοχές, με την Excel να αποκτά το 26,4% των μετοχών της Star Bulk.

O συνολικός στόλος της εταιρείας το Πέτρου Παππά διαμορφώθηκε στα 103 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 11.850.000 τόνων.

Ο Πέτρος Παππάς δεν περιορίστηκε σε αυτές τις δύο συμφωνίες, αλλά προχώρησε και σε άλλες, προσθέτοντας υπεραξίες στην εταιρεία του.

To 2018 η Star Bulk εξαγόρασε 16 φορτηγά πλοία εταιρειών που συνδέονταν με τις Augustea Atlantica SpA και York Capital Management, μέσω μιας συναλλαγής που περιλάμβανε μετρητά και μετοχές της ναυτιλιακής, που αντιστοιχούσαν περίπου στο 14,1% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Τον Αύγουστο του 2018, συμφώνησε με τη γερμανική E.R. Capital Holding GmbH & Cie. KG για την απόκτηση τριών φορτηγών πλοίων και την option εξαγοράς τεσσάρων επιπλέον πλοίων το 2019. Ωστόσο, τελικά αγόρασε τα τρία πλοία. Για την αποπληρωμή των τριών πρώτων πλοίων η συμφωνία περιλάμβανε 41,7 εκατ. δολάρια σε μετρητά και έκδοση 1,34 εκατ. κοινών μετοχών της Star Bulk.

To 2019 o Πέτρος Παππάς αγόρασε 11 φορτηγά πλοία του στόλου της ναυτιλιακής Delphin Shipping, του Σοφοκλή Ζούλα. Η συναλλαγή αυτή ήταν ύψους 139,5 εκατ. δολαρίων, εκ των οποίων τα 80 εκατ. δολάρια μετρητά και τα υπόλοιπα με τη διάθεση 4,503 εκατ. κοινών μετοχών της Star Bulk.

Τον Φεβρουάριο του 2021, ο Πέτρος Παππάς, πρόσθεσε ακόμα επτά σύγχρονα πλοία από την Scorpio Bulkers, τα οποία πήρε με την μέθοδο του leasing, με τις υποχρεώσεις των πλοίων να ανέρχονται στα 102,3 εκατ. δολάρια.

Επισημαίνεται ότι η Star Bulk Carriers, ναυπηγεί εννέα πλοία aframax και kamsarmax, από τα οποία τα τέσσερα θα τα παραλάβει μέσα στο 2024, δύο το 2025 και άλλα τρία το 2026. Τα πλοία ναυπηγούνται στο Qingdao και Tsuneishi.

Επίσης, μέσα στον προγραμματισμό είναι να πουληθούν πέντε πλοία και αναμένεται να εισπράξει συνολικά 112 εκατομμύρια δολάρια.

Οι σημαντικές διακρίσεις

Ο Πέτρος Παππάς το 2022 βρέθηκε στην 29η από την 32η θέση το 2021 στη λίστα της Lloyd’s List «One Hundred People» , με τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Βρίσκεται σταθερά στις κορυφαίες θέσεις του πίνακα με τα 100 πιο ισχυρά ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας σύμφωνα με τη Lloyd’s List.

Το 2013, ο Πέτρος Παππάς βραβεύτηκε ως Ναυτιλιακός Newsmaker της Χρονιάς

Το 2014 βραβεύτηκε από την Lloyd’s List ως «Ελληνική Ναυτιλιακή Προσωπικότητα της Χρονιάς».

Πρωταθλητής στη Σκοποβολή και η ΑΕΚ

Ο Πέτρος Παππάς είναι δηλωμένος οπαδός της ΑΕΚ, ενώ συμμετείχε για αρκετά χρόνια στο διοικητικό συμβούλιο της ΠΑΕ ΑΕΚ και είναι ιδρυτικό μέλος της «Δικέφαλος 1924 Α.Ε.». Το 2004 ασχολήθηκε με την ΠΑΕ ΑΕΚ, κατέχοντας το 5,32% των μετοχών της, ενώ το Ιούνιο του 2011 αποχώρησε, αλλά ακόμη μέχρι σήμερα διατηρεί ένα ισχυρό δεσμό με την ομάδα του.

Επισημαίνεται ότι η ΠΑΕ ΑΕΚ, σε ειδική τελετή τίμησε τον Πέτρο Παππά, αλλά και τον πατέρα του Αλέκο, για την τεράστια οικονομική προσφορά προς τον σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο Αλέκος Π. Παππάς, γεννήθηκε το έτος που ιδρύθηκε η ΑΕΚ, το 1924. Η ΠΑΕ ΑΕΚ, στην επίσημη ανακοίνωση της, τότε, τόνιζε: «Ο Πέτρος Παππάς βρίσκεται σταθερά στο πλευρό της ΑΕΚ. Βοήθησε σημαντικά με την οικονομική του συνδρομή στην κατασκευή του γηπέδου μας και βρίσκεται μόνιμα στην OPAP Arena από την σουίτα του για να παρακολουθεί τους αγώνες της ομάδας.

Πρόσφατα βρέθηκε και στο Μπράιτον όπου παρακολούθησε από κοντά την μεγάλη νίκη της ΑΕΚ για το Europa League.

Ακόμη ένα στοιχείο σύνδεσης του Πέτρου Παππά με την ΑΕΚ, όχι γνωστό στο ευρύ κοινό, είναι το γεγονός πως ο πατέρας του Αλέκος, επίσης φίλαθλος της Ένωσης, έχει γεννηθεί το 1924! Το έτος ίδρυσης του συλλόγου μας!

Ο Αλέκος Παππάς μάλιστα συνεχίζει να έρχεται με τον γιο του Πέτρο στην OPAP Arena στην Νέα Φιλαδέλφεια και να παρακολουθεί από κοντά την ΑΕΚ! Του ευχόμαστε υγεία και σε λίγους μήνες να γιορτάσουμε μαζί τα 100 χρόνια ζωής της ΑΕΚ, μαζί και τα δικά του!».

Ο Πέτρος Παππάς, υπήρξε αθλητής και μέλος της εθνικής ομάδας σκοποβολής στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Μόσχας το 1980, όπου κατατάχθηκε στην 37η θέση.

STAR BULK ΚΑΙ EAGLE 

Παγκόσμιος ηγέτης με στόλο εξοπλισμένο με scrubber

Η ναυτιλιακή εταιρεία Eagle Bulk, ιδρύθηκε από τον Έλληνα εφοπλιστή, Σοφοκλή Ζούλα, ενώ το 2005 εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Ωστόσο, η οικονομική κατάρρευση της νοτιοκορεατικής Korea Line Corp το 2011, στην οποία η Eagle Bulk είχε ναυλώσει μεγάλο αριθμό των πλοίων της, επέδρασε αρνητικά στην εξέλιξη της εταιρείας.

Οι ζημιές και οι δανειακές υποχρεώσεις έφερε αδιέξοδα, με αποτέλεσμα την εταιρεία να περάσει στον έλεγχο και στη διαχείριση της Oaktree Capital Management. Τότε, απομακρύνθηκε ο Σοφοκλής Ζούλας από την θέση του προέδρου και το μάνατζμεντ. Το 2015, μετά από την αποχώρηση του εφοπλιστή και του αδελφού του Αλέξη Ζούλα, που ήταν οικονομικός διευθυντής, από την ναυτιλιακή, τα ηνία της ανέλαβε ως CEO ο Gary Vogel. Ο οποίος κατάφερε να την οδηγήσει στην ανάκαμψη. Το 2023 η Eagle Bulk, δύο Έλληνες εφοπλιστές, ο Γιάννης Κούστας και ο Πέτρος Παναγιωτίδης, σταδιακά αγόρασαν μετοχές της εταιρείας και διαμορφώθηκε ένα νέο σκηνικό. 

Η εταιρεία Danaos Corporation του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα εμφανίστηκε να κατέχει το 9,99% της Eagle Bulk, το οποίο ποσοστό αυξήθηκσε στη συνέχεια στο 16,7%. Επίσης, η Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη, αγόρασε το 14,99% των μετοχών. Μέσα σε αυτές τις εξελίξεις, η Oaktree Capital Management, η οποία ήταν ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας, πούλησε στη διοίκηση της εταιρείας 3,8 εκατομμύρια μετοχές, ποσοστό 28%, έναντι συνολικού τιμήματος περίπου 219,3 εκατομμυρίων δολαρίων. 

Ο Γιάννης Κούστας, κατήγγειλε ότι η Eagle Bulk αγόρασε το 28% της Oaktree στην εταιρεία με προσαύξηση 35% χωρίς να ζητήσει προηγούμενη έγκριση από τους μετόχους, αμφισβητώντας ότι η κίνηση αυτή ήταν επωφελής τους μετόχους. Η Oaktree Capital Management, επανήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, μέσω χρεογράφων μετατρέψιμων σε μετοχές (convertible notes) με ποσοστό 9,96%. 

Τι σχολίασε ο Πέτρος Παππάς

Σχολιάζοντας τη συγχώνευση, ο Πέτρος Παππάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Star Bulk, δήλωσε: «Η συγχώνευση της Star Bulk και της Eagle θα δημιουργήσει έναν παγκόσμιο ηγέτη στη ναυτιλία ξηρού χύδην φορτίου με έναν μεγάλο, διαφοροποιημένο στόλο εξοπλισμένο με scrubber. Θα αξιοποιήσουμε τις τεχνικές και εμπορικές δυνατότητες διαχείρισης του στόλου των εταιρειών για να βελτιστοποιήσουμε την απόδοση, να επιτύχουμε τους στόχους μας για την ασφάλεια και το περιβάλλον και να μεγιστοποιήσουμε τις δυνατότητες κερδών. Με έναν καλά κεφαλαιοποιημένο ισολογισμό, στοχεύουμε να συνεχίσουμε να παρέχουμε ισχυρές αποδόσεις μετρητών στους μετόχους, ενώ επενδύουμε σε τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών, καθώς συνεχίζουμε να επιδιώκουμε την ανάπτυξη μακροπρόθεσμα».

Ο Πέτρος Παππάς, σχολιάζοντας την τελευταία δημοσίευση της έκθεσης για την Περιβαλλοντική Κοινωνική Ευθύνη και Διακυβέρνηση, δήλωσε: «Η 4η ετήσια έκθεση ESG καταδεικνύει τη δέσμευσή μας στη διαφάνεια, στη λογοδοσία, στην προστασία του πλανήτη μας και στην ευημερία των ανθρώπων. Παρά τις προκλήσεις και τις αβεβαιότητες του σημερινού κόσμου, παραμένουμε πιστοί στις αξίες μας και εργαζόμαστε σκληρά προς την κατεύθυνση του οράματός μας να πρωτοστατήσουμε στη βιώσιμη μεταφορά του ξηρού χύδην φορτίου».

Οι στόχοι της διευρυμένης εταιρείας

Όπως γνωστοποιήθηκε με την κοινή ανακοίνωση των δύο συγχωνευμένων εταιρειών, οι στόχοι της νέας εταιρείας είναι οι εξής:

– Ένας κορυφαίος, διαφοροποιημένος στόλος πλοίων εξοπλισμένων με scrubber πλοίων. Η νέα εταιρεία θα είναι η μεγαλύτερη εισηγμένη στις ΗΠΑ ναυτιλιακή εταιρεία χύδην ξηρού φορτίου με συνδυασμένο στόλο 169 ιδιόκτητων πλοίων σε πλήρως παραδοτέα βάση, το 97% των οποίων είναι εξοπλισμένα με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (“scrubbers”), που κυμαίνονται από πλοία Newcastlemax/Capesize έως Supramax/Ultramax και με παγκόσμια παρουσία στην αγορά.

– Λειτουργίες και διαχείριση με γνώμονα την τεχνολογία της καλύτερης κατηγορίας. Και οι δύο εταιρείες εφαρμόζουν πλήρως ολοκληρωμένες λειτουργίες διαχείρισης πλοίων σε επίπεδο εμπορικής και τεχνικής διαχείρισης και η Star Bulk θα αξιοποιήσει την τεχνογνωσία της Eagle στον τομέα Supramax/Ultramax για να βελτιώσει τη χρήση και την απόδοση τους.

– Ισχυρό χρηματοοικονομικό προφίλ και πλαίσιο απόδοσης κεφαλαίου: Η συνδυασμένη εταιρεία αναμένεται να έχει συνδυασμένη ρευστότητα σχεδόν 420 εκατ. δολάρια, στις 30 Σεπτεμβρίου 2023, και καθαρή μόχλευση περίπου 37%. Και οι δύο εταιρείες αναμένουν να διατηρήσουν τις αντίστοιχες μερισματικές πολιτικές τους μέχρι την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η νέα εταιρεία αναμένεται να διατηρήσει την τρέχουσα μερισματική πολιτική της StarBulk.

– Σημαντικές συνέργειες κόστους και εσόδων. Η συναλλαγή αναμένεται να δημιουργήσει συνέργειες κόστους και εσόδων ύψους τουλάχιστον 50 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως εντός 12-18 μηνών από την ολοκλήρωση της συναλλαγής μέσω της ενσωμάτωσης των εμπορικών δραστηριοτήτων και των οικονομιών κλίμακας, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των γενικών και διοικητικών εξόδων.

– Ελκυστική επενδυτική πρόταση: Η εταιρεία θα έχει σημαντικά αυξημένη proforma κεφαλαιοποίηση της αγοράς και αναμενόμενη ρευστότητα συναλλαγών στον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου. Με αυξημένο μέγεθος και ρευστότητα, η εταιρεία αναμένει να μειώσει το κόστος κεφαλαίου της.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ