Το master plan του λιμανιού της Θεσσαλονίκης εισέρχεται στην τελική ευθεία, ανοίγοντας τον δρόμο για σημαντικές επενδύσεις και επεκτάσεις.
Το σχέδιο, που έχει χαρακτηριστεί στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη του λιμένα, περιλαμβάνει λεπτομερείς κατευθυντήριες γραμμές για τη δόμηση, τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις και την αναβάθμιση των υποδομών.
Εξέλιξη και διαδικασία εγκρίσεων
Το προεδρικό διάταγμα για το master plan έχει ήδη υπογραφεί από τους περισσότερους συναρμόδιους υπουργούς και αναμένεται σύντομα να κατατεθεί προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αυτή η διαδικασία θα προστατεύσει το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΘ Α.Ε. από πιθανές νομικές προσφυγές και θα ανοίξει τον δρόμο για τη υλοποίηση των προγραμματισμένων έργων.
Το σχέδιο ανάπτυξης έχει λάβει θετική γνωμοδότηση από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, καθώς και την έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον, ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει δώσει τη θετική του γνωμοδότηση, εξασφαλίζοντας τη συντονισμένη προώθηση του έργου.
Οριοθέτηση και όροι δόμησης
Το master plan καθορίζει σαφώς τα επιτρεπόμενα όρια δόμησης και τις χρήσεις γης εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού. Ειδικότερα, η ζώνη πλάτους 8 μέτρων, που βρίσκεται στα όρια του ρυμοτομικού σχεδίου του δήμου, θα παραμείνει χωρίς δόμηση, επιτρέποντας μόνο τη συντήρηση και αναβάθμιση των υπαρχουσών εγκαταστάσεων, καθώς και την κατασκευή νέων φυλακίων και κτιρίων ελέγχου.
Η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου Θεσσαλονίκης θα επιλύσει παλαιές εκκρεμότητες και θα διασφαλίσει τη σύμπνοια των ορίων με τη χερσαία ζώνη του λιμανιού, διευκολύνοντας την αναγκαία πολεοδομική τακτοποίηση.
Οικονομικές υποχρεώσεις και μελλοντικά έργα
Με την έγκριση του προεδρικού διατάγματος, αναμένεται να προχωρήσει η επέκταση του 6ου προβλήτα του λιμανιού, ένα έργο-κλειδί που θα επιτρέψει στο λιμάνι να υποδέχεται πλοία έως 24.000 TEUs. Το έργο αυτό, που έχει ολοκληρωθεί κατά 25%, αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα λόγω απαλλοτρίωσης, αλλά προχωρά με τη δέσμευση του ελληνικού Δημοσίου για την ολοκλήρωσή του.
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει αναλάβει τις οικονομικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από την πολεοδομική τακτοποίηση της περιοχής, με στόχο την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του λιμανιού. Το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα είναι προς το παρόν υπό την ευθύνη της κοινοπραξίας ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε., η οποία έχει αναδειχθεί ως προσωρινός ανάδοχος.