Άρθρο του ΥΘΥΝΑΛ Γιάννη Διαμαντίδη στο DEALnews online
Επισκέφθηκα την Κίνα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο και συγκυρία. Και καταρχήν θα ήθελα να σημειώσω τα εξαιρετικά θετικά σχόλια όλου του τύπου στην Κίνα, έντυπου, τηλεοπτικού, ραδιοφωνικού και ηλεκτρονικού, στην επίσκεψη της ελληνικής αντιπροσωπείας που συνέπεσε επίσης με την εντολή του πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου η Ελλάδα να βοηθήσει με όλα τα μέσα ώστε να επαναπατρισθούν με ασφάλεια οι χιλιάδες Κινέζοι πολίτες που βρίσκονταν στην Λιβύη.
Κάτι που έγινε με απόλυτη επιτυχία και με τεράστιο θετικό αντίκτυπο στην κινεζική γνώμη(και οχι μόνο). Άλλωστε οι δυο χώρες μας, αυτό μου ειπώθηκε εμφαντικά σε όλες τις συναντήσεις που είχα, είναι «δεμένες» με ισχυρότατους παραδοσιακούς δεσμούς φιλίας και με μια ιστορία χιλιάδων χρόνων.
Στο τομέα της Ναυτιλίας υλοποιήσαμε με την επίσκεψη μου στο Πεκίνο και τη Σαγκάη στην πράξη, την συμφωνία Παπανδρέου-Τζιαμπάο του περασμένου Οκτωβρίου, για την δημιουργία ενός ειδικού «ταμείου» 5 δισ. δολ. για την χρηματοδότηση των Ελλήνων πλοιοκτητών που χτίζουν πλοία στην Κίνα.
Το εξαιρετικά θετικό είναι ότι διπλασιάσαμε αυτό το ποσό περίπου στα 10 δις δολ. Παράλληλα η Κίνα δεσμεύθηκε οι όροι δανειοδότησης των ελληνικών επιχειρήσεων να είναι οι καλύτεροι δυνατοί από οποιαδήποτε άλλη τράπεζα του κόσμου.
Με άλλα λόγια εξασφαλίσαμε και χρήματα αλλά κυρίως φθηνό χρήμα για επενδύσεις. Και επίσης, η COSCO δεσμεύθηκε να ναυλώνει τα ελληνόκτητα πλοία που χτίζονται στα Ναυπηγεία της Κίνας, δίνοντας δηλαδή και δουλειά σε μια εποχή εξαιρετικά δύσκολη.
Όπως μου τόνισε τόσο στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες μας, όσο και στο γεύμα εργασίας ο πρόεδρος της COSCO cp Wei Jiafu πρόθεση τους είναι όχι μόνο να μετέχουν στην επένδυση στο Θριάσιο (που άλλωστε πήρε μια μικρή παράταση ο σχετικός διαγωνισμός), αλλά και να επεκτείνουν κατά πολύ τις επενδύσεις τους με στόχο να βοηθήσουν ώστε να μετατραπεί ο Πειραιάς σε βασικό διαμετακομιστικό κέντρο εμπορίου για τις κινέζικες θαλάσσιες μεταφορές. Πρόκειται για μια στρατηγική συνεργασία σε πολλούς τομείς.
Υπέγραψα με τον υφυπουργό Μεταφορών το «σχέδιο δράσης» ειδικά για τον τομέα της Ναυτιλίας το οποίο θα εξειδικευθεί τα προσεχή δυο χρόνια στον επενδυτικό τομέα με την δημιουργία μια «ομάδας εργασίας» από τις δυο χώρες. Ας έχουμε λίγη υπομονή, αλλά απόφαση και πρόθεση και των δυο πλευρών είναι να ξεκινήσουμε μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Και βέβαια να αναβαθμίσουμε τη Ναυτική μας Εκπαίδευση.
Είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ στη Σαγκάη το Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο και πραγματικά έμεινα κατάπληκτος από την πρόοδο της Κίνας σε αυτόν τον τομέα και είμαι βέβαιος ότι η συνεργασία μας και σε αυτόν τον τομέα θα βοηθήσει τη χώρα μας να αποκτήσει γρήγορα ικανά στελέχη για την εμπορική μας Ναυτιλία. Χρειάζεται όμως να γίνει βαθειά το μη στη Ναυτική Εκπαίδευση. Και πρόθεση μας είναι να την κάνουμε. Η Ελλάδα έχει την μεγαλύτερη Ναυτιλία στον κόσμο, τους καλύτερους Ναυτικούς και γι αυτό της αξίζει και καλύτερη εκπαίδευση.
Τέλος θα ήθελα να σας σημειώσω οτι η Ελλάδα έχει το καλλίτερο τουριστικό προϊόν από όλους τους ανταγωνιστές της. Είμαι αισιόδοξος ότι όλες οι μεγάλες εταιρίες Κρουαζιέρας θα επιλέξουν να έχουν ως αφετηρία ελληνικές πόλεις και λιμάνια κάτι που θα σημάνει τεράστια έσοδα και επενδύσεις για την ελληνική οικονομία.
Η ελληνική κυβέρνηση θέλει να κερδίσει και αυτό το στοίχημα, κόντρα αν θέλετε σε παλαιολιθικές, δογματικές, αναχρονιστικές συνδικαλιστικές λογικές.
Θα αναβαθμίσουμε τα λιμάνια μας και θα είμαστε έτοιμοι να προσφέρουμε ασφάλεια και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους ξένους πολίτες που θα έχουν την ευκαιρία να ξεκινήσουν από εδώ τις διακοπές τους. Που θα έρθουν για να αφήσουν χρήματα στην ελληνική οικονομία.