Το 2025 αναμένεται να φέρει σημαντική αύξηση στα ναυτιλιακά κόστη, λόγω της εφαρμογής νέων κοινοτικών κανονισμών για τη μείωση των περιβαλλοντικών ρύπων από τη ναυτιλία.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΑΠΕ – ΜΠΕ, η ένταξη του ναυτιλιακού τομέα στο Σύστημα Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) και η εφαρμογή του κανονισμού FuelEU Maritime πρόκειται να επιβάλει αυστηρότερους περιορισμούς στις εκπομπές CO2 και να ενισχύσει την ανάγκη για τη χρήση καθαρότερων καυσίμων.
Σύστημα Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS)
Από το 2024, το ETS εφαρμόζεται στις εκπομπές του ναυτιλιακού τομέα για ταξίδια εντός της Ε.Ε., επιβάλλοντας την υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών από τις ναυτιλιακές εταιρίες για το διοξείδιο του άνθρακα που εκλύουν τα πλοία τους. Το σύστημα περιλαμβάνει περιορισμένο αριθμό δικαιωμάτων, που πρέπει να καλύπτονται για κάθε ταξίδι. Από το 2025, το ποσοστό των εκπομπών που απαιτείται να καλυφθεί θα αυξηθεί στο 70%, φτάνοντας το 100% μέχρι το 2027. Αυτή η εξέλιξη θα αυξήσει το λειτουργικό κόστος για τα πλοία που μεταφέρουν φορτία εντός της Ε.Ε. και αναμένεται να επηρεάσει τις τιμές των ναύλων.
Κανονισμός FuelEU Maritime
Ο κανονισμός FuelEU Maritime προβλέπει τη σταδιακή μείωση των εκπομπών αερίων από τα πλοία, μέσω της χρήσης καυσίμων με χαμηλότερες εκπομπές CO2. Από την 1η Ιανουαρίου 2025, οι ναυτιλιακές εταιρίες θα πρέπει να συμμορφώνονται με αυστηρότερα όρια έντασης άνθρακα για τα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα πλοία τους. Η σταδιακή επιβολή αυτών των περιορισμών θα εντείνει τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και θα καταστήσει πιο δύσκολη τη συμμόρφωση στο μέλλον. Στόχος είναι η μείωση των εκπομπών CO2 κατά 2% έως το 2025, με σταδιακή αύξηση σε ποσοστό 80% έως το 2050.
Επιπτώσεις στις ναυτιλιακές εταιρίες
Η εφαρμογή αυτών των κανονισμών αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στις ναυτιλιακές εταιρίες, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση του κόστους κατά 5-10 δολάρια ΗΠΑ ανά μετρικό τόνο φορτίου, ανάλογα με το είδος του πλοίου και το φορτίο που μεταφέρεται. Οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις στρατηγικές τους για να καλύψουν τα νέα κόστη και να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις των κανονισμών. Αναμένεται επίσης, ότι οι κανονισμοί θα επηρεάσουν τις εμπορικές συμφωνίες και τις τιμές των ναύλων, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρίες θα αντιμετωπίσουν αυξημένα έξοδα για την αγορά δικαιωμάτων εκπομπών και τη χρήση «καθαρών» καυσίμων.