Το σύνολο των Ελλήνων εφοπλιστών επέδειξε μια εντυπωσιακή κινητικότητα μέσα στο 2024, δεδομένου ότι αγόρασαν στο 11μηνο του έτους 2024 205 πλοία, 165 φορτηγά πλοία και 40 δεξαμενόπλοια, ενώ παράλληλα πούλησαν 176 πλοία, 124 φορτηγά και 52 τάνκερ. Η συνολική αξία των 381 που αγόρασαν και πούλησαν οι Ελληνες εφοπλιστές προσεγγίζει τα 9 δισ. δολάρια!
Οι Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, κατασκευάζουν επίσης στα ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας συνολικά 613 πλοία. Από τα 613 υπό ναυπήγηση πλοία, τα 303 είναι δεξαμενόπλοια, που αποτελεί σαφή απόδειξη ότι οι «Γκρικς» διαβλέπουν μελλοντικά σημαντικά κέρδη από τη διαχείριση των τάνκερ.
Η δεύτερη προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών είναι τα φορτηγά πλοία, από τα οποία κατασκευάζουν 173 πλοία. Η επιλογή των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν είναι στις προτεραιότητές τους, δεδομένου ότι ναυπηγούν μόνο 40 πλοία. Ναυπηγούν, επίσης, 44 πλοία μεταφοράς LNG και 53 πλοία μεταφοράς LPG.
Παγκοσμίως κατασκευάζονται συνολικά 3.895 πλοία. Ωστόσο, διαπιστώνουμε ότι τα φορτηγά συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη προτίμηση των εφοπλιστών σε παγκόσμιο επίπεδο, δεδομένου ότι ναυπηγούνται 1342 φορτηγά πλοία και ακολουθούν 1.125, δεξαμενόπλοια, 780 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, 351 πλοία μεταφοράς LNG και 297 πλοία μεταφοράς LPG.
Κατά τη διάρκεια του 2024 οι Ελληνες εφοπλιστές έδωσαν παραγγελίες στα ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, για να κατασκευάσουν συνολικά 230 πλοία, από τα οποία τα 38 είναι φορτηγά πλοία, τα 127 είναι δεξαμενόπλοια, τα 30 είναι πλοία μεταφοράς κοντέινερ, 8 πλοία μεταφοράς, 8 πλοία μεταφοράς LNG και 27 πλοία LPG. Οπως αναφέρει η Xclusiv, για το 2024 η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών φορτηγών πλοίων προς στόλο σε DWT ανέρχεται στο 10,4%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 8,8%.
Μέσα στο 2024 οι Ελληνες έχουν κάνει 38 παραγγελίες για 4 x Capesize, 19 x Kamsarmax, 12 x Ultramax και 3 x Handysize, παράλληλα έχουν κάνει 127 παραγγελίες για 9 x VlCC, 26 x Suezmax, 19 Aframax/LR2, 22 x Panamax/LR1, 26 x MR2, 18 x MR1, 7 x Small Tankers. Πέραν αυτών, έχουν κάνει 30 παραγγελίες σε 20 x Neo-Panamax, 4 x Panamax, 2 x Handy, 4 x Feeder, 8 παραγγελίες σε 8 x LNG 141k-200k cbm, 27 παραγγελίες για 11 x VLGC, 9 x MGC, 2 x Handy LPG, 5 x Small LPG.
Η δραστηριότητα των σημαντικότερων εταιριών
Κατά τη διάρκεια του έτους που πέρασε οι Ελληνες εφοπλιστές υπολογίζεται ότι παρέλαβαν πάνω από 50 νεότευκτα πλοία. Η ΤΕΝ, του Νίκου Τσάκου, έχει πουλήσει 13 πλοία συνολικής χωρητικότητας 1 εκατ. dwt με μέση ηλικία 17,5 χρόνια, ενώ αγόρασε 21 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 2,3 εκατ. dwt με μέση ηλικία το 1 έτος. Επίσης, ναυπηγεί 12 πλοία. Μεταξύ άλλων, η Navios Partners, της Αγγελικής Φράγκου, παρέλαβε τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων LNG διπλού καυσίμου μεταφορικής ικανότητας 7.700 TEU, το «HMM Ocean» και το «HMM Sky». Η Star Bulk,του Πέτρου Παππά, παρέλαβε από το ναυπηγείο Tsuneishi στις Φιλιππίνες το «Star Thetis», το οποίο είναι εξοπλισμένο με scrubber, καθώς και το «Star Illusion», Kamsarmax ναυπηγημένο στις υποδομές της Tsuneishi στην Ιαπωνία. Η TMS Group, του Γιώργου Οικονόμου, παρέλαβε δύο δεξαμενόπλοια, το «Μ/Τ TOSKA» και το «M/T IPANEMA». Πρόκειται για δύο Suezmax δεξαμενόπλοια τα οποία ναυπηγήθηκαν από το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding.
Ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου ναυπηγεί συνολικά 41 πλοία, από τα οποία τα 14 είναι φορτηγά πλοία, τα 16 είναι δεξαμενόπλοια και 11 είναι πλοία μεταφοράς gas. Ο Γιώργος Προκοπίου εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τις περισσότερες παραγγελίες, με 96 πλοία, ενώ εκτιμάται ότι ίσως οι παραγγελίες του έχουν ξεπεράσει τα 100 πλοία.
Ο Κρίτων Λεντούδης σχεδίασε και υλοποιεί ένα επενδυτικό πρόγραμμα ναυπήγησης 41 πλοίων, με τη ναυτιλιακή εταιρία Evalend Shipping να συνεχίζει να βλέπει το μέλλον με παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, ενώ ταυτόχρονα αγοράζει πλοία όταν εντοπίζει ευκαιρίες στην αγορά. Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι αγόρασε δύο δεξαμενόπλοια VLCC από τον κινεζικό ναυπηγικό Ομιλο Hengli, τα οποία θα παραδοθούν το έτος 2026, με το τίμημα, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, να ανέρχεται γύρω από τα 125 εκατ. δολάρια.
Η Μαρία Αγγελικούση ναυπηγεί 22 πλοία, ενώ αγόρασε 18 πλοία shuttle δεξαμενόπλοια της Altera Shuttle Tankers, με καταβολή 2 δισ. δολαρίων και αποδεικνύει τις τεράστιες δυνατότητες που διαθέτει. Ταυτόχρονα παρέλαβε νεότευκτα πλοία στα οποία ύψωσε την ελληνική σημαία, ενώ πριν από λίγες ημέρες παρέλαβε το πλοίο «Maran kastelorizo». Η Αννα Αγγελικούση ναυπηγεί 12 πλοία. Ο Θανάσης Λασκαρίδης 17 πλοία, ο Γιάννης Κούστας 15 πλοία, ο Θοδωρής Κυριακού 10 πλοία, ο Πάρις Κασιδόκωστας – Λάτσης 10 πλοία, ο Ντίνος Μαρτίνος 10 πλοία, ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου 9 πλοία, ο Λου Κολλάκης 7 πλοία, όπως τα αδέλφια Γιώργος και Παναγιώτης Αγγελόπουλος, ο Παναγής Ζησσιμάτος και ο Βασίλης Μπακολίτσας. Ο Κώστας Δελαπόρτας, της DryDel, είχε μια αποδοτική χρονιά, δεδομένου ότι παρέλαβε 4 ολοκαίνουργια πλοία ξηρού χύδην φορτίου από τη Namura και 2 σύγχρονα, ιαπωνικής κατασκευής, μεταχειρισμένα πλοία. Εισήλθε στον τομέα Capesize με 2 παραγγελίες νεότευκτων. Εφτασε τις 10 παραγγελίες N/B σε ιαπωνικά ναυπηγεία και πώλησε 4 παλαιότερα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Να θυμίσουμε ότι πρόσφατα η Euroseas, του Αριστείδη Πίττα, παρήγγειλε δύο μεσαίου μεγέθους containerships, με μεταφορική ικανότητα 4.200 teu, τα οποία θα είναι αποδοτικά ως προς την κατανάλωση καυσίμων και θα ναυπηγηθούν στην Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding, με κόστος περίπου 60 εκατ. δολάρια το καθένα. Στην αγορά δύο υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων MR2 μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων διπλού καυσίμου, με δυνατότητα χρήσης και μεθανόλης, προχώρησε η Laskaridis Shipping του Πάνου Λασκαρίδη. Η Centrofin, του Δημήτρη Προκοπίου, παρήγγειλε 6 bulkers kamsarmax στο ναυπηγείο Hengli Heavy Industry. Η χωρητικότητα του κάθε πλοίου θα είναι 82.000 dwt, αλλά η αξία τους δεν έχει αποκαλυφθεί. Ο εφοπλιστής Γιώργος Δ. Γιουρούκος αιφνιδίασε ακόμα μία φορά τη ναυτιλιακή κοινότητα, αγοράζοντας 4 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που η συνολική τους αξία προσέγγισε τα 274 εκατ. δολάρια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 3/1/2025)