Το 2024 αποδείχθηκε ένα έτος μεγάλων αλλαγών για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς η διεθνής ναυτιλιακή αγορά αντιμετώπισε νέα δεδομένα. Η έντονη δραστηριότητα των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και οι αναγκαίες αναδρομολόγησεις των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας επηρέασαν σημαντικά τη λειτουργία των ναυτιλιακών εταιρειών, με άμεση συνέπεια την αύξηση των ναύλων και τη δημιουργία νέων αγορών.
Η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας και η ζήτηση
Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε αύξηση 10,6% το 2024, με περίπου 3 εκατομμύρια teu προστιθέμενα στον ενεργό στόλο. Ωστόσο, η μεταφορά αυτής της νέας ικανότητας ήταν πιο δύσκολη από ό,τι αναμενόταν, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάστηκαν να δρομολογήσουν πλοία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, προκειμένου να αποφύγουν την επικίνδυνη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Η αυξημένη ζήτηση για πλοία στη γραμμή Ασίας – Ευρώπης οδήγησε σε αύξηση της μεταφορικής ικανότητας κατά 24% στο πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ έξι μήνες αργότερα η αύξηση ανήλθε στο 31%.
Περιορισμένη διαθέσιμη χωρητικότητα
Παρά την προσθήκη νέας χωρητικότητας στον στόλο, η αυξημένη διάρκεια των ταξιδιών λόγω της αναδρομολόγησης γύρω από την Αφρική, η οποία προσέθεσε χιλιόμετρα, εμπόδισε την πλήρη κάλυψη της ζήτησης. Ως αποτέλεσμα, η προσφορά χρονοθυρίδων στην γραμμή Ασίας-Ευρώπης αυξήθηκε μόνο κατά 8,8% σε σύγκριση με το 2023, παρά την προσθήκη νέων πλοίων.
Η ελαχιστοποίηση του αδρανούς στόλου
Ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα της αναδρομολόγησης ήταν η σχεδόν πλήρης απορρόφηση της νέας μεταφορικής ικανότητας, με το ποσοστό του αδρανούς στόλου να παραμένει κοντά στο μηδέν (μόλις 0,6%). Αν και υπήρχε η πρόβλεψη για πλεονάζουσα χωρητικότητα, η ανάγκη για μεγαλύτερες και πιο ασφαλείς διαδρομές εξάλειψε αυτήν την τάση, διατηρώντας τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα.
Ανάδειξη νέων αγορών
Ένα θετικό στοιχείο του 2024 ήταν η αναδείξή νέων αγορών, με τη Λατινική Αμερική να αυξάνει σημαντικά το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η μεταφορική ικανότητα στις γραμμές από και προς τη Λατινική Αμερική αυξήθηκε κατά 22,4%, με την περιοχή να απορροφά το 16,9% της νέας χωρητικότητας που προστέθηκε στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο. Το 2024, το 15% του παγκόσμιου στόλου δραστηριοποιείται στη συγκεκριμένη περιοχή.
Παρά τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η ναυτιλιακή βιομηχανία το 2024, η αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παρέμεινε ισχυρή. Οι ναύλοι διατήρησαν υψηλά επίπεδα, ενώ οι νέες συνθήκες προσφοράς και ζήτησης διαμόρφωσαν νέες δυναμικές στις διεθνείς θαλάσσιες εμπορικές γραμμές, με σημαντική επέκταση στη Λατινική Αμερική.