Συνέδριο: Φόβοι, κίνδυνοι και ευκαιρίες για τη ναυτιλία

Οι εκτιμήσεις ισχυρών εφοπλιστών για τις ραγδαίες εξελίξεις

Οι νέες κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας και του Ιράν, η αύξηση των δασμών, τα καύσιμα, το έλλειμμα των ναυτικών και οι γεωστρατηγικές συγκρούσεις διαμορφώνουν ένα δυσμενές περιβάλλον για τη λειτουργία των ναυτιλιακών εταιριών.

Τις ανησυχίες και τις απόψεις τους εξέφρασαν επιφανείς εφοπλιστές και στελέχη ναυτιλιακών οργανισμών κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της Capital Link, το οποίο έγινε πριν από λίγες ημέρες στην Αθήνα.

n.tsakos
Ο δρ Νικόλας Π. Τσάκος

Ο δρ Νικόλας Π. Τσάκος, πρόεδρος της Intertanko (2014-2018) και ιδρυτής και CEO της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρίας TEN, επισήμανε ότι «ο ΙΜΟ και η Ευρωπαϊκή Ενωση αποτελούν την προσωποποίηση των κατακερματισμένων θεσμών, επομένως είμαι ικανοποιημένος που άκουσα ότι υπάρχει σύμπνοια στην οικοδόμηση μιας κοινής στρατηγικής για τα μελλοντικά καύσιμα» και πρόσθεσε:

«Η ναυτιλία έχει ήδη υιοθετήσει πολλά μέτρα, καταφέρνοντας παράλληλα να επιτελεί τον σημαντικό της ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων έχει στο παρελθόν δείξει πως μπορεί να συμμορφωθεί γρήγορα με τους κανόνες και να αυτοχρηματοδοτήσει τις αναγκαίες προσαρμογές. Εφόσον τεθεί με σαφήνεια ο στόχος και το “τέρμα” είναι ορατό, έχουμε αποδείξει πως μπορούμε να “σκοράρουμε”. Αν όμως το τέρμα μετακινείται διαρκώς, είμαστε καταδικασμένοι να αστοχήσουμε.

Η μεγαλύτερη πρόκληση μελλοντικά σχετίζεται με την έλλειψη ναυτικών. Ολοι μας παραγγέλνουμε νέα πλοία, με διαρκώς εξελισσόμενη τεχνολογία, αλλά δεν έχουμε αρκετούς ναυτικούς για να τα επανδρώσουμε. Φανταστείτε αν κανείς κατασκεύαζε αεροσκάφη τελευταίας τεχνολογίας ή τα προηγμένα οχήματα του Ιλον Μασκ, χωρίς να έχει άτομα με ικανότητα χειρισμού τους. Η αεροπορική βιομηχανία αποτελεί ένα παράδειγμα προς μίμηση, καθώς τα πληρώματα των εταιριών τυγχάνουν πολύ καλύτερης μεταχείρισης σε σχέση με τους ναυτικούς, που συχνά αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας».

ΔΑΣΜΟΙ ΤΡΑΜΠ

th martin
Ο Mr Αθανάσιος Ι. Μαρτίνος

Ο Mr Αθανάσιος Ι. Μαρτίνος μίλησε για τις επιπτώσεις των δασμών σε μια σειρά από τομείς. «Αυτό που μπορώ να προσθέσω είναι ότι οι πολιτικές που ήδη υλοποιεί ο Ντόναλντ Τραμπ έχουν γίνει αισθητές: εγκαταλείπουμε την τάξη που βασίζεται σε κανόνες, κάτι ξεκάθαρα αρνητικό, αλλά το χειρότερο είναι ότι καθυστερεί η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και ενδεχομένως επιχειρείται να μην επιτευχθεί καν» υπογράμμισε με νόημα και συμπλήρωσε:
«Η προτροπή για περισσότερες εξορύξεις δεν είναι απλώς λανθασμένη, τη βρίσκω ανόητη. Αν κάποιος έχει υποτίθεται ως στόχο να ξανακάνει σπουδαία την Αμερική, το να χρίσει την Κίνα ηγέτιδα δύναμη στην απανθρακοποίηση, στις ΑΠΕ, ακόμη και στην πυρηνική ενέργεια, δεν αποτελεί νικηφόρα στρατηγική. Εξακολουθώ, λοιπόν, να πιστεύω πως η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι το ορθό και χαίρομαι που οι εκπρόσωποι των νομοθετικών οργάνων συμφωνούν μαζί μου.

Πράγματι, η ευφορία προ διετίας, όταν είχαν ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα και οι κατευθυντήριες γραμμές από τον IMO, έχει δώσει τη θέση της στον ρεαλισμό. Τα καλά νέα είναι ότι δεν απομακρυνόμαστε απαραίτητα από την απανθρακοποίηση, αλλά την προσεγγίζουμε πιο πρακτικά. Επομένως, η βασική αρχή της προστασίας των ωκεανών και του πλανήτη μας εξακολουθεί να κυριαρχεί».

ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΕΡΔΟΦΟΡΙΑΣ

pol xatioannou compressed
Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου

Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, που διευθύνει την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρία Safe Bulkers, μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link, τόνισε ότι στη Safe Bulkers, λόγω του γεγονότος ότι η εταιρία είναι εισηγμένη, η πράσινη μετάβαση του στόλου του άρχισε σχετικά νωρίς και πρόσθεσε: «Ηδη από το 2018 εγκαταστήσαμε πλυντρίδες στον μισό μας στόλο. Στη συνέχεια, επί Covid, εστιάσαμε στην αναβάθμιση των πλοίων μας. Η στρατηγική αυτή μάς βοήθησε να διατηρήσουμε την κερδοφορία μας ακόμα και στις κακές περιόδους. Πλέον προχωράμε στον εκσυγχρονισμό του στόλου, μια και οι στόχοι που έχουν τεθεί για το 2030 δεν είναι επιτεύξιμοι με τα σκάφη που ήδη διαθέτουμε. Η φιλοσοφία μας ως εταιρία παραμένει απλή: θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι, αλλά και να προσαρμοστούμε με υπομονή στις νέες εξελίξεις. Σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, γνωρίζουμε λιγότερα σήμερα απ’ ό,τι πριν από δεκαοκτώ μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι, ειδικά για μικρότερες εταιρίες, οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι ριψοκίνδυνη. Στον κλάδο των ξηρών φορτίων, στο πλαίσιο του EU ETS, χρειάστηκε να γίνουμε λογιστές, να κυνηγάμε τον κόσμο για να μας αποπληρώσει, να κάνουμε και τη δουλειά των εφοριακών. Αν ο ΙΜΟ εγκαθιδρύσει διεθνή πρότυπα, πρέπει να τα εφαρμόσουμε με πιο έξυπνο τρόπο. Ας απλοποιήσουμε τα πράγματα, αντί να τα περιπλέκουμε».

g.xylasΣτη συνέχεια, ο Mr. Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος της Intercargo και πρόεδρος και CEO της ναυτιλιακής εταιρίας Ariston Navigation Corp., αρχικά ανέφερε ότι «η ναυτιλία έχει ήδη σημειώσει μεγάλη πρόοδο» και συνέχισε: «Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου μειώνει σταθερά τις εκπομπές και σήμερα μπορούμε να πούμε ότι είμαστε κοντά στην επίτευξη των στόχων μας για το 2030. Η ενεργειακή απόδοση φαίνεται μέσα από τον δείκτη λειτουργικότητάς μας και ο κλάδος στο σύνολό του έχει εργαστεί σκληρά, εφαρμόζοντας λύσεις όπως η εγκατάσταση πιο αποδοτικών συσκευών εξοικονόμησης ενέργειας, η βελτιστοποίηση ταξιδιού ή η επικαιροποίηση των υφιστάμενων τεχνολογιών. Δεν βασιζόμαστε τόσο πολύ στα νέα καύσιμα, διότι εξακολουθούν να αποτελούν μια άγνωστη μεταβλητή, εκτός του ελέγχου μας. Αντιθέτως, θα συνεχίσουμε αυτό που κάνουμε καλύτερα: θα βελτιώσουμε την αποδοτικότητα, θα αναβαθμίσουμε τον στόλο μας και θα ενισχύσουμε το επιχειρησιακό μας προφίλ. Αξίζει να υπενθυμίσουμε, άλλωστε, ότι η Ελληνική Ενωση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (HELMEPA) ιδρύθηκε από Ελληνα εφοπλιστή, με στόχο την προστασία των θαλασσών και του περιβάλλοντος, πολύ πριν αυτό γίνει παγκόσμιο ζητούμενο. Είχαμε τη διορατικότητα να προστατεύσουμε το περιβάλλον από πετρελαιοκηλίδες και άλλους κινδύνους. Είναι ένα καλό παράδειγμα που δείχνει ότι όταν ο κλάδος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, ακόμη και πριν από τις ρυθμιστικές Αρχές, συνήθως αυτές αποδίδουν».

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 14/2/2025)

spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ