Η επανεκλογή του Διονύση Θεοδωράτου στην προεδρία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) εγγυάται ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα έχει για συνομιλητή έναν νηφάλιο, γνώστη της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο οποίος θα μπορεί, σε συνεννόηση με τους συνεργάτες του στο ΣΕΕΝ, να δώσει άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις στα θέματα που ανακύπτουν στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Το νέο προεδρείο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, εκτός από τον πρόεδρο Διονύση Θεοδωράτο, αποτελείται από τους εξής:
– Ευστράτιο Απέργη, αντιπρόεδρος Ακτοπλοΐας (Levante Ferries).
– Βασίλειο Κάτσαρη, αντιπρόεδρος Διεθνών Πλοών (Superfast Ferries).
– Αντώνιο Γελασάκη, αντιπρόεδρος Κρουαζιέρας (Crystal Cruises).
– Θεολόγο Παναγιωτάκη, γενικός γραμματέας (Fast Ferries).
– Βασίλειο Μάμμη, ταμίας (Golden Star Ferries).
– Μιχαήλ Δημητριάδη-Ευγενίδη, Μέλο (Aegean Sea Lines).
– Ιωάννη Κοντόπουλο, μέλος (Hellenic Seaways).
– Χρήστο Σπανό, μέλος (Δωδεκάνησος ΝΕ).
– Χρυσάνθη Στεφάνου, μέλος (Golden Star Ferries).
Το προφίλ
Ο Διονύσης Θεοδωράτος ανέλαβε πρόεδρος στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας αμέσως μετά την παραίτηση του Σπύρου Χ. Πασχάλη. Κατάγεται από το Ληξούρι της Κεφαλλονιάς και υπηρετεί ως στέλεχος εταιριών της ελληνικής ακτοπλοΐας ήδη τρεις δεκαετίες. Σήμερα ο Διονύσης Θεοδωράτος είναι αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Attica Group και έχει εμπειρία 30 ετών στις πωλήσεις και το Marketing.
To 1992 ανέλαβε υπεύθυνος Media Planning στη διαφημιστική εταιρία MRS και το 1995 τη διεύθυνση διαφήμισης του ραδιοφωνικού σταθμού Ελλάδα FM. To 1996 άρχισε να εργάζεται στην οικογενειακή εταιρία Strintzis Lines ως υπεύθυνος διαφήμισης και Marketing. H καθημερινή συνεργασία του με τους Γεράσιμο Στρίντζη, Παναγή Στρίντζη και Μιχάλη Σακέλλη τού έδωσε όλα εκείνα τα εφόδια και την εμπειρία να επιλεγεί από τον Περικλή Παναγόπουλου εμπορικός διευθυντής γραμμών εσωτερικού στην Blue Star Ferries. To 2016 ανέλαβε επιτελικός διευθυντής εμπορικής εκμετάλλευσης της Attica Group, διατηρώντας παράλληλα και τη θέση του διευθυντή Marketing.
Είναι μέλος των διοικητικών συμβουλίων των θυγατρικών εταιριών της Attica Group, ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και σήμερα πρόεδρός του. Για τις υπηρεσίες του, ως επιτελικού διευθυντή εμπορικής εκμετάλλευσης της Attica Group προς τα νησιά που εξυπηρετεί ο όμιλος, έχει ανακηρυχθεί επίτιμος δημότης Σύμης και Λέρου. Εχει πτυχίο Marketing και διαφήμισης από το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕΙ) στη Θεσσαλονίκη. Μιλώντας για το πόσο είναι ασφαλή τα λιμάνια της χώρας μας ο Διονύσης Θεοδωράτος είπε: «Είμαστε στο 2023, πρέπει να έχουμε σύγχρονα και ασφαλή λιμάνια για τους επιβάτες και για τα πλοία. Δεν μπορούμε να είμαστε σε αυτή την εποχή και να έχουμε λιμάνια, και είναι πολλά λιμάνια στην Ελλάδα, όπου ο επιβάτης περιμένει το πλοίο στη βροχή, στον αέρα, να μην υπάρχουν λιμενικές υποδομές. Πρέπει να υπάρχουν λιμενικές υποδομές, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Εμείς θέλουμε να χρησιμοποιούμε τα λιμάνια αυτά που ο φορέας διαχείρισης πιστοποιεί ότι είναι ασφαλή».
Η «καυτή» πατάτα
Είναι γεγονός ότι ο Διονύσης Θεοδωράτος έχει να διαχειριστεί πολλά θέματα που απασχολούν την ελληνική ακτοπλοΐα, δεδομένου ότι η πράσινη ανάπτυξη φέρνει υποχρεωτικές αυξήσεις, από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους, 10% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για το Αιγαίο, 15% για την Κρήτη και για την Αδριατική από 12% έως 30%!
Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μαΐου του 2025, δηλαδή σε σχεδόν δύο μήνες, η Μεσόγειος γίνεται Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου. Με άλλα λόγια, θα είναι υποχρεωτική η χρήση από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες του καυσίμου MGO (Marine Gasoil).
Η απαλλαγή από το θείο θα επιβαρύνει το κόστος της λειτουργίας των πλοίων και αναπόφευκτα θα αυξηθούν σημαντικά τα εισιτήρια των επιβατών και των οχημάτων.
Το θέμα της πράσινης μετάβασης και της απορρόφησης των αυξήσεων είναι ένα θέμα που συζητά καθημερινά ο Διονύσης Θεοδωράτος με τα επιτελικά στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και με τον ίδιο τον υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη.
Οι συζητήσεις γίνονται και πάνω στα ευρήματα της μελέτης που έχει εκπονήσει ο ΙΟΒΕ, που, μεταξύ άλλων, αναφέρει και τα εξής:
Η ακτοπλοϊκή κίνηση επιβατών στην Ελλάδα έχει ανακάμψει στα επίπεδα που κατέγραφε πριν από την έναρξη της πανδημίας. Το 2023 η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 7,2% σε σχέση με το 2022. Η επιβατική κίνηση έφτασε τα 18,8 εκατ. επιβάτες και κατά 3,82 εκατ. οχήματα.
Η Ελλάδα είναι η χώρα με τη δεύτερη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μετά την Ιταλία. Το 17,9% των επιβατών ναυτιλίας στην Ε.Ε. επιβιβάστηκε ή αποβιβάστηκε το 2023 από λιμάνι της Ελλάδας.
Η συνολική συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 5,4% του ΑΕΠ το 2023, με 11,8 δισ. ευρώ.
Σε όρους απασχόλησης, η συνολική συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 318.000 άτομα το 2023, δηλαδή στο 6,9% του συνόλου της χώρας.
Το 44,3% της συνολικής επίδρασης καταγράφεται στο τοπικό ΑΕΠ των νησιωτικών περιοχών. Το ποσό ανέρχεται σε 5,2 δισ. ευρώ.
Η συνεισφορά της ακτοπλοΐας είναι υψηλότερη στην οικονομία του Νοτίου Αιγαίου, με 2,3 δισ. ευρώ, και της Κρήτης, με 1,5 δισ. ευρώ.
Η επιβατηγός ναυτιλία και οι υπηρεσίες που υποστηρίζει δημιούργησαν 169.000 θέσεις εργασίας στις νησιωτικές περιοχές του 2023.
Στη Ζάκυνθο – Κεφαλλονιά και στο Νότιο Αιγαίο η μεγαλύτερη ποσοστιαία συνεισφορά από τις δραστηριότητες που υποστηρίζει η επιβατηγός ναυτιλίας.
Το 34,9% του ΑΕΠ και το 38,7% της απασχόλησης στο Νότιο Αιγαίο στηρίζονται σε δραστηριότητες που εξαρτώνται από την επιβατηγό ναυτιλία. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε Ζάκυνθο – Κεφαλλονιά είναι 33,1% του ΑΕΠ και 40,8% της απασχόλησης.
Η συμμόρφωση με τις νέες ρυθμίσεις ενδέχεται να μειώσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, με ευρύτερες επιδράσεις στην οικονομία.
Το συνολικό κόστος συμμόρφωσης με τα νέα μέτρα για τον εγχώριο κλάδο επιβατηγού ναυτιλίας υπολογίζονται σε 132 εκατ. το 2026 και σε 320 εκατ. ευρώ το 2031.
Σε περίπτωση που η τιμή δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου αυξηθεί σε 250 ευρώ ανά μονάδα κατώτερου υπολογισμού, το συνολικό κόστος των μέτρων υπολογίζεται σε 708 εκατ. ευρώ το 2031, εκ των οποίων τα 578 εκατ. ευρώ προέρχονται από τις αλλαγές στο ETS.
Αυξημένο κόστος λειτουργίας, κατά 320 εκατ. ευρώ, έως το 2031
Οπως προκύπτει από τη μελέτη του ΙΟΒΕ, που επιμελήθηκε ο καθηγητής Νικόλαος Βέττας, και παρουσιάστηκε από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, η υλοποίηση της δέσμης μέτρων «Fit for 55» εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 320 εκατ. ευρώ το 2031, σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων, εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής.
Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά περισσότερο από 10% το ίδιο έτος.
Η μειωμένη δραστηριότητα του κλάδου και ο χαμηλότερος αριθμός επισκεπτών στα νησιά της χώρας μπορεί να επιφέρουν μείωση του ΑΕΠ κατά περισσότερο από 650 εκατ. ευρώ το 2031, ενώ σε όρους απασχόλησης η απώλεια των θέσεων εργασίας εκτιμάται σε 16.000 θέσεις εργασίας στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).
Η μελέτη περιλαμβάνει την εκτίμηση των επιδράσεων στη λειτουργία της εγχώριας επιβατηγού ναυτιλίας και κατά επέκταση στα οικονομικά μεγέθη των νησιωτικών περιοχών της χώρας από την εφαρμογή της νομοθεσίας που εντάσσεται στη δέσμη μέτρων «Fit for 55».
Ειδικότερα, στη μελέτη αναδεικνύονται οι ρυθμιστικές αλλαγές που επιφέρει η νέα νομοθεσία στον τρόπο λειτουργίας της επιβατηγού ναυτιλίας, προσδιορίζονται οι επιδράσεις της στο κόστος λειτουργίας, στις τιμές των εισιτηρίων, στη μεταφορική κίνηση και την οικονομική συμβολή του κλάδου και εξετάζονται οι διαθέσιμες επιλογές για μετριασμό αυτών των επιπτώσεων.
Η επιβατηγός ναυτιλία, επισημαίνεται στη μελέτη, είναι ένας ιδιαίτερα σημαντικός κλάδος για την Ελλάδα και αναφέρονται τα εξής:
Μετά την απότομη πτώση λόγω της πανδημίας, η ακτοπλοϊκή κίνηση επιβατών και οχημάτων σημείωσε ισχυρή ανάκαμψη.Το 2022 η Ελλάδα ήταν η χώρα με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση μέσω θαλάσσης στην Ε.Ε.
Η επιβατηγός ναυτιλία εκτιμάται ότι συνέβαλε 11,8 δισ. ευρώ σε όρους ΑΕΠ το 2023 (5,4% του συνόλου), υποστηρίζοντας συνολικά την απασχόληση 318.000 εργαζομένων (6,9% του συνόλου).
Πάνω από το 1/3 του ΑΕΠ και της απασχόλησης σε νησιωτικές περιοχές, όπως το Νότιο Αιγαίο και Ζάκυνθος – Κεφαλλονιά, εξαρτάται από δραστηριότητες που στηρίζει η επιβατηγός ναυτιλία Η ενσωμάτωση του κόστους των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στα οικονομικά της επιβατηγού ναυτιλίας έχει σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις
Η σταδιακή επέκταση του ΣΕΔΕ στη ναυτιλία (έως το 2026) και οι αναμενόμενες δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative) εκτιμάται ότι θα αυξήσουν το λειτουργικό κόστος του κλάδου κατά 320 εκατ. ευρώ το 2031.
Η μετακύλιση του επιπλέον κόστους στα εισιτήρια μεταφράζεται σε αύξηση της τιμής τους κατά περίπου 32% έως το 2031 στις γραμμές της Κρήτης και και κατά 33% στις γραμμές της Αδριατικής.
Χαμηλότερη κίνηση κατά 2 εκατ. επιβάτες και 483.000 οχήματα το 2031 σε σύγκριση με ένα σενάριο βάσης (χωρίς εφαρμογή της νέας νομοθεσίας).
Τα έσοδα του κλάδου που χάνονται από τη χαμηλότερη κίνηση υπολογίζονται σε 179 εκατ. ευρώ το 2031.
Τα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων στις νησιωτικές περιοχές αναμένονται να είναι μειωμένα σε σύγκριση με το σενάριο βάσης κατά 433 εκατ. ευρώ το 2031.
ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΑΕΠ
Σοβαρές είναι οι οικονομικές επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας το 2031:
Προβλέπεται μικρότερο ΑΕΠ κατά 658 εκατ. ευρώ.
Λιγότερα έσοδα για το κράτος κατά 216 εκατ. ευρώ.
15.900 λιγότερες θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας.
Οι επιπτώσεις από τη δέσμη μέτρων «Fit for 55» εξαρτώνται από την ευμετάβλητη και επιρρεπή σε πολιτικές παρεμβάσεις τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών.
Για να περιοριστούν οι οικονομικές επιπτώσεις από το πρόσθετο κόστος των εκπομπών χρειάζονται επενδύσεις σε πράσινες τεχνολογίες στα πλοία και στα λιμάνια της χώρας.
Νέες τεχνολογίες πρόωσης χαμηλότερων ή μηδενικών εκπομπών (όπως βιομεθανόλη και άλλα βιοκαύσιμα) αρχίζουν να χρησιμοποιούνται στην επιβατηγό ναυτιλία. Η διείσδυσή τους επηρεάζεται από θέματα πιστοποίησης, ελλιπών υποδομών παροχής στα λιμάνια και αβεβαιότητες. Εξαιρετικής σημασίας για την πράσινη μετάβαση της επιβατηγού ναυτιλίας είναι η βελτίωση των λιμενικών υποδομών.
Απαιτούνται επαρκείς υποδομές παροχής των πλοίων με ηλεκτρισμό (cold ironing) και εναλλακτικά καύσιμα πρόωσης, σε συνδυασμό με συστήματα βελτίωσης της ανθεκτικότητας σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Σε ένα αντίξοο επενδυτικό κλίμα, η πράσινη μετάβαση της επιβατηγού ναυτιλίας απαιτεί τη μέγιστη δυνατή στήριξη, με φορολογικά και χρηματοδοτικά εργαλεία.
Εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ και στα οχήματα.
Επιτάχυνση της εφαρμογής των χρηματοδοτικών μηχανισμών για την πράσινη μετάβαση της επιβατηγού ναυτιλίας του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ΕΣΠΑ.
Προώθηση σε πράσινες λιμενικές υποδομές και πλοία πόρων από τα επιπλέον έσοδα λόγω ένταξης της ναυτιλίας στο ΣΕΔΕ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 14/2/2025)